Mietin tätä asiaa matkalla töihin -
itse aloitin RC autoilla kilpailemisen muistaakseni 2004 sen jälkeen kun kaverit täällä forumissa houkuttelivat mukaan polttiskrossiin. Sitä ennen, vuodesta 2001, olin pääasiassa pihasutannut ja käynyt Tattarisuolla kurvailemassa asfaltilla parkkipaikkojen lisäksi. Automerkkeihin mahtuu Kyoshon lisäksi monta muuta merkkiä. Kilpaillut olen välillä suuremmalla innolla, välillä vähemmällä. Monta kertaa olen sanonut "ei koskaan enää" vain pyörtääkseni puheeni myöhemmin.
Tuona aikana ole tutustunut moniin ihmisiin, vähintään yhtä monta on tullut ja mennyt kuin harrastanut tämän koko ajan. Useimmat hyvistä harrastuskavereistani ajavat muilla kuin Kyosholla, mutta on muutama kuten minä jotka saattavat kokeilla välissä jotain muuta mutta palaavat Kyoshoon kontaktien (=kaverit, kauppiaat), mieltymysten ja tottumusten takia.
Niitä jotka ovat pysyneet R/C toiminnassa 2000 luvun yhdistää varmasti jokin mikä erottaa ne niistä jotka ovat käyneet vain kokeilemassa. Luulen, että se on rakkaus lajiin; halu ratkaista eteen tulevia ongelmia ja toimia muiden kanssa vaikka ei suinkaan tarvitse olla aina samaa mieltä. Harrastamista parhammillaan. R/C on varsin vaativa laji, etenkin kilpailla, jossa täytyy osata aika laaja kirjo erilaisia asioita. Toiset siihen pystyvät paremmin kuin toiset, ihan kuten joiltakin polttiksilla ajaminen ei kertakaikkiaan suju vaikka halua olisikin kun taas toiset tekevät sitä varsin menestyksellisesti.
Jos radalla katselee ihmisiä, varmasti näitä kaikkia - etenkin pitkään toiminnassa mukana olleita - yhdistää "asenne" johon itku ja valitus ei kuulu. Ovat huomanneet että valittamalla harvoin asiat onnistuvat oikealla tavalla ja nämä jotka eivät siihen pysty tuntuvatkin karsiutuvan pois kuvioista nopeasti. Ja jos tätä asennetta ei ollut aloittaessa, niin se on ollut pakko oppia mikäli on halunnut oikeasti jatkaa kilpailemista/harrastamista. Edes paksu lompakko ei poista tätä tosiasiaa (tai sitten sen täytyy olla todella paksu).
En tarkoita että sinä Juha kuuluisit näihin "valittajiin". En myös tarkoita ettet olisi oikeassa. Mietin vaan onko harrastus sinulle oikea. Mietin että onko sinulla asennetta jonka kilpailutoiminta poikasi kanssa vaatii. Sinulle on myös tarjottu täällä muita merkkejä, mikset kokeilisi niitä, monella muulla merkillä on parempi takatuuppariedustus suomessa kuin Kyosholla. Kilpailutoimintaa on joka tapauksessa hyvä tehdä yhteistyössä kauppiaan kanssa, ei sitä vastaan. Mutta ole hyvä jatka vaan.