Päävalikko

Nopeudensäädin Twin Forceen

Aloittaja JuhaH, 26.04.08 - klo: 20.37

JuhaH

Olen parin vuoden ajan taistellut Kyosho Twin Forcen pätkimisongelmien kanssa. Twini kyykähtää, kun painaa kaasun liian nopeasti pohjaan tai ajaa ylämäkeen. Käytännössä mallia on ajettava osakaasulla. Toinen oire on akkujen kuumeneminen; niitä ei ajon jälkeen kärsi käsissä pidellä.

Tähän mennessä olen vaihtanut uuden vakiomallisen nopeudensäätimen, ja kun tämä ei auttanut ostin jälleenmyyjän kehotuksesta uudet moottorit (sitä uudempaa Spirit mallia). Tämän jälkeen minulla ostatettiin uudet akut moneen kertaan. Edelleen olen purkanut ja herkistellyt osia ja vaihtanut taakse koiranluun tilalle kardaanin.

Seuraavaksi ajattelin ostaa uuden kokonaan toisentyyppisen nopeudensäätimen. Itse olin ajatellut tätä Novakin Super Dutyä, jota mainostetaan virityssäätimeksi Twin Forceen ja E-Maxiin:
http://www.teamnovak.com/products/esc/super_dutyxr/index.html

Minicarssin edustaja suositteli minulle tänään Model Expossa E-Maxin uusittua nopeudensäädintä. Tiedustellessani mitä mahdollisia uudistuksia säätimeen on tehty, hän mainitsi ainoastaan vedenpitävyyden.

Hobbylinnan osastolla minulle ehdotettiin EP-savagen säädintä jonka tyyppi heidän mukaansa on ET - Speed Controller.

Onkohan palstalaisilta nähin kommentoitavaa.

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

JuhaH

Lainaus käyttäjältä: historia - 26.04.08 - klo: 20.38
Radioissa vikaa?

On käynyt sekin mielessä, mutta mielestäni se ei selitä akun paistumista. Tietysti, jos kokeilisi tyystin eri radiolla. Edelleen myös pinjoni on pienin mahdollinen, eli vikaa ei voi etsiä välityksistäkään.

Janezki

Milläs akuilla muuten ajelet? (tyyppi/kapasiteetti)

4wdkanootti

Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 26.04.08 - klo: 20.37
Kyosho Twin Forcen pätkimisongelmien kanssa. Twini kyykähtää, kun painaa kaasun liian nopeasti pohjaan tai ajaa ylämäkeen. Käytännössä mallia on ajettava osakaasulla. Toinen oire on akkujen kuumeneminen; niitä ei ajon jälkeen kärsi käsissä pidellä.

Mulla oli TÄYSIN samaa ongelmaa twinissäni. Käsin pyörittelemällä/työntelemällä rullasi kivasti.
Vika lopulta oli väärä diffien lautasrattaan-kardaanipinionin setti.
Ratas voimalla kiilautui ja nosti vaastuksen jonnekkin..
Kun sain (hobaon) settirikkoja oikein , että ratas ottaa laajalla pinnalla ja rasva pitää kalvonsa,
alkoi ajoaika saada 50% lisää ja akut oli enää "kivat housuntaskussa pakkasella" ajon jälkeen.
Kantama täydellä kaasulla palasi kuntoon/ pätkintä rauhoittui, kunnes akut oli pehmenneet.
SUOSITTELUNI: Puhallin noparissa pidentää sen elinikää, ei hiillostu.

Tämä kesymmillä vakiokoneilla joita oli vesilasissa sisäänajettu tunti/kipale trimmi pohjassa, ja kuivana sitten öjlytty ulkoa se liukulaakeri.
Ajaa sai noi 15min 3300 NiMh 6+6 setillä "futiskentän reunaojia".
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

JuhaH

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 27.04.08 - klo: 13.04

Mulla oli TÄYSIN samaa ongelmaa twinissäni. Käsin pyörittelemällä/työntelemällä rullasi kivasti.
Vika lopulta oli väärä diffien lautasrattaan-kardaanipinionin setti.
Ratas voimalla kiilautui ja nosti vaastuksen jonnekkin..
Kun sain (hobaon) settirikkoja oikein , että ratas ottaa laajalla pinnalla ja rasva pitää kalvonsa,
alkoi ajoaika saada 50% lisää ja akut oli enää "kivat housuntaskussa pakkasella" ajon jälkeen.
Kantama täydellä kaasulla palasi kuntoon/ pätkintä rauhoittui, kunnes akut oli pehmenneet.
SUOSITTELUNI: Puhallin noparissa pidentää sen elinikää, ei hiillostu.

