Kirjoittaja Aihe: Miten saa viritettyä polttis buggyn jollain pakoputki jutulla?  (Luettu 7601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa timpo1993

  • Jäsen
    • Profiili
Moi olen kuullut juttua että polttis buggey voi virittää jotenkin että laittaa siihen ulos tuloon jonkun  letkun onko totta?
hpi racing, Hobao Hyper 7.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Kyllä sen ääntä voi sillä tavalla virittää.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa thermisol

  • Tulokas
    • Profiili

keneltako olet kuullu kay se virittamine niinki et saa auton menemaan hiljempaa., kumma et tunge vuorivillaa vaimenti
ja tinaa pillin paata umpeen

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

keneltako olet kuullu kay se virittamine niinki et saa auton menemaan hiljempaa., kumma et tunge vuorivillaa vaimenti
ja tinaa pillin paata umpeen

Oletko kuullut välimerkeistä.

Mutta ihan aikuisten-oikeasti -miten tuo pakoputkiston vaihtaminen vaikuttaa tehoon, sanotaanko vaikka rtr moottorilla?
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Moi olen kuullut juttua että polttis buggey voi virittää jotenkin että laittaa siihen ulos tuloon jonkun  letkun onko totta?

Ei ole totta.

Letkulla on kolme merkitystä:

1) vaimentaa osittain ääntä
2) ohjaa pakokaasun mukana tulevan öljytöhnän haluttuun suuntaan (pois takarenkaista ja korista)
3) jonkun mielestä se voi olla "kuuul", "prooo" tai "blingg"

Letkulla on (arvatakseni) negatiivinen vaikutus moottorin/auton suorituskykyyn.
Flying Calacucco

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mutta ihan aikuisten-oikeasti -miten tuo pakoputkiston vaihtaminen vaikuttaa tehoon, sanotaanko vaikka rtr moottorilla?
Fiksummat korjatkoon kun en kuitenkaan tiedä tarkalleen, mutta eikös se ole about karkeasti niin että pilli on toiseksi tärkein suorituskyvyn määrittelijä moottorin jälkeen. Putken sopiva sisäinen muoto vaikuttaa moottorille takaisin tulevaan paineiskuun joka on jotenki verrannollinen "buustin määrään" tälleen ympäripyöreesti :lol:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Mutta ihan aikuisten-oikeasti -miten tuo pakoputkiston vaihtaminen vaikuttaa tehoon, sanotaanko vaikka rtr moottorilla?
eikös se ole about karkeasti niin että pilli on toiseksi tärkein suorituskyvyn määrittelijä moottorin jälkeen.

Kyllä koko pakoputkiston vaihtaminen voi vaikuttaa paljonkin. Alkuperäisessä kysymyksessä kuitenkin kysyttiin virittämistä letkunpätkän avulla.

Moi olen kuullut juttua että polttis buggey voi virittää jotenkin että laittaa siihen ulos tuloon jonkun  letkun onko totta?
Flying Calacucco

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
edit: my bad

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mutta ihan aikuisten-oikeasti -miten tuo pakoputkiston vaihtaminen vaikuttaa tehoon, sanotaanko vaikka rtr moottorilla?
eikös se ole about karkeasti niin että pilli on toiseksi tärkein suorituskyvyn määrittelijä moottorin jälkeen.

Kyllä koko pakoputkiston vaihtaminen voi vaikuttaa paljonkin. Alkuperäisessä kysymyksessä kuitenkin kysyttiin virittämistä letkunpätkän avulla.

Moi olen kuullut juttua että polttis buggey voi virittää jotenkin että laittaa siihen ulos tuloon jonkun  letkun onko totta?

Jup. Ajattelin vaan kaapata ketjun kun vastaus oli jo tullut selkeästi.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa KL

  • Veteraani
    • Profiili
Buggyja ei pysty virittämään, mut jos on kysy Baja 5B nii siihe on olemassa viripillejä.
Mut kyl kaikkia voi aina "tuunata" esim. just sillä letkulla.
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Eikös Baja 5B ole Buggy? Autollahan ei mitään merkitystä ole vaan moottorilla, nitromoottoreiden virittämiseen ei siis paljon keinoja ole, ellei tosiaan ole "heikkotehoinen" pakoputki. Onhan jotkut remmiahtimiakin näihin tehnyt, mutta mitään mopojen virittämisen tapaista ei nitromoottorien viritys ole, tyyliin siis isompaa kaasaria ja suutinta ja tehari.
| Academy | Axial |

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
trääh, uskallan veikata että 2 tahti pannun tärkein komponenti mistä saa tai menettää tehoa on pakoputki, 2 tahti on todella tarkka pakarista koska tuore seos pääsee aina vääjäämättä läpi koneesta ja pillin tehtävä on lyödä tuore seos pakarista takasin pyttyyn.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
trääh, uskallan veikata että 2 tahti pannun tärkein komponenti mistä saa tai menettää tehoa on pakoputki, 2 tahti on todella tarkka pakarista koska tuore seos pääsee aina vääjäämättä läpi koneesta ja pillin tehtävä on lyödä tuore seos pakarista takasin pyttyyn.


