Kirjoittaja Aihe: M8 Kilpailunumerot  (Luettu 9533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #30 : 21.07.09 - klo: 11.03 »

Mites....

- kinteät numerot (jolloin tällainen katsojakin oppii pikkuhiljaa tunnistamaan kenen auto kyseessä)

- mekkarille käsivarsinauha jossa lähtöpaikkanumero (nauhat kiertämään kisasta toiseen, samalla näkee kenen mekkari kukakin on.... niin hyvässä kuin pahassakin)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #31 : 21.07.09 - klo: 11.14 »
Turku Openissa oli kiinteät numerot, ei ollut ongelmia. Näitä HOKE:n mainitsemia ongelmia pystyy välttämään kun ajanotossa on aktiivinen kuuluttaja ja tietää maltilla hoitaa lähdön.

Turussa lähtöjärjestys kuulutettiin ennen lähtöä useaan kertaan. Sitten kun tulee minuutti odotetaan että kaikki tulevat varikolle. Sitten kuulutetaan viivalle ja katsotaan että kaikki ovat löytäneet paikkansa. Sitten annetaan lähtö lähettäjälle. Tähän kuluu x määrä aikaa mutta kilpailunvetäjät pystyvät paljon vaikuttamaan siihen lähtöön. Tästä voisi jopa ajajakokouksessa mainita että kaikkia odotetaan että hosumaan ei tartte ruveta. Kiiruhdetaan siis hitaasti.

Se että siltikään ei tiedä mikä on lähtöruutu on pitkälti sitten tämän ruudunetsiän käsissä, se ei ole järjestelmän eikä kilpailujärjestäjän ongelma, jos ei ruutuaan löydä.

Molemmissa järjestelmissä on puolensa, kiinteät numerot ovat kuitenkin kokonaistaloudellisempi ja yksi huoli vähemmän kilpailijalla kilpailupäivän aikana ja vastaavasti kilpailujärjestäjällä vapautuu tarrajakelian verran resursseja.

Nykyjärjestelmän taas kaikki krossaajat tuntee mutta ei ole yhdenmukainen muiden luokkien kanssan.

Loppupeleissä mulle on ihan sama kumpi vai kampi, meillä on ruutu aina löytynyt oli se mikä numerointimenetelmä tahansa. Kurakeleillä niillä numeroille ei tee kuitenkaan mitään...  tosin ei silloin huvita kyllä ajaakkaan...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #32 : 21.07.09 - klo: 11.20 »
« Viimeksi muokattu: 21.07.09 - klo: 11.24 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #33 : 21.07.09 - klo: 11.30 »
HVoltagen juttuun kommenttia...
Hyvin totta että noilla asioilla se onnistuu.
Totta.

Kuten jo noissa pitkissä romaaneissani toitotin niin kiinteiden numeroiden lätkiminen autoihin ei helpota mitään... Se ei poista ongelmia.
Se ainoastaan siirtää niitä ja jopa tuo lisää ongelmia ja vastuuta kuuluttajille, kierroslaskennalle, tuomaristolle ja jopa katsastajille.

Se ei ole vain "yksi ongelma vähemmän thäts it junou sguare"

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #34 : 21.07.09 - klo: 11.56 »
Pakko kompata Hokea vahvasti tässä aiheessa.
Tutuis olevan ylipääsemättömän vaikea saada kaikki autot oikeisiin lähtöruutuihin juurikin polttiscrossissa VAIKKA niissä on lähtöpaikan numero korissa.
Toki hämennystä yleensä aiheutuu tuplanumeroista, kun jotkut tahtovat unohtaa sen numerohaun, mutta tämähän ei todellakaan poistu sillä että autoissa on kiinteät numerot, tuskin sen lähtöpaikan käy yhtään sen paremmin katsomassa silloinkaan.

Toki nousijoiden kohdalla tuo on yhtä numerorumbaa, kaikkea muutakin kiirettä varmaan olis, mutta nousuvuoron päätteeksi jos käy taululta tsekkaamassa oman sijoituksen edellisessä erässä, ja lisää siihen numeroon suoraan seuraavaan finaaliin menijöiden määrän (Hmm, olin 3:s, semeihin menee suoraan 6. AH, oma lähtöpaikkani ja tällöin numeroni on siis 6+3=9 :mrgreen: käynpä tässä hakemassa numeron, pesen auton, liimaan uudet tarrat ja mekkaan siinä sitten autoa semikuntoon)

Mitä nyt olen muutaman M-8 kisan vetänyt ja huutanut kuskeille lähtöpaikkoja, ei sitä viestiä kyllä kierroslaskentakopista saa mekkarille asti, mekkarin korvassa huutaa vähintään 10 autoa ja yläpuolella vimmatusti huitoo 4 kuskia ihan pallohukassa että TÄH?

