Kirjoittaja Aihe: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON  (Luettu 26798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« : 13.03.09 - klo: 23.02 »
-Nyt olen itse harrastanut RC-autoilua niin pitkään että olis syytä kerrata hieman mitä mielessä on.
Eli kuin aloitin rc-autoilun tamiya renault 5 turbolla niin siinä nyt ei tietysti ollut elektroonista säädintä koska niitä nyt ei vaan ollut keksitty viellä ja kaiken huipuksi siinä oli servoille polttis auto tapaan vastarin akku. No sen sai pois kuin laittoi sen bec piirin, jotkut varmasti sen muistaa. Vuosi oli -83 ja -84 väliin.

-No sitten seuraavaksi tuli rattiradiot (nnitä oli jo jostain vuodesta -82 ko propo ex1 ja ex2 ja sanwan mashine) jossa ei ollut juurikaan mitään säätöjä mutta se oli toinen hieno juttu tähän harrastukseen, nythän se on jo ihan perus juttuja. Vuosi oli -86.

-No akut olivat niitä 1200mah nicadeja ja niillä ajoi vakio maputsilla n.6min ja kovaa meni  :lol: , no sitten ne tupsahttivat ne todella mahtavat punaiset sanyot 1400 jossa oli todella kova potku  :lol: . Vuosi oli jos en väärin muista n.-86 ja silloin ostin ekan elektroonisen noparin ja sen ostin Ola Pederseniltä halvalla koska se oli käytetty, 500mk (tiger säädin, Hanson sen teki ja hän tuli Sweduista) ja sen asensin minun tamiya super shottiin jossa oli 4 takaiskaria. Vuosi oli -86- -88.

- No akut parani ja loppu -80 lukua oltiin jo todella hulluissa amppi määrissä jossain reilut 2000 mah.

Kaikkea olen nähnyt siis nähnyt matkan varrella kuten niin moni teistä mutta nyt tulee se asia miksi tämän kaikkea kirjoitan, eli missä ollaan nyt.


LIPOT
HARJATON SYSTEEMI


Muuta ei tarvitse sanoa.

Eli mitä viellä on siis mahdollista saadaa tähän hienoon lajiin viellä. Siis onko niin mahtavia keksintöjä viellä edessä kuin nuo lipot ja harjattomat systeemit vai poljetaanko jo paikallaan :huh: Hiilikuita ja alumiinia jo on varsin arkipäivää ja nuo harjattomat on jo rtr autoissa ja hinnat suht kohdallaan.

Vaikka lipot ja harjattomat on varsin uusi keksintö niin kuinka paljon niissä on todellisuudessa viellä parannettavaa, sen kuin tietäisi jo.

Senkin olen huomannut että se mitä on keksitty jo kauan sitten niin niitä otetaan nyt uudestaan käyttöön, ja moni uusi kaveri luulee että vau, taas jotain uutta on rc-autoiluissa  :shock:


Jerzi
 :huh:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #1 : 13.03.09 - klo: 23.17 »
Materiaalipuolella mennään tällä hetkellä todella lujaa, nanoteknologiat ja kaikki. On ihan varmaa, että myös RC-markkinoille tulee parempia materiaaleja kuin hiilikuitu, titaani tms. Näitä materiaaleja on jo olemassa, kysymys on siitä, millaisen massatuotantovauhdin ne saa, eli kuinka nopeasti hinnat tippuvat "tavallisetn tallaajien" tasolle.

Toinen asia on akkuteknologia. Koko ajan löytyy uusia ja toinen toistaan parempia vaihtoehtoisia teknologioita akkujen valmistamiseksi, jälleen kerran kyse on paljolti muusta, kuin RC-autoilusta. Edelläkävijänä voisi olla vaikka kännykkäteollisuus. Muistan, kun sain ensimmäisen kännykän, Nokia NMT101:n. Sillä pysty puhumaan vakioakulla, jopa melkein tunnin, kännykkä painoi akun kanssa varmaan lähelle puoli kiloa. Se oli 90-luvun alkupuolella mahtava saavutus. Mikä saisi meidät ajattelemaan, että nyt on kaikki keksitty, ei varmasti ole.

Mekaniikka ja fysiikka sen sijaan ovat tieteenhaaroja, josta tuskin kovin kummalista uutta RC-autoiluun tulee, ainakaan lähitulevaisuudessa.

Henklökohtaisesti odotan enemmän materiaaliteknologian puolelta, koska se mahdollistaisi myös erilaiset, jopa vallankumoukselliset rakenneratkaisut, jos vaan materiaalit saadaan tarpeeksi kevyiksi ja kestäviksi.

Innolla huomista odottaen.
Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #2 : 13.03.09 - klo: 23.22 »
Hyvä vastaus.
Minäkin odotan parempaa laatua joka palvelee kuluttajaa eikä niinkään myyjää. Akut, moottorit ja säätimet palvelee varmasti tällä hetkellä näitä tavallisia rtr tason kuskeja todella hyvin mutta kenties kisaajat saavat jotain uutta jossain vaiheessä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Sprite

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #3 : 13.03.09 - klo: 23.31 »
Ydinpolttoaine.
Eipä tarviis juuri akkuja vaihella...

Jaa, teilläkö on vielä noita vanhoja lipoja?
-Mulla on täälä plutoniumia 120gr...
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #4 : 13.03.09 - klo: 23.32 »
Kokonaisuutena asia menee mielestäni niin, kuin muissakin elektroniikka/tuotekehityshommissa. Alkusatsaus maksaa, eikä varmuutta takaisin maksusta ole. Jotkut hullut ovat aina valmiita kuitenkin ostamaan uusinta uutta, oli kyse RC-autoilusta HiFi:stä tai mistä tahansa. Tällä kalliilla pääomalla rahoitetaan "jälkipolvien" mahdollisuus samaan. Esim. 42 tuuman LCD/Plasma maksoi vielä muutama vuosi takaperin sellaiset 6000-8000 euroa, nyt niitä saa 700 eurolla. Komponentit ja prosessit, jota valmistamiseen tarvitaan ovat ihan samat, määrät vaan sata kertaa suuremmat.

Jonkun pitää olla aina se, joka uskaltaa kokeilla uutta ja maksaa siitä paljon, muuten kehitys ei kehity. Massatuotanto ja "suuren yleisön" palveleminen tulee periaatteessa vasta sitten, kun keksintö itsessään on jo historiaa.

