Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset  (Luettu 39194 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« : 01.12.08 - klo: 16.31 »
Laitan tähän alle Kai Janssonin pyynnöstä ensi vuoden sääntöehdotukset kahdelle Tamiya Mini -luokalle. Säännöistä voi antaa rakentavaa palautetta tänne foorumille tai Kai Janssonille osoitteeseen Kai.Jansson(at)tuoterengas.fi





Tamiya MINI CLASSIC-luokka
Tekniset säännöt
Evo III ehdotus


TIIVISTELMÄ

- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan
- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja
  takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). 
- kuulalaakerit sallittu
- vakio (M-03) iskarit ainoastaan sallittu
- tasauspyörästön jäykkyys/lukitus vapaa 
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 10 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1350 g
 

Tekniset säännöt


Runko ja ”irto-osat”

- M-03 tai M-03R (rakentaminen onnistuu myös M-03L ja M-03M –malleista
  jättämällä rungon pidennyspalat pois)
- kaikki osien muokkaaminen ja keventäminen kielletty 
- osien poistaminen (esim. puskurit) kielletty
- M-03R -mallin ”takapuskuri” on sallittu
- koritolppien lyhentäminen sallittu


Voimansiirto

- vakiohammaspyörät
- vakiovälitys (20 t pinioni)
- tasauspyörästö pakollinen(vakiomalli;ratas diffi), mutta jäykkyys/lukitus vapaa 
- vakio vetoakselit(koiranluu-malli)
- hexit vapaat 
- muiden osien vaihtaminen tai muokkaaminen kielletty


Jousitus

- vakio M-03 iskunvaimentimet
- vaimentimien kiinnityspisteet alkuperäiset rungossa ja tukivarsissa
- M-03 sarjan mukana tulevat jouset ainoastaan sallittu
- maavara min. 10 mm mitattuna rungon päistä


Eturipustus ja ohjaus

- vakiomalli (M-03) eturipustus ainoastaan sallittu
- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa 
- servoseiveri ja ohjausvarret vapaa 
- vakio-osien keventäminen ja muu geometrioiden muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns.shimmaus(välyksien minimointi) sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Takaripustus

- ainoastaan vakiomallin (M-03) muoviset takaohjauspalat tai 2 asteen muoviset
  (53345 Toe-in Rear Upright) takaohjauspalat sallittu
- ainoastaan vakiomallin (M-03) valettu ylätukivarsi sallittu   
- osien keventäminen ja geometrioiden muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns.shimmaus(välyksien minimointi) sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Moottori

- kuuluu ilmoittautumismaksuun , ja
  tulee kilpailun järjestäjältä ja jolla ajetaan ko.kilpailu.
- kilpailun järjestäjä merkitsee moottorin parhaalla katsomallaan tavalla
  laillisuuden toteamiseksi.
- 1 moottori/kilpailu , moottori jää kilpailijalle.
- moottorin avaaminen kielletty
- kollektorin puhdistaminen sallittu, sekä moottorin "sisäänajo" kilpailuaikataulun puitteissa.
- kilpailussa hajonneen (ei pyöri) moottorin saa vaihtaa kilpailun johdon valvonnassa,
  uuden koneen kustannukset kilpailijalle?
- jäähdytysripa/tuuletin sallittu
- kaikki muu moottorin muokkaaminen kielletty


Akut

-6 kpl ”Sub-C” –kokoisia NiMH tai NiCd –kennoja
-nimelliskapasiteetti max 4000 mAh
-kasattava vaakasuoraan(pötköakku)muotoon 3 kennoa peräkkäin ja kaksi rinnakkain
-akut sijoitettava autossa alkuperäiseen paikkaan


Renkaat, vanteet, insertit

- Minin vakiorenkaat (50683 Tamiya M-Chassis 60D Radial Tires)
- renkaan pintaa saa hioa, mutta lisäkuviointi kielletty
- muu renkaan muokkaaminen kielletty
- Minin vakioinsertit (53255 Tamiya 60D Hard Inner Sponge)
- vanne on oltava Miniin tarkoitettu, mutta malli vapaa
- 4 kpl pyöriä/kilpailu (kilpailussa rikkoutuneen saa vaihtaa)
- hajuttomat pitoaineet sallittu