Ei ne kiinteänumeroiset autot muissakaan luokissa ihan vaivattomasti löydä paikkansa, ratapolttiksessä ei tunnu olevan niin älytöntä kiirettä, ja siellä lähtöruudulla on OIKEASTI merkitystä, tosin kun polttiscrossissa jossa kuitenkin tehdään kasaa suoran päässä (pakko voittaa NYT JUST HETI MINÄMINÄMINÄ).
Sähköluokissa on aina lähettäjä tekemässä järjestystä ruutuihin, siihen menee yleensä aikaa parisen minuuttia, minuutteja jota M-8 kisoissa vaan ei ole käytettävänä johtuen suuresta osaanottajamäärästä ja pitkästä formaatista. Lisäksi niitä lappusia pitäisi sitten saada lähtöjärjeselijälle jokaiselle eräkierrokselle, aika on edelleen kortilla, hyvä kun kerkee nostaa oikeat kuskit seuraavaan erään ennen lähtöä...

M-8 SM-kisan aikataulu on monesti minuuttipeliä, ei siellä ole aikaa jokaista mekkaria kädestä pitäen opastaa oikealle lähtöpaikalle, vielä kun niitä autoja sitten pitää tankata siellä lähtöpaikalla (minkä ihmeen säännön nojalla autoa saa tankata RADALLA??)

Lisätään vielä tähän NOSTOPAIKAT.
Nykysellään _pitäisi_ kait mennä nostamaan auton numeronmukaiselle nostopaikalle?
Mitäs sitten kun autot/kuskit ei ole varsinaista numeroitu? Toki autot on alkuerissäkin jossain numerojärjestyksessä mutta ketä tämä numero kiinnostaa?
Hyvä kun saadaan nostaja ylipäätään radalle, sitten kun vihdoin menevät radalle, niin ollaan niin käsikädessä siellä että välillä ihmetyttää onko kyseessä joku leikkikoulun päiväretki vai mitä tapahtuu...

Ok, ehkä vähän kärjistetty, mutta kuitenkin. Jossain ratakisassa ihmettelin kun kaikki nostajat oli samassa päässä rataa, (huom. kiinteät numerot toimii) ja hirveellä huutamisella joku edes vaivautui sinne radan toiseen päähän HYyyyyiiii kun on pitkä matka, ja huono nostopaikka kun siihen saattaa joku kaataakin...

Toisaalta, minulle aivan sama miten autonne numeroidaan, mutta en todellakaan jaksa toistaa niitä lähtöpaikkoja jokaiseen finaaliin. Jollei kuski sen verran viitsi omista intresseistään pitää huolta niin joutaa kyllä viimeiseen ruutuun.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #35 : 21.07.09 - klo: 12.31 »
Tättärää ja fanfaarit päälle.

Kuten huomattiin... ei ole thats it meininkiä.

Tuon nostopaikka jutun unohdin mainitakin... tosin jos olisin maininnut niin kai siitäkin olis vielä lisää tullut "vääntö" avautumista.

Ja vielä kun nappe mainitsi tuon että sähköluokissa autot laitetaan ruutuihin ja siihen menee pari minuuttia...
Polttiskrossissahan tuo ei vain onnistuisi.
Kun tietenkin on ensin se 3 minuutin lämmittely... 2 minuutin kohdalla autot alkaa kasaantumaan varikolle, eli siinä on noin minuutti aikaa siirtää ne autot varikolta lähtöruutuun ja startti tapahtuukin jo...
Eikä ole mahdollista että autot pärisis pari minuuttia lähtösuoralla kun joku käy niitä lähtöpaikkoja arpomassa...
Tosin joo... kyllähän ne lähtöruudut käydään toimitsijoiden puolesta läpi isoissa kisoissa ja monesti otetaan jopa koe startti juuri ennen oikeaa starttia.

Mutta kun se vaatii nimenomaan sitä lisähommaa kuuluttajille, tuomaristolle jne.
Ja samalla siis myös enemmän järjestävää porukkaa.

Eikös näistä asioista ole muutenkin suurta pulaa ja ongelmaa.

Ensin nämä perus asiat kuntoon, eli enemmän tuomareita ja ylipäätään ratahenkilökuntaa ennenkuin ruvetaan johonkin halvatun numero juttuun koskemaan.
Se kun ei ole todellakaan mikään "ongelma" tässä lajissa... ongelmia on paljon muitakin.