Haaste RC-autoilun osalta on se, että se ei ole ja tuskin koskaan tulee oleman sellainen "massalaji", jossa uusia innovaatiota voitaisiin talodellisin perustein järkeväsi kokeilla. RC-autoiluun tuskin koskaan saadaan sellaista rahamäärää, joka mahdollistaisi uusien materiaalien/tekniikoiden kehittämisen juuri tätä lajia varten, joten joudumme "tyytymään" siihen mitä muualla hyväksi todetaan ja odottelemaan hintatason sopivuutta.
« Viimeksi muokattu: 13.03.09 - klo: 23.51 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #5 : 14.03.09 - klo: 01.45 »
Mielestäni tänä päivänä rc harrastus on todella mukavaa,
ku on giga radiot, lipo akut ja älylaturit ja harjattomat koneet ja helposti ohjelmoitavat noparit.

Ehkä suurin tuleva juttu lähiaikoina on telemetrian kehittyminen.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #6 : 14.03.09 - klo: 01.50 »
En nyt ihan sanoisi että "RC-autoiluun tuskin koskaan saadaan sellaista rahamäärää, joka mahdollistaisi uusien materiaalien/tekniikoiden kehittämisen juuri tätä lajia varten, joten joudumme "tyytymään" siihen mitä muualla hyväksi todetaan ja odottelemaan hintatason sopivuutta."

Miettikääs vaikka karting-autoilua tai aiemminkin käyttämääni esimerkkiä lumilautailu.
Ne oli aikaisemmin, samoin kun rc-autoilu on vieläkin, marginaalilajeja. Nyt ei ole sellaista junnua jonka kaveraista vähintään kaksi kolmasosaa ei olisi joskus lautaillut eikä sellaista ukkoa jonka kavereista useat ei olisi ajanut karting-autolla.

Molemmat lajit sai tuulta siipiensä alle kun niiden parissa alettiin tehdä määrätietoista juniori- ja valmennustyötä. Miksei sitä tehdä rc-autoilussa vaikka edellytykset olis paaaljon paremmat ja lähtökohtasesti homma helpompaa/halvempaa kuin melkeinpä kaikissa muissa urheilulajeissa. Niin, tämä on urheilulaji mitä suurimmassa määrin! Monesti kaupunkien päättäjät ja muut viranhaltijat ohjaavat kyselyitä ja kyselijöitä kulttuuriväen puheille. Se on väärin. Jos curling on urheilua, niin rc-autoilu on sitä viisinkertaisesti!

Tulin tähän siitä syystä, että jos keskustelu on lajin teknisestä kehityksestä niin eikö pohtiminen kannattaisi aloittaa lajin itsensä kehittämisestä. Siitä on sitten helppo siirtyä nauttimaan teknisestä kehityksestä joka automaattisesti aina seuraa lajin kehittyessä.

Junioritoiminta, määrätietoinen uusien kuskien valmentaminen sekä kauppiaiden/maahantuojien nurkkakuntaisuus ja toistensa kampittaminen. Siinä pari "pikku" juttua jotka pitää korjata HETI jos joku haluaa että laji kehittyy tunnustetuksi ja arvostetuksi autourheilulajiksi. Se joku ei ole kauppiaat tai maahantuojat, ne ei ehdi. Meidän harrastajien ja aktiivien on se tehtävä. Sori nyt vaan.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #7 : 14.03.09 - klo: 12.32 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.12 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa MIKKELSONNI

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #8 : 14.03.09 - klo: 14.48 »
Kerrankin uusi ja mielenkiintoinen keskustelun aihe! Itse olen usein itsekseni miettinyt kuinka hidasta kehitys on loppujen lopuksi ollut. Suurimpana harppauksena eteenpäin itse pidän akkujen huomattavaa kehitystä ja aivan viime aikoina markkinoille tulleita gigaradioita. siinä se sitten melkein onkin! varsinkin autojen kestävyys puoli on edelleenkin usein todella ala-arvoista mikä on valmistajien puolelta asia mitä ei ole mitään halua parantaa. autojen ja varaosien hinnat ovat edelleenkin todella korkealla huolimatta niin sanotusta kiina ilmiöstä. Auto tehdään muutamalla kympillä esim kiinassa ja koto suomessa se saattaa maksaa toistatuhatta. Aika pitkään tätä hommaa seuranneena täytyy välillä ihmetellä mikä tämänkin miehen saa maksamaan muutaman centin osasta monta kympiä. Hieman vähentämällä rahastusta tätä lajia voisi toden näköisesti viedä paljonkin eteenpäin ja saada lajin pariin paljon uusia harrastajia koska realiteetti on että tällä meininkillä monella pikkupojalla ei ole mitään mahdollisuutta tulla lajin pariin.
BAJA 5B SS, ASSO B44.3, ASSO B5M

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #9 : 14.03.09 - klo: 14.58 »
Hyviä pointteja.

Eli akkuteknologia on kehittynyt samoin kuin noparit, moottorit, radiot ja materiaalit kuten hiilikuitu ja komposiitit, mutta mitä on tapahtunut itse rc-autolle? Edellä mainittu tuotekehitys on tehty jossakin ihan muualla kuin rc-automaailmassa.

Otetaan esimerkiksi M8 krossi. Mitä mullistavaa kehitystä tuossa on tapahtunut vaikkapa *Kössin MP6:n verrattuna, joka on lanseerattu joskus reilut kymmenenvuotta sitten? Kuten Jerzi jo aiemmin totesi, tuntuu kuin kaikki olisi jo keksitty ja vanhat ideat pomsahtaa esiin muutaman vuoden tauon jälkeen: Käännetään välillä iskarit vaakasuoraan ja seuraavassa mallissa taas pystysuoraan, käännetään moottoria hieman kulmalle jotta saadaan painopistettä keskemmälle (jäähdytyskansihan onkin se painavin osa moottoria), lisätään iskunvaimentimien tilavuutta ja laitetaan diffeihin lisää rattaita. Nämä sitten ruuvataan alumiiniseen pohjalätkään kinni jonka suurin edistysaskel on ollut se, että lisätään lätkän paksuutta, koneistetaan sitä sieltä täältä ja avot, siinä meillä on jäykkä ja "terradynaaminen" alusta. Ja tuollaisenahan se on sitten pysynytkin viimeiset kymmenen vuotta.

