Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1825853 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1230 : 03.10.09 - klo: 22.28 »
Onkos kellään hajuakaan miten wedicon cat 740 rc-dumpperin (tai yleensäkkään 1/1 läpivetävä) keinuteli toimii? Olen koettanut käyttää kuvia ohjeina, mutta vähän heikot on tulokset. Jossain mättää, mutta en saa päähäni missä. Tässä on koko linkki tuohon wedicon rc-dumpperiin.

Eli siis kun tuo telin ensimmäinen akseli on kiinnitetty tuohon aisaan, jonka kiinnityspiste on takarungon alkupäässä (melkein "hingessä") Takimmaisen akselin aisa taas on kiinnitetty telin puoliväliin (renkaiden puoliväliin). Kun telin etummaiset renkaat nousevat, aisa "työntää" niitä samalla taaksepäin. Ja kun renkaat menevät alaspäin aisa vetää niitä eteenpäin. Telin takimmainen akseli taas pysyy paikallaan, eikä käyttäydy näin, koska se on kiinnitetty telin puolivälistä.
Mekaniikkaa, jee. Tuossahan on ihan "helppo" homma, eli koska akselin pitkittäissuuntainen asento on kiinni tuon pitkittäistukivarren asennosta, on melko helppo todeta, että enempi pystyyn kääntyessää se vetää akselia eteenpäin ja toisinpäin. Tässä tapauksessa taempi tukivarsi on niin lyhyt, että akselin ulosjoustaessa tukivarsi kääntyy varsin reiluun kulmaan, jolloin se vetää akselia eteenpäin, samalla kun taas etummainen painuessaan "oikenee" ja työntää etummaista taaksepäin. Vika on tuo rakenne itsessään, teli toimisi ehdottomasti parhaiten kun akselin saisi tuettua telin jousiin. Vikaa voi pienentää tekemällä pidemmät tukivarret sekä muuttamalla tukivarren etukiinnityspistettä siten, että tukivarsi on vaakasuorassa kun akseli on joustoliikkeensä puolivälissä.

Eikö näissäkin laitteissa olisi mahdollista tehdä "oikea" teli, eli jousipakkaan akseli kiinni, minusta tuo tukivarsiviritys on vähintään tarpeettoman monimutkainen?
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1231 : 03.10.09 - klo: 23.59 »
 Taitaa Caterpillar vaatia että Wedico tekee tuon mallinsa vastaamaan oikeaa konetta. Ei taida antaa muuten käyttöoikeuksia nimellensä.

 Tässä muutes tuon Catin esitelinkki. Ite olen tuon mukaan laskenut mitat omalle dumpperi projektille, josta näyttää muodostuvan ikuisuus projekti.

http://www.cat.com/cmms/images/C505993.pdf

 Eikös taka-akseliston rakenteessa nuo eteenpäin suunnatut tuet ole kumpikin rungossa kiinni. Etummainen tuki tosiaan pidempi ja kiinni tuolla rungon käännön takaosassa. Ja takemman akselin tukivarret tuon keinuakselin kohdalla. Taitaapa jopa tuo keinuakseli mennä tuon 30662 osan läpi. (kuva 1)

 Ja nuo keinuvarret jotka kantaa tuon koko takapään painon, ovat "jousitetut" eli akselin ja keinun välissä on tuo kumi. (kuva 2) Joka taasen päästää akselit liikkumaan suhteessa noihin keinunvarsiin. Lisäksi tuo rakenne tarvii ns. Panhard tangon joka rajoittaa akselin sivuttaista liikettä. Ja molemmille taka-akseleille, siis oikeassa koneessa. Tuossa Wedicon dumpperissa ei näyttäisi niitä olevan, eli nuo eteenpäin olevat tuet ovat tarpeeksi vahvat.

 Eli on monimutkainen rakenne tuo Catin taka-akselisto. Sen takia ite tein mettäkoneen keinuakselisto tyyppisen ratkaisun omaani.

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1232 : 04.10.09 - klo: 06.47 »
Jos oikein ymmärsin tuon Catin akseliston toiminnan, niin siinä on siis kaksi itsekseen tuettua akselia, joiden kuormat on sitten tasattu tuon keinun avulla, ja välissä on vielä "jousitus".

