Kirjoittaja Aihe: AJOTAITO vs. KALUSTO  (Luettu 8016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« : 24.07.02 - klo: 16.34 »
Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan. Ehkä lukitsemiseen oli perusteita, ehkä ei, mutta toivottavasti oppi meni perille, ja keskustelua voidaan jatkossa käydä kuumemmistakin aiheista ”silmästä silmään”.  Voittaminen ei tunnetusti ole helppoa, mutta häviäminen taitaa olla vielä vaikeampaa. Kuten PJEP muisteli, on huvittavaa, että aivan vastaava keskustelu käytiin viime vuonna NM-kisan jälkeen.

Koska hyviä pointseja vilahteli monissa kommenteissa, jotka pyörivät kuin kissa kuuman puuron ympärillä, aihetta on pakko vielä jatkaa, mikäli moderaattorit suovat... puuronahan on TJ-luokan kalusto ja varsinkin moottorit.

”Mitä koneisiin tulee saa katsoa peiliin ja opetella laittamaan ne sääntöjen mukaisesti toimimaan optimaalisesti eli kuten Henkalla ja Christerillä.” Tuo oli pikkuisen ylimielinen kommentti CAi:lta, sillä tosiasiahan on, että kaikilla ei ole mahdollisuutta dynota koneita, zäpätä magneetteja, eikä osaamista ”laittaa niitä sääntökirjan mukaisesti toimimaan”. Peiliin katsominen ei siis ihan riitä. Seurojen sen sijaan pitäisi peiliensä edessä käydä, jos eivät ole hommanneet harrastajille em. vempeleitä ja osaamista.

On kysymys vakioluokasta, jossa uskoakseni useimmat ajavat moottorilla, joka on suoraan paketista. Näin ainakin meillä, kunhan sentään hiilet kokeeksi vaihdettiin. Puuttunut sekunti A-finaalipaikasta olisi varmasti löytynyt ”laitetulla” koneella, mutta se olisi tullut moninkertaisesti myös ajolinjoista, radan tuntemisesta ja ajovarmuudesta.
Tämä siis lohdutukseksi kaikille, joilla ei ole mahdollisuuksia dynoiluun, zäppäilyyn ja ”laittamiseen”. Ajotaito on se, joka vie perille. Laukaalaisten, jyväskyläläiten ja pieksämäkeläisten hieno menestys kertoo myös siitä, että radan osaaminen on poikaa. Turolta muuten hieno suoritus tulla lähes kylmiltään radalle ja saada 3. sija!

On päivänselvää, että Henkka ja Christer olivat ylivoimaisia useimpiin nähden jo pelkästään ajotaidoillaan! Todella hienot, tasokkaat ajosuoritukset kummallakin. Mutta, yhtä selvää on, että heidän tasollaan kalustoakaan ei jätetä sattuman varaan. Akuista ja moottoreista voi toki kertoa näillä palstoilla vähättelevästi, mutta ei tarvitse kenenkään epäillä, etteivätkö ne olisi olleet kunnon kamaa. Halpoja tai vanhoja tai miten vain, testattua kunnon kamaa joka tapauksessa. Eikä siinä mitään pahaa ole. Kun pelissä on vuoden NM, johon on tähdätty kauan, totta kai ne satsaavat, joilla voiton mahdollisuus on!
Oleellista on se, että kalustoon panostaminen voi tuoda etua vasta, kun ajamisen taito on hanskattu.

Ja vielä yksi pointsi: vaikka voittaminen on juhlaa ja jokainen sitä haluaa, osallistuminen ja kisaaminen itsessään on aivan yhtä arvokasta ja hauskaa. Onko joku eri mieltä?

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #1 : 24.07.02 - klo: 16.40 »
>Turolta muuten hieno suoritus tulla lähes kylmiltään radalle ja saada 3. sija!

Niin no Turohan ajoi launataina A-finaalissa...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #2 : 24.07.02 - klo: 17.09 »
”Mitä koneisiin tulee saa katsoa peiliin ja opetella laittamaan ne sääntöjen mukaisesti toimimaan optimaalisesti eli kuten Henkalla ja Christerillä.” Tuo oli pikkuisen ylimielinen kommentti CAi:lta, sillä tosiasiahan on, että kaikilla ei ole mahdollisuutta dynota koneita, zäpätä magneetteja, eikä osaamista ”laittaa niitä sääntökirjan mukaisesti toimimaan”.

