Kirjoittaja Aihe: Sähkömoottoreista yleensä  (Luettu 1861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turilas101

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkömoottoreista yleensä
« : 23.05.03 - klo: 17.39 »
Koskaan sähköautoa virimoottorilla ajanut, ja kiinnostaa että millä tavalla noilla käämien määrällä on vaikutusta koneen "luonteeseen", eli jos otetaan vaikka joku 11-lankanen virimoottori niin se tottakai kiertää hullun lailla, ja auto kulkee kovaa mutta onko se myös armottoman laiska kiihtymään, että pinionia pitää pienentää jne.?

Toisaalla jos tahtoo oikein ärhäkän auton joka sutii ja kiihtyy kuin raivo härkä niin pitääkö valita joku tyyliin 34x5 kone vai esim. 13x2? Ja mitä ylipäätään jälkimmäisellä luvulla on merkitystä tuohon kiihtyvyyteen / tehoon?

Kun jos jostain nuo kestävämmät rattaat saan hunteriin, olis tarkotus tehdä siitä "Streetfighter", uudet leveät ja isommat renkaat alle missä pieni nappulakuvio, ja joku sopiva moottori että tulee tehoa tarpeeksi, sen verta että jaksaa jauhaa asfaltilla ja nostaa tuota kevyttä keulaa täydessä kiihdytyksessä (ei paljoa vaadi..) verrattuna mabuchiin. :wink: Sillä pääsis sitten muutenkin hiekkapihalla ja muussa maastossa ripeämmin ja tulis jännitystä ajoon! :) En vaan tiedä että mikä kone se on mitä haen loppujen lopuksi, mikä on mikäkin, noita kun on niin tuhatta erilaista.

Poissa Tsiisus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.marui-racing.cjb.net
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #1 : 23.05.03 - klo: 18.22 »
Jälkimmäisellä luvulla on semmonen virka että mitä pienempi, sen kovemmin kiihtyy ja mitä isompi luku niin sitä rauhallisemmin se lähtee. Korjatkaa jos olen väärässä !

Jos haluat ärhäkän motin autoon joka sutii ja kiihtyy kuin raivo härkä niin 13x2 olisi juuri hyvä siihen tarkoitukseen. Mutta en suosittele Hunteriin mitään 20-lankaista kovempaa konetta ennenkuin olet saanut ne kestävemmät rattaat halpismuovien sijaan.

BTW, Olenko jo kertonut että shogunini jauhaa kumia asfaltilla ja nostaa pikkusen keulaa täydessä kiihdytyksessä Kyoshon XSpeed stanulla ja rautasilla rattailla :D
- Marui RACING -

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #2 : 23.05.03 - klo: 18.55 »
Tsiisus, onko sulla shoguni kuulalaakeroitu?

Poissa Tsiisus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.marui-racing.cjb.net
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #3 : 23.05.03 - klo: 19.04 »
On tietysti  :D Ainiin, olenko jo kertonut sulle että shogunissa on Subarun kori ?  :mrgreen:
- Marui RACING -

Otsomaani

  • Vieras
Ennakko
« Vastaus #4 : 23.05.03 - klo: 20.35 »
Voisiko joku joka tietää tasantarkalleen miten ennakko vaikuttaa moottoriin ja mihin suuntaan vähenee, ja mihin suuntaan kasvaa?
Onko pienellä ennakolla enemmän vai vähemän vääntöä...?

Poissa antti

  • Tulokas
    • Profiili
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #5 : 23.05.03 - klo: 22.11 »
Moottorin vastakkaiseen pyörimissuuntaan pitäisi kääntää kierroksia tulee ainakin lisää väännöstä en tiedä :)
antti

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #6 : 23.05.03 - klo: 22.24 »
Lainaus
Toisaalla jos tahtoo oikein ärhäkän auton joka sutii ja kiihtyy kuin raivo härkä niin pitääkö valita joku tyyliin 34x5 kone vai esim. 13x2? Ja mitä ylipäätään jälkimmäisellä luvulla on merkitystä tuohon kiihtyvyyteen / tehoon?

Kun jos jostain nuo kestävämmät rattaat saan hunteriin, olis tarkotus tehdä siitä "Streetfighter", uudet leveät ja isommat renkaat alle missä pieni nappulakuvio, ja joku sopiva moottori että tulee tehoa tarpeeksi


Siitä moottorin tehosta kertoo lähinnä se ensimmäinen numero. Jos haluu hyvän kiihtyvyyden, lyhyet välit ja vähälankainen kone on avain. Sutimista taas edesauttaa huono pito, eli lakkaat renkaat ja kumia... eiku lakkaa polttamaan.