Ja noihin legorengas-kuviin, tuossa tilanteessahan yks akseli ois jo metrisen kiven päällä, ei taideta oikeilla vehkeillä kuitenkaan semmosta offia ajaa, lavaankin renkaat ottaa jo reilusti aiemmin. Pari-kolme millinen este ois varmaan maksimi käyttötilanne tuossa mittakaavassa, sillon ei vielä taida ongelmiakaan tulla.

Poissa saulij

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1233 : 04.10.09 - klo: 13.04 »
Todella mielenkiintoinen rakenne.

Tuossahan tukivarret siirtävät vakasuuntaiset voimat runkoon kahdessa piosteessa. keinuvarret siirtävät pystysuuntaiset voimat runkoon. Näin on voimat saatu jaettua useaan pisteeseen ja saatu siten kevyempi rakenne.

Volvolla näkyy olevan vastaavat vaakasuuntaiset tukivarret. Pystysuunnassa tuenta on hoidettu hyraulisilla jousilla, jotka siirtävät pystysuuntaiset kuormat neljään pisteeseen.

Sauli

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1234 : 04.10.09 - klo: 18.48 »
Kiitoksia paljon kaikille vastauksista! :smiley:

Olen tässä miettinyt, että jos kuitenkin teen tuon sitten sellaisena kuin se nyt on. Ei ehkä niin uskollinen esikuvalleen, mutta pakko sitä on kaiketi jostain tinkiä tämän kokoisessa pelissä. Kunhan tuo jousitus edes olisi "sinne päin".

Koetin tuota takimmaisen akselin tukivartta siirtää eteenpäin rungossa, se tosiaan auttoi kyllä, mutta sitten se taas tulee etummaisen akselin/kardaanin tielle. Tilaa ei tosiaan ihan liikoja ole ja tarvitsee vielä kipillekkin jättää vähän pelivaraa. Tarvii vielä noita tukivarsien kiinnityspisteitä hakea, jotta saisi ainakin minimoitua ongelman. Tuskin tuo loppujen lopuksi niin paljon sitten haittaa, tuo renkaiden loitontuminen/läheneminen, kunhan eivät toisiinsa pääse koskemaan. Pitenevät/lyhenevät kardaanit joutuu jokatapauksessa tekemään. Saa nähdä, miten kardaanit sitten onnistuvat...muutama ajatus on jo ainakin päässä pyörinyt.

Joustoissa tosiaan löytyy , ja oikeilla koneilla tuskin ajellaan metristen kivien päällä  :laugh: Mutta onhan se kiva, että joustovaraa kuitenkin löytyy  :tongue: Varmaankin vielä pienenee joustovarat, kardaani todennäköisesti tulee ainakin rajoittamaan sekä myös se, että mitään osaa ei oikeastaan ole vielä kiinnitetty kunnolla, joten osatkin pääsevät antamaan periksi vielä tässä vaiheessa vähäisen.


Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1235 : 04.10.09 - klo: 20.03 »
terve ja anteeks en oo varma onko oikea topick tai muuta. tässä jo lueskelin näistä työkoneista ja todella hienoja on khyllä! ja sellanen olis kysymys mistä olisi hyvä aloittaa tuollaisen kuorma-auton rakentaminen =O minkälaisesta ja mistä saan hommattua sen? kiitos jo etukäteen neuvvoista.
saako niistä emek rekoista mitään rakennettua ?
« Viimeksi muokattu: 04.10.09 - klo: 20.54 kirjoittanut ^redbull^ »
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1236 : 04.10.09 - klo: 21.57 »
Moro.

On ihan oikea topic. Emekeistä saa rakennettua siinä mistä muistakin, mutta kuinka helposti; se onkin toinen juttu. Mikä malli kiinnostaisi? Noissa on vähän eri niksejä automallista riippuen. Tuolta löytyy paljon eri malleja www.villitvekarat.fi

Jo sivulta 10 lähtien

Poissa kemi

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1237 : 04.10.09 - klo: 23.23 »
Uusien ja aloittavien rakentajien / seuraajien kannattaa lukea koko topici alusta loppuun niin huomaa kuinka monipuolinen homma on rakentaa koneita ja autoja, vaikkakin sen tekee rakennussarjasta, modaanista riittää silti.

