Laitampa tähän nyt kun tuli kerran kaivettua noista 2.4Ghz vehkeittein latensseista. Niistähän tuossa aiemmin on keskustelua... (Niin tuo latenssi on siis suomeksi sitä että kuinka kauan kestää servon liikahtaa kun itse rattia vääntää)
Eli latenssit valmistajat ilmoittavat näin...
"Vanha" Spektrum: 5.6ms
PRO Spektrum: 1.3ms
Futaba FASST: Futaba ei ilmoita, kehuvat vain sivuillaan että 2x nopeampi (mitä se ikinä sitten tarkoittaakin), arvelen sen kuitenkin olevan tuota pro spektrumin luokkaa koska Futaban systeemi vaihtaa kanavaa joka 2ms
Nyt kun vielä käännetään tämä latenssi "resoluutioksi" niin saadaan seuraavaa:
"Vanha" Spektrum: 178 ohjausta sekunnissa
PRO Spektrum: 770 ohjausta sekunnissa
Futaba FASST: ~800-1000 ohjausta sekunnissa
<Edit>
Jos kilpuri kulkee vaikka
50km/h = 13.9m/s saadaan seuraava matemaattinen pläjäys...
"Vanha" Spektrum: 12,8 ohjausliikettä/ajettu metri
PRO Spektrum: 55,4 ohjausliikettä/ajettu metri
Futaba FASST: 55-72 ohjausliikettä/ajettu metri
Yleensä tosin tilanne on niin että ohjausservo ei ehdi mukana, yleensä se paras paikka parantaa autoa on vaihtaa ohjausservo siihen kalleimpaan, upeimpaan, voimakkaimppaan ja nopeimpaan!
</Edit>
Sitten mukava osuus, ihminen näkee alle 25 kuvaa sekunnissa. Tämä on helppo perustella sillä koska normaalissa videotoistossa kuvia on 25/sek eikä ihminen erota kuvan 'vaihtumista'.
Voin siis sanoa että aloitteleva kuljettaja ei huomaa p*skankaan eroa oli sillä sitten vanha spektrum, uus spektrum tai mikä tahansa vekotin kädessään.
Kokenut kilpakuljettaja huomaa eron siitä syystä että osa auton ohjaamiseen liittyvistä tapahtumista tulee ns. 'selkärangasta'. En tiedä mikä on tämän 'lääketieteellinen' nimitys mutta sama ilmiö tapahtuu esim: kun ihminen ajaa 1:1 autoa. Kuinka moni esim: joutuu tarkaan miettimään kun vaihtaa vaihteen, ei varmasti monikaan...
Aloittelevan pikkuautoilijan auton ohjaaminen perustuu silmän ja käden väliseen "kommunikaatioon", tätä kun harrastaa tarpeeksi muuttuu osa kommunikaatiosta vaistonvaraisiin reflekseihin, tämän takia se treenaaminen on niin hiton tärkeää. Ihan samasta syystä huippukilpaurheilijat toistavat ja toistavat... sitten kun sitä toistoa on tullut niin radion osuus tässä kommunikaatiossa kasvaa joten pienempi latenssi on tervetullutta.
Itse olen ajanut vajaa pari vuotta spektrumin "vanhalla" (M8 + modulit) ja nyt vuoden FASST:illa (3PKs + modulit). Luotettavuudessa en ole havainnut eroa mutta nopeudessa kyllä (silminähtävää se ei ole mutta eroa on silti
) Kokeilin myös Spektrumin PRO settiäkin mutta tykästyin FASST systeemiin enemmän muiden ominaisuuksien takia...
Mitä tulee tuohon TM vs. Losi niin en ota kantaa, mutta eipä näissä krossikisoissa ainakaan suomessa tuo auton merkkimerkitys ole kovinkaan suuri. Tärkeintä on että autolla on tukeva ja turvallinen osatarjonta.