Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 959830 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1170 : 17.06.09 - klo: 13.47 »
Joo, no tuo on asia mille kukaan ei voi mitään. Me ollaan täälä PK-seudun ruuhkissa jatkuavasti.. ttu. Ei sekään helpota elämää, plussaa on tietty se että muutama potentiaalinen harrastaja enemmän kenties löytyy. Hyvä & hienoa että kaikesta huolimatta viitsitte tulla.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1171 : 17.06.09 - klo: 13.49 »
Se ei onnistu koska ajetaan LS-5 kisan yhteydessä, joka edellyttää lisenssiä.

Juuri tuon kaltaiseen i*ioottimaiseen byrokratiaan kaatuu liian moni hieno asia tässä maassa...

Minkä ihmeen takia AKK:n alaisessa kilpailussa ei voida ajaa esim. näytösajona jotain uutta luokkaa joka ei vaatisi lisenssiä?

Onko tuohon olemassa mitään järkeenkäypää syytä, vai pelkkää idiotiaa?

Esimerkiksi minit, VTR tai vaikkapa nämä GT kasit, joilla ei kuitenkaan taistella mistään titteleistä olisivat loistavia täyteluokkia.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1172 : 17.06.09 - klo: 15.02 »
Se ei onnistu koska ajetaan LS-5 kisan yhteydessä, joka edellyttää lisenssiä.

Juuri tuon kaltaiseen i*ioottimaiseen byrokratiaan kaatuu liian moni hieno asia tässä maassa...

Minkä ihmeen takia AKK:n alaisessa kilpailussa ei voida ajaa esim. näytösajona jotain uutta luokkaa joka ei vaatisi lisenssiä?

Onko tuohon olemassa mitään järkeenkäypää syytä, vai pelkkää idiotiaa?

Esimerkiksi minit, VTR tai vaikkapa nämä GT kasit, joilla ei kuitenkaan taistella mistään titteleistä olisivat loistavia täyteluokkia.
Noista syistä valitsisin melkeinpä tuon jälkimmäisen.
Aikoinaan oli ja taitaa olla vieläkin erään akk:hon kuulumattoman tahon järjestämiä "jokkis" kisoja ja silloin pyöri huhu, että jos lisenssin omaava kuski osallistuu niihin, niin tulee kilpailukielto akk:n alaisiin kilpailuihin. Paljon oli taiteilijanimellä kuskeja; johtuiko juuri tuosta lisenssijutusta, sitä en tiedä varmaksi sanoa. Totuus ei ilmeisesti sitten ollutkaan ihan niin, tai sitten akk muutti kantaansa, koska tänä päivänä saa lisenssikuskitkin ko. sarjassa käsittääkseni kilpailla ihan kuin muutkin.

Liikaa Kyoshoja

Poissa Vesa-Ratti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1173 : 17.06.09 - klo: 15.07 »
selailin AKK:n sivuja:

Tutustumislisenssi

Lisenssi on käytettävissä autosuunnistuksessa, autoslalomissa, taloudellisuusajossa, pienoisautoilussa, off roadissa, jokamiehenluokassa, kartingissa sekä driftingissä harjoitus-, jäsenten- ja kerhojenvälisissä kilpailuissa sekä rallissa seurakilpailuissa II-ohjaajalla. Muissa kilpailuissa kaikissa lajeissa kilpailijoilla on oltava tarkoituksenmukainen vuosilisenssi mahdollisine lajikohtaisine tutkintoineen. Tutustumislisenssi ostetaan kilpailupaikalla. Tämä lisenssi ei edellytä kuulumista jäsenyhdistykseen.

Eli onko tämmöstä harkittu, vai estääkö joku pykälä? C´moon, ei edes olla autojen sisällä! AINA puhutaan miten saada lisää osallistujia lajiin, mutta jos lisenssit, matkat ja 3 kide paria maksaa saman ku uus auto, no arvatkaa
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1174 : 17.06.09 - klo: 15.11 »
Lisenssin omaavat saavat osallistua mihin vain kisoihin.