Tätä on ollut hieno lukea ja ihailla hienoja autoja ja koneita, jatkakaa samaan malliin.

Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1238 : 05.10.09 - klo: 08.39 »
olen lueskellutkin. ja en epäile yhtään et ois helpoja rakentaa.
tahon scanian 3 akselisen, kaiki pyörät vetävät ja hiab + koukulava. faijalla oli sellanen josskus 3v sitten. paitsi et siin ei vetäny ko telin etummaiset pyörät.
en muista mikä scania se oli merkiltään. etittävä kaikki kuva albumit ja  katottava jos löytys kuvia siit. miten niiten tamiyan rekoista, miten vaikea niis on lähtee rakentaa pitempi runkosta?
ko suuri osa niistä scanioista on puol perävaunun nuppeja vaan.
« Viimeksi muokattu: 05.10.09 - klo: 08.45 kirjoittanut ^redbull^ »
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1239 : 05.10.09 - klo: 12.07 »
Jaahas, napsahtikin sitten aikasta haastava.

Emekkiläiseen jos kyseisen teet, niin nostan kyllä hattua hyvin korkealle. Toisin sanoen, Tamiya lienee ainut vaihtoehto.

Hemi varmaankin pystyisi vastaamaan tähän kysymykseen parhaiten, mutta kieltämättä luulen, että tuo yhdistelmä 6x2:sen "normaaliin" runkomittaan saattaa olla todella haasteellinen toteuttaa.

Ideana hieno, mutta se toteutus... :undecided:

En nyt halua masentaa heti alkuunsa, mutta minkälaisella budjetilla olet aikonut aloittaa? Se on vain karu totuus, että Tamiyaa ei helposti alle 1000€:n "lavalliseksi" saa (tarvitsee yleensä sen kaksi autoa, radiot yms. tilkkeet).

Jos tinkii tuosta Hiabista ja vaihtaa vaihtolavalaitteet vaijeriin, niin silloin Emek ja Tamiya onnistuvat helpommin. Emekkiinkin saa nuo vaijerilaitteet kohtuu helposti rakennettua.
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1240 : 05.10.09 - klo: 12.32 »
budjetti ei ole tärkein. kuhan vaan ajankaa rakentaa sitä. seki mikä scania ol meillä se ol saksasta tuotu ja siihen oli lisä runko laitettu et koukun saanu ja sit viä hiabi alla oli koroke runko. ja lava ylitys oli joku 1,5m perästä. mutta siin on pelivaraa pienois mallis kuhan vaan sais sen ulko näöltä sama laiseks muuten niin sillon ei sillee varmaa sovitus vaikeuksia mihkää normi runkoo ko pikasen pidentää? mutta meinasin ite jos sen tamiyan hommais ja siihe rupeis väsää. radiolaitteet ja ne sellaset kerkee myöhemminkin siihen ostaa vaij pitäskö ne olla samantie? sovittelis sen hiabin ja kouklava siihe runkoo eka sopivaks jne. mutta antakee neuvvoja, otan avoimin mielin niitä vastaan.
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1241 : 05.10.09 - klo: 13.30 »
Jaa häh? ny ei ymmärrä.

Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1242 : 05.10.09 - klo: 14.02 »
joo no siis eikö toho tamiyan oo helpompi rakentaa kaikkee. jos tu vähän selventäs  :lol

ja saahan niit hiabia ja koukulavaa saksasta ja hydrauliikaa.

mistä työ muut ootte aloittanu noitten kuormureitten rakentamisen? millä autilla/osilla.

ko en ite oikeen tosta emekistä, ko sellasta muovii vaan. ja miten niihin sit moottorit ja voimansiirto/ jousitus jne. ja onko se sit mitä koko luokkaa 1/14 vai mikä?

itteeni hekilökohtasesti kiinnostas enemmän tuo tamiya.
« Viimeksi muokattu: 05.10.09 - klo: 14.08 kirjoittanut ^redbull^ »
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1243 : 05.10.09 - klo: 14.07 »
Joo, lähtee taas tuo kirjoitusasu pikkuisen väärään suuntaan. Kysymykseen vastaaminen on huomattavasti helpompaa, jos ymmärtää kysymyksen. Mitään täyttä kirjakieltä ei tarvitse kirjoittaa, mutta näistä "murrerunoista" "yx tosi ihq" ei oikeen enää ota selvää.
 :police:

Kokeile ihan huvin vuoksi, kirjoita kysymyksesi ns. suomeksi. Lupaan vastata parhaani mukaan!