VesaK: Toisen palstan juttua en kutsuisi mehukkaaksi vaan osoitukseksi kanssakilpailijoiden kateudesta ja vahingonilosta. Aika kumma reaktio jos 10-vuotias poika ajaa NM kilpailussa toisten kotiradalla hienosti hopealle.

Koneissa olin tosiaan hieman ylimielinen, mutta toisaalta olen jakanut tietotaitoa avuliaasti muillekin jotka . ovat asiasta kiinnostuneet. Esim Laukaalla zäppäsin Similän  laitteella varmaan 10 kanssakilpailijan konetta, laitoin yhteen koneeseen yli 15 w lisätehoa ja paljon muuta.

En käsitä tyyliä jos joku voittaa, niin vedotaan ensimmäiseksi koneisiin tai rahan käyttöön tms. Voin kertoa , että ei meidän koneet / autot  rahan avulla kulje vaan tietotaidolla ja opettelulla, siihen vaan on aina helppo vedota. Jos vinkit kiinnostaa suoraan kysymään vaan. minun tyyliin ei kuulu salailu.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Losikuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
???
« Vastaus #3 : 24.07.02 - klo: 17.31 »
Se on helppoa vedota siihen että toisella oli "paremmat" laitteet kuin itsellä mutta Tj-10 luokan kärkikuskeilla tuskin on mitään kamalan halpoja laitteita. Ajotaitohan sen voiton ratkaisee mutta kyllä kalustollakin voi voittaa vakiossa.

Missä on ne ajat jolloin Rc-autoilu oli halpaa ja Tj-10 oli niin sanottujen p.a kuskien luokka mutta nykyään on aivan järjetöntä kun 2400 akut eivät meinaa riittää vakioluokassa puhumattakaan 1700 akuista vaan täytyy olla 3000 akut. Onhan se jo huomattu että vakioluokat ovat kuolemassa Suomesta koska niistä on tullut yhtä kallis luokka kuin viri luokka joten asialle olisi tehtävä jotain että ettei kaiken maailman hintapäälliköt pelota kaikkia tulokkaita pois lajin parista.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #4 : 24.07.02 - klo: 19.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
>Niin no Turohan ajoi launataina A-finaalissa...


Sitä syvempään kumarramme, vai mitä Yippo? Turo tupsahti kylmiltään TS:iin ja ajoi siellä A-finaaliin! Olenkohan paljon väärässä kun luulen, että lauantain pärskeistä ei ollut paljoakaan hyötyä sunnuntain kuivan kelin kisaa ajatellen?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kateus
« Vastaus #5 : 24.07.02 - klo: 19.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Ollinmaki"
Niin kauan kuin olemassa olevia sääntöjä noudatetaan, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista kenenkään voittamisesta tai häviämisestä.


Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Voin kertoa , että ei meidän koneet / autot rahan avulla kulje vaan tietotaidolla ja opettelulla.


Aivan samaa mieltä Mr Ollinmäen ja CAin kanssa.

CAi:n ja Christerin tuntevana voin vakuuttaa, että heidän menestymisensä perustuu täysin harjoitteluun, asioiden tutkimiseen, kokeilemiseen ja opetteluun. Siihen he satsaavat paljon aikaa ja vaivaa, mutta se on eri juttu kuin rahan käyttö.
Jos Christerille annetaan laatikosta koottu Asso alle ja siihen kenen tahansa kilpaveikkonsa TJ-moottori ja akku, hän pärjää yhtä hyvin kuin on pärjännyt koko kesäkauden. Henkalla todennäköisesti sama juttu omalla automerkillään.

Jos vastaavasti vaikkapa meikäläiselle, armoitetulle TJ-kuskille, jolla ei ollut osallistumisoikeutta Laukaan kisaan [murinaa & mökötystä], annetaan paras kalusto alle, mitä rahalla saa, luulenpa silti jääväni taistelemaan viimeisistä sijoista.