Tuo lisenssi on lähinnä vakuutuksien takia... ainakin ollut.
Näissä kisoissa kun pitää olla vakuutukset kunnossa haavereiden varalta.
Ja nyt kun ajetaan AKK alaisessa kisassa seassa niin tietenkin kaikilla kyseisen päivän aikana kisaa ajavien pitää omata samat jutut.
Esim kun LS5 autoja menee nostamaan GT luokan kuskit... Mitäs kun sattuukin pieni tapaturma niin kukas maksais viulut kun ei sillä nostajalla tai kuskilla ollutkaan lisenssiä...

Ikävämpi juttu kun jo edes GT auto tulee täydestä vauhdista nilkkaan... saati sitten LS5
Siinä menee pahimmillaan nilkka palasiks.

Jos taas kisat olis jonkun kerhon alaiset kisat niin joko kerholla on vakuutukset kunnossa tai kisaan on erikseen hommattu vakuutukset.
Toki on näitäkin kisoja paljon mitkä eivät ole kerhojen tai minkään muunkaan alaisia, joissa ei tällaisia asioita ole huomioon otettu.

Mutta siis... yhteenvetona että ei vaan onnistu että samana päivänä kun on viralliset AKK alaiset kisat, ajaisikin joku luokka täytteenä johon ei vaadittaisikaan lisenssiä...
Sit vasta GT kuskeja pitäis paljon ollakin että saatais nostajat, mekaanikot jne.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1175 : 17.06.09 - klo: 15.12 »
selailin AKK:n sivuja:


Älä selaile vääriä lisenssejä.
PA lisenssi on erikseen.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1176 : 17.06.09 - klo: 15.20 »
selailin AKK:n sivuja:


Älä selaile vääriä lisenssejä.
PA lisenssi on erikseen.

Ei kai tuo ole vanha "kertalisenssi"... onkos tullut takaisin? :roll:
Racers Group Finland Team

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1177 : 17.06.09 - klo: 15.36 »
Tuo tutustumislisenssi, eli "kertalisenssi" tuli takaisin kai viime vuonna, mutta sitä voi käyttää vaan alueellisissa kilpailuissa (tms.). Ei SM-tason tai kansallisen tason kilpailuissa. Näitä mitä lie alueellisia kilpailuita ei PA-puolella järjestetä, joten pikkuautoilijoille ei tuosta juuri iloa ole.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1178 : 17.06.09 - klo: 18.01 »
Oisko mahdollista ajaa esim. 1 tai 2 ensimmäistä kisaa ilman lisenssiä? Vois madaltaa uusien kuskien osallistumis kynnystä.

Ei muuta kuin kerhokisaa järjestämään. Olin järjestämässä niitä (alkukesästä)jossa oli myös tuo GT luokka mukana mutta kiinnostus ajaa kilpaa ei juurikaan kiinnostanut silloin niin ne peruttiin hyvässä hengessä :lol:

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1179 : 17.06.09 - klo: 21.42 »
Eli onko tämmöstä harkittu, vai estääkö joku pykälä? C´moon, ei edes olla autojen sisällä! AINA puhutaan miten saada lisää osallistujia lajiin, mutta jos lisenssit, matkat ja 3 kide paria maksaa saman ku uus auto, no arvatkaa

Monenlaista on harkittu, mutta varmaankin GT8 työryhmä katsoi että helpointa on saada kisat aikaiseksi yhdessä vitosluokan kanssa ja varmistaa sarja. Se oli ihan hyvä homma, harmi vaan että sivutuotteena saatiin sitten tämä lisenssipakko, joka on osoittautunut ehkä luultua hankalammaksi. Tai siis harmi ja harmi, onhan siinä hyviäkin puolia joista Hoke kirjoitti edellä.

Toisaalta myös "racing" ja "halpa" tai "edullinen" harvoin muutenkaan kulkevat käsikädessä ja kuluja tulee väistämättä ja kokonaiskuvassa tämä on pieni kulu, toki yksi lisä niihin kuitenkin. Lisenssillä voi kuitenkin kisata myös muita luokkia kuten SM-luokkia.

