Kirjoittaja Aihe: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa  (Luettu 11285 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« : 06.11.07 - klo: 09.43 »
Sorry enklanninkielinen lainaus, mutten nyt jaksa kääntää. Norjassa herätty räjähteleviin akkuihin ja sähköautoilu on kielletty.

Tottahan se on kyllä ettei oo kivaa jos porukka alkaa räjäytellä sormia irti ja silmiä puhki nykypäivän "huippu" akuilla... Jotain tarttis tehdä.

Tuosta on myös norjan "AKK":n sivulla: http://www.motorsykkel.no/rc/t2.asp

Lainaus (Oople foorumilta):

Norwegian federation closes down all electric races and training

--------------------------------------------------------------------------------

Norwegian federation NMF closed today down all organized practice and all races with all electric classes due to battery problems.

Last weekend 3 (!) batteries blew up when charging in a 1/10 track national.
Due to this problem and similar problems around europe they choose to close down all events imidiatly.

rumors say that from april 1.st 2008, EFRA will change their battery list and none of todays batteries will be allowed in 2008.
__________________
Tom Erik Kirkerud
Bergen og omegn modellbilklubb, Norway
Mugen MBX-5 Prospec (RB-C6), Lazer ZX-5 (LRP brushless).

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #1 : 06.11.07 - klo: 13.02 »
Kyllä tuo on valitettavaa huomata että tuollaista sattuu ja vielä samassa kisassa 3 kertaa.

Vastaavanlainen juttuhan sattui Madelle ja Jarkolle Kapinoissa. Onneksi mitään vakavaa vahinkoa ei kerennyt sattua kenellekkään.

Ilmeisen uudesta IB akkupaketista oli kysymys.

Sponsored by own wallet

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #2 : 06.11.07 - klo: 13.47 »
Uusin IB-erähän piti nimenomaan olla kestävää laatua. :) Eiköhän tuon EFRA-sääntömuutoksen myötä tilanne parane, jos vaan tehtaat Kiinassa älyävät tätä noudattaa.

---

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #3 : 06.11.07 - klo: 14.29 »
Uusin IB-erähän piti nimenomaan olla kestävää laatua. :) Eiköhän tuon EFRA-sääntömuutoksen myötä tilanne parane, jos vaan tehtaat Kiinassa älyävät tätä noudattaa.



Niin, Kiinastahan ne ilotulitteet tulee..
« Viimeksi muokattu: 06.11.07 - klo: 14.33 kirjoittanut Cruisaaja »
Sponsored by own wallet

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #4 : 07.11.07 - klo: 14.00 »
Linkki norjalaisten päätökseen on alla. Siinä paukkuminen liitetään kilpailuissa käytettyihin akkuihin eli NiMh akkuihin eikä Lipoihin.

http://www.motorsykkel.no/rc/t2.asp?p=34566&x=1&a=210833


Edelleen Lipoihin liittyen:

EFRAn vuosikokouksessa Li-Po akkujen käyttö oli keskusteluasiana esillä. Oma tulkintani sen sanamuodosta on, että Lipojen suuntaan mennään

Alla ote EFRAn 2007 AGM:n pöytäkirjasta:

10. ITEMS FOR GENERAL DISCUSSION.
Lithium Polymer drive batteries may be allowed from 2009
- Lipo is becoming more and more a standard in our industry
- To improve safety for racers as well organizers clear rules need to be written to avoid   accidental issues
- Dimensions and configuration settings for (car) manufacturers
- Longer runtimes possible- Higher cycle rates compared to NiMh
- Safety issue have been improved a lot the last 2 years

The item was discussed together with the Off Road Section. Oscar Jansen explained, that LiPo-Batteries are now used in technical products very widely used. Further in he explained the advantages as well as the disadvantages of these batteries. England has approved a new class (19 T Touring Cars)for LiPos for 2008. he said, that there is a 6 V LiPo coming. Stefan Köhler said, that the LiPos and may be charges (for safety reasons) should be homologated. BRCA asked the Section Chairmen to collect information in the next year and come back to this meeting with a proposal next year.

Linkki EFRAn dokumenttiin alla
http://www.efra.se/news/agm2007/2007_Minutes_Electric_Track_final.pdf
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #5 : 08.11.07 - klo: 09.48 »
Tässä yhden norjalaisen kommentti tilanteeseen omassa maassaan (source RCtech.net).