 
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1244 : 05.10.09 - klo: 14.14 »
pi
joo no siis eikö toho tamiyan oo helpompi rakentaa kaikkee. jos tu vähän selventäs  :lol

ja saahan niit hiabia ja koukulavaa saksasta ja hydrauliikaa.

mistä työ muut ootte aloittanu noitten kuormureitten rakentamisen? millä autilla/osilla.

ko en ite oikeen tosta emekistä, ko sellasta muovii vaan. ja miten niihin sit moottorit ja voimansiirto/ jousitus jne. ja onko se sit mitä koko luokkaa 1/14 vai mikä?

itteeni hekilökohtasesti kiinnostas enemmän tuo tamiya.

pikkasen selvemmin jos ois tossa :D
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1245 : 05.10.09 - klo: 14.58 »
 Moi

 Ite aloitin lyhyestä 1:14 Tamiyan Scaniasta. Syynä hinta, verraten esim. 1:16 Wedicon ym. valmistajien tuotteisiin. Tamiya on varmaankin helpompi rakentaa, hieman suuremman kokonsa puolesta. Tamiya Volvo sarjaa saisi halvemmalla vaikka periaatteessa sama auto, hytti vaan taitaa olla erona.

 Tuon 6x2 alustan vois tehdä tuosta vakiosta. Tarvii vaan jatkaa runkoa takapäästä. Sinne rakentaa telin noston. En tiedä mistä tuota ALU runko profiilia saisi Suomesta.

 -t

Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1246 : 05.10.09 - klo: 15.26 »
aatelin samaa jos siitä tamiyasta alottas. kiitos kommentista.
ootko ite pidentäny sitä runkoa jos olet niin voisitko laittaakuvia siitä?
ja sellanen kysymys vielä, että tälläisetäkö olette rakentaneet noita rc koneita?
servoilla / hydrauliikallako? http://www.lelumarket.fi/product_info.php?cPath=306_308&products_id=1337
« Viimeksi muokattu: 05.10.09 - klo: 15.40 kirjoittanut ^redbull^ »
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1247 : 05.10.09 - klo: 15.31 »
joo no siis eikö toho tamiyan oo helpompi rakentaa kaikkee. jos tu vähän selventäs  :lol

ja saahan niit hiabia ja koukulavaa saksasta ja hydrauliikaa.

mistä työ muut ootte aloittanu noitten kuormureitten rakentamisen? millä autilla/osilla.

ko en ite oikeen tosta emekistä, ko sellasta muovii vaan. ja miten niihin sit moottorit ja voimansiirto/ jousitus jne. ja onko se sit mitä koko luokkaa 1/14 vai mikä?

itteeni hekilökohtasesti kiinnostas enemmän tuo tamiya.



http://rc10.fi/index.php?topic=6442.0
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1248 : 05.10.09 - klo: 17.11 »
Nonni, aktuaattorista taas vaihteeksi.

Sain tänään sitä akryyliputkea, josta piti tehdä tuo aktuaattorin runkoputki. No, kauheella kiireellä kokeilemaan. Tuo ruuvi kuitenkin pikkuisen heilui siellä putkessa, niin piti sitten alkaa etsimään jotain 4mm:n muovinpalaa. Hieman aikaa noita roinia kaivaessani eteen "pompsahti" noita aikoinaan emekkiläisen Hiabin pneumatisointiin ostettuja injektioruiskuja.

