Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 959820 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2160 : 16.09.10 - klo: 08.17 »
Juttelin jenkkien kanssa joilla muutamalla on sama auto ja olivat kuulemma tehneet samat temput (ed. sivulla)  :grin:

(Ei ole tarkoitus floodata tätä topikkia - voin tehdä omankin - mutta ehkä tällaiset asiat saattaa kiinnostaa niitä jotka ajavat GT autoja.. jos ei kiinnosta niin saa sanoa, ok)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2161 : 16.09.10 - klo: 08.40 »
Juu ja kiinnostaa niitäkin, jotka ei aja GT-autolla! :tongue:

Eli mukavahan noita juttuja on lukea ja kuvia katsella, nehän ovat sitä parasta antia
tällä foorumilla!
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2162 : 16.09.10 - klo: 09.04 »
(Ei ole tarkoitus floodata tätä topikkia - voin tehdä omankin - mutta ehkä tällaiset asiat saattaa kiinnostaa niitä jotka ajavat GT autoja.. jos ei kiinnosta niin saa sanoa, ok)

Tee vaan oma topic tälle autolle. Kiinnostavan oloinen kampe se on ja paremmin pysyy autoilu ja autokohtaiset keskustelut kartalla, kun niillä on omat topicit.
Ja kyllä ne joita kiinnostaa GT autoilu, osaavat lukea BMT:stä juttua sen omasta topicista :wink:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2163 : 16.09.10 - klo: 09.07 »
Lainaus
Itse asiassa etummainen bulkhead on "rautaa" tms valettua metallia (ei CNC). Aika järeetä palikkaa.

No mutta mitäs metallia se sellanen CNC-metalli on? :wink:

CNC = computerized numerical control = tietokoneistettu numeerinen ohjaus
Eli työstökoneen ohjausmenetelmä.

Yksi ylesimmistä täällä kuulluista on tuo CNC-ohjauspala. En tiennytkään että teillä joillain on rc auton renkaiden kääntely toteutettu numeerisella ohjauksella.
Joten miten olisi ihan vaan koneistetut osat.

Älkää ottako liian vakavasti :grin:


Ja ettei mene ihan ohi aiheen niin fiksun näköinen auto. Nämä rakentelu kertomukset on kyllä kivaa luettavaa varsinkin kun on kuvia tukemassa tekstiä.

Terveisin
CNC-koneistaja

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2164 : 16.09.10 - klo: 09.13 »
CNC-ohjauspala = koneistettu ohjauspala
valu-ohjauspala= valamalla tehty ohjauspala

Ja sitten on niitä monia muita ei koneistettuja osia, jotka on tehty lyömällä eli lävistämällä alumiinilevyä.

Ja kyllähän ylläoleva CNC-koneistaja tämän tiesikin, mutta tulipahan vähän yleistietoutta jonka 96% foorumilaisistajo tiesikin :grin:

Ps. Jottei menis kokonaan offtopiciksi, niin miksei BMT:lle ole jo omaa topiccia :grin:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2165 : 16.09.10 - klo: 09.31 »
Eli jos osa ei ole valettu niin se on sitten automaattisesti "CNC" osa? Just. Entä jos se koneistetaan manuaali koneella? :grin:

En sitä CNC sanan viljelyä ole missään muissa harrastuksissa/aiheissa tavannut kuin näissä rc hommissa. Ylipäätään koneistetut osat on vaan koneistettuja osia. Vai tuoko se CNC lyhenne kenties jotain lisäarvoa?

Pitää varmaa mennä pomolle sanoon että täällä ei enää tehdä akseleita vaan CNC-akseleita. :shocked:

 :grin:

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2166 : 16.09.10 - klo: 09.34 »
Se on cnc-koneistettu, koska ei näihin rc-autoihin tehdä manuaalilla osia :wink:
Yksittäiset omatekoiset osat ovat monestikin manuaalikoneistettuja, mutta kun osia tehdään satoja tai tuhansia, niin ei edes kiinalaiset tee niitä manuaalikoneella, kun hinnat nousisivat niiin korkeiksi, ettei se olisi kustannustehokasta edes halpatuotantomaissa :azn:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2167 : 16.09.10 - klo: 09.36 »
Sori terminologian väärinkäyttö. Käytin pohjana tosiaan "R/C slangia" kuten kävikin jo ilmi, en tosiaan tiedä mitään valmistamisesta/koneistamisesta. Minusta vaan näyttää osa "valetulta" eikä isommasta palasta "jyrsityltä" johon CNC-sanalla viittasin...  :wink:  :lipsrsealed:

Kiitos kommenteista. Tapahtuu.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2168 : 16.09.10 - klo: 09.53 »
Se on cnc-koneistettu, koska ei näihin rc-autoihin tehdä manuaalilla osia :wink:
Yksittäiset omatekoiset osat ovat monestikin manuaalikoneistettuja, mutta kun osia tehdään satoja tai tuhansia, niin ei edes kiinalaiset tee niitä manuaalikoneella, kun hinnat nousisivat niiin korkeiksi, ettei se olisi kustannustehokasta edes halpatuotantomaissa :azn:

Eipä niitä osia muuhunkaan massatuotantoon manuaalikoneilla tehdä, mutta ei ne osat silti ole cnc sitä ja cnc tätä.