Here is the message that has just been posted:
***************
---Quote---
Well here in Norway 95% of the racers don't share the federations point on this isue, It was 2 batterypacks who did explode, one Orion pack was charged wrong 

And my personal opinion is that this is an overraction and some one in the federation has to make a statment:flaming::flaming::flaming:

If the cells are so dangerus like they says why are't manufacturs saying so then, and just a person who is a nobody in the race scene in a coutry far far away who says it is dangerus:weird:
***************
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #6 : 12.11.07 - klo: 18.49 »
LAINAUS TUOLTA
http://www.oople.com/rc/

 Sweden bans latest batch of IB4200
Sweden has now banned the latest batch of IB cells due to exploding cells. The batch has the marking AZCWT. At the same time EP4200, EP4600 and the new orion cells are now allowed for racing in sweden.
Reply With Quote

samalla sivulla alempana:

so does Belgium.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #7 : 12.11.07 - klo: 19.03 »
Ai jaha...
Millhän akuilla sitten olisi tarkoitus ajaa tuola jensminnessä, hehe... kans kun eivät kertoneet tuota kesken kisojen  :grin:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #8 : 13.11.07 - klo: 08.29 »
Tuntuu tuolla Norjan suunnalla olevan kaikki sekaisin. Ovat kieltämässä kaikkea, ainakin tällainen kuva on syntynyt kun lukee muitakin palstoja, ei vain sähköautoja...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #9 : 14.11.07 - klo: 23.35 »
Moro
Nyt kävi itsellekin tuollainen akun räjähdys.
Latailin akuja huomista treeniä varten ja 8 akkua olin ladannut ja laitoin aina ladatun akun akkujen säilytystä varten tehtyyn Team trinityn salkkuun missä on superloni niin että mikään akku ei ota vahingossakaan toisiinsa ja superloni on pahvilaatikossa ja sen päällä on suht tukevasta nailonkankaasta tehty ja vetoketjulla suljettu salkku.
Kaikki akut jo ladattuani laitoin salkun suljettuna laatikkoon mikä onneksi oli lattialle eikä vielä kuljetus kassissa. Aloin pakkaileen latureita ja virtalähdettä pois ja Kun alkoi kuulua sihinää jolloin olin kumartumassa ottamaan salkkua ja samalla räjähti, aikaa latauksen ja räjähdyksen väillä oli noin 10 min.
Räjähdyksen voimasta intellect sc-4200(käsittääkseni uusinta mallia ja suomen huippu kuskilta just ostettu) kennon metalli vaippa lensi salkun läpi ja lensi kattoon tehden paneliin isohkon lommon ja siis muuteman sentin päästä päästäni omasta mielestä kävi hyvä säkä ettei osunut joku muu voi kirota että olispa osunut.

Nyt en todellakaan ihmettele Norjassa sattuneiden tapausten puintia.

Kerron vielä itse latauksesta, latasin akut 0.9V purkamisen jälkeen (MutshMoren purkulaite) 5Amppeerilla peakin ollessa 3mah eli pienin mitä laturista saa.Laturi on Groupnerin ultramat 14 ja akkuun meni virtaa 4360 mah eli 110 mah vähemmän kuin edellisessä latauksessa mutta ihan normaali määrä hyvässä kunnossa olevaan akkuun.

Oliskohan akut pakattava johonkin räjähdyksen kestävään laatikkoon kisa paikoilla yleisen turvallisuuden tähden.

   
« Viimeksi muokattu: 15.11.07 - klo: 00.41 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #10 : 15.11.07 - klo: 05.39 »
Sähköautoilun kieltäminen syystä, että IB:n kennot poksahtelee, on lievästi ylimitoitettu toimenpide.
IB:n kennojen käyttö- yms. kielto olisi ollut lähempänä oikeaa ratkaisua, IMHO.
-Pekka

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #11 : 15.11.07 - klo: 08.57 »
Juuri näin, kuten Pekka sanoi.

Akkujen lämpötilaa latauksessa myös kannattaa seurata. En usko, että yksikään näistä räjähtäneistä akuista on ollut normaalit alle 50c tapahtumahetkellä. Samaten jos latauksessa kennot tai kenno on jatkuvasti 60c tai enemmän muiden ollessa 40c paikkeilla, voi ihan hyvillä mielin itsekin miettiä, onko mahdollisesti kaikki kunnossa? Enkä nyt koita sanoa, että kaikki posahtamiset johtuisivat väärinkäytöstä, vaan tuon vähän toista kantaa tähän muutaman polttisgurun lausahteluun sähköautoilun vaarallisuudesta. Siinä vaiheessa, kun lataus on sujunut normaalisti ilman ylilatausta ja lämpöjä, mutta sihinä alkaa kuulua, kannattaa juosta ja kovaa..  :mrgreen:
---