Tämä kesymmillä vakiokoneilla joita oli vesilasissa sisäänajettu tunti/kipale trimmi pohjassa, ja kuivana sitten öjlytty ulkoa se liukulaakeri.
Ajaa sai noi 15min 3300 NiMh 6+6 setillä "futiskentän reunaojia".

Kiitos vastauksesta; tuo pitää kyllä vielä tutkia ennen kuin alan hötkyilemään niiden säätimien kanssa. Etu- ja Taka-akselithan olivat ainoat valmiiksi kasatut komponentit rakennussarjassa. Pyörittelin niitä käsissäni ja totesin ne herkästi toimiviksi, joten en viitsinyt alkaa niitä purkamaan. Samallahan niihin voisi vaihtaa diffiöljytkin. Onko näihin sopiva jäykkyys 30.000 - 40.000.

Olen ajellut kolmella akkuparilla: LRP NiCad 2200, LRP NiMH 3300 sekä Mirage NiMH 3000.

4wdkanootti

Ei käsin työtelemällä voinu arvata. Kardaani klappasi pikkasen enempi.
Samoihin aikoihin kaverkin osti. Sillä ei ollut edes tilaa säätörikkoja laakerin alle laittaa, oli niin tasan.  ?Valmiste-ero?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

JuhaH

Et satu muistamaan oliko kyse etu- vai takadiffistä. Oma veikkaukseni olisi etudiffi.

Samaan syssyyn voisi tietysti harkita vakio diffin korvaamista TCD diffillä, mikä tosin on turkasen kallista.

SlidSlide

Mikset samantien avaa molempia akseleita. Se koko prosessi on 15min sessio ja ehdit kahvitkin hörpätä siinä samalla.

Kuten edellä on jo mainittu, vikas voi johtua:

- välitys
- radiohäiriöt
- noparissa vikaa tai noparin säädöissä (kai olet uudelleensäätämistä)
- moottorin ja noparin välisissä johdoissa vikaa
- heikot akut
- akseleiden sisällä jotain
- voimansiirrossa

Mutta jos auto rullaa paikallaan hyvin, niin melko varmasti vika löytyy sähkölaitteista.
Mitään akkuongelmia en heti usko, koska kyseessä on vakiokalusto.

Sen vian et painaa kaasua nopeesti pohjaan ja auto hyytyy oon useasti kokenut
vajaasäädetyllä noparilla (säädöt toisille setupeille tai radioille) ja
radioilla, joissa on ollut jotain häiriöö.

4wdkanootti

Mun yksilössä takadiffin pinionrattan välys oli suurempi, mutta eteenkin meni  1 kpl laihinta säätörikkaa kylkeen. (Taakse piti laittaa myös lähentävä pinionrattaalle, ja 2 kylkeen)

En löydä sitä valokuvaa rattaan kosketuspinnasta (jossain bittiavaruudessa nykyään), mutta siinäkin virhekosketus näkyi alumiinirattailla.

Torsenia en kehu kellekkään isorenkaisen auton käyttäjälle!
Terästä, jooo, pienet rattaat saavat moninkertaiset pyörintämassat verrattuna krossarikokoon.
Ja isku jota ei imetä lyö eteenpäin seuraavaksi heikoimpaan osaan.
(Tykästyin iki-kaveriksi spideriin paksuilla mömmöillä vaikka mömmöjen vaihtelu onkin sottaista)

pikkasen sivussa itte aiheesta, mutta
Pistän varmuuden vuoksi vielä tiedon: ko akselinkuori ei lähtenyt multa kenellekkään myyntiin!
Sen "iskarikorvina toimineet lipat" joutuivat multilink-kokeilujen "poistamiksi" ja kuori uusittiin koko pituudeltaa samassa yhteydessä. Seuraavassa kuoressa ei ongelmia, tosin säätökykykin oli jo keksitty.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

JuhaH

Testailin autoa pitkien pyhien aikaan, enkä oikein vielä saanut selvyyttä ongelmaan. Irroitin diffit, enkä havainnut niissä mitään epänormaalia. Kokeilin myös toisella radiolla, mutta silläkään ei ollut vaikutusta asiaan. Viimeisenä keinona löysensin kytkintä siten, että se alkoi luistamaan liikkeelle lähdöissä ja ylämäissä, eli juuri niissä paikoissa, joissa pätkintääkin esiintyi. Tämän jälkeen ei pätkintää enää esiintynyt; akku toki kuumeni vanhaan tapaan.