Tämä cnc lyhenne on selvästi osa rc slangia.
Eipä se minua haittaa huvittaa vain.

Poissa Krisu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2169 : 16.09.10 - klo: 10.12 »
Alkanut kiinnostaa tämä luokka, kun tuollaisen "melkein valmis paketista" auton eli infernon saisi Saksasta 370€:lla.

Itsellä ei mitään hajua polttistekniikasta. Sopiiko tämä ensi askeleeksi polttismaailmaan?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2170 : 16.09.10 - klo: 10.17 »
Hyvin sopii.

Tässä luokassa on kivaa se, että tuollaisella "Paketti-Spec"- autolla, voi pärjätä jo ihan hyvin, alkuun sillä pääsee mainiosti ja miksei vähän pidemmällekin.
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2171 : 17.09.10 - klo: 07.57 »
Kannattaa katsoa myös Hongnorin DM-1 spec paketit, Niiden mukana tulevalla Forcen .28 moottorilla kerkesi vauhdin puolesta erittäin hyvin myös tänä vuonna. En osaa sanoa, mikä Kössin moottori tossa infernon mukana tulee, mutta ainakin vanhempien IGT autojen mukana tullut moottori on aika susi. Tänä vuonna ei tainnut kukaan ajaa Kössin RTR-motilla sarjassa? Mites on Mika, onko noissa IGT2:ssa jo parempi mosa? Tosin harjoitteluun menee varmasti hyvin ja helppo päivittää myöhemminkin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2172 : 17.09.10 - klo: 08.07 »
Igt2:ssä on päivitetty gxr 28sg moottori. vanhan ja uuden moottorin tunnistaa jäähdytys siilen väristä. Vanhassa se on sininen ja sg mallissa musta.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa Krisu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2173 : 17.09.10 - klo: 08.48 »
Ilmeisesti kumpikaan paketti ei kuitenkaan ole alustaltaan ylivertainen, vai onko?

Kun lueskelin tämän topicin läpi(oli muuten aika paljon scheissea joukossa), ymmärsin, että aika moni on siirtymässä isompiin autoihin. Jos GT auto jää jouden niin saa tarjota, muutkin kuin Antti  :wink:

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2174 : 17.09.10 - klo: 08.58 »
Ilmeisesti kumpikaan paketti ei kuitenkaan ole alustaltaan ylivertainen, vai onko?


Ei oo.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2175 : 17.09.10 - klo: 13.40 »
Alustoiltaan autot ovat erittäin tasaväkiset, millä tahansa alustalla pärjää jos vaan saa hyviin säätöihin. Käyttikö Kössi jotain omaa moottoripukkia vai meneekö pukkiin heittämällä mikä tahansa mosa? Itse ajoin kauden pidemmällä DM-1:n alustalla melkein ainoana sarjassa (taisi olla toinen auto vikassa kisassa) ja vaikka auto painaa huomattavasti enemmän niin silläkin oli tasaväkistä ajaa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2176 : 17.09.10 - klo: 13.43 »
GT2 vakio moottoripukit joilla menee krossikoneet suoraan. Ja muutkin tarvittavat osat vakiona. (Vanhempi malli käytti suoraan lohkon kiinnitystä pohjalevyyn)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2177 : 17.09.10 - klo: 15.41 »
Igt2:ssä on päivitetty gxr 28sg moottori. vanhan ja uuden moottorin tunnistaa jäähdytys siilen väristä. Vanhassa se on sininen ja sg mallissa musta.

ja sit siinä uudessa gxr28sg koneessa on SG kampiakseli eli kytkintäkään ei tarvi vaihtaa kun iskee virimotin kehiin.

ja sit tosiaan se on niillä moottoripukeilla kiinni eikä nillä koneeseen valetuilla "pukeilla" kuten köösteissä yleensä ja siitä joku tais jo sanoa
pöö

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2178 : 18.09.10 - klo: 07.51 »
ihan hyvää kuvaa saksasta päin http://www.rallygame.at/html/videos.html
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2179 : 21.09.10 - klo: 07.47 »
BMT 081 aiheesta Jerryn kysymys ja oma näkemykseni.