 :shock:

Taas tuli tää "no just, miten sitten ihminen voikaan olla näin...". Putken sisähalkaisija bauttiarallaa 4 mm, ulko 6.9 mm, toinen pää supistettu. Pikkuisen näytin sivuleikkureita tuohon ruiskun supistukseen ja erästä taikuria lainaten, "Tsädääm":

http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=20740

Noita samoja ruiskuja on apteekit pullollaan.Ei kukaan tarttis 8/4 mm akryyliputkea?
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1249 : 06.10.09 - klo: 07.51 »
 :grin:

 Näitä "miksi en heti hoksannu" juttuja tulee joskus itellekin. Sitä kun miettii päänsä puhki jotakin ongelmaa, niin tahtoo ajatukset ns. jumittaa siihen yhteen ratkaisu malliin. No kun alat sitten osien / kamppeitten tultua tehdä, niin johan vain löydät "varastosta" jonkin osan tai ratkaisun jolla sen olisi voinut tehdä helpommin tai jopa halvemmalla.

 Olenkin keksinyt joskus ratkaisun johonkin ongelmaan kun olen tehnyt toista mallia. Eli kai se on sitten hyvä että on useampi kampe rakennus kesken.

 -t

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1250 : 06.10.09 - klo: 08.50 »
aatelin samaa jos siitä tamiyasta alottas. kiitos kommentista.
ootko ite pidentäny sitä runkoa jos olet niin voisitko laittaakuvia siitä?
ja sellanen kysymys vielä, että tälläisetäkö olette rakentaneet noita rc koneita?
servoilla / hydrauliikallako? http://www.lelumarket.fi/product_info.php?cPath=306_308&products_id=1337

OT:

 En tiedä ikääsi, et ole sitä profiiliisi merkinnyt. Enkä myöskään tiedä osaamisesi ja tietämyksesi tasoa metallien / muovien työstöstä. Senpä takia ehdottaisin että luet ajatuksen kanssa vaikkapa koko ketjun uusiksi. En kirjoita tätä ilkeilläkseni, vaan sen takia että nämä projektit eivät ole sitten RTR juttuja. Itse täytyy osata ainakin perus asiat materiaalien työstöstä sekä omistaa jonkin verran työkaluja.

 Minä olin aivan pihalla näistä RC jutuista kun tuon 1. viestini kirjoitin. Mutta perus käsityökaluja mulla oli sekä niitä osasin käyttää. Tämä harrastus ei todellakaan vaadi mitään CNC työstökoneita. Toki niillä saa hienompaa jälkeä aikaiseksi, mutta tietämystä niiden käytöstä myös vaaditaan jotta jotakin aikaan saadaan. Tämä tosiaan aivan yleisesti kaikille rakentelusta kiinnostuneille.

:OT

 Tuolta sivulta 1 alkaen löytyy minun kirjoittamiani juttuja ja juurikin tuon Tamiyan muutoksista. Lueskele sieltä lisää.

http://rc10.fi/index.php?topic=24127.msg230214#msg230214

 Scanian runko muutoksista.

http://rc10.fi/index.php?topic=24127.msg235967#msg235967
http://rc10.fi/index.php?topic=24127.msg238573#msg238573

 Ei näy mulla tuo laittamasi linkin kohde. Jos pyöräkuormaajaa tarkoitat, niin Bruder Liebherr. Ei taida Bruderilla olla kuin 1 malli Liebherriä.

 -t

Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1251 : 06.10.09 - klo: 12.49 »
elikkä olen 19 ja harrastanut pienois malleja jo yli6v ja rakennellut kaike näköstä valoja niihin jne. ja omistan joitain rc autojakin ja niitä modaillu kaikellatavalla.
työkaluja löytyy yllin kyllin. tiedän ettei ole mikään helppo rojekti mitä olen alottelemassa jne. sillä siis kyselen niin paljon kaikea tyhmää. olen lukenut jo paljon tätä foorumia ajatuksen kanssa ja ilmankin :D pitää vaan aina plärätä uudestaa ja uudestaa se lävitte.

meinasin jos hommais eka sen 3 akselisen king haulerin, vaikka se ei olekaan scania. siin on pitempi runko ja 3 akselia joka helpottaa varmaan aika paljon tota rakentelua.
ja sitten ostan sen scanian myöhemmin ja sovittelen sen kopin siihen.

autonasentaja olen ammatiltani ainakin niin amiskan päästötokarissa luki :D kait mie jotain osaan. :D mutta kiitoksia vastauksista ja tuun kyselee kyl aikavarmasti viel kaike näkösiä neuvoja teiltä konkareilta.

ootteko te tilanneet saksasta tai jostai muualta noita hydrauliikka osia näihin työkoneisiinne?
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1252 : 06.10.09 - klo: 13.08 »
Käytä ISOJA kirjaimia lauseen alussa. Tekstin lukeminen helpottuu todella paljon.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa pete.s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1253 : 06.10.09 - klo: 20.59 »
Käytä ISOJA kirjaimia lauseen alussa. Tekstin lukeminen helpottuu todella paljon.