Jokaisessa asuu pieni insinööri ja toiset meistä joutuu tekemään inssihommia ihan työkseen. Skeptisyys on heille hyvä piirre.
 Onko M8 krossin pohjalevyn oltava tasainen lätkä? Miksei se voi olla ohuemmasta materiaalista ja pokkaamalla jäykistetty kuten oikeissa autoissa? Mitä järkeä on kääntää kardaanit kauheille kulmille, kun diffejä muokkaamalla saataisiin koko kardaanilinja siirrettyä pois keskeltä ja painavammat osat, kuten moottori, akku ja tankki, keskelle autoa? Eikö nykyaikaisilla materiaaleilla saada todellakaan tehtyä pienempiä diffejä ja miksi ne pitää purkaa jotta saa öljyt vaihdettu? Onko 16mm iskunvaimentimet oikeasti paljon paremmat kuin 14mm, vai onko tuo vain markkinointikikka kun ei muutakaan uutta olla keksitty? Onko 0.2gr koneistamalla kevennetty hexa parempi ja miksei tuota uraa voinut koneistaa läpi ja painoa olisi lähtenyt 0.4gr? Entä Pivot Ball? Kätevä kuin käkikello kunhan ensin ruuvaat renkaan irti...

Jotenkin tuntuu siltä, että M8 krossistakin on tullut bulkkituote, joka "pojalle" tarkoitettu lelu . Mahdollisimman pienillä tuotekehityskuluilla kehitetään mahdollisimman halpa auto, jonka innovatiivisyys on juurikin luokkaa "koneistetaan tuosta milli pois ja siirretään moottoria puoli senttiä eteenpäin". Noita sitten myydään halvalla ja samalla ihmetellään kuinka samankaltaisia nuo ovat keskenään. Ja jos jokin merkki on kalliimpi, ehkäpä juuri sen takia, että he yrittävät tehdä myös tuotekehitystä, se poljetaan maan rakoon: "Ei mitään järkeä ostaa noin kallista kuin samalla hinnalla saa kaksi tai kolme tuota toista merkkiä".

Meillähän on asiakkaana mahdollisuus vaikuttaa. Kannattaako ostaa merkki X jonka saa halvalla ja joka on suora kopio merkistä Y, vai kannattako ostaa merkki Y jotta saisimme markkinoille vieläkin parempia rc-autoja. Miettikääpä sitä kun ensikerralla menette ostoksille.

Lauantain jatkoa,
Janne T

*Toim.Huom. Kössi on esimerkkinä siksi, että tunnen ko. merkin parhaiten. Ei siksi, että se mielestäni edustaisi jotakin suurta innovatiivisuutta.

Edittiä: Mikkelsonni ehti kirjoittaa väliin... Kyllä minä väitän, että rc-autojen reaalihinnat ovat laskeneet ja voimakkaasti tuosta ajasta, kun esim. Jerzi on lajia aloitellut. 80-luvulla tuli pikkupoikana kuolattua noiden oikeiden rc-autojen perään, mutta eihän silloin olisi riittänyt edes aikamiehen puolenkuun palkka tuollaisen ostamiseen. Kyllä tuo Kiinailmiö, kilpailu sekä hintojen helppo vertailtavuus on hintoja laskeneet. Kolikon kääntöpuoli on vaan se, ettei kalusto oikein kehity...
« Viimeksi muokattu: 14.03.09 - klo: 15.16 kirjoittanut Janne T »
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa Jirka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #10 : 14.03.09 - klo: 15.25 »
RC-Autoihin on kehitelty jos jonkinnäköisiä systeemeitä ajoa helpottamaan oikeista (kilpa-)autoista. 90-Luvulla on nähty ainakin sutimisenestojärjestelmä, ajonvakautus ja kuulema jopa aktiivijousitus. Nämä kaikki kuitenkin kiellettiin ja mielestäni se on aivan oikein. Näiden kaikkien tarkoituskena oli helpottaa ajamista ja jos nämä olisivat saaneet jäädä elämään, olisi ongelmana olleet: kalliimpi hinta harrastukselle ja ajamisen helpottuminen; "kuka tahansa" olisi pystynyt ajamaan kovaa eikä oikean ajotaidon kehittämiseen ja auton säätämiseen käytetty treeniaika olisi enään ollut niin tärkeää. Alla jotain, mitä näistä muistan:

Sutimisenesto - LRP:n Jyrgen kehitti 2WD sähköcrossariinsa johonkin EM-kisaan nopeudensäätimen yhteyteen kaksi anturia, toisen eturenkaaseen ja toisen vastarattaaseen. Näiden pyörimisnopeuksien suhdetta seuraamalla nopeudensäädin antoi kaasua, tai siis amppeereita, moottorille sopivasti. Vaikka luistokytkin ja Losin "hydra drive" olikin keksitty, teki tämä kuulema takatuupparin ajamisen, erityisesti liukkaalla radalla, todella helpoksi. Mutkasta lähdettäessä liipasin vain pohjaan ja auto kiihtyi nätisti ja about optimaalisesti ulos. Tästä tehtiin kuitenkin samantien sääntömuutosehdotus seuraavaa kautta varten, että aktiiviset ajoa helpottavat laitteet kielletään. Loppukausi ajettiin herrasmiessopimuksella ilman sutimisenestoa.

Ajonvakautus - Joku GM:n "tehdas"kuski oli jemmannut sähköcrossi 4WD EM:ssä nopeudensäätimen alle gyroskoopin. Näitä gyrojahan on esim. (RC-)helikoptereissa käytössä, ihminen ei semmoista kuulema helposti ilmassa vakaana muuten pidä. Tämä vakauden helpon lisäämisen siirtämisenä RC-autoihin  saattelemana oli kai tämäkin kuningasidea keksitty. Kaveri jäi tästä alkuerissä kuitenkin kiinni, kun Dallas oli katsonut tuomarina ajoja ja huomannut, että kaverilla on aika nopeat refleksit ja sorminäppäryys eturenkaiden tehdessä korjausliikkeitä poikkeuksellisen kovaan tahtiin. Erän jälkeen suoritetussa katsastuksessa oli löytynyt mystinen ylimääräinen mötikkä vastarin ja ohjausservon väliin liitettynä. Tämä gyro kiellettiin ilmeisesti juuri tämmöisenä ajoa helpottavana aktiivisena komponenttina. Lopuissa alkuerissä ilman gyroa oli kuskin tulokset laskeneet kuulema selvästi alemalle tasolle. Auto oli kuulema esim. pitänyt eturenkaat eteenpäin suunnattuna, jos sitä käänteli pystyakselinsa ympäri kun ratti oli suorassa. Korjausliikkeitä taas oli kuulema tullut samaan tahtiin, kuin mitä jossain radiohäiriötilanteessa olette nähneet ohjausservon "tärisevän".