On ollut puhetta GT-luokan kerhokisoista tässä kesän aikana, joten eiköhän sellaisetkin vielä tule ja osallistumismahdollisuus sitten viimeistään niille jotka eivät kansallisiin kisoihin vielä osallistuneet.
« Viimeksi muokattu: 17.06.09 - klo: 21.49 kirjoittanut Mika R »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1180 : 17.06.09 - klo: 22.32 »
On ollut puhetta GT-luokan kerhokisoista tässä kesän aikana, joten eiköhän sellaisetkin vielä tule ja osallistumismahdollisuus sitten viimeistään niille jotka eivät kansallisiin kisoihin vielä osallistuneet.

Kisat vaatii jonkin verran järjestämistä eli kun löytyy hommaan sitoutunut järjestäjä niin sitä kautta asia alkaa konkretisoitua
-ajankohdasta päättäminen
-rata (jos Tattis, niin käyttölupa-anomus NuKelle)
-ajanotto (ehkä ainoa välttämättä hoidettava tehtävä)
-millä pelisäännöillä mennään / GT-8 sarjan säännöt / muut säännöt
-tarvitaanko muuta organisaatiota / katsastus/tuomarointi/lähettäjä/buffetti
-kisakutsu nettiin
-ilmojen vastaanotto
-kisapäivän vetäminen / ajanottaja vai joku muu
-palkinnot (if any)
-tulokset nettiin
Siinähän se suunnilleen olisi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1181 : 17.06.09 - klo: 23.29 »
Kun näitä GT-luokan asioita talven mittaan väännettiin, yhtenä isoimmista asioista oli nimenomaan kilpailujen järjestäminen. Kuten kaikki tietää, niitä kisojen järjestäjiä ja vapaaehtoisia toimitsijoita ei puissa kasva, joten pohdittiin GT-luokan ajoa jonkin toisen luokan "siivellä". Käytännössä ainoa varteenotettava vaihtoehto oli LS5-luokka. Keväämmällä pidettiin yhteinen istunto, jossa sovittiin GT-kisojen järjestämisestä LS5-luokan SM-osakilpailujen yhteydessä. Tästä juontaa myös tuo "lisenssipakko", jota en kyllä aidosti koe kovinkaan monen esteeksi osallistua kilpailuihin.

Muistettava nyt on myös se, että tällä järjestelyllä saatiin ammattimaisesti järjestetyt kilpailut ikäänkuin valmiina tarjolle sekä aito kilpasarja, Kansallinen GT-8 aikaiseksi. Monia muitakin vaihtoehtoja todella pohdittiin. Lisäksi SM-sarjaosakilpailuja pyritään aina järjestämään siten, ettei muita SM-tason osakilpailuja satu päällekkäin, tällä varmistettiin myös mahdollisimman monen muita sarjoja ajavan osallistumismahdollisuus, tässä Suomen lyhyessä suvessa kun noita vapaita viikonloppuja ei tässä suhteessa juurikaan ole. Lisäksi AKK:n alaisissa kisoissa ajamisen sivutuotteena tulee "automaattinen tulospalvelu" KITI-järjestelmän kautta, samoin kisoihin ilmoittautuminen, eli etujakin tässä "lisenssibyrokratiassa" on. Omalta osaltani toivon, ettei lisenssistä tule kenellekkään periaatekysymystä, vaan antaa mielihaluilleen reilusti periksi ja tulee mukaan GT-luokan kisoihin.
Flying Calacucco

Poissa Vesa-Ratti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1182 : 18.06.09 - klo: 00.14 »
Tarkennan vielä, itse pidän lisenssiä ja mottorikerhoon kuulumista hyvänä, lajia eteenpäin vievänä asiana. Mutta kyllä se nostaa kynnystä tulla kokeilemaan, ku en ole eläessäni minkäänlaista RC kisaa nähny, eri juttu jos tietäsin innolla ajavani vaikka kaikki kisat ja panostavani kalustoon. Kerhokisat kuulostaa juuri tämän vuoksi hyvältä, jos semmoset saatais toivoisin ilmon ja kisan väliin tarpeeksi aikaa (viikossa en kerkii järkätä aikaa), sitten jos pro kuski tai pari opastais kuinka oikea kilpailu viedään läpi (käsittääkseni eri tyyppinen lähtö alkuerissä ja finaaleissa).
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1183 : 18.06.09 - klo: 01.30 »
Tarkennan vielä, itse pidän lisenssiä ja mottorikerhoon kuulumista hyvänä, lajia eteenpäin vievänä asiana. Mutta kyllä se nostaa kynnystä tulla kokeilemaan, ku en ole eläessäni minkäänlaista RC kisaa nähny, eri juttu jos tietäsin innolla ajavani vaikka kaikki kisat ja panostavani kalustoon. Kerhokisat kuulostaa juuri tämän vuoksi hyvältä, jos semmoset saatais toivoisin ilmon ja kisan väliin tarpeeksi aikaa (viikossa en kerkii järkätä aikaa), sitten jos pro kuski tai pari opastais kuinka oikea kilpailu viedään läpi (käsittääkseni eri tyyppinen lähtö alkuerissä ja finaaleissa).