Kori

- Tamiya Mini Cooper Racing
- korin on peitettävä renkaat ylhäältä katsottaessa
- ylimääräisten reikien tekeminen kielletty
- etu-, taka- ja sivuhelmoista ei saa leikata enempää kuin koriin merkitty
  leikkausraja
- siipien lisääminen ja korin muotojen muokkaaminen kielletty


Radiolaitteet

- ohjausservo(kiinnitettävä alkuperäiseen paikkaan, alkuperäisin kiinnikkein) vapaa valinta
- muut radiolaitteet vapaat





Tamiya MINI COMPETITION-luokka
Tekniset säännöt
Evo III ehdotus


TIIVISTELMÄ

- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan
- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja
  takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). 
- kuulalaakerit sallittu
- iskunvaimentajat vapaat
- servosaver ja raidetangot vapaa
- M-03 ja M-03R mallin sekä 3Racingin ja tamiyan valmistamat(M-03 autoon tarkoitetut)
  aluohjauspalat sallittuja
- ruuvit saa vaihtaa kevyempiin (titaani/alumiini)
- harjaton sensoriton moottori/nopeudensäädin combo ainoastaan sallittu;
  SP SPORT TUNED JR SENSORLESS(3000KV)moottori /SP Inspire RTR Combo säädin
  Combo : Racing Factory tuote nr 103504
  Moottori : Racing Factory tuote nr 103403
- tasauspyörästö(ratas) pakollinen: jäykkyys/lukitus vapaa
- auton leveys max. xxx mm
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 8 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1300 g
 

Tekniset säännöt


Runko ja ”irto-osat”

- M-03 tai M-03R (rakentaminen onnistuu myös M-03L ja M-03M –malleista
  jättämällä rungon pidennyspalat pois)
- kaikki osien keventäminen kielletty
- osien poistaminen (esim. puskurit) kielletty
- M-03R -mallin ”takapuskuri” on sallittu
- koritolppien lyhentäminen ja vahvistaminen sallittu
- muiden osien lisääminen tai muokkaaminen kielletty


Voimansiirto

- vakiohammaspyörät
- vakiovälitys (20 t tai 18 t pinioni)
- tasauspyörästö pakollinen(ratasdiffi), mutta jäykkyys/lukitus vapaa. 
- vetoakselit vapaat
- hexit vapaat
- pyörän akselit vapaat 
- muiden osien vaihtaminen tai muokkaaminen kielletty


Jousitus

- iskunvaimentimet vapaat
- vaimennus vapaa, mutta vaimentimien kiinnityspisteet rungossa ja tukivarsissa
  oltava alkuperäiset
- jouset vapaat
- maavara min. 8 mm mitattuna rungon päistä


Eturipustus ja ohjaus

- vakiomalli (M-03) käy sellaisenaan
- M-03 ja M-03R mallin sekä 3Racingin ja tamiyan valmistamat(M-03 autoon tarkoitetut)
  aluohjauspalat sallittuja
- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa 
- servoseiveri ja ohjausvarret vapaa
- pyörän akselit vapaat
- vetoakselit vapaat
- osien keventäminen ja muu muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns. shimmaus eli välyksien minimointi sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Takaripustus

- ainoastaan vakiomallin (M-03) muoviset takaohjauspalat tai 2 asteen muoviset
  (53345 Toe-in Rear Upright) takaohjauspalat sallittu
- ainoastaan vakiomallin (M-03) valettu ylätukivarsi sallittu   
- osien keventäminen ja geometrioiden muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns.shimmaus eli välyksien minimointi sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Moottori

- sensoriton harjaton moottori;SpeedPassion Sport Tuned JR(3000KV)
- moottorin saa vaihtaa kilpailun aikana samanlaiseen
- moottorin avaaminen ja huolto sallittu   
- muu moottorin muokkaaminen kielletty