Poissa Tuure

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #6 : 24.07.02 - klo: 21.22 »
Ei se ole koneista kiinni koska finaaliin pääsee aika helpolla..Pitää oppia ajaan tarkasti,tasaisesti ja pitää osata säätää auto oikein...Virikuskina olin tosi pettyny siihen että jotkut ei tiedä miten ohitetaan..Mut tiputettiin tokassa finaalissa aika suoraan peräänajolla kun kyseinen peräänajaja ei päässytkään heti ohi...Meinas tulla rumaa kommenttia mutta ei viitsi huutaa nuoremmille ...Opetelkaa ohittamaan tyylillä niin ei tarvii äänestää jälkeenpäin!!..Kärkipari oli kyllä omaa luokkaa mutta olin vähän yllättyny miten oma vauhti riitti hyvään sijotukseen..Mä ajan opiskelijabudjetilla eli ei mitään puhetta uusista renkaista jne..
KIITOKSET TENHUSILLE KONEESTA!!!!!

saa kysellä lisää kokemuksia jos kiinnostaa..

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #7 : 24.07.02 - klo: 21.28 »
Tuure ajoi minun vanhalla MVP:LLÄ. :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa Make

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcnetti.wmhost.com/
Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #8 : 24.07.02 - klo: 21.43 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Koska hyviä pointseja vilahteli monissa kommenteissa, jotka pyörivät kuin kissa kuuman puuron ympärillä, aihetta on pakko vielä jatkaa, mikäli moderaattorit suovat...


Kyllähän moderaattorit suovat. Kunhan on pokkaa kirjoittaa omalla nimimerkillä. Eikä huudella toisille nimettömänä mitä sattuu.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #9 : 25.07.02 - klo: 03.25 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan.

VesaK : Ehkäpä se lukittiinkiin juuri siksi :wink:
(Tumpeloin muuten lainauksessa edellisessä viestissä, enkä osaa poistaa sitä)

Asiaan: Mielestäni harjoittelu  radalla on kaikkein ratkaisevin tässä lajissa ajotaidon lisäksi. Kaikista ei tule huippukuskeja runsaasta harjoittelusta huolimatta.
Taitaapi olla niin, että pettymysten hetkellä peiliin katsominen on vaikeaa. Helpompi on etsiä syytä tekniikasta, toisten ajovirheistä ja kalliista kalustosta, kuin syyttää itseään huonosta ajosta. Tekniikan pettäminen taitaa olla hyväksyttävin syy häviölle.
Kuinka paljon rahaa laitetaan harrastukseen, sille tuskin  kukaan mahtaa mitään. Ainoastaan muuttamalla sääntöjä siten, että kilpailukalusto olisi myytävä kisan jälkeen tietyllä hinnalla asiaan voitaisiin vaikuttaa. Eli JM-säännöt voimaan. Eipä taida saada kannatusta.

Jotenkin olin aiemmin ymmärtänyt, että  sääntöjen henkenä on ollut junioriluokan 3 parhaan automaattinen siirto viriluokkaan. Muistaakseni oman seuran kuskeille näitä siirtoja on tapahtunutkin. Myöhemmissä keskusteluissa tämä automaattinen siirto on kuitenkin kiistetty.
Olisiko sääntö otettava käytäntöön?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #10 : 25.07.02 - klo: 10.22 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
VesaK : Ehkäpä se lukittiinkiin juuri siksi :wink:

BUUU!!

Manin käytöstä: Paljonko kukin kisaaja/tallipäällikkö käyttää mania, on tietenkin jokaisen oma asia. Mutta sen voi todeta, että vasta A-finaalin yläpäässä satsaaminen harjoitteluun ja kisoihin alkaa olla sen näköistä, että se on kalliinpuoleista. Tarkoittaa siis rengas- moottori ja akkukulunkeja. Sen sijaan muu porukka näyttää pärjäävän aivan maltisilla kalustokuluilla, ja mukana on paljon sellaisia, joiden budjetti on niin pieni, että kärkipään pojat eivät sitä edes uskoisi.

Juuri näin on hyvä! On nimittäin muodostunut kuva, että tämä on lottovoittajien harrastus. Ja sitähän se ei ole, vaan mukana on ja voi olla aivan tavallisia harrastajia aivan inhimillisillä sijoituksilla. Kuten on tullut todettua, itse ajamisen taidolla tulokset paranevat moninkertaisesti enemmän kuin kalustosatsauksilla.

