Kirjoittaja Aihe: LiPo laturi vaatisi 5A virran, mutta virtalähde antaa 3,6A. Mitä ongelmia?  (Luettu 10942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Iltaa,

Eli otsikossa mainittu kaikki oleellinen.
Systeemi siis töpselistä kohti itse lipo akkua.

Virtalähde
1.Ctek MULTI XS 3600
2.Graupner Lipo-Charger 4
3.Graupner Lipo Balancer 5 plus
4.Graupner 4800mah 2s lipo

Eli tuo Ctek antaa 3,6A ja lipo chargerin ohjeissa mainitaan virtalähteen tarpeesta, että vähintään 5A..

Mitä tapahtuu jos käytän tuota Ctekiä..

Kiitos jälleen kerran kaikille auttajille jo etukäteen!!
:-)
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Palaa sulake. Jos voi säätää latausvirtaa pienemmälle niin saat kestämään, akut täyttyy hitaammin.
Ois ollu ihan hyvä kysymys Akut ja laturit-topiciin.
Jere M

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Olen hiukka noviisi..
Eli mistä palaa sulake?..tuosta ctekistä?

Lipo charger lataa max 3A, mutta silti virtaa pitäisi saada 5A?
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Siitä laturista palaa sulake aika varmasti.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Hmm, laturia käytetään toisen laturin virtalähteenä. Odotan tuloksia mielenkiinnolla.

Tuo sun lipolaturi lataa max. 3A virralla, ja koska 2S akun latausjännite voi maksimissaan olla 8.4V, tarvitaan powerilta tehoa vähän reilut 25W(+vähän häviöitä), powerin max. teho on ilmoitttu 45W, joten teoriassa lataus pitäisi onnistua ihan hyvin.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Mun veikkaus on, että ei käy mitään.

Tuo ctek vain antaa kaikkensa (3,6 A) ja akku latautuu hieman hitaamin mitä mahdollisella maksimivirrallaan (4,8 A, mikäli akkua saa ladata vain 1C:llä). Voi toki olla, että tuo ctek alkaa vinkumaan, mutta sitten vain säädät ämpeereitä pienemmälle graupneristasi. Tuo graupnerin "vaatima" 5 A, tarkoittaa vain sitä, että mikäli haluat käyttää laturin koko kapasiteetin, pitää tuo 5 A olla sille tarjolla.

Mullakin oli joskus käytössä joku ctekki ja ainakin sitä pystyi käyttämään myös virtalähteenä, laturin ohessa.
Old fart

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Mun veikkaus on, että ei käy mitään.

Tuo ctek vain antaa kaikkensa (3,6 A) ja akku latautuu hieman hitaamin mitä mahdollisella maksimivirrallaan (4,8 A, mikäli akkua saa ladata vain 1C:llä). Voi toki olla, että tuo ctek alkaa vinkumaan, mutta sitten vain säädät ämpeereitä pienemmälle graupneristasi. Tuo graupnerin "vaatima" 5 A, tarkoittaa vain sitä, että mikäli haluat käyttää laturin koko kapasiteetin, pitää tuo 5 A olla sille tarjolla.

Mullakin oli joskus käytössä joku ctekki ja ainakin sitä pystyi käyttämään myös virtalähteenä, laturin ohessa.

Ei se voi latautua lähellekään 4.8A virralla, koska tuon Graupnerin maksimivirta on 3A.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Monet älylaturit käyttää hakkuria myös alaspäin eli jos sisään menee 12V ja ulos tulee max. 8.4V voi ulostulovirta olla isompi, kuin sisäänmenovirta. Näin on ainakin tilanne omassa Robben laturissa (olen mitannut).

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Monet älylaturit käyttää hakkuria myös alaspäin eli jos sisään menee 12V ja ulos tulee max. 8.4V voi ulostulovirta olla isompi, kuin sisäänmenovirta. Näin on ainakin tilanne omassa Robben laturissa (olen mitannut).

Luonnollisesti ulostulovirta voi olla suurempi kuin sisäänmenovirta, ihan niin kuin ulostuleva jännitekin voi olla suurempi kuin sisäänmenevä. Ei kai siinä mitään epäselvää ollutkaan.

Tässä tapauksessa ulostulovirta ei kuitenkaan voi olla suurempi kuin valmistajan ilmoittama maksimivirta(3A) ja jos maksimivirralla ladataan 2S lipoa, riittää powerissa potku oikein hyvin. Lataus vaan kestää lähemmäs pari tuntia.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Aivan, meni vähän laturin ohjeen vaatima sisäänmeno ja ulostulovirta sekaisin :embarrassed:
« Viimeksi muokattu: 31.03.09 - klo: 00.11 kirjoittanut LaNi5 »

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Joko kokeilit? Tuo CTEK on lyijyakkulaturi, joten homman ei pitäisi toimia lainkaan. Joko se valittaa että kytketty "akku" (eli oikeasti se LiPo-laturi) on viallinen (ei siis tunnista sitä jännitteelliseksi lyijyakuksi); päästää käyttösavun pihalle tai hajottaa LiPo-laturisi. Veikkaisin tuota ensimmäistä, mutta itse en kokeilisi. Joutunet investoimaan oikeaan virtalähteeseen, joka antaa 11-15 V, joka sopii tuolle laturille.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Sivujen mukaan ei tosiaan näytä että tuossa ctek 3600 olisi syöttö moodia kuten esim ctek 7000 on, eli voipi olla, että tuota ctekiä ei voi edes käyttää virtalähteenä.
Old fart