Vaikka onkon kerho niminen kisa se ei tarkoita sitä että mennään radalle vaan ajamaan aikaa ja kavereita vastaan. Kuten jo Jarkko kirjoitti niin sekin vaati todella ison ponnistuksen että kisat saa läpi vietyä. Sen takia annoin pallon kaverille mutta se ei ole vastannut haasteeseen mitenkkän  :shock:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1184 : 18.06.09 - klo: 09.34 »
Mielestäni "viralliset" kisat ovat aloittelijan kannalta tietyllä tavalla jopa helpompi tapa aloittaa, kun kerhokisat. Tämä siitä syystä, että siellä on selvät säännöt, joiden mukaan mennään ja joihin voi luottaa. Ajotapa, lähdöt ja kaikki muut asiat käydään aina läpi ajajakokouksessa riippumatta onko ensikertalaisia mukana vai, siinä(kin) tilausuudessa voi kysyä jos on epäselvää. Lisäksi noissa kisoissa on aina kokeneempia mukana, jotka mielellään auttaa epäselvyyksissä ja ongelmatapauksissa. Itse kilpaa ajaminen on ihan samanlaista kisan yleisestä luonteesta riippumatta.
Flying Calacucco

Poissa gas4wd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1185 : 18.06.09 - klo: 09.53 »
taas jälleen takerrun aiheeseen jaka ei minua juuri kosketa suoranaisesti mutta...
 tuosta lisenssi asiasta kyllä se aika iso satsaus on yhteen kisaan jos haluais lähteä kokeilemaan lajia maksaa ensin akkn alaisen seuran liittymis ja jäsenmaksu osallistumis maksu ja lisenssi ja sitten tulee tämä että monellako aloittelialla riittää mielenkiinto lähteä ajamaan suoraan lisenssillisiä pro kuskeja vastaan kun tietää heti kättelyssä ettei heitä vastaan ole mitään sanomista ja pyörii vaan jaloissa. siksi nuo lisenssi pakottomat kerho kisat olis kyllä paikallaan mielestäni ja vielä niin että sielä ajaisi eri lähdöissä nopeammat ja omassaa ns juniorit ja aloitteliat ja niin että junioria ei määritetä iällä vaan juuri esim lisenssillä ja kilpailukokemuksella että näin

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1186 : 18.06.09 - klo: 10.17 »
taas jälleen takerrun aiheeseen jaka ei minua juuri kosketa suoranaisesti mutta...
 tuosta lisenssi asiasta kyllä se aika iso satsaus on yhteen kisaan jos haluais lähteä kokeilemaan lajia maksaa ensin akkn alaisen seuran liittymis ja jäsenmaksu osallistumis maksu ja lisenssi ja sitten tulee tämä että monellako aloittelialla riittää mielenkiinto lähteä ajamaan suoraan lisenssillisiä pro kuskeja vastaan kun tietää heti kättelyssä ettei heitä vastaan ole mitään sanomista ja pyörii vaan jaloissa. siksi nuo lisenssi pakottomat kerho kisat olis kyllä paikallaan mielestäni ja vielä niin että sielä ajaisi eri lähdöissä nopeammat ja omassaa ns juniorit ja aloitteliat ja niin että junioria ei määritetä iällä vaan juuri esim lisenssillä ja kilpailukokemuksella että näin