 älä tartu pikku asioihin

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1254 : 06.10.09 - klo: 21.50 »
Ja siinä heti toinen joka voisi opetella kirjoittamaan suomea. Kannattaa lukea tämä ja tämä jos ei ole tullut vielä tutuksi - ne kun koskevat kaikkia foorumin käyttäjiä.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1255 : 06.10.09 - klo: 22.18 »
elikkä olen 19 ja harrastanut pienois malleja jo yli6v ja rakennellut kaike näköstä valoja niihin jne. ja omistan joitain rc autojakin ja niitä modaillu kaikellatavalla.
työkaluja löytyy yllin kyllin. tiedän ettei ole mikään helppo rojekti mitä olen alottelemassa jne. sillä siis kyselen niin paljon kaikea tyhmää. olen lukenut jo paljon tätä foorumia ajatuksen kanssa ja ilmankin :D pitää vaan aina plärätä uudestaa ja uudestaa se lävitte.

meinasin jos hommais eka sen 3 akselisen king haulerin, vaikka se ei olekaan scania. siin on pitempi runko ja 3 akselia joka helpottaa varmaan aika paljon tota rakentelua.
ja sitten ostan sen scanian myöhemmin ja sovittelen sen kopin siihen.

autonasentaja olen ammatiltani ainakin niin amiskan päästötokarissa luki :D kait mie jotain osaan. :D mutta kiitoksia vastauksista ja tuun kyselee kyl aikavarmasti viel kaike näkösiä neuvoja teiltä konkareilta.

ootteko te tilanneet saksasta tai jostai muualta noita hydrauliikka osia näihin työkoneisiinne?

 Ok ja kiitos että vastasit. Helpottaa vastaamista kun tietää että onko siellä toisessa päässä 13 tai 20 vuotias.

 Siis kannattee tosiaan hommata sellainen jenkkirekka ensin. Kasailee sen ja tutkii siinä samalla mitä haluaisi tai voisi tehdä erillälailla. Jos kippiä haluat siihen rakennella, niin hydraulinen kippi oisi kyllä hieno. Mutta nuo hydrauliikka öljyt näyttäis hieman tihkuvan jostakin saumasta tai tiivisteestä sekä ovat kalliimpia, Wedicon kippisarja ei ehkä mahdottoman kallis.

Wedico kippi

 Mutta hintaluokan yläpäässä on sitten esim.

Pumppu 1

 Tai.

Pumppu 2

 Ja teleskooppi sylinteri.

Teleskooppi sylinteri

 Vaihtoehtona mekaaninen kippi, kuten Hemi1966 ja Geswas ovat omavalmisteena toteuttaneet. Tuota tyyppiä on nyt jo myynnissäkin.

Mekaaninen kippi

 Tai kuten mulla, kun silloin ei tuota edellistä mallia löytynyt.

L12 lineaari

 Tuon Carsonin kipin tilaisin jos nyt oisin autoa rakentamassa. Ja tuolta TTM-shopista olen kaikki hydrauliikat tilannut. Toimitus on pelannut hyvin.

 Ja nämä Tamiyan kuorma-autot tuntuvat kulkevan yhtä lujaa kuin muutkin valmistajan sähköautot, minulle se oli yllätys. Eli kannattaa katella niitä alennusvaihteisto osiakin jos ajattelit oikeasti autollasi ajaa kuormiakin.