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
mulla o tommonen ctek autokäytössä talvisin. eipä kyllä tulisi mieleenikään sotkea tuota rc-autoihin. eiköhä kannattaisi hankkia "oikea" virtalähde  :wink:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Hellou,


Tietysti Pelle Peloton kokeili asiaa ja.... Ei mitään.
Graupner Charger ei antanut mitään elonmerkkejä..
No kaivoin seuraavaksi virtalähteen joka antaa 6/12/24V ja 15A.... No sillä Graupner heräsi, mutta antoi vikakoodia jonka mukaan jännite on joka yli 15v tai alle 11V...
Graupnerin ohjekirja sanoo virtalähteen yhdeksi vaatimukseksi balansoinnin.. Ilmeisesti tuossa vanhassa oranssissa virtalähteessä tätä ominaisuutta ei ollut..

Eli ei toiminut silläkään.

Pitää siis hankkia sellainen kunnon virtalähde.
Muutenkin on aika pelaamista noitten laturien ja balansereiden kanssa..

Nyt lataa auton akusta vihdoin, mutta kaikki valot ja napit painella oikeassa järjestyksessä ennenkuin lataus alkaa..

Kiitos kaikille otaksujille ja tässä siis vastaus ainakin tämän minun kokoonpanoni kanssa.

Mukava huomata, että jossakin määrin nuo laitteet ovat -ohjekirjan lukemisen pakollisuudesta huolimatta- i*iootti varmoja.

Hyvää kevään alkua ja varmasti palailen asioihin mitä ihmeellisimmin aivoituksin!!
 :grin:

Ps. Suosituksia edullisista tähän asiaan soveltuvista virtalähteistä otetaan vastaan!!
Kiitos!!
« Viimeksi muokattu: 31.03.09 - klo: 10.55 kirjoittanut tulonenjahve »
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Hellou,


Tietysti Pelle Peloton kokeili asiaa ja.... Ei mitään.
Graupner Charger ei antanut mitään elonmerkkejä..
No kaivoin seuraavaksi virtalähteen joka antaa 6/12/24V ja 15A.... No sillä Graupner heräsi, mutta antoi vikakoodia jonka mukaan jännite on joka yli 15v tai alle 11V...
Graupnerin ohjekirja sanoo virtalähteen yhdeksi vaatimukseksi balansoinnin.. Ilmeisesti tuossa vanhassa oranssissa virtalähteessä tätä ominaisuutta ei ollut..

Eli ei toiminut silläkään.

Pitää siis hankkia sellainen kunnon virtalähde.
Muutenkin on aika pelaamista noitten laturien ja balansereiden kanssa..

Nyt lataa auton akusta vihdoin, mutta kaikki valot ja napit painella oikeassa järjestyksessä ennenkuin lataus alkaa..

Kiitos kaikille otaksujille ja tässä siis vastaus ainakin tämän minun kokoonpanoni kanssa.

Mukava huomata, että jossakin määrin nuo laitteet ovat -ohjekirjan lukemisen pakollisuudesta huolimatta- i*iootti varmoja.

Hyvää kevään alkua ja varmasti palailen asioihin mitä ihmeellisimmin aivoituksin!!
 :grin:

Ps. Suosituksia edullisista tähän asiaan soveltuvista virtalähteistä otetaan vastaan!!
Kiitos!!

Kyllä tuon powerin kanssa homma pitäisi onnistua. Melkein kannattaa mitata että poweri on kunnossa ennen kuin ryntää uutta ostamaan. Yleismittari on kuitenkin paljon halvempi hankinta kuin kunnollinen poweri.

Missä kohdassa manuaalissa mainitaan balansoitu virtalähde?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Itselläni on pari kiinalaista virtalähdettä jotka kieltäytyvät toimimasta muun kuin akun tai hakkurivirtalähteen kanssa. Ilmeisesti jännite vaihtelee liikaa kuormituksen mukaan, kun valittavat siihen viittaavaa. Niiden kanssa homma korjaantui kun löysin kasan IBM:n kannettavien telakkaan kuuluneita virtalähteitä, joista tulee kohtuullisen stabiilia jännitettä aina maksimikuormaan asti.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Moi,

Tässä on se kohta joka pisti silmään..

Using the charger for the first time
Connect your Li-Po Charger 4 to a 12 V power
source of adequate capacity.
Check polarity carefully!
The ideal power source is a 12 V car battery or
other suitable lead-acid battery (Order No. 2593:
12 V / 24 Ah).
Alternatively a stabilised mains PSU with a rated
output of 12 - 14 V and at least 5 A can be used
,
e.g. Order No. 6445 (13.8 V / 7 A) or Order No.
94450 (13.8 V / 5-7 A)

Tosin stabilised taitaa olla eri juttu kuin balansoitu... :-)

Mutta jotain metkaa tuo tarkoittanee?