Mielestäni outoa on, että ainoa ajosa lämpiävä osa on akut. Littimet, moottorit, nopeudensäädin, kytkin ja muutkin pyörivät osat pysyivät viileinä. Vastaavasti Zaboonilla ajettaessa niin moottori, liittimet, akut kuin moottorikin kuumenivat sen verran, ettei niihin voinut ajon jälkeen koskea. Ise asiassa Tamiya liitin suli yhdeksi möykyksi, eikä sitä saanut enää ehjänä auki. Pitänee Zaboonissakin alkaa käyttämään kasattuja akkuja; tosin putkiliittimien kohdalle tarvitsee dremelöidä lisää tilaa.

Olisiko Twin Forcen tapauksessa niin, että nopeudensäädin on alimitoitettu ja ylikuormitukselta suojaavat piirit pätkäisevät virran? Toinen mieleeni tuleva vaihtoehton on, että akkujen jännite laskee silloin kun virrat kasvavat suuriksi ja nopeuden säädin luulee niitä tyhjiksi katkaisten virran. Jälkimmäisen kyseessä ollessa voisi kokeilla 2-kennoisia LiPoja; lisäbonuksena tässä olisi ajopainon keveneminen.

4wdkanootti

Ero nähty! Kyllä mulla kuuumeni koko laitesetti diffivian kanssa + se pätkintä)

Onko KAIKKI sun twinissä koittamat akut olleet valmispötköjä?

Mulla valmisakkujen pistehitsauksiin perustuvat kennojenvälöiset kytkennät hitsasivat irti!
Kun vaihdoin ko peltiliuskat hopeatinalla kiinnitettyihin latta-kupari-lätkiin niin ko irti-asti-kuumeneminen loppui. Samalla kennotin ne poikittain, niin kennojen tasaaminen oli tosihelppoa ennen latausta.

Offarina mainitsen että täälläkin on Zaboon
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

JuhaH

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 05.05.08 - klo: 17.51
Onko KAIKKI sun twinissä koittamat akut olleet valmispötköjä?


Kaikki käytetyt akut ovat olleet valmiita pötköakkuja. Vosihan tuota jossain vaiheessa irtokennoakuilla kokeilla. Pitää vain rakentaa jonkinlainen liitinsysteemi, ettei tarvisisi noparin johtoja katkoa etenkin kun liittimet eivät yllättäen kuumentuneet lainkaan.

JuhaH

Vastaanpa itselleni; minulle on jossain vaiheessa kulkeutunut pari Ripmax merkkisiä pötköakkuja. Latailin akut ja niillä Twin force näytti kulkevan loistavasti. Valitettavasti tutkaa ei ollut saatavilla tähän hätään, mutta silmämääräisesti huippunopeus ehkä jopa tuplaantui aiemmin mitatusta 27 km/h:sta. Olen aiemmin yrittänyt saada laitetta kulkemaan kahdella upouudella LRP:n akkuparilla tuloksetta. Minulla on ylivoimaisesti suurin osa sekä yksittäiskenno- ja pötköakuista ollut LRP:tä, eikä yhdestäkään niistä ole ikinä ollut hyviä kokemuksia. Mitähän kennoja halpis Ripmaxeissa on, ne kun ovat kura-LRP:hin verrattuna kuin toiselta planeetalta?

4wdkanootti

Kuvittele, miltä ko auto tuntuisi LIPOakuilla!
Tosin menee ainakin laturi hankintaan, kun LIPOT on tarkkoja.
Kaveri Pohjanmaalla hommasi kans Maxamps 8A lipoakut Twiniinsä,ja pisti yllättynyttä viestiä!
(Sillä tosin suli slipperin kohdalta heti spurri, kun oli liian löysällä uusiin tehoihin.)
- jotain tyyliin: katolleen ennenku älysi hellätä, kolmannellakin kerralla; jne
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2