Ja kun nimenomaan järjestävästä porukasta on pula niin tuo numerointikin on jätetty juuri kuskin vastuulle...
Olihan ennen kiteetkin... ja vieläpä se stidiaski ponderi joka haettiin joka hiittiä ennen ja palautettiin heti hiitin jälkeen...

On se kumma kun tällaset kuskin vastuulla olevat asiat on poistunu kokonaan, mutta se halvatun yksinkertaisin tarralapun hakeminen on vaikeeta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #36 : 21.07.09 - klo: 15.55 »
Ei kiinteitä numeroita! Perustelut on jo mainittu.

Em kisoissa kirjoitettiin käsin koppaan, siipeen sekä tankkipulloon kilpailijanumero ilmeisesti katsastajia varten.

Em kisoissa myös kuulutettiin väärä/puuttuvanumeroinen auto pois kisasta. Taitaa ko kaveri seuraavassa kisassa muistaa laittaa numerot kohdilleen.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #37 : 21.07.09 - klo: 16.06 »
Kunhan ne finaalilistat olisi silloin ilmestyessään oikein ja tarrat myös...
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #38 : 21.07.09 - klo: 18.45 »
En ota kantaa numeroihin, mutta muutama kommentti tuosta ruutuun löytämisestä. Olen asiaa mietiskellyt ja seurannut kisoissa ja tuntuu, että kisoissa joissa lähtöruudut on hyvin merkattu selkeiden numeroiden kera tätä ongelmaa ei ole. Myös ohjaajakokouksessa asian läpikäynti edesauttaa lähtöjen onnistumista.

Kisoissa joissa ruudut on merkitty pelkillä viivoilla yleensä esiintyy eniten ongelmia. Erityisesti silloin jos joku on vaikka ottanut teknisen kympin taikka jostain muusta syystä välistä puuttuu auto, niin sitten se viimeinen mekaanikko joka paikalle tulee ja on epävarma lähtöpaikasta katsoo että "ahaa tuolla on vapaa väli" ja menee sinne, eli väärään paikkaan.

Mielestäni ei olisi yhtään huono idea joskus vaikka treenata tuota lähtöruutuihin meneistä ennen kuin koneet ovat käynnissä, eli siis ennen lämmittelyn alkamista. Näin saataisiin homma käytyä lävitse ja ongelmat korjattua vielä kun mekaanikot kuulevat jotain ennen koneiden käynnistystä. Tällä voitaisiin mielestämni välttyä siltä että lähtöruudukkoon siirtyminen ei joissain tilanteissa näyttäisi Omaha Beachilta D-Dayna. :grin:

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #39 : 21.07.09 - klo: 19.16 »
Jees, hommat toimii isoissa kisoissa koska:
1. Monipäiväset kisat, on oikeasti aikaa pitää jokaista mekkaria kädestä kun 2v lasta.
2. Järjestäjiä on riittävästi x2 ja jokaisella vain yksi tehtävä.
3. 99% kilpailijoista oikeasti panostaa tapahtumaan, ja sitä aikaa on hivenen enemmän.

Jos nyt viimeiset parit kesät olen muutamassa kisassa ollut järjestämässä, ja jokusen vuoden jopa itse epätoivosesti yrittänyt nepata pikkuautoa hiekalaatikossa, niin normi kisaorganisaatio M8-kisassa menee näin:

Radan aktiiviharrastajat päättää pitää kisat, hoitaa radan ajettavaan kuntoon, toimii ratamestarina ja koittaa haalia kasaan pakolliset toimitsijat.

1. Henkilö X on kilpailunjohtaja, yleismies sekä lähettäjä (tämä tehtävä tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, Ööh, Lähettäjä? Lippu? NYTKÖ???)

2. Joku hoitaa kierroslaskennan, kertoo tilannetietoja jos jaksaa, koittaa pitää aikataulun kasassa, juoksee tuloksia ilmoitustaululle...

3. kolmas hoitaa katsastuksen ja jakaa numeroita tarvittaessa.

4. Lisäksi sitten tuomarit jotka usein on muutaman kilpailijan isät, eli puolet ajasta mekkaa autoa, nostaa junnun puolesta, ja lopun ajan yrittää parhaansa mukaan toimia tuomarina.

Thäts it.
Lisäksi tietty tuomariston puheenjohtaja, joka toimii AKK:n valvovana silmänä kisoissa.