Akut

-6 kpl ”Sub-C” –kokoisia NiMH tai NiCd –kennoja
-nimelliskapasiteetti max 4000 mAh
-kasattava vaakasuoraan ns. pötköakun muotoon(3 kennoa peräkkäin ja kaksi rinnakkain)
-akut sijoitettava autossa alkuperäiseen paikkaan , mutta akkujen kiinnitystapa vapaa


Renkaat, vanteet, insertit

- Minin vakiorenkaat (50683 Tamiya M-Chassis 60D Radial Tires)
- renkaan pintaa saa hioa, mutta lisäkuviointi kielletty
- muu renkaan muokkaaminen kielletty
- Minin vakioinsertit (53255 Tamiya 60D Hard Inner Sponge)
- vanne on oltava Miniin tarkoitettu, mutta malli vapaa
- 4 kpl pyöriä/kilpailu (kilpailussa rikkoutuneen saa vaihtaa)
- hajuttomat pitoaineet sallittu


Kori

- Tamiya Mini Cooper Racing 
- ylimääräisten reikien tekeminen kielletty
- etu-, taka- ja sivuhelmoista ei saa leikata enempää kuin koriin merkitty
  leikkausraja
- siipien lisääminen ja korin muotojen muokkaaminen kielletty


Mitat

- auton leveys max.170 mm


Radiolaitteet

- ohjausservo vapaa valinta(kuitenkin kiinnitys vakiopaikkaan)
- muut radiolaitteet vapaat
« Viimeksi muokattu: 23.02.09 - klo: 20.45 kirjoittanut Heuli »

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #1 : 01.12.08 - klo: 16.47 »
Miksi akkuihin pitää olla omat säännöt?
Voisiko evo luokassa käyttää 2009 sääntöjä? http://rc10.fi/index.php?page=93
Säästäisi kuluissa huomattavasti jos voisi ajaa useammassa luokassa kesän/talven samoilla lipoilla.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #2 : 01.12.08 - klo: 17.10 »
Olen ollut pitkään Minin hankinta-aikeissa. Yhtenä pääsyynä hankinnan panttaamiseen on toistaiseksi ollut LiPo:jen käyttökelvottomuus kisatilanteesa. NiMH-pötkylöitä en enää hanki.

Huomioiden vallitsevan suuntauksen akkurintamalla, toivottaisin LiPo:t tervetulleeksi myös Ministeri-luokkaan.
Flying Calacucco

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #4 : 01.12.08 - klo: 17.23 »
Samaa mielipuolta Lipojen puolesta, ei jaksa kiinnostua akuista jotka joutaa paremmin museoon kuin RC-autoihin :wink:

Pötkölipoja on saatavana ainakin 2-3 eri valmistajan teksteillä joten runkoakaan ei tarvitse muokata.
Kylätason RC-kuski.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #5 : 01.12.08 - klo: 17.34 »
Classicissa aluohjauspalat ehdoton lisäys, ei vaikuta mihinkään muuhun kuin kestävyyteen...

Muutenkin kaksi luokkaa tuntuu turhanpäiväiseltä, ajoin eilen samaa (lähes) tahtia vakiomoottorilla ja yeah racing 3200 mAh lipolla kuin kaveri sillä 3000 Kv harjattomalla nimheillä...

Jotenkin näin ajattelin:

Joko harjaton combo ja nimhit samoin säännöin kuin nyt, 18T pinjonilla TAI

Vakiomoottori ja lipo sallittu, pinjoni vakio 20

Näillä mahtuisi helposti vielä yhteen luokkaan, eikös?

Maavara tuohon 8 milliin ok, samoin maksimileveys 170mm.