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #12 : 15.11.07 - klo: 09.35 »
Joo on kyllä ihan totta että jonkin sortin ylilatauksen varmaan tein kun en lämpöjä seurannut vaan luotin laturiin että se osaisi latauksen lopettaa ajoissa.Ja mitä akkujen lämpötilaan tulee niin hyvin ne sain latauksesta säilytys kassiin laitettua eli ei ne nyt järjettömän kuumia mikään ollut.
Siitä tulikin mieleen että jos ei kyseisiä ainakin hieman vaarallisia kennoja kielletä niin pitäisikö laturit missä ei ole lämpökatkaisua kieltää.
On totta että en ole akkuja montaa vuotta vielä latailut mutta yli 100 latausta kumminkin ilman ongelmia, tosin kyseisiä uusia orionin akku paketteja minulla ei ole kuin 2 ja itse niitä ladannut vain 4 kertaa.
En tiedä koska asiaan kannattaa täällä puuttua, mutta tuskin kannattaa odottaa ensimmäistä silmä vaurioo.
Itse vasta aloittelijana olen kumminkin huomannut että, ehkä huonoja latureita millainen minullakin on, on varsin paljon kisa paikoilla ja enkä siitäkään syystä ole ehkä tarvittavaa varovaisuutta osannut noudattaa taidan kumminkin ottaa suojalasit ja kypärän tänään treeneihin mukaan heh heh.

Multi surfase on hanurista

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #13 : 15.11.07 - klo: 10.04 »
..
« Viimeksi muokattu: 18.07.08 - klo: 12.29 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #14 : 15.11.07 - klo: 10.15 »
....Siitä tulikin mieleen että jos ei kyseisiä ainakin hieman vaarallisia kennoja kielletä niin pitäisikö laturit missä ei ole lämpökatkaisua kieltää.

En lähtisi hakemaan ratkaisua laturien ominaisuuksista. Käyttäjä voi kuitenkin aina ladata ilman että lämpöanturi on käytössä jne.

Minusta ratkaisun tulee löytyä akkukennojen valmistuksen (IB/Intellect, GP, EP, Sanyo, Grepow jne) ja volttien nostamista tekevien akkupakettien kokoajien/pakkaajien puolelta (GM, SMC, VTEC, Orion, Trinity jne jne).

Palataan sitten vaikka kennojen volteissa ja sisäisissä vastuksissa jonkin verran taaksepäin, mutta myytävien kennojen pitää olla asiakkaalle tullessaan a) hengissä ja b) rakenteellisesti + kemiallisesti niin vakaita, että kestävät min. 100 latausta ohjeiden mukaista normaalikäyttöä.

GP3300 oli ensimmäinen kisakenno meidän tiimissä ja niillä oli em. ominaisuudet kohdallaan. En haikaile niitä kennoja takaisin, mutta ne ominaisuudet pitäisi saada tuotannossa oleviin kennoihin.
« Viimeksi muokattu: 15.11.07 - klo: 10.18 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #15 : 15.11.07 - klo: 12.40 »
Jos tuo nyt on niin että kauppiaat vaan myy varastot tyhjäksi pommeista ennen kuin voivat tilata uusia ehkä turvallisempia kennoja. Luulisi valmistajillakin olevan joku vastuu, vaikka he ovat kyllä pesseet kätensä siitä kirjoittamalla kennon kylkeen vaarallinen.
Ei minulla niin väliä ole olen nähnyt jo paljon kaiken näköistä mutta se että jollekkin lapselle sattuu jotain on huomattavasti vakavampi paikka.
Olisko helpoin konsti turvallisuuden kannalta että ib kennoilla ajavat lataisi akut lattiala esim. pöydän alla niin ei ehkä ihan niin helposti sattuisi vakavampaa vahinkoa. Autossa kiinni oleessaan akun räjähtäminen tuskin tekee niin pahaa jälkeä kuin pöydällä just silmien korkeudella poksahtava.
Multi surfase on hanurista

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #16 : 15.11.07 - klo: 13.24 »
Tuo mmrc:n kuvaaman akun poksahduksen voima on huolestuttava. Taannoinen oma poksahdus tapahtui latauksen juuri päätyttyä ja akun ollessa jo autossa paikallaan. Ilmeisesti se oli miedompi poksahdustapaus, koska mitään muuta ei hajonnut. Voimakkaan äänen säestämänä pääty lensi noparia päin, mutta siitä selvittiin siivoamalla sotkut pois.

Vaikka tuntuu itsestäkin hassulta, niin väistämättä tulee mieleen, että pitäisikö ruveta lataamaan tuoreemmat IB-akut jossain rasiassa tms. hyvissä ajoin ennen erää. Eipähän olisi riski lentävistä akunpalasista niin suuri.



Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #17 : 17.11.07 - klo: 17.53 »
Ison-Britannian BRCA on julkaissut tiedotteen akkutilanteeseen liittyen.

http://brca.org/BRCA/elecboard/news/2007%20NiMH%20cells%20%20Best%20Practice.htm

BRCA ei lähtenyt kieltämään mitään kennotyyppejä tms.

BRCA:n keskeiset suositukset akkujen käyttöön liittyen
-tulisi noudattaa akkukennon valmistajan latausohjeita jotka useimmilla valmistajilla sanovat latausvirraksi 1C eli 4200 MAh kennoa tulisi ladata 4,2 A virralla (ei siis tulisi noudattaa matsääjien usein antamia korkeampia latausvirtaohjeita)

-kennot tulee tasata ennen latausta. Varsinkin, jos edellisestä käytöstä on yli 2-3 päivää. Akkupaketin kennojen itsepurkautumisvauhdit ovat erilaisia ja paketti voi sisältää erijännitteisiä kennoja jo lyhyenkin varastoinnin jälkeen

-täyteen ladattua akkupakettia ei tule piikata

-delta peak asetus ei yli 3 mv/kenno

-lämpökatkaisun sopiva asetus on 42 C

-akun pitää antaa jäähtyä kokonaan ennen seuraavaa latausta

-akussa tulee pitää 30-50% varastolatausta
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #18 : 17.11.07 - klo: 21.53 »
On helppo sanoa että kielletään vain IB-akkujen käyttö kisoissa, mutta miten se tehdään nopealla aikataululla käytännössä. Kauppiailla ja harrastajilla on varastot täynnä näitä uusimman teknologian akkuja ja jos ne kielletään tästä hetkestä eteenpäin, niin millä akuilla sitten ajetaan??
Vaikea pähkinä purtavaksi, mutta toivon että siihen löytyy mielekäs ratkaisu.

-A-
   

Niinpä, vaikee on, tosi vaikee.
Tarkennettakoon, että ajatuksenani oli, että jos kielletään, niin kielletään ongelman aiheuttaja, eli tässä tapauksessa IB:n kennot ennemmin, kuin koko harrastus.
Kielto toki voisi olla jotenkin porrastettu tms., jolloin kauppiailla ja mahdollisesti jopa valmistajilla olisi aikaa sopeutua.
Ensin kielettäisiin maahantuonti ja sitten vasta käyttö ...tai jotain...
IB:n kennot ei muutenkaan ole kuuluneet henkilökohtaisen suosikkilistan kärkipäähän, joten eipä olisi suuri pettymyt, jos vaikka täälläkin jouduttaisiin joskus vastaavanlaiseen tilanteeseen - onhan noita, kuten hyvin on tiedossa, täälläkin paukkunut.
Jotenkin en ole yllättynyt, että juuri IB:n kennot eivät pysy läjässä, onhan ne muutenkin tayttä p*skaa.
-Pekka

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #19 : 18.11.07 - klo: 12.59 »
Eikös lain mukaan kuulu vaihtaa tuote toimiviin ensisijaisesti, ja sitten vasta kattoa kenen taloudellinen tilanne on heikoin ?
Kuitenkin isoin lompsa on sillä ketjun virheen tekijällä. eli rehtaalla.
Siis valmistajiin asti ehjään/sallittuun vaihto!
    ostaja- lähikauppias
    lähikauppias-maahantuoja
    maahantuoja-valmistajan_tukkumyyjä(valmistuttaja)
    em             -  tehdas
Ton jälkeen katotaan voiko niillä tehdä jotain mitkä jäi:
Aikuisille - osaaville - TARJOUSHINTAAN, riskit/kilpailukiellot kirjallisesti myytävän tuotteen mukana...
Saattaisin itse ostaa myöhemmin, kun on esim. täällä ohjeet, mikä on vielä suht turvallista !

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa kentech

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #20 : 19.11.07 - klo: 13.14 »
Uutta infoa valmistajalta:

Updated news regarding NiMH 4200 cell faults.

The Intellect Battery Co. have now supplied the following cell Batch No's., which may contain cells that could explode when subjected to ‘race type’ conditions :-

ARAET, AZCWT, BNCWT, BNDST, BRAET, BZAWT.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #21 : 19.11.07 - klo: 13.49 »
Uutta infoa valmistajalta:

Updated news regarding NiMH 4200 cell faults.

The Intellect Battery Co. have now supplied the following cell Batch No's., which may contain cells that could explode when subjected to ‘race type’ conditions :-

ARAET, AZCWT, BNCWT, BNDST, BRAET, BZAWT.