Streetfighter-rc-auto :lol:
Meinasitko pistää oikein faittermaskinkin? Swingiä lyhentää, keulakulmaa pienentää ja teettää satulasta S&M-mallisen :lol:

Lainaus
miten ennakko vaikuttaa moottoriin


Kato sitä moottoria päädystä. Kääntämällä päätyä vastapäivään lisäät ennakkoa ja toisinpäin toisinpäin. Siihen, kuinka ennakko vaikuttaa: testaa ja kokeile, sillähän se selviää. Lyhyesti, suurempi ennakko lisää moottorin kulumista, taipumusta palaa ja siirtää vääntöä suuremmille kierroksille.

Otsomaani

  • Vieras
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #7 : 23.05.03 - klo: 22.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Turhala"
Lainaus
miten ennakko vaikuttaa moottoriin


Kato sitä moottoria päädystä. Kääntämällä päätyä vastapäivään lisäät ennakkoa ja toisinpäin toisinpäin. Siihen, kuinka ennakko vaikuttaa: testaa ja kokeile, sillähän se selviää. Lyhyesti, suurempi ennakko lisää moottorin kulumista, taipumusta palaa ja siirtää vääntöä suuremmille kierroksille.


Kiitos, onhan tota kokeiltu, mutta piti vaan saada varmistus, kun oli semmonen aukko tiedoissa. :D

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re
« Vastaus #8 : 23.05.03 - klo: 22.49 »
moottorin ennakot:

lisää ennakkoa koneeseen; lisää huippukierroksia ja vähemmän vääntöä alakierroksilla. vähemmän ennakkoa; vähemmän huippukierroksia, enemmän vääntöä alakierroksilla ja vähemmän hiilten sekä kollektorin kulumista...

optimiennakko on aina 6-8 mm magneettien keskikohdasta, silloin hyötysuhteet saadaan nousemaan yli 80 %. muuten menee aina osa lämmöksi ja kulumiseksi. =)

lisää tietoa saat tietenkin netistä, hakusanat timing, motor ja rc esim. mutta kärsivällisyyttä ja kriittisyyttä tarvitaan: osa on vain "kotikokeiluja"...

Otsomaani

  • Vieras
Re: re
« Vastaus #9 : 23.05.03 - klo: 22.51 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."

lisää tietoa saat tietenkin netistä, hakusanat timing, motor ja rc esim. mutta kärsivällisyyttä ja kriittisyyttä tarvitaan: osa on vain "kotikokeiluja"...


Sen olen huomannut! :wink:

Poissa turilas101

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #10 : 24.05.03 - klo: 00.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Tsiisus"

Jos haluat ärhäkän motin autoon joka sutii ja kiihtyy kuin raivo härkä niin 13x2 olisi juuri hyvä siihen tarkoitukseen. Mutta en suosittele Hunteriin mitään 20-lankaista kovempaa konetta ennenkuin olet saanut ne kestävemmät rattaat halpismuovien sijaan.

- Mitä tuollainen 13 lankainen vie virtaa, nyt kun 3000mAh akulla ajelee max. 20min niin mitenköhän ajoaika lyhenisi? Juu on selvä että nuo rattaat lentäis pihalle kun ekan kerran kaasua antais, varsinki jos mekaanisella noparilla ajaa kun kaasu on aikalailla minimikierrokset -> maximikierrokset, on-off. :) Onneksi saan kenties Pro Hobbyn kautta ainakin tuon päärattaan rautaisena versiona ensi viikolla, lisää infoa saa alkuviikosta. Sekin auttaa jo, sitten vaan varmistaa että muissa rattaissa välykset kohdallaan ja kunnolla rasvaa rattaisiin niin kestää.

Lainaus käyttäjältä: "Tsiisus"

BTW, Olenko jo kertonut että shogunini jauhaa kumia asfaltilla ja nostaa pikkusen keulaa täydessä kiihdytyksessä Kyoshon XSpeed stanulla ja rautasilla rattailla :D

- Tosissaan..? Kumma homma. :)

Poissa turilas101

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkömoottoreista yleensä
« Vastaus #11 : 24.05.03 - klo: 00.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Turhala"

Streetfighter-rc-auto :lol:
Meinasitko pistää oikein faittermaskinkin? Swingiä lyhentää, keulakulmaa pienentää ja teettää satulasta S&M-mallisen :lol:

- Heh... toi sana nyt parhaiten kuvas tyyliä, tällä kertaa vaan rc-auton parissa. :) Kaksipyöräset 1:1 kaavan street fighterit sitten erikseen...