Onko tämä auto sallittu GT8 luokassa ensi kaudella  :huh:
Jerzi

Jos halutaan kehittää luokkaa ja luokan autojen ajo-ominaisuuksia niin tältä kokemuspohjalta ehdottomasti.

Vaikka sitten niin että hihnavetoiset täytyy pitää stock -muodossa eli 1-vaihteisena (moottori mikä tahansa kolmepuolikas). Optionahan näihin ei edes vaihteita saa vaan pitää rakentaa itse muiden valmistajien osista. Vaihteettomuus tasoittaisi tietä nykyisen GT-8 kaluston kanssa.

Veikkaan että Crono SP9 on kanssa todella kova menijä ja varmaan tuo Technokitkin.

Olishan näissä harrastajille lisää valikoimaa korit ja renkaat kun ovat samat. Luulisin että suurin syy vanhojen GT-8 kuskien lähtöön LS5 luokkaan on se, että "homma on nähty". No tässä olisi uutta verta - ja paljon! Näyttävyyttäkin radalla taas lisää.

Voidaan kokeilla Open kisoissa; toisaalta sen sitten näkee kun radalle päästään mikä on lopullinen "tuomio" suhteessa nykyiseen kisalailliseen kalustoon.
« Viimeksi muokattu: 21.09.10 - klo: 07.53 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2180 : 21.09.10 - klo: 09.17 »
Varmaan kannattaa kokeilla ja testata.

Hihnavetoisten autojen poissulkeminen ei johdu siitä, että autossa on hihna, vaan siitä, että yleensä sellaiset autot on tehty enemmän suoraan kisapeleiksi, jotka pitää rakentaa ja hieroa itse kasaan, yleensä mukana tulee myös parempi suorituskyky sekä selkeesti enemmän kustannuksia.

GT-8 luokka kuitenkin on tarkoitettu pääasiassa aloitteleville ja vähän ajaneille kuskeille ja jossa voi lähtökohtaisesti pärjätä RTR-pakettiautolla. Jos kaikki rungot ja modit on sallittuja tämä periaate ei ole enää voimassa ja koko luokan idea suurelta osin romuttuu.

Mikan tulkinta "vanhojen kuskien" lähdöstä varmaan osittain pitää paikkansa. Mielestäni tämä homma meneekin juuri niin, että kun homma on nähty, voi katsella muita vaativampia luokkia ja vaihtoehtoja. Omana mielipiteenäni sanoisin, että GT -luokan vauhtien ja kustannusten kasvattaminen on totaalisen väärä suunta homman perimmäisiä tarkoitusperiä ajatellen. Olkoonkin, että itse auto on hemmetin hieno.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2181 : 21.09.10 - klo: 09.30 »
Jees - kiitos, varmaan edetään kokemusten kautta, mitään linjauksia ei varmaan tarvii tässä kohtaa vetää ennen kuin tiedetään enemmän (ensi vuonna).

Tyydyttivätkö kommentit Jerryä? Entä muita?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2182 : 21.09.10 - klo: 10.16 »
Jees - kiitos, varmaan edetään kokemusten kautta, mitään linjauksia ei varmaan tarvii tässä kohtaa vetää ennen kuin tiedetään enemmän (ensi vuonna).

Tyydyttivätkö kommentit Jerryä? Entä muita?

Niin en osaa sanoa mutta minun mielestä tuo hihnapeli on liian C8 tyylinen peli.
Yritinhän minä vanhalla C8 autolla tulla ajelemaan mutta se kiellettiin koska se oli C8 auto kardaanivetoinen ja 25 vuotta vanha lyhyillä tukivarsilla.
Se että jos saisi sitten hihnapelillä pitkillä tukivarsilla saa osallistua niin on se kumma, näin minun puolesta mutta teette mitä teette koska minähän en meinaa osallistua sarjaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2183 : 21.09.10 - klo: 10.28 »
Ei sitä muistaakseni kielletty mutta sen olisi pitänyt täyttää minimipaino, kumirengas ja kori vaatimukset.

BMT täyttää minipainorajan 3500gr pienellä painon lisäyksellä ja siinä on kumirenkaat eikä foamit. Korina esim. F430 joka sopii siihen todella hyvin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2184 : 21.09.10 - klo: 10.32 »
Ei sitä muistaakseni kielletty mutta sen olisi pitänyt täyttää minimipaino, kumirengas ja kori vaatimukset.