Tietysti monet kilpailut on erittäin hyvin järjestetty, ja kaikki sujuu huomaamatta ilman mitään havaittavaa takkuamisia, mutta ainakin tämän meidän kyläseuran kohdalla tuntuis olevan vaikea saada edes välttämättömät toimitsijat kasaan, vaikka jäseniä taitaakin olla jokunen  :roll:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #40 : 21.07.09 - klo: 21.19 »
Noh, eiköhän tämä tullut selväksi. Minä kun luulin, että päässäni oli (edes hetken) hyvä ajatus, mutta onneksi te fiksummat korjasitte senkin harhaluulon. Teippaillaan tarroja sitten tästedeskin, kukapa näihin asioihin sitten mitään muutosta haluaisi. That's it.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #41 : 21.07.09 - klo: 23.49 »
Kyllä muutoksia otettais mielellään vastaan... tässäkin asiassa...
Mutta kun käytännössä se ei helpottaisi mitään muuta kuin korkeintaan omaa napaa.
Ei kisaorganisaatiota, vaan jopa toisi lisää hommia ja hankaloittaisi sitä vielä  entisestään.
Ja vielä tuo käytännön juttu mitä olen toitottanut.
Ne edes jotenkuten pölyn läpi mahdollisesti erotettavat numerot eivät mahtuisi oikeasti autoon... Tai siis jos kutistat sen siihen kokoon että alkaa mahtua niin ei sitä enää kierroslaskijat ja tuomarit radalta asti näe.

Sitten kun kisoja on järjestämässä ja varsinkin läpi pyörittämässä selvästi isompi sakki, ja varsinkin jokaisessa halvatun kisassa, niin mikäjottei sitten laitettaisi niitä ei mahtuvia lähes mahdoton havaita numerot autoihin...

Paitsi että sitten valitetaan että finnish open kisoissa tarttis olla toinen kori missä ei ole numeroita, kun muuten ollaan niissä kisoissa numeroiden kanssa sekaisin... Tai sitten näissä "kerhokisoissa" pitää olla enemmän numerotarroja jotta ne saadaan tosiaan näiden kiinteiden numeroiden päälle peittämään, ja varsinkin jokaiseen kolmeen kohtaan.
Tähänmennessä kun on niin monesti nähty että on ollut vain yksi tai kaksi tarraa korissa, kun tarroja ei muuten olisi ollut tarpeeksi.

Sinäänsä yksinkertainen juttu jollain tavoin toteuttaa, mutta jösses miten paljon se oikeasti hankaloittaakaan muita kuin juuri sitä omaa napaa joka ei jaksa napata numerolappua samalla kun tosiaan omia tuloksia menee sieltä taululta jokatapauksessa katsomaan...

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #42 : 22.07.09 - klo: 08.27 »
Mites ny kun näistä numeroista puhutaan niin ohessa pieni tarina johon kaipaisin vastauksen.

Erään kuskin nousufinaali meni pilalle numerotarrojen takia. Homma meni näin...

1. Tarkastettiin tulosliuskasta numero, haettiin nämä tarrat.
2. Ihmeteltiin numeroita kun tulosliuskoissa oli epäselvyyttä koska samasta nousufinaalista oli kaksi eri tulosliuskaa, liuskoissa oli virhe.
3. Mentiin kysymään katsastuksesta mitkä numerot pitää laittaa, katsatuksesta annettiin toiset numerot.
4. Kysyttiin kuskilta että kuinka mones olit aikasemmassa nousussa josta nousit, kuski sanoi ettei ole enää varma, eikös tulostaululta selviä?
5. Startti lähti ja katsastushenkilö tulee ja sanoo että antoi väärät numerot.
6. Tämän jälkeen kilpailun tuomarit alkoivat kuuluttamaan autoa ulos radalta, pyysin katsatusmiehen mennä selvittämään asia että virhe oli hänen, ei mennyt ilmeisesti perille.
7. Kuskin nousufinaali meni pilalle.

Kysynkin nyt että mikä on kilpailujärjestäjän vastuu tällaisessa tilanteessa jossa järjestäjän huolimattomuus asetti yhden kilpailijan eriarvoiseen asemaan omalla huolimattomuudellaan. Mitkä on kilpailijan oikeudet tällaisessa tilanteessa, tuskin saa uusintaan...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #43 : 22.07.09 - klo: 09.25 »
Jeppe esitti mielestäni hyvän esimerkin kahdesta asiasta:

1) Kokematon tai liian pienellä miehityksellä toimiva kisaorganisaatio, joka ei ole tiennyt tässä tilanteessa kuinka toimitaan taikka miehitys ei ole riittänyt toimimaan oikein (väärät tulokset taululla -> ei keretty korjaamaan ajoissa).
2) Mielestäni virheellinen tuomarointi, jossa lievästä rikkeestä (oli se sitten kenen vika tahansa) annetaan kohtuuton rangaistus.