ELÄMÄ ON  :lol:
Jerzi

PS Itsehän tämän lajin herrat sen siirron on tehnyt että ajetaan femmojen kanssa. Jos he olisivat itse hoitanut hommansa niin silloinhan asia olis toinen  :shock: Kisajärjestäjiä ei tässä maassa kasva puussa  :shock: vai :huh:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1187 : 18.06.09 - klo: 10.20 »
No siis...
Tutustumalla tarkemmin kisaformaattiin, huomaat että näinhän se menee.
Alkuerät jaetaan kuskejen tason mukaan.
SM kisoissa alkueräpaikat jaetaan yleensä kauden ensinmäisessä kisassa edellisvuoden lopputulosten mukaan, ja tämän jälkeen jatketaan sarjapisteiden mukaan.
Eli ensinmäisessä kisassasi menet sinne alimpaan alkuerään jossa on siis kaikki muutkin ekaa kertaa ajavat, tai ylipäätään tasoltaan heikoimmat.
Ja taas alkuerien jälkeen finaalit määräytyvät sen mukaan miten porukka on alkuerissä sijoittunut.
Olet siis aina siinä erässä missä on kuskit jotka ovat lähinnä sinun tasoasi.
Pro kuskeja vastaan "joudut" siis ajamaan vain jos jollain on mennyt alkuerät aivan penkin alle tai sinulla vastaavasti oikein hyvin.

Näin siis M8 ja myös GT8 kisoissa joissa aika identtinen kisaformaatti.
M8 kisoissa on jopa juniori sarja joka nimenomaan ei ole vain ikärajalla rajattu, vaan jokainen aloitteleva kuski voi osallistua junnusarjaan.
Tämä ajetaan täysin SM sarjan seassa, eli ainoastaan junnukuskeille lasketaan junnupisteet erikseen tuloslistan seasta.
Junnusarjaa ajava saa siis sekä SM että junnu sarjan pisteet.
Ja siis junnuilla on aivan sama lisenssi kuin muillakin.
Kilpailuun ilmoittatumisen yhteydessä kuljettaja itse ilmoittaa osallistuuko juniori sarjaan vai ei.
Ja kun lisenssi kisasta on kyse niin ilmoittautumien tapahtuu KITI:n kautta jossa on siis "täppä" junioriluokka.

Mutta nyt kun puhutaan GT sarjasta niin tällaista junnusarjaa ei ole, eikä siihen todellakaan ole edes minkäänlaista tarvetta.
Jos kuskeja on kisassa juuri kymmenkunta niin kaikki ajaa samassa finaalissa jokatapauksessa, koska kuskeja on niin vähän.
Jos kuskit jaettais GT luokassa omiin finaaleihin juniori ja pro tason mukaan ja mahdollisesti vielä johonkin kolmanteen tasoluokitukseensä... mikälie semiamatööri niin kisoissa ajais tyyliin 2 kuskia junnufinaalia, 3 semiamatöörissä ja loput proossa.

Ei siis näin.

Lähinnä kehoitan heittämään vain ennakkoasenteet romukoppaan ja osallistumaan kilpailuihin.
Siellä huomaa että kaikki nämä omasta mielestä ongelmat jne on jo ratkaistu kuskejen puolesta.
Riittää kun ilmestyy kisoihin ja noudattaa sääntöjä... Varmasti ajat lähinnä omantasoistesi kanssa kilpaa ja meni miten meni, sinulla oli varmasti erittäin mukava ja hauska harrastuspäivä muiden samanhenkisten kavereiden kanssa.

Ps: eikä kannata olla pienintäkään ennakkoasennetta "pro" kuskeja kohtaan.
Paikanpäällä on muutkin joutuneet toteemaan että juuri ne eniten harrastaneet ns. pro kuskit siellä on kaikkein eniten muita auttamassa ja avoimen rentomielistesti juttelemassa.
Ainut miinus siis on tuo lisenssin vaatima rahallinen panostus.
UAU:hun liittyminen, jäsenmaksu ja lisenssi tekee jo SATASEN!!!
Pieni summa jos tästä harrastus lähtee vasta kunnolla liikkeelle ja osallistutaan useisiin kisoihin...
Mutta tosiaan pelkkänä ensikokeiluna tuo on TODELLA suuri panostus ja jää monilta siis väliin.
Tästäkään ei tarvitse spekuloida yhtään, onko asia näin... senhän näkee jokainen kisojen osallistujamäärästä...
No mutta... tämä lisenssi juttu ei ole este kyseisen luokan kehittymiselle... Se on vain hidaste.