Aktiivijousitus - Tästä oli huhua, että Japanissa olisi joku, ilmeisesti Yokomo, kokeillut kehittää aktiivijousitusta RC-sähköcrossiin. Tätä oli kuitenkin testattu senverran julkisesti, että järjestelmä oli huomattu ja tämän perusteella oli tehty päätös, että seuraavan vuoden sääntöihin tulisi lisäys aktiivijousituksen kieltämisestä. Kehityskulut olisivat olleet vielä senverran suuret, että projekti haudattiin saman tien.

Jirka


Poissa Jirka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #11 : 14.03.09 - klo: 15.56 »
Senverran vielä autojen kehityksestä tai oikeastaan viimeaikaisesta kehittymättömyydestä ja insinööräilystä. Mielestäni, vaikka en ole kymmeneen vuoteen oikeasti RC-autoa ajanutkaan, RC-autot ovat saavuttaneet tietyntasoisen teknisen huipputasonsa, jota nyt sitten voidaan enään vain marginaalisesti optimoida. Vaikka mitä on kokeiltu ovat esim. 2WD sähkökrossarit olleet käytännössä Asson RC10:n kopioita perusratkaisultaan sitten vuodesta 1984. Miksi? Ne muut eivät vain ole toimineet peremmin. Ainoa poikkeus on X-Factory, joka keksi keskimoottorin tähän luokkaan uudestaan, koska aiemmin rengaskumiteknologia ei ole mahdollistanut tarpeeksi suurta takapitoa tähän luokkaan. No onko X6:nen parempi kuin takamoottorinen? Joissain tilanteissa on, joissain ei kuten sekin onko alatukivarren pituus 5mm pidempi vai lyhyempi yms.

Se perusinsinöörityö on jo aika pitkälle tehty. Ei "oikeassa" moottoriurheilussakaan ole mitään radikaalia keksitty sitten 80-luvun, paitsi elektroniikan kautta, mutta onko sekään reilua, että paremmuuden ratkaisee insinöörit läppäristään tallin takahuoneesta eikä kuskit radalla. Esim. viime kausien tärkein viilaus F1:ssä oli aerodynamiikka, joka tavalliselle ihmiselle ei aukea ollenkaan, kun ei edes näe miten tuulitunnelissa se ilma virtaa F1:sen koria ja siipiä pitkin. Näitä aerodynamiikkamuutoksia pitää sitten tehdä joka radalle omansa. Onneksi RC-autoissa ei ole enempää kehittyneempää elektroniikkaa, yms. vaan perusmaalaisjärjellä pärjää jo aika pitkälle, vaikka yritystä on ollut, kuten yllä kirjoitin. Myöskin moneen asiaan käypä sanonta: "keep it simple" toimii myös pitkälle kilpa-autoihin, kilpa-autojen koosta riippumatta.

Sinänsä muuten hassua, että aika monesta tuntemastani RC-autokuskista on tullut kone(diplomi)insinööri, vaikka harrastus olisi aloitettu alle 10-vuotiaana, miksiköhän?

Jirka, koulutukseltaan koneinsinööri



Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #12 : 14.03.09 - klo: 17.15 »
Sen verta Jirkan viestejä pitää kommentoida että vaikka autossa olisi kuinka paljon ajamista helpottavaa tekniikkaan niin aina on joku joka osaa ajaa koviten sillä autolla. Ajotaito ja nopeushan on vain sitä että saa autosta ulosmitattua kaiken suorituskyvyn. Vaikka kuinka on luistonestoa, abs-jarrua ja muuta hallinnanhelpotusta niin silti sen kisan voittaa se joka sillä autolla osaa ajaa lujimpaa. Tietenkin sillä oletuksella että kaikilla on sama tekniikka käytössä.

Itse lisäisin listaan vielä pari juttua missä kehitystä tulee varmasti lisää. Yksi on autojen korit ja aerodynamiikka. Tuulitunnelit ja tietokone cfd-laskelmat varmasti yleistyvät ja näitä tekniikoita käytetään enemmän koko auton tai rc-vehkeen suunnitteluun kuin pelkästään korin ja siipien muotoiluun. Suurimpina kehityskohteina auton downforce kasvattaminen ja siitä aiheutuvan ilmanvastuksen pienentäminen (niinkuin F1:ssä). Polttispuolella koneiden teho alkaa olla riittävä joten on mahdollista että siirrytään pienempiin koneisiin paremman polttoainekulutuksen takia. Akkupuolella suurimmat kehitystarpeet on varmasti akkujen painossa ja latausnopeudessa. Ja tietenkin hinnassa.

RC-kehitykseen vaikuttaa hyvin paljon eri luokkien säännöt. Esimerkiksi rengaspuolella polttiskrossissa renkaat taitaa olla järjestään rajoitettuja tiettyyn ennaltasovittuun malliin. Myös esimerkiksi M8 krossariin on vaikea tehdä mitään radikaaleja muutoksia jos niiden edut ova todella pieniä mutta hinnaltaan kovia. Pahin RC-autojen kehitystä rajoittava tekijä on auton komponenttimaisuus, mikä toisaalta on myös vahvuus. Moottori, servot ja muut osat on oltava vakiotavaraa joka varmasti asettaa omat rajoituksensa auton suunnittelussa. Esimerkiksi polttiksen moottorin, kytkimen ja keskidiffin voisi varmasti tehdä "yhdestä puusta" mutta sitten se sopii vain siihen yhteen autoon ja pienet valmistusmäärät pitävät hinnat korkealla.

Joitain hienoja piirteitä on ainakin minun mielestä se että entistä enemmön on saatavilla scalempaa tavaraa. Esimerkiksi Rc-crawling ja muut scalemmat ja erilaiset lajit tulevat esiin ja rikastuttavat rc-harrastusta eri muodoilla. RC ei enää ole ainoastaan niitä avaruuslaivan näköisiä buggyja ja isoja lentsikoita :).

