Blue Carpet Mini Cup 2008-2009
Blue Carpet Mini Cup on Pohjois-Suomen oma Tamiya Mineillä ajettava kerhokisasarja kaudelle 2008-2009. Sarja koostuu kahdeksasta (8) osakilpailusta, joista kunkin kuljettajan viiden (5) parhaan kilpailun pisteet lasketaan sarjan loppupisteisiin. Sarjan kuusi nopeinta palkitaan keväällä.
Kisaformaatti:
Alkuerät:
2 alkueräkierrosta, joissa molemmissa ajetaan 2*4minuutin erät peräkkäin. Tulokset kirjataan ylös, ja kaksi parasta tulosta neljästä lasketaan yhteen (4+4min > kierrokset + aika), joiden mukaan jaetaan lähtöruudut. Kaikki ajavat A-finaalissa.
Finaalit:
1. A-finaali on 8minuutin mittainen. Lähtöjärjestys alkuerien mukaan
2. A-finaali ajetaan kahdessa 4minuutin osassa, joista ensimmäiseen startataan 1. finaalin maaliintulojärjestyksessä, ja toiseen 4 minuutin finaaliin ensimmäisen 4 minuutin finaalin käänteisessä maaliintulojärjestyksessä.
Lopputuloksissa lasketaan 1. A-finaalin sekä paremman 4 minuutin finaalin tulokset yhteen.
Ilmoittautuminen:
Ilmoita nimi, luokka ja 1-3 kidettä Vesa Ylille tai Mika Anttoselle (Mika A) viimeistään kisaviikon torstaina yksityisviestillä tai OUA-osioon viestiketjuun.
Blue Carpet Mini Cup kisakalenteri 2008-2009:
I 4.10.2008
II 25.10.2008
III 13.12.2008
IV 14.12.2008
V 3.1.2009
VI 31.1.2009
VII 7.3.2009
VIII 4.4.2009
Sarjan säännöt on kopioitu Kalle Lehdon tekemistä KyPak MiniCupin säännöistä.
Säännöt- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan
- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). Takapyörän laakerit on hankittava erikseen.
- kuulalaakerit sallittu
- öljyiskuvaimentimet sallittu
- M-03R ja M-03L mallin sekä 3 Racingin alumiiniset etuohjauspalat sallittu tietyin rajoituksin
- tasauspyörästön jäykkyys vapaa
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 10 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1350 g
Tekniset säännöt
Runko ja ”irto-osat”
- M-03 tai M-03R (rakentaminen onnistuu myös M-03L ja M-03M –malleista jättämällä rungon pidennyspalat pois)
- kaikki osien muokkaaminen kielletty (myös keventäminen)
- osien poistaminen (esim. puskurit) kielletty
- M-03R -mallin ”takapuskuri” on sallittu
- koritolppien lyhentäminen sallittu
Voimansiirto
- vakiohammaspyörät
- vakiovälitys (20 t pinioni)
- tasauspyörästö pakollinen, mutta jäykkyys vapaa (spoolit ja one-wayt, torsenit yms. kielletty)
- vetoakselit vapaat
- kuulalaakerit sallittu
- muiden osien vaihtaminen kielletty
Jousitus
- vaimennus vapaa, mutta vaimentimien kiinnityspisteet rungossa ja tukivarsissa oltava alkuperäiset
- jouset vapaat
- maavara mi n. 10 mm mitattuna rungon päistä
Eturipustus ja ohjaus
- vakiomalli (M-03) käy sellaisenaan
- kuulalaakerit sallittu
- M-03R ja M-03M (Suzuki) –mallien ohjauspalasysteemi (ohjauspalat, C-palat, laakerit + kiinnitystarpeet) sekä 3 Racingin vastaava alumiiniohjauspala on sallittu, mutta käytettävä tiettyjä ohjausvarren reikiä, jotta geometria on sama kuin vakiomallissa (Kuvat 1 ja 2)
- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa
- ohjausvarret vapaat
- servoseiveri vapaa
- pyörän akselit (sis. hexit) vapaat
- vakio-osien keventäminen ja muu kuin edellä mainittu geometrioiden muokkaaminen kielletty
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty
Kuva 1 M-03R Ohjauspalan (49441 M03R Alum Front Upright )