BMT täyttää minipainorajan 3500gr pienellä painon lisäyksellä ja siinä on kumirenkaat eikä foamit. Korina esim. F430 joka sopii siihen todella hyvin.

Ei ei, koska se oli vanha C8 kisapeli se kiellettiin.
Tuolle olis helposti saanut korin päälle, renkaat kiinni ja painoa jonkun verran sinne ja tänne.
Se olis ollut kiva peli ulkoiluttaa mutta ymmärrän säännöt että C8 on kielletty tässä lajissa mutta se on jo historiaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2185 : 21.09.10 - klo: 10.39 »
OK.

No nyt on nyt ja asioilla on tapana myös muuttua ajan myötä :wink:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2186 : 21.09.10 - klo: 11.53 »
Itselläni on ollut jonkinlaisessa harkinnassa osallistua tuohon GT-8 -sarjaan.

Pojan kanssa ostettiin kesällä ensimmäiseksi RC -autoksi Kyoshon RTR buggy ja tuolla on nyt sitten tullut itsekin vähän ajeltua. Eli omat kokemukset/taidot ovat vielä aika puutteelliset. Kävimme kuitenkin katsomassa Kouvolassa tuota viimeistä GT-8 -sarjan kisaa ja itse sain pienen kipinän tuohon rata-autoiluun. Hankimme jopa buggyyn asfaltille sopivat renkaat ja kävimme kokeilemassa ajoa tuolla Kouvolan radalla. Kierrosajat jäivät tosin aika reippaasti HOKE:n ajoista... Mutta radalla oli silti tosi hauska ajaa (siihen asti kunnes Kyoshon kaasun vakioservo hajosi).

Kilpailuhenkinen kun olen voisin kuvitella itseni panostavan harjoitteluun ja auton virittämiseen, jos tulisi kilpasarjaan osallistuttua. Rahalliset ja varsinkin ajalliset panostukset olisivat kuitenkin rajalliset ja siksi juuri tämä sarja tuntuisi sopivalta.

Nyt kun luin tätä foorumia vaikuttaa siltä, että tämän luokan tulevaisuus näyttää kuitenkin vähän huonolta. Vanhoja kuskeja siirtyy toiseen luokkaan ja samalla luokkaan ollaan tuomassa uusia autoja, jotka taitavat olla aika kaukana noista RTR GT-autoista.

Itsellä tulee ensi kesänä 40 -vuotta täyteen ja tässä on taas ruvennut kaipaamaan jotain "kilpailullista" -harrastusta. En tiedä onko se harrastus tässä vain palaanko taas tenniksen tai keilailun pariin.

Katsotaan nyt talven aikana miltä sarjan tulevaisuus näyttää ja riittääkö oma innostus GT -auton ostoon.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2187 : 21.09.10 - klo: 12.01 »
Rohkeasti mukaan vaan, usein todellisuus radalla ja varikolla on paljon muuta(kin) kuin täällä virtuaaliviritysmaailmassa.

Kaikkea uutta kannattaa kokeilla, se pätee myös GT -luokkaan, kuitenkaan ei ole näköpiirissä mitään perusteltua syytä, että sääntöjä tultaisiin viime vuodesta muuttamaan. Säännöt kaiken kaikkiaan ovat hakeneet paikkansa ja ovat toimivat ja mikä tärkeintä, niiden avulla varmistetaan tasapuoliset kilpailuolosuhteet ja ennenkaikkkea kohtuullisen alhainen kustannustaso.

Tiedän, että luokkaa vaihtavista GT-kuskeista ainakin osalla on vielä autot kaapissa, joten eipä olisi mikään yllätys nähdä heitä ensi vuonnakin radalla.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2188 : 21.09.10 - klo: 12.27 »
Kyllä, juuri tästä syystä ei kannata huolestua vaan mukaan vaan.

Minäkin olen 40 ja mulla myös IGT. Olen ajanut kohta 10 vuotta ja GT autoilla melkein 3, joten ymmärrät varmaan että tässä GT maailmassa halutaan katsoa ja testata vähän uudenlaisiakin välineitä tähän luokkaan. Näillä näkymin näillä ei ajeta GT-8 kisoissa, openissa voidaan ehkä kokeilla.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2189 : 21.09.10 - klo: 13.30 »

Jaahas, Enderin esimerkin innoittamana minäkin saatan ruuvata Kyoshon byggyyn alle asfalttirenkaat ja käyn tattiksella kokeilemassa... :tongue:  Jahka nyt ensin saa siihen tuuninkimoottorin paikalleen. :grin:

Ender, en kyllä suosittele rc-autoilua sillä tähän jää koukuun! Ja mittarissa
täälläkin yli 40.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0