Poissa Jirka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #13 : 14.03.09 - klo: 17.48 »
Tämä syy, että "kuka tahansa voisi ajaa kovaa" tuli mm. yhdeltä senaikaiselta euroopan huippukuskilta, jolla oli taustatietonaan tehtaan näkökulma asiaan. RC-autoilu on kuitenkin pohjimmiltaan tekniikasta kiinostuneiden "poikien" puuhastelua ja semmoisena se on haluttu pitääkin. Kun taas esim F1:ssä joku keksi palkata ohjelmoijia kehittämän aktiivijousitusta, sutimisen estoa yms. ei se perinteinen moottorin, tulivarsien ja rungon duunailu ollut enään tarpeeksi tehokasta. Joku keskinkertainen kuski ajoi keskinkertaisella autolla ja voitti kisoja, kun talli oli keksinyt jonkun elektroniikkalaatikon johonkin väliin ja saavutti sillä 2-sekuntia kovempia kierrosaikoja. Luulisin, että tähän ei haluttu lähteä, vaan haluttiin pitää kiinni omasta "valta-asemasta ja siitä, että ainakin niillä, jotka vallassa olivat, olisi kivaa. Tosin myös aika monella muullakin oli kivaa, koska tekniikka ei ollut mitään rakettitiedettä eikä myöskään tähtitieteellisen hintaista. Se, että vuoden 1993 MM:n olisi voittanut joku Tamiya-kuski ei haluttu. (Tamiya ei silloin ollut vakavasti otettava RC-kilpa-automerkki vaan joutui taistelemaan kaksi touring MM:ää vakuuttaakseen itsensä RC-kilpa-autopiireissä.)

Poissa Jirka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #14 : 14.03.09 - klo: 21.23 »
Veikkaan, että tulevaisuuden autot tulevat olemaan vain helpompia mekata ja ajaa. Tähän on syynä pääasiassa säännöt ja ihmisen rajallisuus.

Aerodynamiiksta: Siipien koko on rajattu ja tämäntakia mm. sähköcrossissa käytetään aika posketonta gurney-lippaa takasiivissä. Onko muuten edelleen (rata)säännöissä kohta, että korin alaisten ilmavirtausten parantelu on kielletty? Jos näin on, niin juuri siellä, missä 1:1 kilpa-autoissa aurodynamiikalla kikkaillaan ehkä eniten, jää RC-puolella pois. Toinen syy, miksi RC-autossa ei aerodynamiikalla suuria edistyksiä tulla saavuttamaan, on auton koko. RC-auto on käytännössä turbulettistä virtausta aiheuttava möykky, joka kulkee kokoonsa nähden aika kovaa. 1:1 autoissa ilma pääsee joissain kohti menemään/rauhoittumaan lineaariseksi virtaukseksi, mutta RC-autoissa ei. Kolmas syy on renkaat. Ne ovat RC-autoissa suhteessa paljon isommat kuin 1:1 autoissa. Niiden aihettamat ilmapyörteet sössivät loputkin mahdollisuudet saavuttaa huomattavaa parannusta RC-mittasuhteissa. Korilla ei mielestäni voida merkittävää parannusta aikaan saada. Krossissa etuiskarituki, etuiskarit, renkaat ja etutukivarret saavat jo semmoisen pyörrevirtauksen aikaan, että se rauhoittuu vasta pitkälti auton takana. Predator yritti tähän parannusta, mutta ei se mielestäni aerodynamiikkansa takia selvää parannusta muihin verrattaen saannut aikaan. Samoin käy touringissa, siinä vaan se etumaski tekee saman. 1:8 ja lankkrataluokassa voitaisiin jotain saada aikaan, ellei säännöt määrää Lolan korimuotoilua vuodelta 1970 ainoaksi malliksi, joka hyväksytään. Esim. edestä katsottuna lähellä U:ta näyttävä kori voisi olla tehokas, vähän niin kuin SLOT-autojen korit.

Renkaissa näen kehitysmahdollisuuksia joka luokkaan. Nehän määrittelevät kuitenkin erittäin ison osan auton toimivuudesta ja kun RC-autoissa ne ovat vielä niin suhteettoman isotkin, niin sitä enemmän. Rengassotaahan käydään myös 1:1 kilpa-autoissa. Renkaissa kehittyvät kumimateriaalit saavat parannusta aikaan, samoin niihin voisi olla mahdollista keksiä crossipuolelle uusia kuviointeja. Myös renkaiden keventäminen ja sitäkautta paraneminen voisi olla mahdollista.

Yksi, mitä monet vasta muutamia vuosia RC-autoilla kilpailleet eivät ehkä ole huomanneet, on se että radat muuttuvat aikojen saatossa hyvinkin erilaisiksi. Krossissa jaettiin ennen ns. vellinvatkausta, eli pehmeillä kivituhkaradoilla, joissa saattoi olla jopa kokonaista yksi hyppyri ja tästä auto lensi kovilla kuskeilla yli auton pituuden verran. Nyt ajetaan kovilla saviradoilla, joissa auto lentää semoisia hyppyjä, joita ei voisi 1:1 autoilla kuvitellakaan tekevänsä. Samoin asvaltti ja matot ovat kehittyneet ratapuolella, vai oletteko kaadelleet kokista asfalttiin viime vuosina? Jo pelkästään tämäntakia myös autot ovat muuttuneet hyvinkin paljon. Koska tehoja on tullut niin paljon, että sitä on suurinpiirtein tarpeeksi, pito on parantunut, samoin renkaat ja crossissa hypitään samaan tahtiin kuin kumparemäenlaskussa on auton helppo ajaminen tullut ja tulossa tärkeäksi. Etenkin jos lipojen ja hiilettömien koneiden takia erien pituuksia joskus muutetaan pidempään suuntaan. Tommoisella känkkäväärällä autolla, jolla ihmisen keskittymiskyky pystyy juuri vetämään 5-minuuttia kolairoimatta, ei ajeta tasaisia kierrosaikoja 30-minuutin erissä. 