 -t

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1256 : 07.10.09 - klo: 00.03 »
Mitenkä olis, jos tuon energiajuoman nauttiminen jäis vähemmälle. Vaikuttaisi varmaan positiivisesti viestien ulkomuotoon. Tällä hetkellä tuntuu olevan hieman hyperaktiivinen henkilö näppäimistön takana. Paranemaanpäin kuitenkin.  :grin:

Verstaalta ei löydy yhtään rekkaa tai työkonetta, mutta haaveilen isosta (1:6 - 1:8) puskutraktorista. Siis sellaisesta, jolla voi oikesasti pistää pihan uusiksi keväällä.

Jos joskus vielä sellaisen saisi...

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1257 : 07.10.09 - klo: 02.04 »
 Jaa, mie kans ottaisin jos vain saisin. Mutta luultavasti ite joutuu semmosen tekemään.

 :wink:

 Ja löysin tällaisen jutun Bruder Mack kuormurin muuntamisesta RC toimiseksi. Ideaa kippiin. Vinssillä kippi.

http://www.scale4x4rc.org/forums/showthread.php?t=40163

 -t

Poissa ^redbull^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1258 : 07.10.09 - klo: 09.59 »
Huomasin tuossa että onhan tuolla scaniallakin tuo 3 akselinen versio.
Tietonikkari myysitä, jos ostan sen nii ei tarttee sit ostaa välttämättä enää toista autoo sen ttakia että pelkän scanian kopin / hytin tahtosin.

Selailin noita linkkejä ja siellä oli yksi ihan saman lainen koukulava ratkasu mitä ite olen miettinyt jos koittas väsätä tai ostas. En muista millä sivulla se linkki oli mut koitan ettiä sen tässä lähipäivinä.

Jossain oli linkki 1/14 tai 14,5 noille rc kuormureille nii tästä koukkulaitteesta, mut nyt en löytäny sitä joten ehin vaan tälläsenkuvan. http://www.turunkonekeskus.fi/public/Koneet/FOV2-001045EA/S007C579C-007C6676.1/Metaka-etuviistostap.jpg
« Viimeksi muokattu: 07.10.09 - klo: 11.15 kirjoittanut ^redbull^ »
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1259 : 07.10.09 - klo: 10.37 »
Lainaus
Ja löysin tällaisen jutun Bruder Mack kuormurin muuntamisesta RC toimiseksi. Ideaa kippiin. Vinssillä kippi.

http://www.scale4x4rc.org/forums/showthread.php?t=40163

Juu, tuo vinssisysteemi toimii ihan hyvin. Tässä vielä kuvat tuosta meikäläisen soveltamasta

http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=12419 (se kippikuva on hieman epätarkka)


Tuolta alhaalta löytyy vähän tarkemmat kuvat, samaa periaatetta sovellettu tuohon kauhan nostoon:

http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=9985

En nyt ihan 100% varma ole, mutta näyttäisi, että tuossa Mack:ssä on toteutettu samalla tavalla alkuperäinen kippi kuin esim. noissa Bruderin traktorin perävaunuissa. Siinä siis on tuollainen muovinen "teleskooppisylinteri", joka liikkuu hahloissaan lavaa nostaessa. Sitä pystyisi muuten käyttämään suoraan, eli ts. laittamaan vinssin siihen kiinni, mutta lavan ollessa alhaalla tämä "sylinteri" on täysin lavan suuntainen. Se taas merkkaa sitä, että lava ei nouse kuin siinä tapauksessa, että tämä "sylinteri" vääntyy.

Tällöin siis lavan saranoinnin kiinnitystä tulisi korottaa, mutta silti kulma jää todella pieneksi, mikä taas vaatii aivan käsittämättömästi voimaa, etta lava nousee kuormalla. Meinaan tehdä tuon peräkärryn kippauksen myös tuolla hihnapyörää soveltavalla mekanismilla. Siihen tulee suoraan jo iso välitys (servon akseli vs. hihnapyörän halkaisija), joka taas lisää voimaa entisestään. Periaatteessa liikettä rajoittaa vain hihnapyörän koko. Lavan palauttaa alas pelkästään lavan oma paino. Servon ja pyörän välissä olen käyttänyt punottua siimaa, joka ei juurikaan veny.

Kippi on myös harvinaisen helppo toteuttaa melkein mihin vain.

Jo sivulta 10 lähtien