Kirjoittaja Aihe: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009  (Luettu 9393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« : 06.08.08 - klo: 17.57 »
Nyt kun tämän vuoden Maastosarjan viimeinen kilpailu alkaa olla ovella, on aika kysellä ihmisten mielipiteitä tästä kaudesta ja ideoita tulevaa kautta varten.

- onko kisojen formaatti hyvä nykyisellään? (La 2wd SM ja 4wd kansallinen, su 4wd SM ja joku muu, mikä?)
- pistelasku alkuerissä
- nykyinen rengassääntö
- ensi kaudelle henkilökohtaiset kilpailijanumerot tämän kauden tulosten perusteella
- alkuerien eräjako rankingpisteillä Fintrackin tyyliin

Tässä joitain mitä itsellä on tullut mieleen. Kommentoikaa niitä ja antakaa muutenkin palautetta sekä ideoita, joko tähän ketjuun tai yv:llä

T: luokkayhteyshenkilö Jukka
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #1 : 06.08.08 - klo: 20.44 »
Mielestäni homma toimii kaikin puolin erittäin hyvin nykyisellään.

"kannustusta" annan:

- ensi kaudelle henkilökohtaiset kilpailijanumerot tämän kauden tulosten perusteella

- alkuerien eräjako rankingpisteillä Fintrackin tyyliin

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #2 : 06.08.08 - klo: 21.24 »
Neliveto ajetaan lauantaina ja takaveto sunnuntaina? Tuppaa tuupit syömään rataa tehokkaammin...
---

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #3 : 06.08.08 - klo: 21.28 »
Neliveto ajetaan lauantaina ja takaveto sunnuntaina? Tuppaa tuupit syömään rataa tehokkaammin...

Täältä ääni tuolle.
-Pekka

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #4 : 06.08.08 - klo: 22.58 »
joo, ja kansallinen 2WD LA, pääsis ajaa takavetoo 2 kertaa

Ja sit kalenteri niin et M8 kuskit pääsee mukaan!!!
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #5 : 06.08.08 - klo: 22.59 »
Kaikki pitäisi saada ajaa yhtä paljon finaaleja päivänaikana (kaikille jotka eivät pääse/joudu a-finaaliin saa osan rahasta takas  :lol:). Miksi muuten paskemmat kuskit saa ajaa/joutuu ajamaan vähemmän kuin paremmat kuskit :huh: ei mene mitenkään minulla läpi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #6 : 06.08.08 - klo: 23.10 »
Alkuerien pistelaskusysteemi tänä vuonna vaati, että alkuerät ajetaan nelinkertaisena ja A-finaali kolminkertaisena sekä muut kaksinkertaisena. Jos menettely tuntuu epäreilulta niin käyppä sitten valittamassa EFRA:lle miks EM-kisoissa muut finaalit kuin A-finaali ajetaan vain kerran. Kyseessä siis on aikataululliset syyt.
Asia kuitenkin on huomioitu ja otetaan harkintaan.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #7 : 06.08.08 - klo: 23.21 »
Ja sit kalenteri niin et M8 kuskit pääsee mukaan!!!

Tänä kesänä ei ole ollut yhtään SM-osakilpailua päällekkäisinä ajankohtina. Eli siis kaikki polttiskrossi, sähkökrossi, sähkötouring sekä ratapolttis (TP-10 & LS-5) kisat ovat olleet eri viikonloppuina. Ainoana poikkeuksena on että TP-10 ja LS-5 luokan kisat on ajettu osittain samoissa kisoissa eri luokkina, joten tietysti ne ovat sitä kautta olleet päällekkäin, mutta molempiin luokkiin on voinut osallistua tällöinkin.

Eli kyllä tämän vuoden kalenterin puitteissa on mielestäni ollut mahdollista ajaa kaikkia haluamiaan luokkia ilman että kisat menee päällekkäin. Tästä oli viime vuonna jo keskustelua ja tämän vuoden kalenteri laadittiin nimenomaan tuon palautteen perusteella tällä tapaa, että päällekkäisiä kilpailuja ei ole.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #8 : 07.08.08 - klo: 05.47 »
Eiku ei mitään...
« Viimeksi muokattu: 07.08.08 - klo: 05.51 kirjoittanut reittila »
-Pekka

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #9 : 07.08.08 - klo: 10.54 »
Niin ja sitten vielä rengassääntö:

Vois olla vaikka: Holeshot ja Bowtie
« Viimeksi muokattu: 07.08.08 - klo: 23.49 kirjoittanut JQ »
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #10 : 12.08.08 - klo: 12.28 »
Niin ja sitten vielä rengassääntö:

Vois olla vaikka: Holeshot ja Bowtie

Itse en välttämättä kannata kovin montaa rengasvaihtoehtoa. Yksi kompromissi voisi olla siten, että sääntökirja määrittelee esim kaksi tai kolme rengasta, joista kilpailunjärjestäjä valitsee yhden, mikä sopii radalle. Näin saataisiin pidettyä rengaskustannuksia matalalla. EFRAssa ollaan menossa yhteen takarengas vaihtoehtoon kahden sijasta.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa VSA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #11 : 12.08.08 - klo: 15.22 »
Aikaisempina vuosina on ollut selkeästi toiveena että kaikki finaalit ajetaan kolminkertaisina. Takavedossa on ollut viime vuosina tyypillisesti vain A ja B finaali. Jos B3-finaali ajetaan A3:n jälkeen, niin päivä pitenee noin 10 minuuttia. Jos vielä C3 ajettaisiin, niin päivä pitenisi noin 20 minuutilla.

