Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1825752 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1890 : 09.02.10 - klo: 18.08 »
 Tuo Youtuben linkin kampe siis modattu eli laitettu ilmeisesti Tamiya XC / CC01-alusta. Kuten videon nimikin kertoo "RC Unimog von Dickie mit Tamiya XC / CC01-Chassis beim Schneeräumen".

Poissa pete.s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1891 : 09.02.10 - klo: 18.39 »
aloin tossa suunnittelee auton pidennystä 4 akseliseksi niin näyttääkö hölmöltä tällei? vai kannattaisko takapyörien etunmaista akseliaki siirtää taaksepäin?

 Mikä tulisi olemaan "käyttö tarkoitus" tuolla autolla? Eli tulisiko esim. soralava vai pelkästään vetopöytä rungolle?
[/quote]
meinasin muuntaa sora-autoksi eli ei jää veto autoksi enään..

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1892 : 09.02.10 - klo: 21.56 »
Mitähän jengi on mieltä noin niinkuin kokemuksen kannalta, laitetaanko vetäviin lukot molempiin vai toiseen vai ei ollenkaan?
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa puuhapete

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1893 : 10.02.10 - klo: 00.24 »
Lainaus
Tuo Youtuben linkin kampe siis modattu eli laitettu ilmeisesti Tamiya XC / CC01-alusta. Kuten videon nimikin kertoo "RC Unimog von Dickie mit Tamiya XC / CC01-Chassis beim Schneeräumen".


Nyt näkyy tuolla tamiyan usa sivuilla olevan coming soon osiossa Unimog cc-01 versio

http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58457

Poissa JVL

  • Veteraani
    • Profiili
    • kuvia omista vermeistä
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1894 : 10.02.10 - klo: 12.01 »
tere

juutuubissa on pyöriny viideoita cc01 alustaisesta Unimog jo pitkään (about 5 vuotta), kyseessä ollut omarakenteinen mutta tässä tamiya virallinen versio, pitää oottaa että korisarja tulee myyntiin niin eiköhän se ole hankintalistalla kärkisijoilla.
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1895 : 10.02.10 - klo: 18.50 »
Mitähän jengi on mieltä noin niinkuin kokemuksen kannalta, laitetaanko vetäviin lukot molempiin vai toiseen vai ei ollenkaan?

Jos meinaat ajella ulkona tai muuten epätasaisessa maastossa, ja varsinkin kärryn kanssa, niin suosittelen molempien lukitsemista. Vaikka mun 5-akselisessa sora Scaniassa neljä akselia vetää, niin ilman teliakseleiden lukitsemista se alkoi tosi helposti kaivamaan ylämäkeen peruuttaessa.
Haittapuolena lukitut akselin toki tekevät kääntymisen pitävällä alustatalla vähän kankeammaksi :cry:

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1896 : 10.02.10 - klo: 21.05 »
suosittelen molempien lukitsemista.

Tähän autoon ei todennäköisesti tuu kuin korkeintaan 4akselia, joista noi 2 on vetäviä ja yks teli lisäksi perän... Koukkulaitteellahan ei yleensä kovin pahaan maastoon mennä.
Ehdinkin jo auton kasata ilman lukkoja. Auto on muuten järkyttävän kokoinen, tiesin kyllä että nämä ovat isoja mut yllätyin silti...

Nyt pitäis saada hytti maalattua ja runko jatkettua sekä joku kippi/koukkulaite työn alle.
Kämmenet kipeenä parin päivän rakentamisesta, pakko pitää vähän taukoa ja pyöritellä ideoita mielessä.  :smiley:
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa pete.s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1897 : 11.02.10 - klo: 15.45 »
suosittelen molempien lukitsemista.