Eli jos nyt unohdetaan tuo minkä takia autossa oli väärät tarrat, niin mielestäni kun kyseessä on nousufinaali, niin mikäli autossa nyt sitten on väärät tarrat, niin toki se jotain hässäkkää / sekaannusta aiheuttaa varsinkin lähdössä kun etsitään sitä ruutua. Ilmeisesti tämä kuitenkin saatiin selvitettyä koska kuski pääsi starttaamaan ilman ongelmia.

Jos nyt sitten mietitään hieman rangaistuksia, niin tässä tapauksessa ilmeisesti kaveri "liputettiin" radalta pois vaihtamaan tarroja kesken nousun. Muita tilanteita joissa kaveri liputetaan radalta pois kesken erän onkin jo melko vähän (noin varikolla hetkeksi käymään). Lähinnä lienee stop and go rangaistus, joka sekin taitaa hieman vähemmän viedä aikaa (mikäli kuuluttaja hereillä). Stop and go rangaistuksen voi saada useista syistä, jotka täällä varmaan itse kukin jo tietää. Onko siis rangaistavampaa ajaa toisen päälle vaiko ajaa väärillä numeroilla? Kummasta on enemmän haittaa? Tämän kaltaisia asioita mielestäni tuomareiden tulisi punnita ennen kuin rangaistuksia aletaan jakelemaan.

Joskus myös sähköpuolella kaverin erä on hylätty mikäli on ajettu ilman tarroja taikka väärillä numeroilla. Itse olen sitä mieltä, että tilanteessa jossa kaveri ajaa väärillä numeroilla tulisi antaa huomautus ja asia tulisi korjata seuraavaan lähtöön. Mikäli tilanne toistuu, niin silloin joku rangaistus olisi paikoillaan. Se että onko se erän hylkäys vaiko stoppari, aikasakko jne, niin en tässä ala sen enempää miettimään, koska tapaukset ovat aina tilannekohtaisia.

Mielestäni tuomareiden tulisi ymmärtää paremmin rangaistuksien seuraukset ja myös ymmärtää, että vaikka rangaistus on sama, niin eri tilanteissa sen merkitykset voivat olla raskaammat. Eikä siis sen takia jaella rangaistuksia "liukuhihnalta". Eli tehtyä rikettä tulisi verrata rangaistuksen seuraukseen ennen sen antamista.

En usko että tässä tapauksessa kun lähtökin kerta saatiin suoritettua ilman ongelmia, niin itse erän aikana numerosta olisi aiheutunut mitään ongelmaa. Tuomareiden työtä se hieman vaikeuttaa toki, mutta koska yleensä tuomareiden vieressä on myös se ajanotto, niin sieltä on kyllä ponderin perusteella helppo katsoa kuka sitä autoa ajaa ja mikäli rangaistuksia tulee, niin kuuluttaa ne sitten vaikkapa nimellä tässä tilanteessa. Ajanottaja pystyy katsomaan kyllä radalta kun auto menee linjan ylitse, että kenen ponderille tuli osuma ja kuka siis kutakin autoa ohjastaa vaikka niitä olisi kaksi samalla numerolla.

Toki joku varmasti miettii että onko se SM-arvon omaavan luokan kohdalla OK että asioissa joustetaan, mutta jos kysytään kuskeilta jotka luokassa ajaa, niin voisin kuvitella että 90% on sitä mieltä että jos tarrat on väärät niin sen takia kilpailun johdon / tuomariston ei tule pilata kisaa antamalla kohtuutonta rangaistusta. Tosin ne jotka ovat tästä tilanteesta hyötyneet (samassa finaalissa ajaneet "hitaammat") varmasti ovat hetkellisesti iloinneet mahdollisesta saavutetusta nousupaikasta, mutta jos tilanne osuu omalle kohdalle niin varmasti mieli muuttuu.

Mitä taas tulee tuomareiden toimintaan, niin voin myös sanoa että se ei ole mikään helppo tehtävä. Tulee reagoida nopeasti ja oikein tilanteisiin. Peräänajot tms ovat mielestäni niitä helpoimpia tuomittavia, koska ne ovat melko selkeitä. Tosin niissäkin välillä tuntuu olevan hieman epävarmuutta, varsinkin tilanteissa joissa kuljettaja päästää peräänajetun auton edelleen, silti välillä tuntuu että rangaistus napsahtaa vaikka "saavutettu etu" on annettu pois ja näin ollen rangaistuksen tarve mitätöityy. Mitä tulee tuomarointiin erän aikana, niin varsin usein on nähtävissä että rangaistuksia antaa kilpailunjohtaja ja tuomarit tosiaan ovat joko mekkaamassa taikka joskus jopa nostamassa.