« Viimeksi muokattu: 01.12.08 - klo: 17.40 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #6 : 01.12.08 - klo: 17.45 »
Sääntö Evo III ehdotus  OK

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #7 : 01.12.08 - klo: 18.13 »
Lipo kyllä tuo autoon puhtia varmasti aika lailla. Itse olisin kyllä sitä mieltä ettei classic-luokkaan AINAKAAN lipoilla osallistuta. Tässä ajattelen ihan sitäkin, että myös uudet RC-harrastajat jotka esimerkiksi ovat vielä yläaste ikäisiä, pystyisivät harrastamaan lajia pienillä kustannuksilla. Ja kustannukset pysyvät pieninä, kun auton on oltava lähes vakio. Itse hyväksyisin myös alumiiniset ohjauspalat classic-luokkaan, mielestäni myös servon alumiiniset kiinikkeet tulisi hyväksyä, koska muoviset ovat aika kehnot. Toivottavasti Ministä tulee suosittu kärräily-luokka
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #8 : 01.12.08 - klo: 18.44 »
Tuota saako se olla Monte Carlo -versio mini cooperista? kun on M03 malli muuten.

Alokas.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #9 : 01.12.08 - klo: 19.06 »
Muutama mutu:
Aluohjauspalojen tulisi ehdottomasti olla sallittuja classic-luokassa.  Niitä tuntuu menevän rikki paljolti, nimim. kokemusta on.

8mm maavaralla kokeilin ja lähes 170mm leveydellä combon kanssa, ei kippaa lähellekään niin helposti enää - positiivista.

Laitoin myöskin ylimääräisiä painoja autoon strategisiin paikkoihin, auto jaksaa kyllä kulkea erinomaisesti vaikka hieman ylimääräistä painoa olisikin.

Kuten BB mainitsikin, ajoimme vastakkain sunnuntaina, hänellä lipo ja vakiokone, minulla nimhit ja tuo harjaton.  Suorilla osuuksilla harjaton ryki selkeästi ripeämmin, mutta radan mutkaisemmilla osuuksilla tasaväkisempää.  Lipo olisi tervetullut competitioniin ilman rajoituksiakin.

Mielestäni Pinionirajoituksen täysi poisto olisi competitionissa ok - ajoi sitten lipolla/harjattomalla/harjallisella/NiMHeillä.

Akun kapasiteettirajoitus voisi olla korkeampikin, esim 4600mAh.

...jatkoa kun tutustun tarkemmin


Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #10 : 01.12.08 - klo: 19.30 »
Miksi pinionisääntö: 18 tai 20

Nimittäin jos on lupa käyttää jompaa kumpaa, niin miksei sitten myös 19.
Auton mukana tulee se 20, ja kun ostaa sen 18, niin nehän myydään yhdessä 19 kanssa.

Kyseessä on siis Tamiya MINI COMPETITION-luokka
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #11 : 01.12.08 - klo: 19.33 »
Voisin muuten harkita ministerillä kisaamista, mutta muutama kysymys on mielessä. Miksi vakioluokassa kelpuutetaan vain tietty iskarimalli? Ja jos kori on saanut vähän hittiä ja leikkailtu hivenen pois, ei kuitenkaan saa kilpailla? Samoin se että akkujen kapasiteetti on rajattu 4000mAh? Jos aikoisin osallistua kilpailuihin niin näillä näkymin myös vakioluokkaan osallistuessa uppoaisi vielä noin 100€ rahaa. Iskarit, koppa ja akkuja. Lipot olisi kyllä hyvä lisä. Esim speedpassionin 4000mAh 20C pötkölipo.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #12 : 01.12.08 - klo: 19.34 »
Tarkoittaako "- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa"
ohjauspalan ja raidetangon nivelpalloa ?
Jos tarkoittaa, niin ainakin 3Racingin paloissa on kaksi raidetangon kiinnityspistettä.
Kumpaa siis käytetään vai onko vapaa ?
Kannatan NiMH-akkuja, koska :
- ne ovat halvempina mini-luokkaan sopivammat
- aloittelijoilla voi olla kynnys hankkia Li-Po-laturi ja akkuja päästäkseen kisaamaan, mutta NiMH-vehkeitä varmasti löytyy jokaiselta.
Jos joku haluaa ajaa Li-Po:illa, löytyy siihenkin kyllä luokkia.