Olisko noilla speksellä vaihtoehtoja halvaksi virtalähteeksi?
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Itselläni on pari kiinalaista virtalähdettä jotka kieltäytyvät toimimasta muun kuin akun tai hakkurivirtalähteen kanssa. Ilmeisesti jännite vaihtelee liikaa kuormituksen mukaan, kun valittavat siihen viittaavaa. Niiden kanssa homma korjaantui kun löysin kasan IBM:n kannettavien telakkaan kuuluneita virtalähteitä, joista tulee kohtuullisen stabiilia jännitettä aina maksimikuormaan asti.

Nyt en enää tiedä mistä puhutaan, kun virtalähde ei toimi ilman hakkurivirtalähdettä :roll:


Moi,

Tässä on se kohta joka pisti silmään..

Using the charger for the first time
Connect your Li-Po Charger 4 to a 12 V power
source of adequate capacity.
Check polarity carefully!
The ideal power source is a 12 V car battery or
other suitable lead-acid battery (Order No. 2593:
12 V / 24 Ah).
Alternatively a stabilised mains PSU with a rated
output of 12 - 14 V and at least 5 A can be used
,
e.g. Order No. 6445 (13.8 V / 7 A) or Order No.
94450 (13.8 V / 5-7 A)

Tosin stabilised taitaa olla eri juttu kuin balansoitu... :-)

Mutta jotain metkaa tuo tarkoittanee?

Olisko noilla speksellä vaihtoehtoja halvaksi virtalähteeksi?

Stabiloitu tarkoittaa sama kuin reguloitu, ja niitähän on tarjolla vaikka kuinka paljon.
Jos ei ulkomailta tilaaminen ole ongelma niin näitäkin voi harkita:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6477
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6256
Hinta on ainakin ihan kohtuullinen.

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Kiitos vinkistä,



En tosin ymmärrä mitä pitäisi tehdä, jotta tuon lipo laturin saisin kiinni tuollaiseen liittimeen?

Lipo laturissa kun on vain perus "akku pihdit" punainen ja musta.
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Tuo sun laturi on kuitenkin ensisijaisesti tarkoitettu kytkettäväksi auton akkuun, joten ne hauenleuat on ihan luonnollinen valinta laturin sisääntuloliittimiksi.
Joissakin latureissa on noitten akkupihtien lisäksi vielä paikka tavalliselle DC-plugille, mutta ilmeisesti tuossa  Graupnerissa sellaista ei ole.

Itse olen aina vaihtanut laturista tai powerista liittimen sopivaksi omiin kayttötarkoituksiin.

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Moi,



Edelleen etsin edullisia vaihtoehtoja.
Olisiko tästä mihinkään?
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
En tiedä tuosta bilteman laitteesta. Specsien mukaan virran anto riittää, mutta onko tuo sitten stabilised mallia? Kun edullista etsit, niin pc:n poweri on hyvä ja edullinen.  Ari pekan rc-sivuilta löytyy rakennus ohjeet.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Itselläni on kylmälaukkua varten Evercool merkkinen 12V, 6A vastaava virtalähde ja pitihän se mitata. Lepojännite 12.8V DC alueella. Noin 5A kuormalla 12.3V DC alueella ja 0.6V vaihtojännitettä mittarin AC alueella (köyhän oskiloskooppi :roll:). Jos mitään regulointeja ei olisi olisi AC alueen arvo ollut useita voltteja, kuten vanhanaikaisissa lyijyakkulatureissa. Näistä rohkaistuneena kokeilin sitä myös laturin virtalähteenä ja toimihan se. Kuitenkin näissä halvoissa voi olla isoja eroja eli varmenpaa olisi ostaa parempi virtalähde tai ainakin mitata virtalähde kunnolla ennen laturiin kytkemistä, kun nämä on oikeasti tarkoitettu kylmälaukkuja varten (jossa on pari puhallinta ja termoelementti).

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Virtalähteen laadusta, tai oikeastaan ulostulojännitteen laadusta voi tehdä suuntaa antavia päätelmiä sen perusteella, mihin käyttöön poweri on alunperin tarkoitettu.
Kylmälaukku tosiaan ei vaadi kovin tasaista jännitettä. DC tuuletin on melko tunnoton jännitteen laadulle ja peltier-elementti vielä tunnottomampi.
Tietysti poweri voi olla laadukkaampi mitä varsinainen käyttötarkoitus edellyttäisi, mutta se lienee harvinaisempaa.

Läppärin powereissa on kohtuullisen laadukas ulostulo, mutta ongelmana varsinkin uudemmissa on liian korkea jännite laturikäyttöä ajatellen. Jos nurkista löytyy joku museoikäinen läppäri tai sen poweri, saattaa ulostulo olla 15V luokkaa. Pöytäkoneen poweristakin saa kelvollisen, mutta se vaatii vähän rakentelua.

Jos rakentelu tai museovehkeet eivät innosta, voi aina kurkata myydään-osastolle. Nytkin on pari ok laitetta myynnissä esim. täällä.