Crossiluokissa, joissa ollaan siirretty auton painopiste keskelle runkolinjaa, esim. Durango, Aero ja Losi 8ight on niitä viimeisiä silmin helposti havaittavia parannuksia, joita nykyisillä radoilla ajettavilla autoilla tullaan näkemään. Ehkä myös Schumacherin uusi 4WD auto, jossa moottori pyörii "oikeaan" suuntaan, helpottaa juuri hyppimistä. Ehkäpä myös 1:8 polttiksissakin nähdään vielä hihnat, mutta laittakaa se moottori sitten pyörimään heti oikein päin! Toinen muutos voi olla tuo X-Factoryn keskimoottorisuus, mutta se vaatisi rengasteknologian kehitystä ja/tai sitä, että ratojen pito paranee. Veikkaan myös, että Asso en anna MM:en ajettavat nurtsiradalla tai muulla vastaavalla hyväpitoisella, ennenkuin keskimoottorinen B5 on valmis.

Viimeinen kohta autojen parantumiseen tai niiden parantumattomuuteen on ihmisen rajallisuus, reaktioaika vain on mitä se on ja nykyset autot, etenkin rata-luokissa, kulkevat mielestäni aika kovaa. Voiko niitä enää laittaa juurikaan nopeammin kulkemaan? Ajamisen helpottaminen pienillä säädöillä on ainut, mitä saadaan aikaiseksi. Ei usko niiden saavuttavan mitään luokaa 2-sekunta nykyistä kovempia kierrosaikoja koskaan keskimääräisellä radalla. Myös säännöt viilataan aina siihen suuntaan, että nopeutta ja kierrosaikojen paranemista ei tule enempää. Keksitään esim. uusia moottorinkokosääntöjä yms.

Materiaalien paraneminen rungossa, tulivarsissa yms. en usko parantavan autojen ajettavuutta yhtään. Crossiluokissahan auton minimipainoon saattaminen ei liene enään vähäänaikaan ollut mikään must. Materiaaleilla voidaan saada auton painopiste keskemmälle ja pois tukivarsista ja voimansiirrosta, mutta kyllä painonjakauma joka suuntaan alkaa olla niin lähellä optimia kuin olla voi. Samoin jos renkaat painavat siellä tukivarsien päässä enemmän kuin koko tukivarsisysteemit tai voimansiirto muutoin yhteensä, on aivan sama vaikka tukivarret eivät painaisi mitään. Sama koskee voimansiirtoa. Jos jostain diffin ulostulokoiranluusta tai jostain akselista väännetään 1g pois, se rengaskumin massa 10cm keskipisteestä on PALJON. Se rangas on se massa, jota veivataan ylös ja alas ja pyöritetään. Myöskin materiaalien hinta on rajoittava tekijä. Näitä RC autoja tehdään muovivaluna tai max alumiinista jyrsien kiinassa. Jos runko tai joku muu painava ja merkittävä osa pitäisi tehdä jostain ufo-materiaalista, auton hinta olisi heti *n+1.
 
Jirka
« Viimeksi muokattu: 14.03.09 - klo: 21.40 kirjoittanut Jirka »

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #15 : 16.03.09 - klo: 01.19 »
Kerrankin erittäin kiinnostava aihe.

Hyviä pointteja ja analyysiä on koottu ja monelta kantilta pohdittu.

Huomattavaa on, että Aasian maissa kopiointiin suhtaudutaan erilaisella asenteella kuin täällä meillä päin. Siellä päin käsittääkseni ajatellaan, että hyvälle tuotteelle tehdään kunniaa kopioimalla sitä. Korjatkaa, jos olen väärässä kun kerron M8-luokassa olevan mahdollista ajaa 13 eri automerkillä.
Sähkökrossista en osaa paljon sanoa, mutta lyhyen aikaa seuranneena ainakin muutaman samantapaisen ratkaisun voi helposti löytää.

Itse toisin esille harrastusvälineissä pari kehityskohdetta:
-moottorien hyötysuhteen parantaminen (sekä sähkö että polttomoottori)
-autojen hyötysuhteen parantaminen esim. pienemmät pyörivät massat ja parempi aerodynamiikka
-lämmönsiirto pois kuumista osista esim. parantamalla aerodynaamisia ominaisuuksia tai käyttämällä toisenlaisia materiaaliratkaisuja
Nämä kehityskohteet vaikuttavat mielestäni suoraan tarvittavaan energiaan tai saatavillaolevaan tehoon.

Yksi asia, jota monesti mietin on liikojen kompromissien tekeminen. Ymmärrän, että niitä pitää tehdä, mutta hidastaako se kehitystä?


Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #16 : 16.03.09 - klo: 09.22 »
Eilen vein 3 2wd autoa kaverille näytille.
ASSO RC10 WC, VAKIO -94
KYOSHO ULTIMA, VIRI AMME RUNGOLLA JA PITKÄT TULIVARRET JA OPTION HOUSE ISKARIT -89
KYOSHO ULTIMA ALEC&LANE RUNGOLLA -88

ja todettiin että eipä ole kehitys mennyt nyt ainakaan sähkö takatuuppari autoissa kovinkaan paljoo eteenpäin. Asiaa kuin tutkittiin enemmän niin todettiin että vanhanajan autot siis 2wd eet ne olivat paljon kestävämpiä. Ultima ja rc10 olivat suorastaan tunnettuja siitä että olivat kulutus kestäviä. No nyt pitää muistaa että silloin olivat sähköjen tehot ja radat erilaisia kuin mitä ovat nyt. Asso oli viellä siitäkin tunnettu että se oli suorastaan panssari vaunun painoinen vakiona.

Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Jirka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #17 : 16.03.09 - klo: 15.51 »
Eilen vein 3 2wd autoa kaverille näytille.
ASSO RC10 WC, VAKIO -94
KYOSHO ULTIMA, VIRI AMME RUNGOLLA JA PITKÄT TULIVARRET JA OPTION HOUSE ISKARIT -89
KYOSHO ULTIMA ALEC&LANE RUNGOLLA -88

ja todettiin että eipä ole kehitys mennyt nyt ainakaan sähkö takatuuppari autoissa kovinkaan paljoo eteenpäin. Asiaa kuin tutkittiin enemmän niin todettiin että vanhanajan autot siis 2wd eet ne olivat paljon kestävämpiä. Ultima ja rc10 olivat suorastaan tunnettuja siitä että olivat kulutus kestäviä. No nyt pitää muistaa että silloin olivat sähköjen tehot ja radat erilaisia kuin mitä ovat nyt. Asso oli viellä siitäkin tunnettu että se oli suorastaan panssari vaunun painoinen vakiona.