Kyllä vaan. Noilla eväillä sitten lähdetään ruottiin. Saas nähdä miten tuo lista päivittyy vielä tämän viikon aikana :roll:
Sponsored by own wallet

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #22 : 19.11.07 - klo: 14.39 »
Ruotsin virallisen 'akk':n kanta:

http://www.radiostyrdbilsport.nu/information/allmant/2007/RB_regelmeddelande_20071119v1%201%20.pdf

Nepataan vissiin autoja ympäri rataa  :mrgreen:
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #23 : 19.11.07 - klo: 17.26 »
Ihan tolkutonta höösäämistä  :huh:
Ja mistä ihmeestä porukka sitten hankkii olemattomalla varoitusajalla uusia akkuja samalla toivoen, ettei joku jossain sano, että voi nekin poksahtaa (pöö). Ja ruotsalaiset päättää taas "angoende ny information (pöö) vi måste banna ocksa följande celler...."

Matti, ehdota kilpailun johdolle vaikka tätä:
Entäpä jos uusien akkusääntöjen sijaan laittaisivat 5A rajan latausvirralle ja yhden "teknisen asiantuntijan" kiertämään varikolla katsomassa ettei kukaan riko sitä. Säännön rikkojat saisivat osakseen Dallas M:n pitkäaikaisen paheksunnan ja diskattaisiin kisasta.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #24 : 19.11.07 - klo: 18.32 »
Toi oli hyvä, NAURATTI vaikken mitään ruotsista ymmärräkkään.

Ihan tolkutonta höösäämistä  :huh:
Ja mistä ihmeestä porukka sitten hankkii olemattomalla varoitusajalla uusia akkuja samalla toivoen, ettei joku jossain sano, että voi nekin poksahtaa (pöö). Ja ruotsalaiset päättää taas "angoende ny information (pöö) vi måste banna ocksa följande celler...."

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #25 : 19.11.07 - klo: 20.36 »
Ennen kuin menee Suomessakin älyttömäksi höösäämiseksi niin tuli mieleen että
kuinkan paljon Suomessa on noita akkuja jotka ei mahdollisesti sovi kisa
tyyppiseen käytöön. Eli akkuja missä on nuo edelliset koodit.

Tarkastin oman akkulaatikon (alumiin salkku) ja meidän akuissa ei
ole noita koodeja.

Lisäksi oliko ne aikaisemmin poksahtaneet akut juuri tuolta listalta ?
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa made

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #26 : 19.11.07 - klo: 20.42 »
Matilta kuulin tänään aika pitkän listan nimiä, joilla on tämän viimeisen bannilistan koodeja sisältäviä akkuja.

Omalle kohdalle ei ole pahat koodit vielä osuneet. Myöskään Mäntsälässä poksahtaneen kennomme koodi ei ole ruotsalaisten listoilla. Että se siitä niiden IB:n listojen tarkkuudesta......
Tekisipä BMW RC-autoja
Capricorn/Novarossi/Much More/www.future-rc.fi/www.racingfactory.fi

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #27 : 19.11.07 - klo: 20.47 »
Ihan normi swedu toimintaa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #28 : 19.11.07 - klo: 21.09 »
En olisi yhtään hämmästynyt jos ne huomenna ilmoittaisi että vain li-po:t ovat sallittuja siellä :tongue:
Sponsored by own wallet

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sähköautokilpailut kiellossa Norjassa
« Vastaus #29 : 19.11.07 - klo: 21.16 »
Kyllä noita kennoja on liikenteessä täällä Suomessakin ja myöskin kuskeilla joita Ruotsiin on lähtemässä, että ei tässä nyt ihan turhan takia asiasta olla huolissaan.

Lisäksi on sitten kuskeja jotka ovat tilanneet uusia akkuja sen perusteella että ensin ilmoitettu erä AZCWT on kielletty ja eivät vielä ole saaneet uusia kennoja itselleen, jotta näkisivät niissä olevat valmistuskoodit. Tietysti tilauksen yhteydessä on varmistettu että erä ei ole tuota ensimmäiseksi mainittua, mutta mahdollisuus on olemassa että ovat nyt sitten näissä muissa koodeissa jotka tänään julkaistiin. Ja joillakin akut tulee vasta suoraan kisapaikalle.

Mutta katsotaan nyt mitä tapahtuu. Kuten olen tänään sähköpostitse ollut yhteydessä moniin, niin olen asiasta tehnyt ehdotuksen Ruotsiin jonka tiimoilta odotellaan päätöstä että saadaanko ajaa noilla muilla erillä kuin aikaisemmin ilmoitettu AZCWT.

Kettu kuittaa.