Nykyisillä kilpailijamäärillä voitaisiin mielestäni ajattaa kolminkertaiset finaalit kaikissa SM- finaaleissa. Kansallinen luokka tulisi olla se, josta tingittäisiin aikataulun suhteen. 

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #12 : 13.08.08 - klo: 18.38 »
Kannatan tämän vuoden sääntöjen ja formaatin käyttöä myös ensi vuonna. Kilpailijamäärät todennäköisesti hieman nousevat joten nykyinen finaalikierrosten määrä on ok. Kaksipäiväisyys oli ehdottomasti muutos oikeaan suuntaan. Yksityyppirengas on hyvä asia, sillä ei ole niinkään väliä onko se Holeshot, Bowtie tai Losi, kunhan on yleisesti saatavilla. Koko kauden voimassa olevat kilpailijanumerot vähentävät järjestäjien kuluja, eli ääni siihen suuntaan.

-Sami-
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #13 : 13.08.08 - klo: 18.44 »
jos se on vaan 1 rengas, niin holeshot
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #14 : 13.08.08 - klo: 19.18 »
Koko kauden voimassa olevat kilpailijanumerot vähentävät järjestäjien kuluja, eli ääni siihen suuntaan.

Tää ei ollut se päälimmäinen syy minkä takia kiinteitä numeroita halutaan ensi kaudeksi vaan se, että päästäisiin eroon numeroiden vaihtoshow:sta, joka on nähty joka kisassa tänä vuonna.

Renkaina säilyy 99.9% todennäköisyydellä Holeshotit.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #15 : 14.08.08 - klo: 08.27 »
Tänään vaan pitää maksaa 165€ lasku numeroista, sillä rahalla saisi jo maalit kontin seiniin!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Losikuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #16 : 24.08.08 - klo: 00.38 »
Nousufinaalit olisi sähkökrossissa varmasti piristävä poikkeus, tosin kuskimäärän pitäisi kasvaa tästä vuodesta.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #17 : 04.01.09 - klo: 03.51 »
Milloinkas nuo säännöt lyödään lukkoon? Eteenkin lipojen tarkempien sääntöjen osalta kiinnostaa kovasti!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #18 : 14.01.09 - klo: 08.52 »
Eiköhän säännöt lyödä lukkoon tammikuun aikana. Suuria muutoksia viime vuoteen ei juurikaan ole tulossa, ainoastaan lipojen salliminen on isompi muutos. Liposäännöissä mennään EFRAn sääntöjen perusteella, mutta fyysisten mittojen suhteen joudutaan poikkeamaan EFRAn säännöistä, koska markkinoilla ei ole pahemmin tullut vastaan saddle pack-lipoja, jotka olisivat sallituissa mitoissa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #19 : 21.01.09 - klo: 12.19 »
Akkusääntö on nyt luotu lukkoon ja nimh-kennojen osalta noudatetaan kesällä voimassa olevaa EFRAn akkulistaa. Viime kesänä olleet poikkeussäännöt eivät siis ole enää voimassa.

Lipojen osalta noudatetaan EFRAn ja ROARin sääntöjä. Sallitut lipoakut löytyvät ROARin säännöistä http://www.roarracing.com/approvals/lipobattery.php
Lipojen lataamisessa ja muussa käsittelyssä noudatetaan tarkasti EFRAn sääntöjä.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #20 : 21.01.09 - klo: 12.25 »
Siis jos akku on spekseissä, niin se on sallittu ja sen lisäksi vielä tuo ROAR:in lista?
Eli tämä suosittu Speed Passionin LiPO on sallittujen akkujen listalla?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #21 : 21.01.09 - klo: 14.40 »
Tämä tarkoitaa sitä, että akun pitää löytyä joko EFRA:n taikka ROAR:n akkulistalta (LiPo).

Jos mainitsemasi akku on ROAR listalla, niin se on hyväksytty. EFRA listaa ei vielä ole julkaistu. Mittojen / speksien lisäksi akun siis pitää olla listalla.

Tämä haluttiin lyödä tässä vaiheessa jo lukkoon, että ihmiset voivat siirtyä aikaisemmin LiPojen käyttöön. Tällä hetkellä kun EFRA lista ei ole vielä tiedossa, niin kesällä laillisten akkujen arpominen olisi ollut mahdotonta ennen listan julkaisua. Asiasta ollaan myös keskusteltu muiden pohjoismaiden kanssa, jotta PM kisoissa voitaisiin ajaa myös ROAR listan akuilla. Tanska on myös hyväksymässä ROAR listan, Ruotsi ilmeisesti pysyy vain EFRA listassa, mutta eiköhän tämä tästä selviä.