Jerzi


Oliko se Ultima A&L-rungolla muuten niillä heiluritukivarsilla?

Muuten voisi kommentoida vielä, että alumiinirunko alkaa varmaan tehdä comeback:iä! Kun paino ei ole enään ongelma, vaan välillä jopa etu, niin painavampi alumiinirunko on parempi ottamaan vastaan iskuja ja värinöitä kuin kuitu-pohjaiset rungot. Myös tuo lämmönkäsittely on tehokkaampaa.

Sattuipa muuten eilen surffaillessa silmään aika advanced-tasoinen projekti, jossa kaveri virittää Tamiya Dyna Storm:ia semmoiselle tasolle, että meinasi muutaman kuvan jälkeen tippua silmät päästä. http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?showtopic=42222&st=0
En jaksanut vielä lukea noita tekstejä, mutta kuvat, joita tuolla oli, ovat aika mielenkiintoisia. Senverran kyseisestä autosta tiedän, että tuota ei kaupasta koskaan saanut, niitä jaettiin vain Tamiya tiimi-kuskeille, ja Suomessa niitä taisi olla tasan kaksi.

Jirka

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #18 : 16.03.09 - klo: 16.35 »
Muistaakseni tuo mallin nimi oli trf 211x ja Heinoset niillä ajeli.

Se ultima oli just niillä heiluri tulivarsilla ja se on ihan uusi käyttömätön auto ja nyt siihen pitää löytää alec&lane in voimansiirto siihen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa antton2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #19 : 16.03.09 - klo: 17.18 »
Schumacherin TopCat ja Cougar versiot olivat aikanaan hyviä 2wd kiesejä erityisesti kuoppaisilla radoilla hyvän geometrian ansiosta. Hihnavedot ja kestävyys asiat yleensä olivat vähän heikolla tolalla. Alumiinirungot olivat vankkoja ja muodostivat korin kanssa ammemaisen rakenteen, kori oli kevyesti velcro tarroin kiinnitetty. Schumacher keskittyi kilpa-autoihin ja sillä oli oma vankka kannattajakuntansa

Poissa Shogunmarui

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #20 : 18.03.09 - klo: 13.11 »
Kohta traxxas julkaisee vedellä käyvän ikiliikkujan harjattomalla vesikoneella ja vesisäätimellä mikä imee virtansa veden aaltoliikkeistä. Välityksiä on kahdeksaa eri välitystä ja kaikki vaihdettavissa ohjaimesta. Laadukkaat öljyiskarit löytyy ja korkeutta pystyy säätelemään ja löysyyttä ohjaimesta. Auton kori on täynnä miniminimini led valoja jotta pystyy vaihtamaan auton lookkia hetkessä kytkemällä kori lähettimen usb väylään (lähettimessä mozilla firefox ja windows vista) Auton pystyy heittämään kolmesta kilometristä tai ajamaan autolla päältä mutta autoon ei tule edes naarmua. Renkaissa on uutta "muovautuja m3" kumia jonka muotoa pystyy vaihtamaan ohjaimesta joten renkaat sopii radalle kuin radalle eivätkä ne kulu vaikka kuinka suttaisi. Auton huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa vaivaiset 130km/h vaikka tosipuheessa auto kulkeekin vain 126km/h. Servo kääntyy oikealta vasemmalle tarvittaessa alta 0.002 sekunnin. Ja autosta ei tosiaankaan kulu mikään eikä mikään mene rikki. Mahtaisi olla tämän jälkeen tylsähkö harrastus? Niin ja ohjaimessa ei ole pattereita koska se toimii magneettisäteilyjen voimalla joita traxxas  satelliitti lähettää avaruudesta maan päälle, autossa on myös automaattiajotoiminto ja varashälytin. Tv, stereot, digiboksi, mikroaaltouuni, jääkaappi ja pakastin...
~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #21 : 18.03.09 - klo: 13.49 »

Seuraavan sukupolven ohjaimet ovat jo testiensä loppusuoralla.

"Ajobibo" vain päähän, jää kädet vapaaksi vaikka huitoa, pelkkä ajattelu riittää käskyttämään autoa, kaikki pahat ajatukset nostajista siirtyvät suoraan järjestäjien tietokoneen tiedonkeruujärjestelmään, josta katsastuksen yhtenä osa-alueena jaetaan hylkäyksiä/muita rangaistuksia, solvaavat ajatukset aiheuttavat automaattisen hylkäyksen ja kilpailukiellon.
Tuomioista ei tietenkään voi valittaa.

Pieniä ongelmia on vielä lainsäätäjien kanssa tietoturvan suhteen, mutta eiköhän vielä tällä vuosituhannella saada selväksi sekin ongelma.
On nimittäin käynyt ilmi, että rc-kuskit ajattelevat "ties mitä" ajaessaan, vähän niinkuin 1/1 autoliikenteessäkin.

Japanilaisilla on jo hyvin pitkälle kehitettynä tuo magneettikentän avulla kulkeva rc-auto.
Ei renkaan kulumista, ei pitoainetta, ei laakerikustannuksia, ei väliä vaikka diffi olisikin jäänyt huoltamatta viimeiset vuodet, ja ennenkaikkea, ei väliä onko hihna- vai kardaanivetoinen, joten taistelut tälläkin foorumilla loppuvat sen suhteen.

Pitkiä vanhoja perinteitä muistuttamaan jätetään kuitenkin yksi luokka, MINIT.

Niissä on muutenkin kehitys vielä alkutekijöissään, niin sääntöjen, moottoritehojen ja moottorinjohtojen oikeaoppisesta tavasta, siis liittimillä vai juottamalla.... siis tinaus.

Onneksi moottoreista on saatu jo se päätettyä, eli hiilikoneesta josta on hiilet jätetty pois, sillä saa osallistua kumpaankin luokkaan, hiilellisiin ja hiilettömiin.... onneksi.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #22 : 18.03.09 - klo: 20.00 »
Minusta RC autoissa voisi olla semmoinen laturi, niinkuin 1/1 autoissa, joka lataa akkua.
Olisi paljon kätevämpää, kun ei tarttis koko ajan ladata akkuja ja pystyisi aljamaan paljon kauemmin.   :cheesy:
Semmonen olisi varmaan aikas hankala tehdä, varsinkin johonkin offroad autoon, kun siellä on niin kova tärinä ym.
Varsinkin polttis offroad autoissa olis kätevä, kun se lataa vastarin akkua.