MUahahahahaaaaa, vuoden paras!!


 :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
trääh, uskallan veikata että 2 tahti pannun tärkein komponenti mistä saa tai menettää tehoa on pakoputki, 2 tahti on todella tarkka pakarista koska tuore seos pääsee aina vääjäämättä läpi koneesta ja pillin tehtävä on lyödä tuore seos pakarista takasin pyttyyn.


MUahahahahaaaaa, vuoden paras!!


 :mrgreen:

Öö, mikä tossa oli niin vitsikästä? Noinhan asia on.

Poissa kalle83

  • Tulokas
    • Profiili
nyt kun aiheeseen päästiin niin kertokaa miten se aine palaa takaisin pyttyyn? minun mielestä sillä aineella on vaan yksi suunta ja se on ulos päin...
mini inferno 09

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Viritys on onnistunut mikäli tehoa on vain 10% onnistuttu heikentämään/tiputamaan :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
nyt kun aiheeseen päästiin niin kertokaa miten se aine palaa takaisin pyttyyn? minun mielestä sillä aineella on vaan yksi suunta ja se on ulos päin...

Vähän nyt mennään ehkä ohi aiheen. 1:1 puolella tulee puuhattua noidan 2tahtiromujen parissa ja siinä huomaa kyllä eron mikä on toimivalla putkella ja ei niin toimivalla ero. Eli toi putki toimii pulssiperiaatteella, sen takia siinä on niitä kartioita molemmissä päissä, eri pituisia kammioita ja suoria osuuksia (alkukäyrä, loppupilli jne).. Eli 2t kone on siittä epäedullinen, että siinä on jossain vaiheessa yhtäaikaa auki pakopuoli ja imupuoli ja seos huilaa palotilan ohi suoraa putkeen. Tässä tilanteessa pakoputki tulee kuvaan, kun se on oikein viritetty, putki tavallaan ahtaa seosta takaisin pyttyyn ennen kuin pakoaukko on männällä suljettuna ja mäntä matkalla kohti palotapahtumaa..

Varmasti iso merkitys on myös polttiskoneissa putkella. Johonkin perus RTR hinnatalkaenmalliin saa varmasti lisää terävyyttä muuttamalla pelkän putken jostain muusta saman kokoluokan virikoneesta. Vaikka se meniski mitoiltaan metsään, se tuskin menee ihan niin paljon metsään mitä moni 50mm pitkä vakioputki on. Itse testailin joskus 10v sitten halpis-Kyoshon autoon lennokin putkea, vertailukappaleena oli samanlainen auto samoilla säädöillä mutta vakioputkella ja oli ihan selvä ero tolla lentokoneputkella..

No, toki nääki on tarkkoja jos aletaan oikeasti tekemään konetta/putkea vimpan päälle. Mutta esimerkkinä..

Tossa vielä gif animaatio tilanteesta.

« Viimeksi muokattu: 07.11.08 - klo: 10.02 kirjoittanut Datajätkä »

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Asiallisen pitkän ripsun jaksoit datajätkä raapustaa ja animaatio kruunaa kaiken.
Jokainen joka joskus on mopojen kanssa räpeltäny ja kokeillu 2 tahti konetta ilman putkea on huomannut että tehot on jossain aivan kadoksissa.Saman huomaan nitro pannussa kun putki katkeaa niin tehot katoaa siltä seisomalta joten ei muuta kuin opiskelemaan 2 tahtipakoputken tekoa ja rakentaa hyvin suunitellun pillin sen viimosen silikoni putken jatkeeksi niin tehon nousu on taattu.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Siis selvennyksen vuoksi, pilli jota ilmeisesti tässä haetaan takaa eli letkunpätkä ei puske mitään takaisin. Pakoputki oikein mitoitettuina tekee kyllä näin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Lisäisin vielä, että nitromoottoria voi virittää ihan samalla tavalla kuin isompiakin bensiinillä toimivia 2-tahtimoottoreita.

Eli RTR-pakoputken voi vaihtaa parempaan, kaasarin voi vaihtaa isompaan, puristuksia voi nostaa, sylinterin virtausaukkoja voi viilata, kampiakselin reikää voi viilata, ajoituksia muuttaa, jne.

Kaikista muista edellä mainituista, paitsi ajoituksien muuttamisesta ja kampiakselin viilaamisesta, on ihan omakohtaisiakin kokemuksia.
Yksittäisen muutoksen vaikutus ei vain välttämättä ole kovin merkittävä, suhteellisen tehokkaita moottoreita kun ovat jo valmiiksi.