sallittu ohjausvarren kiinnitysreikä (Kuva: Tamiya)
Kuva 2 M-03L –mallin (Suzuki) alumiinisen ohjauspalan (53523 Alum Front Upright Set) sekä 3 Racingin (3Racing
Aluminium Knuckle Arm for Tamiya M04M) sallittu ohjausvarren kiinnitysreikä (Kuva Tamiya)
Takaripustus
- ainoastaan vakiomallin (M-03) muoviset takaohjauspalat tai 2 asteen muoviset (53345 Toe-in Rear Upright) takaohjauspalat sallittu
- ainoastaan vakiomallin (M-03) valettu ylätukivarsi sallittu
- kuulalaakerit sallittu
- pyörän akselit (sis. hexit) vapaat
- osien keventäminen ja geometrioiden muokkaaminen kielletty
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty
Moottori
- ainoastaan vakiomallin mukana tuleva moottori tai 53689 Tamiya 540-J Motor
- sallittu
- 1 moottori/kilpailu
- moottorin avaaminen kielletty
- kollektorin puhdistaminen hiomalla sallittu
- hajonneen (ei pyöri) moottorin saa vaihtaa kilpailun johdon luvalla
- jäähdytysripa sallittu
- kaikki muu moottorin muokkaaminen kielletty
Akut
- 6 kpl ”Sub-C” –kokoisia NiMH tai NiCd –kennoja
- nimelliskapasiteetti max 4000 mAh
- kasattava ns. ”pötköakun” muotoon (3 kennoa peräkkäin ja kaksi rinnakkain)
- akut sijoitettava autossa alkuperäiseen paikkaan
Renkaat, vanteet, insertit
- Minin vakiorenkaat (50683 Tamiya M-Chassis 60D Radial Tires)
- renkaan pintaa saa hioa, mutta lisäkuviointi kielletty
- muu renkaan muokkaaminen kielletty
- Minin vakioinsertit (53255 Tamiya 60D Hard Inner Sponge)
- vanne on oltava Miniin tarkoitettu, mutta malli vapaa
- 4 kpl pyöriä/kilpailu (rikkoutuneen saa vaihtaa)
- hajuttomat pitoaineet sallittu
Kori
- Tamiya Mini Cooper Racing
- korin on peitettävä renkaat ylhäältä katsottaessa
- ylimääräisten reikien tekeminen kielletty
- etu-, taka- ja sivuhelmoista ei saa leikata enempää kuin koriin merkitty leikkausraja
- siipien lisääminen ja korin muotojen muokkaaminen kielletty
Blue Carpet TSB-10 Cup 2008-2009
Uusi oman kerhon TSB-10 luokka on saanut niin mukavasti suosiota kerholaisten keskuudessa, että ajamme kokonaisen cupin kisoja kevään 2009 aikana. Mukaan lasketaan jo ajetut BCR-kisojen 2 kisaa, sekä 3.1. minikisan yhteydessä ajettu TSB-kisa. Cupin kuudesta (6) kisasta neljä (4) parasta lasketaan loppupisteisiin. Sarjan menestyjät palkitaan viimeisessä kisassa 4.4.2009.
TSB-10 luokka on siis mun päästä keksitty luoka, jota ei ajeta muualla kuin meillä. Luokkaan saa osallistua 1/10 touringautoilla, kone ja kennomäärä ovat vapaat, mutta 5 kennoa ja mieto (yli 17 lankainen/10+t hiiletön) kone on suositus. Renkaiksi sliksit, mieluiten Sorex 28 tai LRP V-tec 27 eli ne millä Suomessa ajetaan. Sopivia renkaita löytyy edullisesti varmasti kerhon kokeneimmilta kuskeilta, kannattaa kysyä.
Kanniaisen Antti on voittanut kaksi edellistä kisaa 13.5t koneella, joten ei ole homma tehosta kiinni. Mukana on ollut huomatavasti kireämmälläkin koneella ajavia. Luokka on tarkoitettu kaikille uusille kuskeille ikään ja kokoon katsomatta, kaikki siis mukaan vaikka ajokokemusta ei olekkaan vielä montaa kerhokertaa. 70% listalla olevista kuljettajista aloittivat ajohommat vasta lokakuussa viime syksynä, eli 2kk kokemusta ja takana jo kolme kertsikisaa. Ei siis kannata arpoa, mukaan vaan!
Kisapäivät ovat seuraavat:
I 13.12.2008
II 14.12.2008
III 3.1.2009
IV 31.1.2009
V 7.3.2009
VI 4.4.2009