Hiilellinen kone saa kytkentänsä raapimalla metallia, ja se tekee jollekkin radioaallolle aina häikkää.
Konkkien tarkotus on imeä suuri osa tästä, sekä johdoista, että magneetti/radiokentästä koneen ympärillä.
JOS NIITÄ EI VIELÄ OLE, lisäisin heti.
Häiriön jatkuessa:
Katsoisin hiilein päitä ja kollektorin pintaa tarkkaan, jos kone on ennen tässä kokoonpanossa toiminut.
Mustuneet palamat/lyhyys -hiilien vaihdon syynä. Halpana osana eka kokeilukohde, jos muuta syytä ei näy.
Jouset: hehkuuntuminen voimattomaksi näkyy värieroina muotovirheinäkin.
Kollektori kuluu koko ajan ja urien pohjat kytkevät huonosti. Jossain on se raja, missä loppu kosketus-ala ei läpäise vaadittua virtamäärää hehkumatta.
Isojen tehojen läpäsy vaatii (yli 10 ajokerran välein viim.) kollektoritason sorvausta.
- sektorireunojen palamat vie kytkettynä olo-aikaa = tehon välittymis-aikaa
- em. kohdista hyppimään ruvenneet hiilet polttaa rummun epäkeskeiseksi
--
Pistisin kyllä kondensaattorin vastaanottimen "akkuliitäntään" poistamaan johtoja pitkin tulleita häiriöitä myös.