Vanhaan Kyoshon .21 moottoriin tein lähes kaikki temput ja tehonlisäys kaikkineen oli varsin merkittävä.
Suurimman vaikutuksen antanut yksittäinen muutos oli pakokäyrän vaihtaminen kulmamallista  ihan oikeaan käyrään.
Ennen käyränvaihtoa pillin vaihtamisella ei ollu juuri mitään vaikutusta.

Sylinteriputkea ei kannata alkaa viilaamaan jos ei ole kunnollista käsitystä siitä mitä oikeasti kannattaa tehdä.
Tai varaa pilata useampia sylintereitä harjoitellessa.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
juu samanlasia 2-tahtikoneita nuo nitromoorroritkin ovat, joten sanoja periaateita voi sitten soveltaa....
Pillejä jonoon ja testaamaan ;)
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa junttapave

  • Veteraani
    • Profiili
kumiletku putken päässä vie tehon.yksinkertaista,kokeiltu on!
VRCK|HOBAO HYPER 8.5|http://p1.foorumi.info/vrck

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ehkä joissain sovelluksissa vie, muttaa voi ohjata öljyp*skan takarenkaalta muualle. Kyllähän efra-pillikin usein  tehoa vie valmiiseen rääkyjään verrattuna?XXX
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Nyt on jo minunkin "pakko" sekaantua tähän asiaan.
EFRA:n pillin ja vakiopillin kiinnittäminen alkukäyrään sattuu tapahtumaan KUMILETKULLA !

Juuri tämän kumiletkun pituus (onko pillin alku ihan kiinni käyrän metallissa vai ei) päättää animaatiossakin näkyneen paineiskun AJOTUKSESTA !
Jos jätetään loppupillinpää muuttamattomaksi ja haetaan koko pillin sijainnilla oikea vääntöalueen alkukierrosluku, saadaan eniten hyötyuhteelle nousua verrattuna pelkkään vaimentimeen. Pelkkä vaimennin kun ei pääsuunnittelelultaan pyri tehoon nostoon, vaan äänien vaimentamiseen.

On ihan mahdollista lukemani perusteella, että alkuperäinen neuvoja on tarkoittanut tätä säätöä.
1/1 kokosten 2-tahtikoneessa tällä säädöllä on niin iso merkitys, että -huonon maineen toteutukseltaan saanut- Kawasakin säätyvä pakoputki joko voitti tai ei -70 luvun kilpailuissa!
Tällä viittaan pakoputken liukulaakeri-nimellä kulkeneeseen vitsiin. (Uudemmissa oneissa vastaavaan pyritään pakoaukon korkeussäätö-automaateilla.)
Samaisissa koneissa kokeiltiin pyörivää imuajoituskiekkoa, kuten myös mopoikoneissa merkkiä Anker. Kovin samantapainen mekanismi nykyajan kampiakseleissa pikku-nitrokoneissa.......
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tarkennuksena vielä, että nykyään isoin osa ns. "EFRA" pilleistä on inline-mallisia, eli liitokset ovat vakiomittaisia. Näihin myydään erillisiä pidennyspaloja sitten. Nyt siis tehtaalla toimivaksi hierottu paketti on toimiva myös jokaisella kotona.

Kysyjä kuitenkin ymmärtääkseni kyseli juurikin räkäletkusta.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Räkäletku (ulostulon jatkaminen) vie aina pois tehoa. Määrä on eri asia siteen, eli haittaako vai onko saatu etu voittava.
Ylipitkäksi jatkettuna takaisin-isku ajoittuu ylipikäksi myös, jopa haitaten seuraavan imevan syklin alkua..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Juu räkäletku varmasti vie tehoa jne. Yritin kirjoituksessani hakea sitä, että kyllähän se säännönmukainenkin pilli hieman voi tehoa viedä alkuperäiseen verrattuna, mutta se onko asialla niinkään suurta merkitystä o sitten eri asia. Kun väsyneenä kirjottelee, ni pääsee vähän miten sattuui näitä sanoja tänne.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vastaus tässä ketjussa onkin jo tullut esille kysymykseen, mutta mitä tulee putkiin ja niiden ominaisuuksiin, niin yleensä kyllä koneen valmistajan suosittamana putki on melko varma valinta maksimaalisen tehon saamiseksi. Käyrän pituudella voidaan jonkin verran vaikuttaa koneen ominaisuuksiin, jotta se sopisi parhaiten kullekin radalle. Omat viritykset jättäisin suosiolla tekemättä, koska kyseessä ei ole mikään mopo josta vain otettaisiin kuristin tms pois. :mrgreen: