Kesän mulla on ollut Lipot (GM ja Robitronic) kiinni omalla paikallaan teipillä. GM akuissa on myös tuo napojen syvennys ja Robitronicin akussa akun navat on keskemmällä, eli ne ei edes jää dekin alle. Tuo adapteri on varmasti helppo ratkaisu, mutta vähemmän juotoksia tulee kun tekee niinkuin Stilo ehdottaa (näin itsellänikin on). Tällöin joutuu dekin alle jäävän johdon laittaa akkuun kiinni jo ennen akun teippaamista.
Tähän asti mulla on ollu 60g painoa akun kyljessä kiinni, ja sillä on ollut auto aika lailla tasapainossa. Helpoin ratkaisu, mutta ei periaatteessa paras. En myöskään pidä ajatuksesta akkutelineestä joka tuo akun turhaan ulos, auton saa tasapainoon ilmankin, ja akku voi ottaa maahan kiinni mutkissa. Maden ja monien muidenkin kuskien ratkaisu laittaa erillisiä paloja akun pohjaan, jotka sitten asettuvat rungon leikauksiin, vaikuttaisi selkeästi parhaalta. Sillä saadaan painoa alas, akku pysyy paikallaan, eikä akkuteline turhaan jäykistä runkoa niinkuin Stilo jo mainitsi. Tällä ratkaisulla akkua voi myös hieman tuoda ulommas (itse en toisi yli pohjan reunan) jotta tasapainotus käy helpommaksi.
Sekään taas ei ole kovin hyvä, että akun pohjasa on metallilevy, jossa on ne ulokkeet rungon leikkauksia varten. Sehän nostaa akkua ylemmäs ja niinkin kevyitä kuin Lipot ovat, ne silti painaa suhteessa paljon. Ulkokauden perusteella on vaikea sanoa, että kuinka paljon käytännön eroa auton käyttäytymiseen näillä eri vaihtoehdoilla on (epäilen että merkittävää eroa löytyy vasta kaatopidolla), mutta eiköhän selviä Mäntsälässä jos saadaan sinne kaatopitoa.
Sebastian