Ota hyvä asento... tämän lukeminen kuluttaa aikaa, hermoja, saastuttaa luontoa ja edistää kasvihuoneilmiötä.
Noniin...
Kun kerta kisat tuli veivattua niin pistetään omaltakin kohdalta "pieni" Race raportti.
Aamulla paikanpäälle toteamaan kelin olevan kylmä ja tuulinen.
Rata sentään oli täysin kuiva ja kelinkin pitäisi säätiedotusten mukaan pysyä kuivana, joten positiivisin mielin tavaroita kontista purkamaan.
Kuten minulle hyvin tyypillistä, auto (Hongnor DM-1) ei tietenkään ollut valmis ennen kisapäivää.
Kori reijittämättä, sähköt duunaamatta, renkaat liimaamatta, kone sisäänajamatta jne. :mrgreen:
No ei auttanu muuta ku ruveta ruuvailemaan.
Sami L ja Bagi tulivat mekaanikoiksi ja homma alkoi pikkuhiljaa näyttää siltä että päivän aikana pääsis jopa ajamaan.
Eka 20 minuutin alkuerä meni tietenkin ohi autoa kasaillessa.
Hetki ennen tokan alkuerän alkamista saatiin auto kasaan ja moottori käyntiin.
Pukilla sisäänajoa pari tankkia ja tankillinen radalla.
Tämän jälkeen pikaisesti takaisin varikolle ja hieman silmämääräisesti renkaan kulmia kääntelemään.
Renkaita ei vieläkään ehditty saamaan valmiiksi joten viimeiseen ja minulle ainoaan alkuerään tarvitsi lainata renkaat Sinisalolta, siitä kiitos. (kyseiset renkaat tulevat auton mukana ja toimivat ihan kivasti.
Alkuerässä meniin ensin hyyvin paksulla noin tankillinen. (auto ei vaihtanut edes kakkoselle)
Varikolle vähän ruuvia kiristämään ja tankin täyttöä.
Parin tankkaus/neulankiristys kerran jälkeen alkoi auto jo hieman kulkeakkin joten sain ajettua pari kohtalaista kierrosta ja aika-ajojen 2. nopein aika.
Ilman ongelmia ei tästäkään päästy vaan viimeisellä minuutilla auto jatkoi mutkaan tultaessa suoraan...
Ohjausservon johto oli päässyt hinkkaamaan spurriin ja johto poikki.
No ei muuta kuin varikolle finaaleihin valmistautumaan.
Peitsamolta löytyi varaservo lainaksi. (kiitos)
Renkaat saatiin liimattua, Sami vaihto takadiffin öljyt samalla kun itse sähelsin sähköjen yms kimpussa... Bagi tuunasi autoa lisäämällä kromiset pakoputket :lol:
Finaaliin startattiin siis paikalta 2.
Hetikohta startin jälkeen pääsin pujottautumaan paalulta startanneen Jirin ohi.
Pari läppiä uusien renkaiden testausta/totuttelua ja auto tuntui toimivan mahtavasti.
Kiristin hieman vauhtia ja huomasin että autohan toimii loistavasti ja ero muihin kasvoi tasaisen tappavaan tahtiin.
Noin puolivälissä finaalia tulin toisen kerran tankille ja huomasin että sillähetkellä kisassa toisena ollut Copter tuli varikolle minun edellä.
Sami ja Bagi toimivat varikolla niin ripeästi että lähdin tankilta nopeammin ja kierroksen johdossa kaikkiin nähden.
Mielessä kerkes jo käydä..."uskomatonta... kerrankin kaikki toimii kuin rasvattu" mutta EIIIIIIH...
Vajaa kierros varikolta ajettuani vasen etupyörä päätti lähteä omille teilleen.
Sami lähti kuin rusakko puskasta hakemaan autoa ja samalla Jani singahti gepardin lailla varikolle hakemaan renkaanmutteria.
Jätkät sai renkaan paikalleen niin vikkelään että tulin radalle takaisin kakkospaikalla...
Copter oli noin 3/4 kierroksen johdossa ja aloitin järkyn mailan puristuksen.
Pari kunnon torsteilua, kuperkeikkoja sekä radan reunaputkeen jumitusta ja ajattelin että ei perhana voi olla todellista... Ei tuu kiinniottamisesta mitään.
Hetken päästä sain itseni kasaan ja ajo alkoi sujumaan ja saavutin hiljalleen kärkisijaa, mutta ilman toisen epäonnea en varmasti tulisi takaisin kärkeen pääsemään... lähelle ehkä...
Mutta kuin salama kirkkaalta taivaalta Matilla sammui kone ja pääsin takaisin kärkeen.
Loppu finaali lähinnä ajamisesta nauttimista ja yleisölle ajamista :p
Jessus toi auto menee nätisti kylki edelläkin
Finaalin jälkeen totesin että näpit ovat umpi kohmeessa ja hyvä kun naama liikkui...
Zissös mikä siperia.
Varikolla tuli huomattua että näköjään tuli tosiaan työnnettyä aika urakalla luistossa jne...
Yksi renkaista oli kulunut niin että vyö paistoi.
Tokaan finaaliin tarvittaisiin siis yksi pari renkaita...
Lainagummit löytyi jotka olivat samat kumit mutta ilman vöitä...
No ei kai siinä mitään... Kuhan toimivat niin eiköhän homma klaarata.
Tokaan finaaliin starttasin siis paalulta.
Ekojen kierrosten aikana totesin että kyseiset renkaat toimivat ihan kivasti... Aivan yhtä kovaa ja varmasti ei pystynyt mutkiin työntämään, mutta riittävästi kuitenkin.
Auto puski enemmän mutta toimi silti nätisti.
Pääsuoralla oli hupaisa ilmiö kun nopeus kasvoi... Edessä olevat vyöttämättömät renkaat pullistui tietenkin enemmän ja auto kulki selvästi keulien.
Noh... päätin ottaa hivenen iisimmin kuin ekassa finaalissa.
Jiri ja Matti tulivat perässä ja ero oli noin 7 sekuntia...
Hiljalleen ero kuitenkin kasvoi.
Homma pelas taas nätisti ja ajattelin että tällä tasaisentappavalla tyylillä hoidetaan homma himaan.
No hyvältä näyttikin kunnes jossain puolivälin tienoilla tankki loppui ennenaikojaan.
Onneksi tankki loppui juuri ponderilinjan jälkeen ja nopealla varikko touhulla päästiin takaisin radalle...
Katselin että Jiri on muutaman sekunnin perässä ja vauhtia näytti olevan vähintään samanverran kuin itselläni.
Ajattelin mielessäni että ei perjantai sentään... oon taas kierroksen perässä ja jätkät vetää samaa vauhtia joten en oo kiinni saamassa.
Sami kävi kuitenkin kokeneena mekkarina vilkaisemassa tilanteen ja ilmoitti että kärjessä ollaan.
Jiri tosin polki aikamoista tahtia ja itseasiassa saavuttikin...
Parin kierroksen jälkeen kuului varikolta huuto "Jiri tankille"... Jes... ei tarvinnukkaan puristaa.
Loppu finaali olikin sitten taas ihan perus meininkiä, eli pidetään hyvä vauhti yllä ja kosla radalla...
Jätkät otti myös varmanpäälle taktiikan käyttöön ja tulin tankille selkeästi tiheämpään tahtiin.
Jotain hämminkejä ilmeisesti jirillekin tuli koska voitin lopulta kierroksella.
Loppujenlopuksi kaikenkaikkiaan mahtava kisa...
Fiitserit oli katastrofiinkin jopa molemmissa finaaleissa tarjolla, mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Kiitokset kaikille.
Sami L ja Bagi mahtavasti suoritetusta mekkauksesta ja ahkerasta varikkotyöstä.
RC-Garage/Jani WERKS fuilista, palkinnoista ym tuesta.
Arille auton lainaamisesta.
Peitsamolle servon lainasta.
Sinisaloille alkuerä renkaiden lainasta.
Kiitos.