Edit lisäys :
Mini-luokat on tarkoitettu mm. aloittelijoille.
LiPojen kanssa puuhastelu ei oikein istu tuohon lähtöajatukseen.
Jos joku ei halua hankkia NiMHejä Miniluokkaa varten voi olla muilla vielä suurempi ongelma hankkia 2-3 kertaa kalliimpia LiPoja.
Katsellaan nyt ainakin ensimmäinen "uusi" kausi ihan rauhassa vanhoilla akuilla ja ihmetellään sitten lisää, kun LiPoista on tullut lisää käytännön kokemuksia muista luokista.
« Viimeksi muokattu: 01.12.08 - klo: 19.50 kirjoittanut reittila »
-Pekka

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #13 : 01.12.08 - klo: 19.46 »
Miksi pinionisääntö: 18 tai 20

Nimittäin jos on lupa käyttää jompaa kumpaa, niin miksei sitten myös 19.
Auton mukana tulee se 20, ja kun ostaa sen 18, niin nehän myydään yhdessä 19 kanssa.

Kyseessä on siis Tamiya MINI COMPETITION-luokka


Taitaa saada miniin kiinni alkuperäisiin reikiin VAIN pinioneilla 16, 18 ja 20.  Ainakin ymmärrykseni mukaan.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #14 : 01.12.08 - klo: 19.50 »
Jep, juuri olin tulossa vastaamaan omaan kysymykseeni  :grin:

No, kun niitä 19 on saatu riittävän monta kasaan, niin peräkkäin laitettuna niistä saa rakennettua nelivetominin  :cool:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #15 : 01.12.08 - klo: 19.52 »
Tarkoittaako "- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa"
ohjauspalan ja raidetangon nivelpalloa ?

Pystysuunnassa ei ole kuin yksi reikä, eli tuolla tarkoitettaneen sitä, että pallo voi olla todella "pitkäkaulainen"
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #16 : 01.12.08 - klo: 20.06 »
Oma mielipiteeni akku-kysymykseen puoltaa lipojen käyttöä. Mutta jos vain Nixx akut sallitaan, niin kuinka tasaiset ovat lähtökohdat perus pötköakulla ajavan matti meikäläisen ja satojen eurojen erillispurkulaitteita käyttävien, kennoja matchaavien pro kuskien välillä. En Nixx akkuja juuri tunne, mutta jollei näillä em. metodeilla saada lisähyötyä, niin laittaisiko niihin myöskään kukaan rahojansa kiinni.

Mitä tulee akkujen hinta kysymykseen, niin BB:nkin mainitsema Yeah Racing lipo akku, joka käy suoraan miniin, taitaa maksaa n. 30€. Olkoonkin, ettei kaikilla ole mahdollisuuksia/haluja tilata halpaa itämaan akkua, niin halukkaille sellaiset varmasti järjestyy.

Iskareista oman kokemukseni mukaan pitäisi classic-sarjaankin sallia öljytäytteiset iskarit. Vakioilla meno on melko takkuista, ainakin mutkaisella, teknisellä radalla.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #17 : 01.12.08 - klo: 20.07 »
Classic luokka on säännöiltää juuri sitä mitä KOKO mini touhun pitäisi ollakkin. Tuo viriluokka on jo jotain ihan muuta kuin mitä luokan henkeen mielestäni kuuluisi. Minkä takia joku haluaisi käyttää rahaa yli tuplaten paketista tulevan auton hinnan verran _minin_ virittämiseen kun samalla rahalla saisi jo oikeasti vaikka hyvän krossarin tai touringin, ja niissä saa sitten virittää niin paljon kuin haluaa. Vai onko taustalla ajatus taas keksiä uusi luokka johon saa upottaa rahaa kun muissa ei pärjää?
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #18 : 01.12.08 - klo: 20.15 »
Edit lisäys :
Mini-luokat on tarkoitettu mm. aloittelijoille.
LiPojen kanssa puuhastelu ei oikein istu tuohon lähtöajatukseen.
Jos näin ajatellaan niin onko todella edes järkeä perustaa rinnakkaista sarjaa jossa on yhdistettynä kalliimpi hinta ja onnettomat kennot?
Lipot ovat joka suhteessa käytännöllisemmät ja paremmat kuin se että jostain metsästetään kissojen ja koirien kanssa vanhoja 3800mah kisakennoja...
Ja lipot ovat erittäin hyvä vaihtoehto tuolle harjattomalle paketille. Kahdella lipo akulla pärjää varmasti kisat ja reenaa varsin paljon. Jotenka miten voidaan perustella nihmien käyttöä edullisuudella koska jos niillä haluat ajaa paljon joudut hankkimaan vähintään 4-5 akkua sekä mahdolliset purkulaitteet ja myös nihm kennot tuhoutuvat hyvin äkkiä verrattuna pariin kunnolliseen lipoon.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #19 : 01.12.08 - klo: 20.22 »
Toisaalta olisi siistiä olla Super-mini, mutta ei mitään ideaa oikeastaan. Tuo moottorikikkailu, aika monta konetta per vuosi, vai kierrätettäisiinkö niitä? Lipoissa olisi se, että yksi riittäisi ja ei tarvitsisi tasapurkaa. Muuten kannatan täysin vakiota miniä, mulla toimii loistavasti vakioiskareilla. Olisiko kippailematon mini enää hauskaa, jos maavarasääntöä laskisi vaikka 8mm:ään?
Jere M