Tuomariston puheenjohtajan (valvoja) tehtävä ei myöskään ole istua korokkeella antamassa rangaistuksia, vaan mielestäni hänen tehtävä on ohjeistaa tuomareille minkälaista linjaa tuomaroinnissa noudatetaan ko. kisan aikana. Tuomariston puheenjohtaja voi toki myös antaa rangaistuksia, mutta mikäli näin on, niin linjan tulee pysyä koko kisan samana, kuten muussakin tuomaroinnissa. Tällä tarkoitan nyt sitä, että jos kuvitellaan tilanne että meillä on kisa, jossa on vaikkapa 6 alkuerää. Erissä 1-4 molemmat tuomarit ovat paikalla, erässä 5 toisen tuomarin poika ajaa ja isä on mekaanikkona ja sitten vaikka erässä 6 tuomariston puheenjohtajan kaveri on kuskina, niin hän tulee korokkeelle (jonne hänellä on oikeus tulla) seuraamaan kisan kulkua.

Yllä mainitusta tilanteesta seuraa se, että erissä 1-4 tuomarointi on varmaan ihan OK, koska paikalla on 2 tuomaria. Linja pysyy erien osalta samana, koska paikalla on samat tuomarit. Erässä 5 tuomarointi muuttuu, koska toinen on poissa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tuomarointilinja voi muuttua, mutta varmasti myös tuomaroinnin taso. Tämä ei ole reilua, koska erässä 5 on nyt mahdollista, että joku kärsii siitä kun toinen osuu / toinen saa taas mahdollisen hyödyn, kun silmäpareja on yksi vähemmän. Erässä 6 voisi kuvitella että "kaikilla on parempi" kun paikalla on 2 tuomaria sekä myös tuomariston puheenjohtaja. Näin ei kuitenkaan aivan tarkkaan ole, koska käytännössä erän 6 kuskit joutuvat eriarvoiseen asemaan muiden erien kuskien kanssa. Myös tuomariston puheenjohtaja joka korokkeelle on saapunut saattaa omata eri mielipiteen ja koska hänen tuomioita ei voi kyseenalaistaa, niin silloin on mahdollista että erässä 6 tosiaan tulee rangaistuksia enemmän, jopa tilanteista joista muiden erien kuskit eivät niitä ole saaneet!

Sanoin tuossa yllä että tuomarointilinjan pitäisi pysyä samana läpi koko kilpailun. Ehkäpä oikea termi on kuitenkin sanoa, että tuomarointilinjan tulee olla kuljettajien tiedossa läpi kilpailun. Eli siis näitä yllättäviä muutoksia ei saisi tulla. Se miksi tarkennan tätä asiaa on mielipiteeni finaaleista. Mielestäni kun finaalit alkavat, niin silloin tuomariston kokoonpanoon voidaan tehdä muutoksia kisan aikana, mutta niistä pitää informoida kuljettajia ja mielestäni myös siitä olisi hyvä mainita ohjaajakokouksessa. Tarkoitan nyt tällä sitä, että johonkin kisaan voi olla vaikkapa 3 tuomaria merkittynä. Ohjaajakokouksessa voidaan sanoa vaikka että "AAA ja BBB tuomarit tuomaroivat alkuerät ja finaaleissa myös CCC tulee tuomaroimaan". Voidaan myös sanoa että "alkuerien aikana tuomarit AAA ja BBB valvovat ajoa ja finaaleissa tuomariston puheenjohtaja myös tuomaroi aktiivisesti". Tämä siis silloin mikäli kisassa on 2 tuomaria paikalla ja finaaleissa myös tuomariston puheenjohtaja alkaa myös tuomaroimaan eikä vain valvomaan muiden tuomareiden tekemisiä.

Noh ehkäpä tuossa hieman mietteitäni tuomaroinnista. Jatketaan sitten aiheesta kisaorganisaatio, sen miehitys, kilpailun aikataulutus jne. seuraavassa viestissä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #44 : 22.07.09 - klo: 10.11 »
Vaikka nyt hieman aiheen vierestä meneekin (kilpailunumerot), niin ratkan riipustustani vielä hieman tuolta kilpailuorganisaatio puolelta.

Jos unohdetaan tekijät kuten radan kunto, sää, kilpailun muut puitteet (varikko, katsastuksen toiminta jne), sekä aikaisemmin keskustelemani tuomarointi niin kilpailupäivän onnistuminen mielestäni kiteytyy kahteen asiaan / henkilöön:

1) Kilpailunjohtaja + muu organisaatio
2) Ajanottopäällikkö + muu mahdollinen ajanottohenkilöstö

On erittäin tärkeää, että näiden kahden henkilön yhteistyö toimii. Kaikki alkaa siitä, kun laaditaan erälistat ja aikataulu (eli siis hyvin ennen kilpailun alkua). Mielestäni aikataulua ei koskaan pidä laatia ilman että ajanottopäällikkö sen hyväksyy. Tämä siksi, että vaikka kilpailussa kilpailunjohtaja on yleensä eniten äänessä, niin käytännössä kilpailua kuitenkin pyörittää ajanotto, joka on kaiken perusta.