Pieni lisäys:
Jos on vieläpä pärjäämis paineita niin en näe tätäkään minään esteenä.
Mielestäni ensinmäisessä kisassa 20 parhaan joukkoon sijoittuminen on hyvä sijoitus.
Ja kun katsotaan viime kisan kuskimäärää niin pelkästään osallistumalla kisaan olisi sijoitus ollut vähintään 10.
Viime kisassa kun oli huikeat 9 kuskia.
Mielestäni 10. on jo erittäin hyvä sijoitus missä tahansa luokassa.
Tuollaisista sijoituksista moni on haaveillut jo useita vuosia M8 luokassa, saati sitten esim touring puolella... tai melkein missä tahansa luokassa.
« Viimeksi muokattu: 18.06.09 - klo: 10.25 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1188 : 18.06.09 - klo: 10.23 »
monellako aloittelialla riittää mielenkiinto lähteä ajamaan suoraan lisenssillisiä pro kuskeja vastaan kun tietää heti kättelyssä ettei heitä vastaan ole mitään sanomista ja pyörii vaan jaloissa.

Puhun nyt ainoastaan GT-luokan puolesta, mutta riippumatta siitä, olisiko sarja järjestetty Kansallisena sarjana vai Kerhokisasarjana, ihan samat "proot" ja "aloittelijat siellä kuitenkin olisisvat kilpaa ajaneet. Kuten tuossa aiemmin mainitsin, ei se kilvan ajo siitä miksikään muutu, oli lisenssit tai ei. Ainoastaan järjestelyt ja tulos- ym. palvelut tulevat "talon puolesta".
Flying Calacucco

Poissa gas4wd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1189 : 18.06.09 - klo: 10.28 »






Mutta nyt kun puhutaan GT sarjasta niin tällaista junnusarjaa ei ole, eikä siihen todellakaan ole edes minkäänlaista tarvetta.
Jos kuskeja on kisassa juuri kymmenkunta niin kaikki ajaa samassa finaalissa jokatapauksessa, koska kuskeja on niin vähän.
Jos kuskit jaettais GT luokassa omiin finaaleihin juniori ja pro tason mukaan ja mahdollisesti vielä johonkin kolmanteen tasoluokitukseensä... mikälie semiamatööri niin kisoissa ajais tyyliin 2 kuskia junnufinaalia, 3 semiamatöörissä ja loput proossa.

Ei siis näin.



Ps: eikä kannata olla pienintäkään ennakkoasennetta "pro" kuskeja kohtaan.
Paikanpäällä on muutkin joutuneet toteemaan että juuri ne eniten harrastaneet ns. pro kuskit siellä on kaikkein eniten muita auttamassa ja avoimen rentomielistesti juttelemassa.
Ainut miinus siis on tuo lisenssin vaatima rahallinen panostus.
UAU:hun liittyminen, jäsenmaksu ja lisenssi tekee jo SATASEN!!!
Pieni summa jos tästä harrastus lähtee vasta kunnolla liikkeelle ja osallistutaan useisiin kisoihin...
Mutta tosiaan pelkkänä ensikokeiluna tuo on TODELLA suuri panostus ja jää monilta siis väliin.
Tästäkään ei tarvitse spekuloida yhtään, onko asia näin... senhän näkee jokainen kisojen osallistujamäärästä...
No mutta... tämä lisenssi juttu ei ole este kyseisen luokan kehittymiselle... Se on vain hidaste.


tuot juuri tarkoitin eli se lisenssin hinta karsii nämä kokeiliat pois sarjasta. itsellä tuo lisenssi ei tuota ongelmaa kun seura kustantaa lisenssin ja seuraan kuulun jo 1/1 puolelta toimitsian roolissa mutta aika ei vaan riitä kaikkeen. lähinnä lajin kehittymistä ajatellen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1190 : 18.06.09 - klo: 10.33 »
Juuri näin.

Täysin samat naamat siellä on kuitenkin varsinkin kun kuskeja kuitenkin on vähän.

Jos verrataan edelleen edes tuohon M8 luokkaan jossa kuskeja on vuoden aikana jo lähemmäs sata osallistunut kisoihin, ja siellä on silti täysin samat naamat joka kisassa... SM sekä avoimessa Finnish Open sarjassa...
Samat prooo naamat siellä näkyy joka kisassa.

Ja nimenomaan kuskeja on 10 kertaa enemmän.

Ilman kokeneempia kuskeja ei kisoja siis pysty edes järkkäämään...
Tai no joo... Pystyy, johon osallistuu korkeintaan 4 naamaa.
Siitä vain järkkäämään.
Paha vaan kun radan saaminen ei ole ihan niinvain helppoa, varsinkaan näin pienille kisoille... Ja jos saakin niin kierroslaskenta ja muut järjestäjät jne tarvitsee maksaa.
Ja kun porukkaa on noinkin vähän niin ketkäs on sitten varikolla tankkaamassa, saati radalla nostamassa???
Ei vaan onnistu.

Kisoihin tarvitaan melkeinpä minimissään 20 kuskia per kisapäivä jotta on mitenkään edes teoriassa mahdollista ajaa edes yksi finaali mekaanikkoineen ja nostajineen... Ja vieläkin on pahasti vajetta porukassa.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1191 : 18.06.09 - klo: 10.37 »
Eikös Suomessa ole seuroja/seurakuntia jotka ovat ilmaisia, menkää niihin ja unohtakaa oman naapurikunnan seura joka tekee aivan älyttömästi talkoo voimia jotta tämä laji pysyy oman nurkan takana.
UAUn liitymis maksu maksetaan vain kerran ja vuosimaksu hoidetaan kerran vuodessa ja lisenssi kerran vuodessa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1192 : 18.06.09 - klo: 10.40 »
Niin... Niin karsii.

Tämä nyt vain on ikävä tosiasia.

Kuten on jo edellä käynyt ilmi niin tätä on kyllä ajan kanssa mietitty ja harkittu.
Tämä oli lopputulos.
Lajin kehittymisen kannalta silti oikea päätös vaikka kuskeja nyt näin alkuun vähän onkin.
Toinen vaihtoehto olis ollu lähinnä että kisoja ei olis ollut hyvä jos ollenkaan... tai pari yksityisten järkkäämää.
Tarkoittaen siis että ei mitään tarkempia kalentereita milloin kisat on...
Järjestäjät kiven alla.
Koko luokka näyttäisi vain harraste hölynpöly luokalta ja kiinnostus vain kyntäisi pienenä...

Virallinen sarja, joka ajetaan vielä virallisen LS5 SM kisojen yhteydessä.
Tämä luo luokalle uskottavan pohjan ja myös kiinnostuksen hiljalleen.

Ainoa miinus on tosiaan tuo kokeileminen.
Pieni miinus isomman hyvän puolesta.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1193 : 18.06.09 - klo: 10.42 »
Hyvin sanottu Hoke. Isommassa kuvassa ratkaisut ovat olleet oikeita.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1194 : 18.06.09 - klo: 10.51 »
Eikös Suomessa ole seuroja/seurakuntia jotka ovat ilmaisia, menkää niihin ja unohtakaa oman naapurikunnan seura joka tekee aivan älyttömästi talkoo voimia jotta tämä laji pysyy oman nurkan takana.
UAUn liitymis maksu maksetaan vain kerran ja vuosimaksu hoidetaan kerran vuodessa ja lisenssi kerran vuodessa.
Jerzi


No näinhän se on.
Ei siis mikään ongelma jos asuu täällä pääkaupunkiseudulla ja siis harrastaa jo muutenkin ajelua ja tulee mahdollisesti osallistumaan vielä moniin kisoihin harrastuksen kehittymisen myötä.

Nyt onkin "ongelmana" se että näitä kuskeja on kyllä tuolla vähänmatkan päässä (kehä III ulkopuolella junou)
jotka eivät ole yhtään varmoja onko se kisaaminen näin harrastuksen alkuvaiheessa se oma juttu.
Haluais ehkä kokeilla kunhan kehtais ennakkoluulojensa takaa tulla ajamaan näiden niinsanottujen pro kuskejen sekaan... yms.
On siis jo valmiiksi paljon asioita jotka on kisaamista vastaan... Siihen kun lätkästään päälle vielä nuo liittymis, jäsen ja lisenssi maksut niin eihän tästä tarvitse edes keskustella.
Onhan se iso kynnys.
Jos aikasemmin oltiin portaiden tokavikalla portaalla ottamassa harppausta suoraan ylimmälle portaalle niin nyt tuli parit isot askelmat eteen.
Ja siis tämänhän jo näkee jokainen että lajin kehitystä hidastava asiahan tämä on.
Voi voi... se nyt toivottavasti vain tämän kauden hidastaa.
Jos halutaan kehityksen nopeutuvan niin tarvitaan ehdottomasti parit avoimet kerhokisat johon nämä ekaa kisaansa jännittävät kuskit uskaltautuvat mukaan.
Siitä se lähtee taas vauhdilla etenemään.
Tämähän nähtiin polttispuolellakin HoBao Cupin myötä.
Koko laji lähti vauhdikkaaseen nousuun ja kuten moni näkee... Se on jo tuplaten suurempi luokka kuin muutama vuosi sitten.

Mutta mutta...
Kuka ne kisat järkkää...
Jotku saattais järkätäkin, mutta siitä tulee vain turhaa kitinää jne.
Kuten jerzi huomasit... Yritit järjestää kisoja, mutta avautumista tuli sen verran että olikin parempi jättää vain väliin.

Joku järjestää GT8 sajasääntöjen mukaiset kerhokisat.
Säännöt ovat selkeät.
Näillä säännöillä osallistujia tulee varmasti ja kaikilta turhilta väännöiltä vältytään koska nämä sääntöväännöt jne on jo käyty.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1195 : 18.06.09 - klo: 10.59 »
Uskon myös että kuin on kerhokisat niin tunnelma voi olla rennompi sen takia että nuo aikataulut ovat hiukan väljemmät ja kuskia voidaan odottaa hiukan enemmän radalle kuin esim SM kisoissa.
Kerhokisoissa varmasti oppii yhtä hyvin kuin virallisessa kisassa.
Fiilis ei ole niin kireä kuin SM kisoissa koska on VAIN kerhokisa.
Minua ei liiemmin enää niin paljoo hermostuta nuo kisat mutta kuin järjestän kisoja niin silloin minä käyn kuumana koska haluan että kaikki on OK kaikenpuolin ja kaikilla on hauskaa ja yritän siinä välissä myös ajaakkin.
Jerzi

PS Se on sääli tuo tattis tänäpäivänä kuin kerhokisoja on todella vaikeata järjestää siellä  :evil:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa gas4wd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1196 : 18.06.09 - klo: 11.04 »
tuohon täytyisi saada joku autoja myyvä/myyvät tahot lähtemään mukaan järjestämään ja tukemaan järjestelyissä juuri noita paria kerho/treeni kisaa. jossa nen lisenssittömät pääsisivät kokeilemaan "oikeaa" kisaa. parina kesänä vaikka 2 kerho kisaa niin varmaan lisäisi harrastajamääriä myös virallisissa kisoissa ja sitä kautta myös kauppiaille lisää myyntiä ja potentiaalisia asiakkaita. ja sitten esim joku näytös kisa jossain kauppakeskusken parkkiksella köysi radalla tai jossain tapahtumien yhteydessä...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1197 : 18.06.09 - klo: 11.47 »
Näinkin on ollut viimevuonna.
Oli myyjäliikkeet tukemassa kisoja ainakin palkintojen osalta.
Annettiin palkintoja esim ekakertalaisille ja kisan nuorimmalle jne.
Ei tuokaan siis ropleema tai uusi juttu muutenkaan.

Poissa gas4wd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1198 : 18.06.09 - klo: 11.51 »
eihän se mikään propleema ole mutta kokeilioille niitä pitäis olla vielä vuoden parin ajan se pari kisaa kesässä että kokeiliatkin pääsisivät mukaan

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1199 : 18.06.09 - klo: 13.41 »
Täsätä aiheesta eilen lyhkäsen puhelun Peitsamon kanssa käyneenä asioita on alettu järkkäilemään ja katsotaan mitä saadaan aikaan kun päästään pöydän ääreen kehittelemään.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-