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #20 : 01.12.08 - klo: 20.28 »
Tarkoittaako "- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa"
ohjauspalan ja raidetangon nivelpalloa ?

Pystysuunnassa ei ole kuin yksi reikä, eli tuolla tarkoitettaneen sitä, että pallo voi olla todella "pitkäkaulainen"

Pystysuunnassa kyllä, muttakun vaakasuunnassa on kaksi reikää.
No puhelimessahan tuo jo tuli puitua  :wink:
-Pekka

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #21 : 01.12.08 - klo: 20.32 »
Edit lisäys :
Mini-luokat on tarkoitettu mm. aloittelijoille.
LiPojen kanssa puuhastelu ei oikein istu tuohon lähtöajatukseen.
Jos näin ajatellaan niin onko todella edes järkeä perustaa rinnakkaista sarjaa jossa on yhdistettynä kalliimpi hinta ja onnettomat kennot?
Lipot ovat joka suhteessa käytännöllisemmät ja paremmat kuin se että jostain metsästetään kissojen ja koirien kanssa vanhoja 3800mah kisakennoja...
Ja lipot ovat erittäin hyvä vaihtoehto tuolle harjattomalle paketille. Kahdella lipo akulla pärjää varmasti kisat ja reenaa varsin paljon. Jotenka miten voidaan perustella nihmien käyttöä edullisuudella koska jos niillä haluat ajaa paljon joudut hankkimaan vähintään 4-5 akkua sekä mahdolliset purkulaitteet ja myös nihm kennot tuhoutuvat hyvin äkkiä verrattuna pariin kunnolliseen lipoon.

Ei ole järkeä, muttakun kahdelle luokalle on ns. sosiaalinen tilaus.
Kuten sanoin, katsellaan nyt ensin, mitä kokemuksia muista luokista saadaan LiPojen käytöstä.
IMHO Mini(t) ei todellakaan ole luokka, jossa testataan ensimmäisenä uusinta tekniikkaa.
Ymmärrän toki ajatuksesi juoksun, mutta jäitä nyt kuitenkin hattuun.
-Pekka

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #22 : 01.12.08 - klo: 20.38 »
"Virittämisen raja" tulee aika äkkiä vastaan auton rakenteesta johtuen, kuten esimerkin kerroinkin miniketjussa.

Kait suurin syy oli saada pro-kuskit pois, ja todellisille aloittelijoille/vähän ajaville(ajaneille) saadaan oman tasoinen ja tasainen kalusto.
Nythän on nähty erivauhtia kulkevia minejä, ja nekin vain suuremman tietotaidon ansiosta esim. noiden moottorien sisäänajon suhteen.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #23 : 01.12.08 - klo: 21.26 »
Jep, näyttää lipo aiheuttavan melkoisesti vielä näppylöitä...

Ihme homma, kun kuitenkin turisteihin tulossa jo ensi kaudelle ja ovat monta kertaa helpompia kuin nimhhit..

Balansoiva laturi vaan, esim imax 5b joka hoitaa automaattisesti koko homman kun kerran asettaa virran ja kennomäärän eikä maksa hunajaa...

Edit:korjattu typo
« Viimeksi muokattu: 01.12.08 - klo: 21.35 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #24 : 01.12.08 - klo: 21.30 »
Jaahans elikkäs joo-o...

Mielestäni säännöt on paria pikku epäkohtaa lukuunottamatta aikalailla kasassa, mutta kenties näihin asioihin puuttuisin:

Classic:

-Jos joku kokee tarpeelliseksi niin saisi halutessaan vaihtaa ne alumiiniset ohjauspalat. voin sanoa ettei kukaan vaudillisesti niillä mitään etua saavuta verrattuna vakioihin, puhtaasti kestävyystekninen asia..
(Vaikka toisaalta, enhän minä voi asiasta mitään tietää koska en koskaan ole ajanut muilla kuin muovisilla, enkä ole yhtään rikki saanut.. *puuta koputellen*).

-Iskarit voisi ehkä kuitenkin saada vaihtaa nestemalleihin, ehkä. (..ainakin etuiskarit :mrgreen:)

-Niin masentavaa kuin se onkin, moottorisäännöstä huolimatta radalla koviten kulkevat autot ovat ne, joissa on parhaat akut. Juuri tämän niin monessa luokassa ilmenevän pikku kirouksen (budjettiharrastajan kannalta) takia tuota harjatonta luokkaa ruvettiin alunperin kehittämään.
Jos akuissa tulee olemaan joku milliampeeriraja, niin sen tulisi olla niin pieni ettei kenenkään tarvitse lähteä kaivelemaan IB3600:sia tms. jostain honolulun mustastapörssistä.
..Tai sitten ei milliampeerirajaa jolloin voi suoraan ostaa sellaiset akut jotka on kasattu vähän "modernimmista" (lue: joka toinen kenno pimeänä) pattereista.
Vähän vaikeahko juttu tämä vakioluokan akkusääntö kieltämättä on.


Virimini:

-Lipot voisi aivan hyvin sallia. Tuolla harjattomalla paketilla ajettaessa on minissä jo käytännössä liikaakin voimaa vaikka ajelisi millä porakonepattereilla, niin turha lipoja on kieltääkkään koska kukaan niillä ei mitään etua saavuta.. olettaen tietysti että radat pysyvät totutunkaltaisina, elikkäs sellaisina ettei pitkiä suoria ole.

-Renkaiden hiominen/auton leventäminen/8mm maavara. MITÄ JÄRKEÄ TÄSSÄ ON?
Väitän, että kaikki nämä toimenpiteet olisivat turhia jos niinkin yksinkertainen ja vaivaton toimenpide kuin ETURENKAAN ULOMMAISEN NAPPULARIVIN KÄSITTELY PIKALIIMALLA sallittaisiin. tällaisilla renkailla kun laittaa täydet pitoaineet eteen ja taakse niin balanssikin on vielä täydellinen kaiken hyvän päälle..
Tämän pikku jutun kun suorittaa niin ei kaadu auto vaikka olisi 10mm maavara ja vakioleveyksinen koirankoppi. Eikä tarvitse kiroilla dremelöidessään eturenkaita traktorin peräkärryn renkaita muistuttaviksi palloiksi. Uudet eturenkaatkin saisi paketista suoraan toimimaan ilman että tarvitsee viettää niiden kanssa hinkatessa puoli tuntia per rengas.

-lopuksi todettakoon että luulisin harjattoman luokan olevan näistä kahdesta se edullisempi juuri sen takia ettei ole niin justiinsa noiden akkujen kanssa kun tehoa tulee aivan riittämiin muualta.