Mikäli aikataulu on tiukka suhteutettuna ajanoton henkilöstömäärään, niin silloin tullaan tilanteeseen jolloin:

A) Eräkierrosten välissä ei ole tarpeeksi aikaa laskea kokonaistilannetta
B) Tulee yllä mainitun kaltaisia käpyjä tuloslistoihin, joista seuraa ongelmatilanteita mm. numeroiden kanssa, epävarmuutta kilpailijoille ollaanko nyt jatkossa ja jos ollaan, niin millä paikalla sekä ennen kaikkea missä haarassa (alkuerien jälkeen)
C) Ajanoton hermot ovat kireällä, kun aikataulu ja kilpailunjohtaja painavat päälle (usein näkee sitä että kilpailunjohtajalla on kiire saada erä alkamaan aina aikataulussa, koska paineet kilpailun onnistumiseksi ovat suuret).

Huom! Kisa voi olla onnistunut myös vaikka aikataulusta ollaan myöhässä. Sitä voidaan ottaa kiinni erien välissä sekä ennen kaikkea kierrosten välissä. Merkitsevin asia kuljettajille (ja mekaanikoille) on se, että he tietävät missä mennään. Jos ollaan vaikka 10 min aikataulusta myöhässä, niin sitä ei pidä hävetä vaan se pitää kertoa kaikille!

Eli siis mielestäni ajanoton tulee tarkistaa aikataulu, jotta he voivat varmistua siitä että heillä on tarpeeksi aikaa tehdä tarvittavat toimenpiteet. Tarvittava määrä aikaa on suhteellinen mielestäni siihen kuinka kokonut henkilö ajanottoa pyörittää ja onko käytössä mahdollisesti muita henkilöitä ajanotossa. Muita henkilöitä voi olla se kaveri joka vaikka juoksee tuloksia seinälle (josta on erittäin suuri apu) taikka sitten joissain tilanteissa laitteita voi operoida jopa useampi henkilö. Riippuen siitä kuinka monta henkilöä ajanotossa toimii taikka kuinka kokeneita he ovat tehtävän kanssa, niin voidaan harkita muita tehtäviä myös heille (esim. kuuluttaminen).

Kun tullaan kuuluttamiseen, niin on tärkeää että kuuluttaminen tapahtuu oikealla tavalla. Yleisin ongelma kuuluttamisissa on stop and go rangaistus, ja ennen kaikkea se GO siellä perässä. Välillä nähdään näitä nukahtamisia asian tiimoilta. Yleensä nämä tapahtuvat tilanteissa, joissa kilpailunjohtaja taikka ajanottaja tekee pääosin kuulutukset. Kun rangaistuksen paikka tulee, niin tuomaristo kertoo kuuluttajalle että sille ja tälle rangaistus, joka pitää kuuluttaa. Tällöin tälle henkilölle myös siirtyy vastuu GO käskyn antamisesta. Helpoin ja mielestäni oikea tapa hoitaa asia on antaa tuomariston käyttöön 1 kpl mikrofoneja, jolla rangaistukset sekä niiden seuraukset annetaan tuomariston hoidettavaksi kokonaisuudessaan (kenelle se kuuluukin).

Toinen asia kuulutuksiin liittyen on niiden toistaminen. En tarkoita nyt kuulutuksia jotka koskevat itse erää taikka sen tapahtumia, mutta enemmänkin yleisiä tiedotteita vaikkapa liittyen aikatauluun. On lähes varmaa että kun jotain kuulutetaan erien välissä, niin sitä ei kaikki kuule. Joten siis oleellisia asioita tulee kuuluttaa useampaan otteeseen kuljettajille tiedoksi. Toki niiden välissä tulee olla hetki aikaa, mutta jotta viesti menee perille niin tämä on mielestäni paras tapa varmistua siitä että tieto saavuttaa kaikki kilpailijat.

Siinä hieman ajanotosta ja kuuluttamisista. Mitä sitten tulee kilpailunjohtajaan, niin mielestäni erityisen tärkeää kilpailunjohtajan osalta on että hän tuntee lajin, sen erityispiirteet, kilpailuformaatin ja säännöt ainakin suurimmilta osin. Myös sääntökirja, sarjasäännöt sekä EFRA säännöt on hyvä olla lähettyvillä käytettävissä, koska tulee tilanteita jolloin niitäkin tarvitaan. Ennen kilpailua on tärkeää perehtyä siihen mitä kilpailuformaattia käytetään (esim. EFRA round by round, EFRA fastest time jne) ja ennen kaikkea lukea ja sisäistää koko tuon kilpailuformaatin sisältö lävitse poikkeustilanteet mukaanlukien!

