Onko tuo B4:n boksin keskiratas (idler gear) ihan perus kulutustavaraa? Eli on ihan normaalia joutua vaihtamaan sitä ~20 akullisen välein?
Kallishan tuo osa ei ole, mutta ajattelin silti kysäistä. Slipperi toimii mielestäni ihan normaalisti. Alkaa vaan tuo vaihteisto raksuttaa kovissa kiihdytyksissä ja paremman pidon paikoissa, eikä siitä nyt tosiaan ihan hirveän paljon ole aikaa, kun viimeksi juuri tuon keskirattaan vaihdoin.
Diffin ratas ei mielestäni ollut kulunut, mutta eipä kai senkään paljoa tarvitse kulua että alkaa yhdessä kulahtaneen keskirattaan kanssa hyppiä hampaita...
Kyllähän se idler gear on ihan kulutustavaraa. Toisilla niitä menee enemmän, toisilla vähemmän. Riippuu moottorista (tehon määrästä), slipperistä, ajotavasta, radasta ja niin edelleen. Alastulot hypyistä pitävälle alustalle tuntuvat ottavan koville, jos alas tullessa painaa hanaa.
Kyseinen osa taitaa olla hiukan alimitoitettu tällaiseen painavaan postilaatikkoon.
Mulla niitä meni pari kaudessa, kaveri joutui vaihtamaan useammin. Omalla kohdalla niitä alkoi mennä tiheämmin, kun top shaft:in hampaat kuluivat teräviksi. Vaihtamalla parani.
Idleriä saa myös alumiinisena. Se kyllä kestää, mutta pitää pahuksenmoista meteliä.
Niin, ja kertaakaan en muista käyneen niin, että idler/diffiratas olisivat noin vaan hyppineet hampaiden yli, aina on ollut hampaita poikki siinä kohtaa kun rutina alkaa. Rutina on kuulunut ennemminkin diffistä. Ja ajajakorokkeelta.
-Marko