Jep, tämä maavara-asia nousee aina esille kun jollain ei ole ollut kivaa Rajatorpassa....
Kuitenkin se on (mielestäni) ainoa seikka joka erottaa nämä stanuista selkeesti ja tulisi säilyttää semmoisena.
Luokan henki katoaa mielestäni täysin, jos näistä tehdään "vain" jenkkikoppaisia stanuja, jotka kulkevat kuin kiskoilla.
Kuten aiemmin sanoin, sääntöjä ei ole syytä tai tarvetta rukata yhden radan ominaisuuksien vuoksi.
Sanoin myös, että mielestäni maavaran lasku ei olisi keneltäkään pois. Tällä tarkoitin sitä, että kun kuitenkin lähestulkoon kaikki VTR-autot ovat "geeneiltään" aitoja turisteja, niitä ei ole monestakaan näkökulmasta suunniteltu 8mm maavaralle, joten autojen säätäminen helpottuu oleellisesti, kun ollaan ns. oikealla alueella.
VTR:stä ei tule koskaa turismia. Syy siihen on selvä. Vintage renkailla ja -koreilla ei vaan ole samoja ominaisuuksia, kuin touring-kaimoillaan, joten ajo on ja tulee olemaan erilaista ja hitaampaa kuin stanuilla, vaikka maavara olisikin tuo 6mm. En tiedä mikä sen VTR-hengen sitten loppujen lopuksi määrittää, mutta se, että auton saa toimimaan paremmin, sitä on helpompi säätää, sillä on kivempi ajaa ja sillä pääse aavistuksen nopeammin, ei minun mielestä ole millään tavalla tuon hengen vastaista.
Näissä asioissa vaan kannattaa olla "antennit ylhäällä ja tutka ON-asennossa", muuten tästäkin hienosta jutusta saattaa tulla lyhytaikainen muutaman yksinäisen taistelijan leikki. Nyt on jo nähty, että kisoissakaan ei tahdota saada viivalle edes sitä neljää autoa, jotta kisoja ylipäätään ajetaan. Se, onko neljän auton kisa edes kisa ja miten kiva sitä on ajaa, voi jokainen päätellä itse. Kenties näistä ajatuksista voi herätä rakentavaa keskustelua myös niiden parissa, jotka näitä sääntöjä häärävät. Mielestäni kannattaa kuitenkin ajatella asiaa hieman "omaa napaa" pidemmälle.