Enpä tiedä onko mahdollista, mutta tämmönen tuli vaan mieleen...  :roll:  :afro:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #23 : 18.03.09 - klo: 20.09 »
Hyvin vaikea toteuttaa + se vie tehoja ja lisää polttoaineen kulutusta.
Varsinkin polttoaineen kulutus on se mitä on kokoajan pyritty vähentämään.

Ratkaisu tähän on suurikapasiteettinen lipo akku.
Reilu 2000 mah kun on lipossa kapasiteettia niin sillä ajaa jo monta tuntia putkeen painon ollessa silti jopa vähemmän kuin nimh akussa.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #24 : 18.03.09 - klo: 20.28 »
Niin ajattelinkin, että se on hankala toteuttaa...
Ei se tosiaan ole kovin hyvä idea, mutta tuli vaan mieleen  :grin:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #25 : 18.03.09 - klo: 22.26 »
Ei se nyt ihan kammottavan vaikea olis toteuttaa, mutta hyöty jää pieneksi.

Hauska idea kuitenkin.

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #26 : 18.03.09 - klo: 22.34 »
Iskarit kun kehittyisi samalle tasolle mitä isommissa peleissä on. Ulkopuoliset säädöt ainakin puristus/paluuvaimennukselle ja hifistelijöille hidas/nopea säädöt erikseen, vielä niin että mikään säätö ei vaikuta toiseen vaan toimii itsenäisesti.

Saattaa tulla tekniikka painavaksi tai liian pieneksi toimiakseen näissä pikkupiruissa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #27 : 18.03.09 - klo: 22.50 »
Tässä auto joka on vietä jo aikas pitkällä kehityksessä, jos se toimii niin se on taas toinen juttu.
Jerzi

http://rc10.fi/index.php?topic=32883.0
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #28 : 18.03.09 - klo: 23.18 »
Joo kerrankin hyvä aihe. Voisin kertoa omat mielipiteet asiasta. Eli se on totta että kehitys on tyssähtänyt, etenkin autojen puolella. Itse olen jo muutaman vuoden yrittänyt saadaa oman auton tehtyä ja toivottavasti se onnistuu tänä vuonna. Olen nähnyt ja kuullut paljon asioita ja tässä muutama pointti:
1) Mielestäni autot eivät todellakaan ole -> "saavuttaneet tietyntasoisen teknisen huipputasonsa, jota nyt sitten voidaan enään vain marginaalisesti optimoida." Monet autot ovat olleet samoja 10 vuotta koska pärjätäkseen kilpailuissa ja markkinoilla EI OLE TARVINNUT tehdä mitään muutoksia. Olisi pieni vaiva tehdä huomattavasti parempia autoja, mutta se olisi kalliimpaa.

2) RC autoilusta on tullut liian kaupallista, sillä tavalla että yksikään valmistaja ei enää ajattele tosissaan KILPAILUTOIMINTAA! Siis OIKEASTI tosissaan. Niin tosissaan että kehitystyöhön oikeasti satsataan rahaa, ja tiimikuskit ajavat ja testaavat uusia ratkaisuja ja materiaaleja jne, jotka sitten tulevaisuudessa tulevat markkinoille. Tähän on varmasti monta syytä, minä tiedän kaksi: Se että tekee maailman parhaan auton, ei takaa myyntivoittoa. Eli ainoa mikä jää käteen on hyvä mieli, ja tällä hetkellä RC puljujen omistajat ajattelevat enemmän rahaa kuin Maailmanmestaruutta.  Esim Team Losi, entinen edelläkävijä, nykyään molemmat Herra Losit poistuneet kuvioista ja Losi tekee halvalla leluautoja kiinassa, poislukien Losi 8ight.

Toinen syy on että kun tänäpäivänä panostaa tuotekehitykseen, työn tuloksena saavutettu etu on marginaalinen, koska joskus käy jopa niin että joku kiinalainen kopiofirma ehtii julkaista kopion tuotteesta ENNENKUIN originaali ehtii markkinoille!!!! Ajatelkaa sitä. Mikä motivoi kehitystyöhön? Miksi käyttää rahaa kehitystyöhön kun joku myy sitten kopiota halvemmalla samantien, ja rahallinen hyöty jää saavuttamatta?

3) Renkaat, diffit ja iskarit ovat sellaisia joita voidaan kehittää paljonkin (myös ilman suuria investointeja) ja toivottavasti näin myös tapahtuu.

4) Materiaaleista ja kestävyydestä sen verran että olisi mahdollista tehdä paljon kestävämpiä (kulutus ja isku) autoja jo nyt, samaan hintaan kuin nykyisetkin tehdään, mutta homma on nyt valitettavasti kuluttajan kannalta niin että tämä ei tule koskaan tapahtumaan. On nimittäin ihan oikeasti niin että yksikään valmistaja (no compromise bullshitista huolimatta) ei tee parasta mahdollista autoa, koska autoilla pitää tehdä rahaa, ja jos osat ei mee rikki, ja ne ei kulu, varaosia ei mee kaupaks. Tämä on oikeasti tärkeä asia joka otetaan huomioon autoa tehdessä. Uskokaa tai älkää.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #29 : 18.03.09 - klo: 23.56 »
Se on muuten jännä juttu että tietyt autot saavat kestävän maineen (esim kyosho ultima,asso rc10) ja jotkut saavat maineen siitä että ajot loppuivat lyhyeen koska esim takatukivarsi on taas poikki.
Ei mikään ihme että viripajoja on nykyään paljon liikenteessä jotka myyvät uuber alles hienoja osia. Se on tietysti sääli se mitä JQ sanoo että kiinalandiassa kopioidaan mutta se on ymmärrettävää koska rahaa säästyy vissiin aika paljon. Mutta se että autoja tehdään niin että ne tiedetään että ne eivät kestä kuin tietyn ajan niin se on jo aika paksua toimintaa, mutta kaipa senkin ymmärtää että varaosia pitää myös saada myytyä.
Jerzi

PS Jos haluatte kestävän sähkö krossi auton niin asso rc10 WC se vvimeinen pelti purkki, ei mene sitten millään rikki ja voin kertoa että sillä ei viimeiseksi jää kisoissa.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