Kirjoittaja Aihe: Tamiya eTNX projekti  (Luettu 6237 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Tamiya eTNX projekti
« : 02.10.08 - klo: 19.58 »
Kun on nuo monsteriautot aina olleet lähellä sydäntä, niin tämmöistä olen tässä joutoaikana näperrellyt.
Eli siis Tamiyan TNX 3.0 nitromonsterin karvattomaksi muutosta.
Foorumin kautta löytyi kohtuuhintainen rullaava aihio josta pesin heti ensimmäiseksi nitrohajut pois ja purin koko tekniikan kunnon tutkimista varten.



Kardaanit ja kardaanikupit sekä molempien diffien sisuskalut piti hommata uudet (5.2 mallista) kuluneisuuden takia, saa nähdä milloin tulevat Englannista että saisi projektia vietyä eteenpäin.
Ajatuksena on pitää orkkis kaksivaihteinen laatikko (jos vaan kestää...) ja mekaaninen jarru toiminnassa, laatikko ja diffit vaan piti kääntää toisinpäin että sain akkupaketin nätisti kyytiin. Moottori (B36-74-09XL, 1900kv) tuli runkoon kiinni TeknoRC:n moottoripukilla. Edellinen omistaja oli modannut Revon spurrin Tamiyan spurriakselille, joten annetaan sen nyt ainakin toistaiseksi siinä olla.



Tamiyan pyöränripustukset heitin kokonaisuudessaan mäkeen ja tilalle sovittelin Traxxasin E/T-Maxxin tukivarret, navat ja vetarit joilla tuli sentti puolelleen lisää leveyttä. Iskunvaimentimiksi löytyi myös Traxxasin varaosaluettelosta alumiiniset Big Boret TNX:n omilla jousilla.
Losin Aftershock monsterin renkailla varustettuna auton mitat ovat pituus 55cm ja leveys 46cm, eli about 4cm kanttiinsa enemmän kuin 3905 E-Maxxissa.



Nopariksi on tarkoitus laittaa tuo LT-6S-150A, ilmeisesti ihan legendaarisesti nippusiteillä tuohon turvakaareen ja akuiksi riittää 4S lipot, ettei tule liikaa remonttia...  :roll:

Täältä löytyy lisää kuvia ja projektin edetessä myös tuonne niitä laittelen.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #1 : 02.10.08 - klo: 20.27 »
akkukotelo on ilmeisesti itse tehty, kuinkas paksusta tavarasta ton taittelit ja miten/millä akku tulee tohon kiinni?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #2 : 02.10.08 - klo: 20.43 »
On 2mm alumiinia, sain kaverilta ylimääräisenä.
Ei ole kuvissa vielä kiinni rungossa, mutta tulee neljällä 3mm tai 4mm senkkikantaruuvilla kiinni, mutterit alapuolelle. Kaukalon pohjalle tulee vielä 0.8mm kumimatto suojaksi/pehmusteeksi.
Akku köytetään ihan tarranauhalla koteloon kiinni.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #3 : 03.10.08 - klo: 01.09 »
Hienon näköinen monsteri. Eikö nuo ole Losi Aftershock:in renkaat?
Itse Revoon tilasin kans tuon 09XL 1900kv kiinan ihme motin, niin onko sulla siitä kokemuksia että miten toimii? lämpeneekö helposti ja miten kulkee esim. 4s lipon kanssa?
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #4 : 03.10.08 - klo: 02.21 »
Juu Aftershockin renkaat on, leveyttä ja korkeutta on enemmän kuin esim. ProLinen BigJoe:ssa, joten kyseessä on siis jo ihan kohtuullisen kokoinen rengas...   :laugh:

Moottorista ei ole vielä minkäänlaista kokemusta, ihan tätä autoa varten tuli tilattua. Veikkaisin kuitenkin lämpöjen pysyvän siedettävän rajoissa neljällä kennolla ajaessa. Mitään nopeusennätysvehjettä ei tästä ole tarkoitus tehdä, sellainen mukava maastossa menijä vain.

edit: korjaan sanomisiani sen verran noiden renkaiden osalta että leveys on sama, mutta korkeutta on enemmän...   :embarrassed:

« Viimeksi muokattu: 03.10.08 - klo: 16.54 kirjoittanut Janezki »

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #5 : 03.10.08 - klo: 12.48 »
Joo, ei ole kyllä mullakaan tarkoitus tehdä mitään "speedrun" vehjettä, kunhan vain vääntää hyvin eikä lämpene pahasti.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #6 : 04.10.08 - klo: 21.41 »
Jos joku jäi ihmettelemään tuota diffien kääntöä, niin selitys sille on hyvinkin yksinkertainen; laatikko kun pyörii vain yhteen suuntaan (yksisuuntalaakeri vaihdeakselilla) ja kun se käännetään toisinpäin että saadaan moottori rungon etuosaan, niin diffit pyörivät väärään suuntaan -> auto liikkuu vain taaksepäin.  :laugh:

Pivot-malliset pyöränripustukset olisi voinut ottaa myös uudemmasta TNX 5.2-mallista, mutta Traxxasin palikoita soveltamalla projektiin tuli hieman omaa kädenjälkeä (ja kukkarokin tykkää), vaikka osat kävivätkin ilman isompia murheita paikoilleen. Ainoastaan alatukivarsia piti hieman modata, tai oikeastaan alatukivarsien kiinnityskohtia bulkheadissa avartaa 3.5mm per puoli (eli yht. 7mm per tukivarsi) ja tukivartta lyhentää ulkoreunasta 3mm sekä porata pivot-ballin kiinnitysreikää hieman syvemmäksi.
Tukivarsien kiinnitystappien reiät piti vielä porata 3.5mm tapille käypäsiksi.



TNX:ssä alatukivarren kiinnityskohta bulkheadissa on ulompana kuin T/E-Maxxissa, joten pivoteissa ei olisi riittänyt säätövara pyöränkulmien kohdalleen saamiseksi ilman alatukivarren lyhentämistä.

Timetunnelmodelsilta tuli ilmoitus että diffin osat sun muut kilkkeet olisi lähetetty. Ilmeisesti ensiviikolla pääsee taasen ruuvaamaan.


« Viimeksi muokattu: 04.10.08 - klo: 21.56 kirjoittanut Janezki »

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #7 : 05.10.08 - klo: 15.01 »
onkos tässä nelipyörä ohjaus, vai luulenko vaan? kun tossa ekassa kuvassa näyttää vaan siltä että takanakin olis ohjauspalikat...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #8 : 05.10.08 - klo: 16.47 »
Etu- ja taka-akselistot ovat identtiset sillä erotuksella että takana nuo "raidetangot", millä edessä hoidetaan renkaan kääntäminen, ovat kiinteänä takabulkissa. Samanlainen ratkaisu on myös E/T-Maxxissa. Tuohon on kyllä periaatteessa helppo tehdä nelipyöräohjaus jos semmoista haluaa.



Sain tänään viriteltyä ohjauservon ja jarruservon paikoilleen ja toimimaankin. Varsinkin jarrun kanssa oli vähän säätämistä ennenkuin sain toimimaan (=älysin miten se tehdään) jarrun kolmoskanavassa liipasimen eteenpäin työnnöllä.


Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #9 : 06.10.08 - klo: 20.27 »
Noniin, tänään tulikin jo nuo Timetunnelmodelsilta tilatut osat, joten eikun niputtamaan.
Aika nopsaa toimintaa kun perjantaina olivat postittaneet.  :cool:


Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #10 : 08.10.08 - klo: 00.07 »
Ylläolevat osat hävitetty autoon, akkutelineelle porailtu reiät ja telineen kaikki reunat pyöristelty ja kantit vielä hiottu 400:lla hiekkapaperilla. Loppuivat vain nuo rosteriruuvit joten homma jäi vähän puolitiehen. Hahmottelin tuohon moottoripukin päälle alumiinilistasta noparitelineen kuvatusta, katsotaan millainen on lopullinen versio...



Jäykempi servosaveri pitäisi jostain löytää, Sabesta tilasin jonkun Kimbrough:n jota pitää kokeilla. Jos ei pelitä, niin taidan ruutata tuohon Traxxasin saveriin hieman kuumaliimaa sisään jäykisteeksi... :p

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #11 : 10.10.08 - klo: 20.42 »
Kimbroughn servosaveri pelittääkin oikein mainiosti, joten eipä tässä kummempia toimenpiteitä tarvitse tehdä.
Nopariksi pistin ainakin toistaiseksi Mamban ja vastarille virtaa toimittaa Orionin 1600mAh 6.0V NiMH-paketti.
Alkaa olla pikkuhiljaa ensiajelua vaille, joten jos luoja suo ja kelit sallii niin viikonloppuna päästään kokeilemaan liikuntakykyä.  :azn:


« Viimeksi muokattu: 12.10.08 - klo: 00.19 kirjoittanut Janezki »

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #12 : 11.10.08 - klo: 22.25 »
Olipa hyvä että tuli vettä koko päivän. Sain tehtyä nuo viimeiset pikkuhommat jotka kuitenkin olisivat jääneet roikkumaan jos autolla olisi jo päässyt tänään ajamaan.
Elikkäs laittelin vastarikotelon ála E-Maxx, vastariakkukotelon ála Tamiya, dubrot koriin, tiivistelin motin johtoaukon ja virittelin nuo "must have" johtosukat kunnolla paikoilleen.
Nyt jos huomenna pääsis testaamaan... :embarrassed:






Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #13 : 12.10.08 - klo: 19.31 »
Tänään pääsikin ottamaan maisteja autosta ja aika mukavastihan tuo menee. Jos lisää kulkua haluaa, niin välityksiä voinee ruuvata pidemmäksi isommalla pinionilla (nyt 16-hampainen) ja laatikon vaihtopistettä nostaa myöhäisemmäksi.
Lämpötilamittaukset yllättivät positiivisesti, moottorissa pahimmillaan 59 astetta, nopari ja lipot tuntuivat hädintuskin lämpimiltä. Kiinan moottori toimi odotetusti ja sopii auton luonteeseen paremmin kuin hyvin.
Ajettavuus liippaa aika lähelle E-Maxxia ja siis kohtuu kiikkerä kuten korkean painopisteen autolta sopii odottaakkin. Mekaaninen jarru tuntuu kyllä paremmalta kuin (sähkö)moottorijarrutus ja on varsinkin säädettävyytensä puolesta monipuolinen.

Pieni huonolaatuinen klippi testailusta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hoZw1iIOu_g[/youtube]


Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #14 : 17.10.08 - klo: 20.12 »
Pitihän se arvata että tuo orkkis slipperisysteemi ei kestä, alkoi luistamaan niin maan perusteellisesti.
Näpertelin tuon Revon slipperimodin paikoilleen niin eiköhän nyt pelitä. Mottiakin piti samalla siirtää 12mm eteenpäin.
Olisi vaan pitänyt kerralla tehdä kunnolla niin ei jälkeenpäin tarvitsisi korjailla...  :angry:



Viikonloppuna toivottavasti testataan.  :wink:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #15 : 09.11.08 - klo: 00.50 »
Päivitelläänpäs tätäkin projektia välillä, eli tapahtunut viimeaikoina seuraavaa:
Muutin tuon laatikon yksivaihteiseksi (eli lukitsin kakkoselle) ja otin mekaanisen jarrun pois käytöstä saaden näin myös pakin toimintaan.
Viskasin LT-6S-150A noparin autoon ja akkukaukalossa köllöttelee 5000mAh 6S lipo, jolla saa sekä oman että varaosamyyjän suun muikeaan hymyyn...  :grin:

Aika keposelta tuntuu keula 22,2 voltilla - itseasiassa kaikki yli puolenvälin kaasuliipasimessa on liikaa olipa tilanne mikä tahansa, joten ajoaikaa tulee tuommosella viistonnisella pakalla melko mukavasti kun ei tuota pysty isolla virralla purkamaan.

Uutta ajopaikkaa testaillessa on nyt tullut laitettua tilaukseen diffin osat, koritolpat ja puskurit sekä alumiiniset bulkit. Nuo bulkheadit on mielestäni pikkusen huonosti suunniteltu koska koritolpat tulevat niihin suoraan kiinni ja "kattomällin" sattuessa kohdalle hajoaa joko koritolppa tai bulkki. Näin vaativana harrastajana olenkin saanut jo hajalle molemmat...
Laatikon rattaat otin jo ihan varuilta vaikka ne ovatkin (vielä) ehjät.
Viimeksi hajosi tänään etudiffin pinionin akseli, eli katkesi siitä kardaanikupin lukitustapin kohdalta (kts. kuva). En nyt ihan ekana olisi uskonut että tuosta voimansiirto poikii, liekkö ollut valmistusvirhe kun diffit tuli kuitenkin uusittua kokonaan rakennusvaiheessa?  :undecided:

Korikin alkaa olla siinä kunnossa että kohta pitää ruveta etsimään uutta tilalle, koritolppien reiät jo semmoset mukavan ilmavat...

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #16 : 09.11.08 - klo: 12.58 »
Videota odotelles  :azn:
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #17 : 09.11.08 - klo: 13.21 »
Eipä kerinnyt eilen filmaamaan kun napsahti tuo akseli poikki ja takapotkuna ei ole paljon järkeä ajella...

Poissa Stepi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #18 : 29.12.08 - klo: 17.46 »
Joko auto on kunnossa, että saadaan vauhdikasta videopätkää?

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #19 : 29.12.08 - klo: 17.50 »
Taitaa olla tuo Tnx myyty jo.(?)

-jarkko

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #20 : 29.12.08 - klo: 18.44 »
Heh joo, omalta osaltani projekti saavutti päätepisteen kun auto vaihtoikin omistajaa marraskuussa saatuani ensin tarpeeksi uutta osaa paikoilleen (mm. alubulkit, uusi diffi ja puskurit sun muuta pikkuosaa).
Uusi omistaja oli ainakin kovin tyytyväinen autoon sekä myös kulkupuoleen Mamba Max + 4S lipolla.

Viimeiset muistikuvat ennen kaupantekoa:







En ole varma onko uusi omistaja foorumin jäsen ja jatkuneeko auton tarina tässä ketjussa.

Poissa Stepi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya eTNX projekti
« Vastaus #21 : 29.12.08 - klo: 18.56 »
Okei, no nyt mielenkiinnolla seurataan sun Savage-projektia. Näyttää sekin auto hyvälle!