On ollut paljon kisoja, joissa kaikki menee OK niin kauan kun tilanne on "normaali" ja menee "kuten ennenkin", mutta heti jos tulee joku poikkeustilanne (luokasta riippuen se voi olla esim. sade, tekninen kymppi otetaan, rata hajoaa, katsastuksessa on jotain epäselvää eri sääntöjen välillä AKK vs sarjasääntö vs EFRA, jne), niin ongelmia esiintyy kun ei tiedetä miten pitää toimia taikka toimitaan väärin. Tämä sitten näkyy heti kyllä varikolla keskusteluissa että "miten nyt näin?" tms.

Eli kilpailunjohtajalla tulee olla myös sama kyky kuin tuomareilla. Tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä kilpailunkulun osalta.

On myös hyvä todeta että käytännössä kilpailunjohtajan tulee tietää kuinka tulokset tulee lajitella jne, jotta niiden oikeellisuus voidaan tarkistaa. Jos ajanotossa on kokematon kaveri, joka ei tietä jotain asiaa, niin kilpailunjohtajan täytyy pystyä hänelle kertomaan vastaukset esitettyihin kysymyksiin! Toki myös tuomariston puheenjohtatajan asian tietää ei siinä mitään, mutta hän ei saa mielestäni olla ensisijainen "vastauspankki", vaan asiat tulee olla tiedossa ja sisäistettynä kilpailuorganisaation sisällä. Tuomariston puheenjohtajan tehtävä oli aikaisemmin nimikkeellä valvoja, joka mielestäni aika hyvin kuvaa hänen tehtäväänsä kilpailupaikalla. Hän katsoo että kaikki menee OK ja ohjeistaa mahdollisesti kilpailuorganisaatiota (kilpailunjohtaja, tuomarit, katsastus, ajanotto, radamestari jne) tarpeen vaatiessa, mutta hänen tehtävä ei ole olla aktiivinen osa kilpailuorganisaatiota. Tosin poikkeuksena tähän kuten aikaisemmin sanottu tuo tuomarointi on mahdollista.

Ehkäpä tämä nyt olisi tältä osaa tässä. Kysymyksiä, kommentteja jne saa esittää.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #45 : 24.08.09 - klo: 13.10 »
Vielä sen verran sohaisen muurahaispesää, että totean jutelleeni usean kilpailijakolleegan kanssa tästä aiheesta, mm. nyt viimeisen SM-osakilpailun yhteydessä Tampereella. Kaikki olivat samaa mieltä, että kiinteät (kilpailu- tai sarjakohtaiset) numerot palvelisivat tarkoitustaan paremmin, kuin nykyinen menettely.

Eli. Miksi sitten ei?
Flying Calacucco

Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #46 : 25.08.09 - klo: 15.48 »
mm. Jyväskylässä semini lähtö oli arpomista juurikin sen takia, että lähtöruudussani oli jo joku. Ei pitäisi olla ongelma lähtö jos lähtöpaikat on merkitty.

Mitään käytännön merkitystähä sillä ei ole koska se napen mainitsema kasa tulee kuitenkin.


Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #47 : 25.08.09 - klo: 16.15 »
ja loppupeleissäkin löysin takaani vain kaksi autoa joista toinen oli teknisen kympin saanut... niin voin lähes varma, että jos joku ei jättänyt semissään ajamatta niin lähtö oli edelleen virheellinen.

Kyllä tässä pitäisi joka tapauksessa tuomariston/organisaation olla se joka ne autot viivalle laittaa ymmärrän kyllä, että aikaa moiseen ei ole ja kuuluttamine ei kiinnosta eikä toimi melun takia. - - Lippumiehellä aina olla lista kädessään ja tarkastaa lähtöjärjestys kaikesta muusta sekoiluista huolimatta.

vanhana kuskina sen kasan tietäen ei juurikaan paikka kiinnostanut. Koittaakaapa tiputtaa 10 pingispallo samaan putkeen peräkanaa kyllä eka ja toinen tsägällä sinne menee.

Miellään ottaisin kiinteät käyttöön mutta jos se on vastaava sekoilua niin ei se yksinkertaisesti kannata jos järjestäjät eivät viitsi numeroida lähtöpaikkojaan.

Vaihtakaa se 3min lämmitely 2min lämmitelyks ja 2min lähtöön. se minuutti tekee jotain paniikinomaista näköjään.