Omasta harrastamisestammesen verran, että mania on kulunut paljon, liikaakin. Mutta se on käytetty enemmänkin peruskalustoon ja "tutkimuslaitteisiin" kuin välittömästi yrityksiin rakentaa huippumenestystä (akut, moottorit). Tästä nimittäin löytyy juuri se harrastuksen ulottuvuus, mikä kiehtoo isäpappoja: tekniikka.
Juniorin autoa, radiota ja renkaita lukuunottamatta suurin piirtein kaikki hankintamme on käytettynä ostettua. Suosittelen, sillä säästöt ovat melkoisia.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #11 : 25.07.02 - klo: 17.55 »
Turostahan taisi tulla nyt sitten kerta heitolla kilpakuski, kun sijoittui parhaaseen kolmannekseen SM-kisoissa. Eli stanukisoihin ei asiaa kausina 2003 ja 2004.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #12 : 25.07.02 - klo: 18.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Turostahan taisi tulla nyt sitten kerta heitolla kilpakuski, kun sijoittui parhaaseen kolmannekseen SM-kisoissa. Eli stanukisoihin ei asiaa kausina 2003 ja 2004.


Jep. Näin on.

Tosin voinen muistuttaa, että kilpailijahan voi aina anoa lajiryhmältä lupaa ajaa vakioluokkaa, sarja ja NM kilpailussa myös seuraavana vuonna. Painavista syistä voisi mielestäni olla ihan oikeutettua tässäkin tapauksessa myöntää moinen lupa. Huomioiden että ns. huippumme oli kokonaan poissa kisoista..

Ja tämä nyt oli ihan oma mielipiteeni, mielestäni ei ole syytä tehdä tästä mitään suurta haloota kuitenkaan, vaan käytetään tervettä järkeä.

Mutta jos Turo haluaa ajaa ensi vuonna myös vakioluokkaa, tulisi hänen silloin moinen lupa anoa.

Säännöt ovat sääntöjä, mutta kyllä niissäkin voi aina katsoa sitä mikä on edullisinta lajille ja harrastajalle ja siten poikkeukset ovat aina mahdollisia, kunhan ne on hyvin perusteltu.

Poissa mustavihannes

  • Jäsen
    • Profiili
Kalusto vs. kuski
« Vastaus #13 : 29.07.02 - klo: 23.59 »
Mielestäni rc-kisaaminen koostuu kolmesta osa-alueesta: 1. kalusto, 2. taito käyttää kaluston ominaisuudet hyväkseen ja 3. ajotaito. Näistä ehdottomasti tärkein on taito käyttää kaluston ominaisuudet hyväkseen. Kaluston voi hankkia rahalla, ajotaito tulee ajamalla. Mutta jos omasta kalustostaan ei teknisesti saa kaikkea irti, ei mahdollisuuksia huippusuoritukseen ole. Tämä taito koostuu lukemattomista eri osista, ajotyylin hiomisesta, auton säätöjen opettelusta, moottoreiden, akkujen, renkaiden, yms. yhteen sovittamisesta. Sen saavuttamiseen tarvitaan paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja ehkä onneakin. Huippukuskeilla se taito on, meillä muilla ei. Korostan vielä, että puhtaan ajotaidon tässä lajissa VOI oppia. Varmuus, paineensietokyky ja tasaisuus ovat taitoja, jotka voi saavuttaa "vain" ajamalla paljon. Auton tekninen äärirajoille vienti sensijaan vaatii paljon enemmän....

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #14 : 01.08.02 - klo: 21.41 »
Ciacomo Agostini (moninkertainen RR-maailmanmestari) sanoi asian telkkarihaastattelussa melko tyhjentävästi kun tuli puheeksi Jarno Saarinen (kerran voittanut mestari) :
"Jarnosta on aina sanottu, että sillä on paras pyörä, no niin pitääkin, parhailla kuskeilla on aina paras kalusto"
Semmottis.
-Pekka

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #15 : 02.08.02 - klo: 17.07 »
Mutta mihis sitten panostetaan, kun halutaan menestystä mutta ei ole paikkaa missä treenata/"testata" :?
-------------------------
Tampere sucks!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #16 : 23.06.03 - klo: 20.30 »
Tämä topicci on saanut olla melkein vuoden jäähtymässä, mutta näin SM/NM-kisojen alla se on edellisten kisojen jälkilöylyinä hyvä nostaa taas esille tähän hiljaiseen hetkeen. Näkyvillä on nimittäin muutama todella hyvä kommentti.