Siinäpä tulivatkin oikeastaan minua riivanneet asiat.
Btw: Jos classicin kilpailumaksuun sisältyy moottori, niin virin kilpailumaksuun sisältyy varmaankin ainakin rengaspari tai perinteinen pizza? :wink:

edit: Lisätty s-kirjain j- ja o-kirjainten perään viidennen kohdan toisessa virkkeessä.
« Viimeksi muokattu: 01.12.08 - klo: 21.45 kirjoittanut J.Hovi »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #25 : 01.12.08 - klo: 21.46 »
Kun Mini tuli hankittua niin silloin säännöt oli selkeät ja yksinkertaiset, silloin ajatteli että ah, kerrankin yksinkertainen ja tasaväkinen luokka missä ei ole nippelikilpailua.

Sen pohjalta tuli laitteet hankittua ja sääntöjen puitteissa rakennettua. Nyt sitten on riisuttava lähes kaikki aemmissa säännöissä sallitut osat pois tai sitten mentävä kauppaan ostamaan lisäpalikkaa Comp luokkaan...

Toivottavasti sääntöviidakolla ei pilata aitoa jokkisluokkaa ja saadaan harrastus pysymään edullisena sekä tasaväkisenä. Aina on niitä jotka osaavat tehdä samoista aineksista maukkaamman sopan, siitä ei pääse mihinkään ja sen kanssa joko tulee toimeen tai sitten ei.

Kohta joku alkaa hämmentämään luokkia autoon laitettavilla menestyspainoilla...
Kylätason RC-kuski.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #26 : 01.12.08 - klo: 21.49 »


-Niin masentavaa kuin se onkin, moottorisäännöstä huolimatta radalla koviten kulkevat autot ovat ne, joissa on parhaat akut.


Lipohan hoitaisi kaikki samalle viivalle samalla jännitteellä... ?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #27 : 01.12.08 - klo: 21.56 »
Lipoja kannatetaan viriluokkaan ehdottomasti!!

Lipot todella asettaisi samalle lähtöviivalle jännitteiden puolesta.

-Helppokäyttöinen, ja edullinenkin.

-Lataamiseen löytyy edullisia ja turvallisia vaihtoehtoja!
Esimerkiksi tuo hoitaa sekä latauksen että tasauksen:
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3630

Akkuvaihtoehtojakin löytyy, hyväksi koettu suoraan miniin sopivat esimerkiksi Yeah Racing kovakuoriset Lipo-akut:
http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-yeah-racing-lipo-pack-3200mah-lp0032-p-25829.html?cPath=52_1285

Sehän nyt vain on miltei sama asia olla hyväksymättä lipoja viriminiin kuin ajaisi Volvoa höyrykoneen voimin...

karvanaama

  • Vieras
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #28 : 01.12.08 - klo: 22.02 »
  Vai onko taustalla ajatus taas keksiä uusi luokka johon saa upottaa rahaa kun muissa ei pärjää?

Itse tunnustan ainakin olevani täysin vasta-alkaja. Ikää kohta kolmekymmentä ja kohta puoli vuotta lajia harrastanut. En ole pärjännyt ennen, yhden mini-kisan ajanut, enkä varmaan tulevaisuudessakaan. Mikäli muovisilla ohjauspaloilla mennään, niin maaliinpääsykin on työn takana. Näin varmaan monen muunkin aloittelijan kohdalla. Äkkiä into hiipuu, kun 5min erä keskeytyy jo 3min kohdalla.

Mikäli tarkoituksena on classic-luokasta sorvata edullinen ja helposti aloitettava kilpailuluokka mm. aloittelijoille, niin tulisiko meidän aloittelijoidenkin mielipiteitä huomioida, ilman että heti aletaan vetää mattoa jalkojen alta.

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #29 : 01.12.08 - klo: 22.11 »
Jos lipot sallitaan vakioluokkaan, nii silloin auton kulkupuoli on aika lähellä hiletöntä miniä. Tällöin tosin viriluokka erikseen tulisi tarpeettomaksi, ja kaikki aloittelijatkin pakotettaisiin käytännössä hommaamaan joko lipot tai harjaton systeemi jos meinaa vähääkään pysyä muiden kyydissä.
Näinkään se jokkisajatus ei toimi.