Tähän autoon ei todennäköisesti tuu kuin korkeintaan 4akselia, joista noi 2 on vetäviä ja yks teli lisäksi perän... Koukkulaitteellahan ei yleensä kovin pahaan maastoon mennä.
Ehdinkin jo auton kasata ilman lukkoja. Auto on muuten järkyttävän kokoinen, tiesin kyllä että nämä ovat isoja mut yllätyin silti...

Nyt pitäis saada hytti maalattua ja runko jatkettua sekä joku kippi/koukkulaite työn alle.
Kämmenet kipeenä parin päivän rakentamisesta, pakko pitää vähän taukoa ja pyöritellä ideoita mielessä.  :smiley:
miten suunnittelit akselien paikat toteuttaa. kaks eteen ja kaks taakse vain sitten kolme taakse ja yks tietysti eteen

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1898 : 11.02.10 - klo: 17.11 »
miten suunnittelit akselien paikat toteuttaa. kaks eteen ja kaks taakse vain sitten kolme taakse ja yks tietysti eteen

Suunnittelin, että pysyttäis rungon osalta hyvin mittakaavassa kun jatkettais vaan runkoa vähän ja ylimääräinen teliakseli tandemin perään.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1899 : 11.02.10 - klo: 22.41 »
Jaahas tuli sitten tehtyä ensimmäinen toimiva vetokidan prototyyppi. Servo lukitsee tapilla vedettävän vaunun. :wink: Täytyy laitella siitä kuvia, bruder projekti on kohta valmis  :lol:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1900 : 12.02.10 - klo: 16.21 »
Pari projektikuvaa löytyy http://picasaweb.google.fi/Sakarius07/Scania#

Sisustalle pitäis keksiä jotain, ei sitä niin karuksi viitsi jättää kuin tamiya on sen ajatellut.
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo: 23.46 kirjoittanut Saku07 »
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1901 : 12.02.10 - klo: 19.28 »
Tervehdys jälleen!

Kiirusta on pitänyt vuodenvaihteen jälkeen. Pääsin pelaamaan 1:1 kaluston kanssa (oppisopimus), josta ammattikin (maarakennuskoneenkuljettaja) toisen ammatin lisäksi pitäisi jossain välissä tulla :wink:.

Vähäisen on D11 edistynyt, mutta aika hitaasti. Suurin osa osista on vain magneeteilla paikallaan, joten siitä johtuu nuo millin parin raot. Kyllä se kuitenkin ehkä vilkkaalla mielikuvituksella alkaa pikkuhiljaa muistuttamaan puskutraktoria :shock:

Painoa kyllä tulee ihan kivasti tuosta metallista, verrattuna noihin edellisiin muovikikkareisiin. Ei ole kyllä pahitteeksi, painoa tarviikin olla, jotta sillä jotain pystyy puskemaan vielä tulevaisuudessa.

Pään vaivaa on tuottanut lähinnä se, miten toteutan kaikki toiminnot. Moottoreita vaihteistoineen en ole vielä saanut tilattua, ja tuskin vielä hetkeen saankaan. Melkein pitäisi olla moottorit käsillä ennenkuin pystyy kunnolla hahmottamaan tilantarpeen. Yhteensä 6 toimintoa olen meinannut toteuttaa, ainoa minkä jätän varmasti pois on puskulevyt kallistus vasen/oikea suunnassa. Mikään ei kuitenkaan ole vielä kiveen hakattua. Mutta varmaankin osittain samansorttista mekaniikkaa kuin dumpperissa, näin olen ainakin ajatellut.

Tekisi mieli kyllä tehdä ihan radiolla ohjattava, mutta saas nyt nähdä. Todennäköisesti päädyn piuhoihin, ja jos näin käy koetan myös jonkin sorttisen paremman ohjaimen kehitellä, tarkoittaen, että ei on-off-on meininkiä vaan portaatonta nopeuden kontrollia eteen sekä taakse. Seuraavasta projektista kyllä ainakin tulee radio-ohjattava :azn:

Paljon on vielä tekemistä, saas nähdä kauanko tässä oikeen menee aikaa :roll:

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1902 : 12.02.10 - klo: 22.33 »
Neljäs akselikin kerettiin jo hommaamaan Ebayn kautta jenkeistä jousineen iskareineen, vielä puuttuis pyörät...
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1903 : 12.02.10 - klo: 22.57 »
kuinka pitkä runko teillä on kuorma autoissa?

Itselläni noin 600mm.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1904 : 12.02.10 - klo: 23.04 »
aloin tossa suunnittelee auton pidennystä 4 akseliseksi niin näyttääkö hölmöltä tällei? vai kannattaisko takapyörien etunmaista akseliaki siirtää taaksepäin?

Mittaisitko huviksesi etummaisten akselivälin, näyttäis että mulla takarenkaat on valmiiks edempänä 3 aks. mallissa. Mulla n.240mm ja näyttäis omasta mielestä ihan passelilta kun lisään vaan perään akselin.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1905 : 13.02.10 - klo: 10.48 »
aloin tossa suunnittelee auton pidennystä 4 akseliseksi niin näyttääkö hölmöltä tällei? vai kannattaisko takapyörien etunmaista akseliaki siirtää taaksepäin?

Mittaisitko huviksesi etummaisten akselivälin, näyttäis että mulla takarenkaat on valmiiks edempänä 3 aks. mallissa. Mulla n.240mm ja näyttäis omasta mielestä ihan passelilta kun lisään vaan perään akselin.

Vähän jää lyhyeks tuo 240mm.

Scanian 8x4*4 akselivälit on 3750+1355+1305
Eli tuon mukaan perusakseliväli 3750/14=267,857....


Siirrä teliä tuo reilu pari senttiä taaksepäin ja sitten jatkat rungon. Ei paha homma ollenkaan.
-Pate-

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1906 : 13.02.10 - klo: 12.21 »

Vähän jää lyhyeks tuo 240mm.
Eli tuon mukaan perusakseliväli 267,857....

Siirrä teliä tuo reilu pari senttiä taaksepäin ja sitten jatkat rungon. Ei paha homma ollenkaan.

Tuossapa tuli hyvää tietoa, tosin en taida tuon parin sentin takia ruveta hommaan, joutuisin porata kaikki reijät runkoon uusiksi lokasuojien, iskareiden, jousien sekä rungon poikkipalkin osalta. Runkoakin tuli jatkettua niin niukasti, että 4 akseli ei enää mahdu perään...
Uskon että tuo pari senttiä häiritsee teitä enemmän kuin minua  :mrgreen:
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa puuhapete

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1907 : 13.02.10 - klo: 20.22 »
Te jotka olette käyttäneet noita leimbachin hydrauliikka venttiilejä, kysymys kuuluu että voiko niitä yhdistää myöhemmin jonoon saman pumpun taakse? Tarkoituksena on ostella pikkuhiljaa noita osia. Jos nyt ostan vaihtolava systeemit ja sitten myöhemmin tuon nosturin, niin voiko ne yhistää ns. yhdeksi lohkoksi.
Sitten vielä Hemille kysymys, mikä värikoodi sulla on Scanioiden keula ritilässä?

Kohta alkaa olla osat kasassa jotta pääsee tositoimiin vielä etummainen vetävä akseli on tulossa hongkongista.



Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1908 : 13.02.10 - klo: 20.49 »
 :shocked:

 Täällähän on kova Scania rakennus/muutos buumi menossa heti kun oon muutaman päivän käymättä. Mahoton meininki.

 :wink:

 Ite oon nykertänyt pikkuhiljaa tuota nostoteli autoa. Tämä on ainakin vielä tämmöinen tutkielma/projekti, jonka lopputulosta en itekkään oikeastaan tiedä. Unohtunut kuvien räpsiminen, kun kamppeet olleet levällään pöydällä ja inspiraation iskiessä jotakin käynyt siihen nykertämässä.

 Oisko kenelläkään tietoa tai vihjettä, että mistä tuohon löytäisi hieman vanhempaa mallia olevan hytin? Joku oli tehnyt Volvon F89 mallista komian pölliauton, josta idea tuli. Tämä linkin malli on Wedicon mittakaavassa, ja tarvisi mulle olla siis Tamiyan mitassa.

http://62.75.219.46/SeitzModellbau01-p93h25s26-F89-45-6x2-Anhaenger.html

 Verkerk ei ole vastaillut kyselyihin 141 Scanian hytin valmistus aikataulusta, joten jotakin muuta tarvisi löytää.

http://www.verkerk-modelbouw.nl/index_bestanden/Page1370.htm

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1909 : 13.02.10 - klo: 20.56 »
Te jotka olette käyttäneet noita leimbachin hydrauliikka venttiilejä, kysymys kuuluu että voiko niitä yhdistää myöhemmin jonoon saman pumpun taakse? Tarkoituksena on ostella pikkuhiljaa noita osia. Jos nyt ostan vaihtolava systeemit ja sitten myöhemmin tuon nosturin, niin voiko ne yhistää ns. yhdeksi lohkoksi.

Voihan noita lisäillä, pumpun ja ventiililohkon väliseen paineletkuun haaroitus josta letku uudelle ventiilistölle. Ja tietysti vastaavasti paluuletkuun myös haaroitus jotta öljy kiertää takaisin säiliöön.

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1910 : 14.02.10 - klo: 09.12 »
Te jotka olette käyttäneet noita leimbachin hydrauliikka venttiilejä, kysymys kuuluu että voiko niitä yhdistää myöhemmin jonoon saman pumpun taakse? Tarkoituksena on ostella pikkuhiljaa noita osia. Jos nyt ostan vaihtolava systeemit ja sitten myöhemmin tuon nosturin, niin voiko ne yhistää ns. yhdeksi lohkoksi.

Sitten vielä Hemille kysymys, mikä värikoodi sulla on Scanioiden keula ritilässä?

 


Scanian maski on maalattu Tamiyan TS-38(Gun metal) sprayllä.

Mullakin on nosturi Scaniassa yhdistetty kaksi lohkoa yhteen, mutta koska yhdistäminen tehdään letkuilla haaroittamalla, se vie melko paljon tilaa. Eli jos yhdistää hirveän monta lohkoa, tila loppuu äkkiä kesken. Tässä kuva omasta toteutuksesta (kuvassa yksi venttiili on käyttämättä)

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1911 : 14.02.10 - klo: 12.52 »
 Räppäsin muutaman kuvan protosta.

Poissa ponsse19

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1912 : 14.02.10 - klo: 14.45 »
Tulin tässä aatelleeksi jos itekki tekis jonkun soraauton tai kaivurin, ni osaisko joku heittää jonkun hinta haarukan mitä tulis maksamaan? :huh:
Traxxas Summit

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1913 : 14.02.10 - klo: 14.47 »
Hyvältä näyttää Juupelin nostoteli :grin:. Miten meinasit toteuttaa telin noston ?

Itse ajattelin seuraavaksi rakentaa täysperä lavetin, johon sais kyytiin noita työkoneita.
En ole koskaan kärryä rakentanut, joten tulee sekin kokeiltua :wink:
Jotain tämän tapaista ajattelin:

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1914 : 14.02.10 - klo: 23.52 »
Tulin tässä aatelleeksi jos itekki tekis jonkun soraauton tai kaivurin, ni osaisko joku heittää jonkun hinta haarukan mitä tulis maksamaan? :huh:

Hinnaksi tulee varmasti jotakin 500-tuhannen euron väliltä riippuen lisukkeista.
Pohjaksi 2 tai 3 akselinen runko ja siitä värkkäilemään.
Suomesta saa osia aika nihkeesti, mutta jos ottaa suunnaksi esim. Saksan niin jo alkaa tapahtua.
Ebaystä löytyy näihin osia mielestäni hyvin, saattaa saada jopa ihan kohtuuhintaan.
Aloituskustannus on kova, esim. Tamiyan "uudesta" 3-akselisesta scaniasta saa maksaa lähes 400euroa ja siihen ei edes sisälly sähköt vielä.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1915 : 15.02.10 - klo: 00.30 »
 Juu kiitosta vaan.

 Itekkin ajattelin sora-auton perään tuommoista lavettia tehä, mutta josko tekisi sellaisen jota vetää puoliperänä tai laittaa dollyn kera kippiauton perään. Jos nimittäin tuosta nostoteli autosta jotakin tulee.

 Nostoa suunnittelin alustavasti Kanadalaisen Firgelli:n tekemän lineaari servon avulla toimivaksi, mikäli saan muutaman sähköisen probleeman ratkaistua. Ovat aika arvokkaita nuo servo toiminnalla tehdyt L12 mallit, joten tilasin heiltä hieman edullisemman PQ12 mallin jota koitan sovittaa toimimaan Robbe/Futaba perus servon elektroniikan kera. Saattaa jäädä tuon toteuttaminen haaveeksi, mutta pitää kai haastetta olla.

http://www.firgelli.com/products.php

 :wink:

Tulin tässä aatelleeksi jos itekki tekis jonkun soraauton tai kaivurin, ni osaisko joku heittää jonkun hinta haarukan mitä tulis maksamaan? :huh:

 Erittäin vaikea kysymys.

 Kyllä se alapää taitaa alkaa n. 400e tietämiltä, yläraja on siellä minne sen ite asetat. Säästää voi tekemällä ite esimerkiksi rungon ja lavan sekä muita osia. Akseleita jousineen löytyy nettikaupoista. Sähkö/elektroniikan osien hintoja seuraamalla ja ostopaikan valinnalla voi säästää myös hieman.

 Yleensä ottaen taitaa olla tässäkin harrastuksessa niin että jos jotakin voi tai osaa itse tehdä, niin poishan se on ostettavien listalta. Perus työkaluilla pääsee jo pitkälle, sillä jos hieman "luovaa työkalujen väärinkäyttöä" harrastaa niin ei tarvitse välttämättä edes sorvia. Ite nimittäin "sorvasin" tuohon nostoteli projektiin nuo nostettavien pyörien akselit pylväsporakoneella.

 Vinkkiä sorvin puutteesta kärsivälle.

 Tein nuo akselit pitkistä M6 pulteista, joissa siis pitkästi kierteetöntä vartta. Mittasin tarvittavan pituuden M3 kierretangosta tehdyn väliaikaisen akselin avulla. Apuna voi käyttää prikkoja, liukulaakereita ym. mitä nurkista löytyy. 1 kuvassa näkyy sovite/mitta akselit paikallaan.

 Pituuden selvittyä siirsin mitan M6 pulttiin, alkaen kierre päästä. Sinne lisäsin sentin jotta voin kierrettä ja paria mutteria käyttäen säätää raideleveyden sopivaksi. Ja kun ilman työstökoneita tekee, niin mitat tahtovat hieman "elää" ja säätöä tarvitaan. Tullut tämä huomattua aivan käytännössä. Hemin tarkuudella en tosiaan pysty näitä tekemään.

 :wink:

 Mittauksen mukaan kierteen lopusta oli 10mm kohtaan josta alkaen pulttia täytyi ohentaa 5 milliin. Laakerit kun noissa navoissa ovat sisämitaltaan 5mm. Sitten mittasin kohdan josta akseli ohentuu 4 milliin.

 Pultin kiinnitin porakoneeseen siten että kohta josta ohennus alkaa, jäi juuri istukan kiristys leukojen ulkopuolelle. Pulttia jouduin löysäämään ja pyöräyttämään muutaman kerran jotta sain keskityksen edes lähelle. Sitten kone käyntiin ja lattaviilalla vasten pyörintä suuntaa työntämällä pultti ohenee helposti ja kohtuu tasaisesti. Viilan kunto ja karkeus vaikuttaa tietysti paljon tässä vaiheessa. Itelle kävi fiba heti, kun käytin karkeaa viilaa ja pultti ohenikin liikaa. Eli työntömitta pitää olla kokoajan vieressä "sorvauksen" aikana, ja tarkista vahvuus mieluummin liian useasti kuin harvaan.

 Eli toista mittasin useammasti ja käytin hienompaa viilaa. Kun ohennus 5mm oli sopivalla pituudella, merkitsin kohdan josta pitää alkaa 4mm halkaisija. Ohennus 4mm, tähän osaan tein M4 kierteen napamutterille. Pituus 4mm vahvuiselle osalle kannattaa jättää hieman liian pitkäksi, ja sen voi kierteen teon jälkeen lyhentää sopivaksi.

 Kuvassa 2 on "susi" eli harjoitus kappale. Ei tuo tietenkään oikeata sorvia voita, mutta kyllä tuo toimiva juttu on.

Poissa ponsse19

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1916 : 15.02.10 - klo: 09.56 »
Juu kiitoksia vastauksista.  :azn:
Ajattelin tässä ruveta tekemään 4 tai 5 akselista sorautoa. Jos sais tommosen 5 akselisen tehtyä silleen, että siinä olis 2 tai 3 kiinteetä akseliä eli 2 ensimmäistä akselia oli kääntyviä ja 1 viiminen olis kääntyvä tai sitten että 2 ensimmäistä olis kääntyviä ja loput kiinteitä(ite ajattelin tätä vaihtoa ehtoa, on vähän helpompi toteuttaa kun tuo ensimmäinen). Ja kaikki pyörät olis vetäviä. Minkä noi vetävät akselit tulis maksamaan ja mimmosissa hinnoissa semmoset akseleita on joissa on myös ulos otto? :huh: Kipin tekisin ruuvin kanssa ja lavan alumiinista. Nii ja mitä noi vaihdelaatikot maksaa ja miten kovaa rekka semmosela kulkee? Katoin vaan, että wedicon vaihdelaatikko oli 250, 4 akselinen pohja 350 ja kiinteä akseli 220 ja kääntyvä akseli 300(Akselit olivat kyllä lukollisia mikä varmman nostaa jonkun verran hintaa).
Traxxas Summit

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1917 : 15.02.10 - klo: 11.45 »
Akselit olivat kyllä lukollisia mikä varmman nostaa jonkun verran hintaa).

Tuo lukollisuus/lukottomuus ei ole ongelma, ota halvimmat mahdolliset mitkä löydät, ne saa kyllä lukkoon helposti.
Tamiyan akselissahan 3 pientä ratasta ajaa tasauspyörästön virkaa, niistä kolmesta kun ottaa yhden ja kiilaa sen kahden jäljelle jääneen väliin niin akseli on lukossa, mitään muokkauksia itse akselikuoriin/rattaisiin ei tarvitse tehdä.

Itse ostaisin jonkin Tamiyan valmiin mallin pohjalle johon ois sitten helpompi lisäillä tavaraa.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa ponsse19

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1918 : 15.02.10 - klo: 15.21 »
Ajattelin lähinnä kaukko ohjattavia lukoja eli ne saa päälle ja pois päältä. Ja eikös nuo Tamiyan rekkojen hinnat ala jostain 400 eurosta.
Ajattelin tehdä oman pohjan ja siihen sitten akselit ja muut tavarat. Akselit voi olla ihan normi akseleita, mutta olishan se hienoa jos kauko-ohjattavat lukot.
Traxxas Summit

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1919 : 15.02.10 - klo: 15.27 »
Lukittavia akseleita myy ainakin RC4WD, tosin hintaahan niillekin tulis...
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000