ISON KISAN lähestyessä ei nimittäin pidä unohtaa totuutta: ajotaito ratkaisee.

Tuure kiteytti asian ehkä parhaiten:
"Pitää oppia ajaan tarkasti, tasaisesti ja pitää osata säätää auto oikein..."

Poissa killerloop

  • Jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #17 : 23.06.03 - klo: 22.30 »
ei siellä tj:n käressä mitään kovin huimaa budjettia tarvita... meni viime talven kisat kahdella rengas sarjalla ja neljällä akku sarjalla (kaks niistä oli uusia 3300 akkuja) ja yks voitto tuli... että kyllä se ajotaito ratkaisee
se on siinä sano sammakko muurahaiselle!

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #18 : 23.06.03 - klo: 23.15 »
Kun VesaK on nyt nostanut tämän asian esille niin itse olen sitä mieltä että ajotaito on se peruspilari mistä lähetään, sitten kannattaa ruveta panostaa laitteisiin ym. kun on varma että kenkä puristaa juuri siitä moottorista ja siitä akusta. Laukaan kisa oli ja meni, mutta tulihan sitä treenattua paljon ja tietenkin sitä treenattiin että saatiin tuollainen vauhti... Yksi asia on aivan varma: Ikinä ei mene treeni hukkaan!
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #19 : 26.06.03 - klo: 22.14 »
Kaide: minä olen sitä mieltä että jos kisailu vähääkään kiinnostaa niin heti kun on jonkinlainen kalusto niin sekaan vaan!!! Ja muista sitten ekassa kisassa että jokaikinen joka kisailee on jännittänyt varmasti ekassa kisassaan.
...

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #20 : 28.06.03 - klo: 22.18 »
Lainaus käyttäjältä: "killerloop"
ei siellä tj:n käressä mitään kovin huimaa budjettia tarvita... meni viime talven kisat kahdella rengas sarjalla ja neljällä akku sarjalla (kaks niistä oli uusia 3300 akkuja) ja yks voitto tuli... että kyllä se ajotaito ratkaisee


Niin, oma tiimi on ajanut tähän asti miltei pelkästään talvikisoja ja kesätreenitkin ovat olleet vähäisiä, joten rengaskulut eivät ole näytelleet kovin suurta osuutta budjetissa. Mutta nyt kun ensimmäinen asfalttikisa virillä Turussa on ohi, ei voi olla kauhistelematta rengaskuluja! Yhdet kisat ja 2 rengassettiä menee kisakelvottomiksi. Inserteistä riippuen setin hinta on n 45? eli rengaskuluista aiheutuu n 90 ? kustannus joka kisaan.
Huippukuskit kertoivat, että 4 akkukerran jälkeen paras pito renkaista katoaa, joten toista kisaa renkailla ei ajeta.
Mikä renkaissa maksaa, paljonko niissä pienissä kumirinkuloissa on ilmaa?
Pistää todella miettimään kesäkisojen mielekkyyttä.... muutakin tekemistä kun kesällä löytyy.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #21 : 28.06.03 - klo: 23.09 »
Ihan samoja ajatuksia pyöri päässä täälläkin tämänpäiväisen kisan jälkeen! Karmeata, miten renkaat kuluvat! Taisi löytyä vastaus siihen, miksi niin monet TS-kuskit häipyvät näkymättömiin kesän tullen.

En ole aikaisemmin tajunnut, miten TS-kisat syövät renkaita.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #22 : 28.06.03 - klo: 23.40 »
Juu, renkaat ei talvella kulu niin nopeasti, mutta pito niistä häviää talvellakin samalla tavalla. Joten jos tosissaan meinaa ajaa, niin se on 2 kierrosta renkaita per kisa.

Miettikää, minkälaiset rengas- ym. kustannukset ensi kaudella on kun ajetaan ikään kuin 8 SM-kilpailua. Panostus on aivan jotain muuta, kuin nykyisiin FT-sarjan kisoihin...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #23 : 28.06.03 - klo: 23.50 »
... ja tästä tulemmekin jälleen rengassääntökeskusteluun.
Jos tarjolla on yksi ainoa rengastyyppi, sen pitäisi olla mahdollisimman kestävä. Semmoinen hytinä on tuntuvinaan, että CS-sarja ei ole sitä.

Juniori muisti lukeneensa Saksan 2002 mestaruuskisojen raportista, että sallittuja olivat CS-27 ja eräs toinen tyyppi. Kisan sadoista osanottajista kukaan ei ollut käyttänyt CS-27:a.
Ja se toinen tyyppi tunnetaan lisäksi huomattavasti kestävämpänä renkaana. Että silleen..

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #24 : 29.06.03 - klo: 01.07 »
Mitä tulee vielä keskusteluun CS-27 renkaiden käytöstä ympäri vuoden, niin eihän siitä tule mitään säästöjä kuluissa. Kesällähän ajetaan joka tapauksessa eri inserteillä kuin talvella. Ehkäpä eniten säästöjä ja vähemmän harmaita hiuksia tulisi säännöstä, jossa yksityyppirenkaan lisäksi määrättäisiin yksityyppi-insertti.

Jokatapauksessa mattoradalla voisi olla erilainen rengas kuin asfaltilla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #25 : 29.06.03 - klo: 12.20 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Juniori muisti lukeneensa Saksan 2002 mestaruuskisojen raportista, että sallittuja olivat CS-27 ja eräs toinen tyyppi. Kisan sadoista osanottajista kukaan ei ollut käyttänyt CS-27:a.
Ja se toinen tyyppi tunnetaan lisäksi huomattavasti kestävämpänä renkaana. Että silleen..

Oikaisu: ko. artikkelia ei tähän hätään löytynyt (etsinnät jatkuvat), mutta kyseessä on täytynyt olla tieto siitä, että kisan A-finalisteista kukaan ei käyttänyt CS-renkaita. Kaikkien satojen osanottajien renkaissa luulisi niitä jo löytyvänkin.

Joka tapauksessa, rengassääntö on yksi keskeisimmistä aiheista touringissa, ja vaihtoehdoista pitäisi keskustella vakavasti. Lähihistoria on tältä osin meillä masentava, ei pitäisi olla enää varaa tehdä huonoja ratkaisuja.

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #26 : 29.06.03 - klo: 13.13 »
asiaan viitaten--> kuinka valtava ero on vakio ja viri luokan rengas kulutuksessa?
See it. Feel it. Drive it.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #27 : 29.06.03 - klo: 13.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
asiaan viitaten--> kuinka valtava ero on vakio ja viri luokan rengas kulutuksessa?


Hyvä kysymys,johon mielellään haluaisi vastauksen.

Oma käsitys on, että sisäkisoissa ero ei ole kovin suuri, mutta asfaltilla ero kasvaa. Löytyisikö viisaampaa vastausta?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #28 : 29.06.03 - klo: 17.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
asiaan viitaten--> kuinka valtava ero on vakio ja viri luokan rengas kulutuksessa?

Vaikka pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä olekaan, niin tekisi mieli mutu-periaatteella sanoa, että renkaat kuluvat suunnilleen tehoerojen suhteessa: noin 230W:130W.

Kun vakioluokan 20% lyhyempi ajoaika jätetään huomiotta, myös energian kulutus tapahtuu pitävällä radalla suunnilleen tehojen suhteessa: TS 2800-3200 mAh ja TJ (5 min eräpituudella) 2200-2400mAh.

TS:n käyttämä "lisäenergia" kuluu pidemmän matkan ajamiseen, akun ja moottorin vähän voimakkaampaan lämpiämiseen, mutta ennen kaikkea renkaiden kuluttamiseen. "Ennen kaikkea" siksi, että tehoa käytetään paljon sutimiseen ja luistoon, jolloin tietenkin renkaiden kuluminen on voimakkaampaa.

Sisäradalla osa energiasta menee alustana olevan maton työstämiseen.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #29 : 29.06.03 - klo: 21.31 »
Kun valittelin noita rengaskuluja kilpailussa, niin eihän ne renkaat hurstille asti kuluneet, toki ne käy vielä harkkarenkaiksi.
 Mutta tosiasia on, ettei niillä voi mennä ajamaan enää seuraaviin kisoihin, vaan jokaiseen kisaan on hankittava uudet rengassarjat eli kaksi sarjaa maksaa n 90 euroa. Onhan se merkittävä kustannuslisä, kun matkojen,majoituksen ja osallistumismaksujen lisäksi tulee yleensä hankittavaksi muitakin pieniä pussukoita.