Aikakin TrackPower akut (kultaiset harkot), joissa on ROAR merkintä ovat ROAR listalla. Koskee myös saddle packkeja.

HUOM! Tämä ROAR lista koskee AINOASTAAN SÄHKÖKROSSIA!

EDIT: Tässä vielä alla viestini muille pohjoismaille asiaan liittyen.

Lainaus
Our reasons for approving also ROAR LiPos:

- Since one of the biggest reasons on moving to LiPo is the long lifetime of the cells, we don't want to make our drivers to buy new packs again after EFRA list is released.
- We cannot yet tell what cells will be on that list, so it means that drivers currently thinking about moving to LiPos would need to wait until it's smart to buy LiPos (no point to buy now if not sure is pack bought legal during the summer).
- Resellers / importers would be waiting for EFRA list and hard case LiPos would be hard to get and people would use dangerous soft packs for practice.
« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo: 14.45 kirjoittanut copter »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #22 : 22.01.09 - klo: 11.50 »
Siis jos akku on spekseissä, niin se on sallittu ja sen lisäksi vielä tuo ROAR:in lista?
Eli tämä suosittu Speed Passionin LiPO on sallittujen akkujen listalla?

Olis kyllä syytä tulla hyväksytyksi, melkosen monella tuota näkyy olevan käytössä.

itelläkin 3kpl.. lisää tulee jahka tarve vaatii
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #23 : 25.01.09 - klo: 23.15 »
Jos se on ROAR listalla niin asiahan on selvä, jos ei ole niin silloin on ainakin toivoa että ko. akku olisi tulevalla EFRA listalla koska se on mittojen mukainen. Kysymys lähinnä onkin siitä, että onko SpeedPassion lähettänyt EFRA:lle akkua hyväksyttäväksi. Olen Suomen maahantuojalle maininnut, että kannattaa muistuttaa tehdasta jotta näin kävisi.

Sain aikaisemmin tällä viikolla tiedon, että alustava EFRA:n LiPo lista on valmistumassa piakkoin.


Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #24 : 26.01.09 - klo: 22.36 »
Mitä oon foorumeita lueskellut, niin monissa maissa ajetaan nykyään pitempiä eriä (esim. 7min alkuerät - 10min finaalit), kun LiPO:t on sallittuja. Onko Suomen päättävissä elimissä keskusteltu tästä asiasta millään tasolla?

Tietysti on aikaista puhua tällaisista asioista, mutta kuitenkin...

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #25 : 26.01.09 - klo: 22.44 »
Mitä oon foorumeita lueskellut, niin monissa maissa ajetaan nykyään pitempiä eriä (esim. 7min alkuerät - 10min finaalit), kun LiPO:t on sallittuja. Onko Suomen päättävissä elimissä keskusteltu tästä asiasta millään tasolla?

Tietysti on aikaista puhua tällaisista asioista, mutta kuitenkin...

Varmaan 2010 kaudelle pohditaan tuota, kun lipot on ainoat sallitut. Niin ja taitaa noitten EFRA:n poikien mukaan aikalailla mennä säännöt, joten jos siellä niin myös todennäköisesti täällä...  :p
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #26 : 26.01.09 - klo: 23.17 »
Alkuerien pituuteen ei ole tulossa muutoksia ainakaan näillä näkymin muutoksia. Kausi 2010 toki on vielä avoinna, mutta siitä tiedetään tarkemmin vasta syksyllä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #27 : 27.01.09 - klo: 17.47 »
Vielä tuosta ROAR listasta sen verran, että akun pitää olla ns. "hard case" akku kuitenkin. Eli siis "soft case" akut eivät ole missään tapauksessa millään tapaa hyväksyttyjä vaikka olisivatkin ROAR listalla. Kun maastosarjan säännöt tulevat julki, niin niissä kyllä sitten tämä asia on kerrottu ja varmaan sallitut akut myös listattu.

ROAR lista löytyy: http://www.roarracing.com/approvals/lipobattery.php

Poissa nihel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarjan kehittäminen kaudelle 2009
« Vastaus #28 : 27.01.09 - klo: 21.57 »
Siis jos akku on spekseissä, niin se on sallittu ja sen lisäksi vielä tuo ROAR:in lista?
Eli tämä suosittu Speed Passionin LiPO on sallittujen akkujen listalla?

Olis kyllä syytä tulla hyväksytyksi, melkosen monella tuota näkyy olevan käytössä.

itelläkin 3kpl.. lisää tulee jahka tarve vaatii

SpeedPassionilta on tullut tieto, että ovat lähettäneet akut EFRA:lle hyväksyttäväksi.
Tamiya TRF416|www.racingfactory.fi|HARM SX3 WC Edition|UltimateRacing|Muchmore