Kirjoittaja Aihe: Auton puhdistus  (Luettu 2915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko260

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton puhdistus
« : 06.04.09 - klo: 20.04 »
Mikä on oiva puhdistus aine polttisautoon? Mielellään joka puhdistaa ja suojaa laakerit + muut osat. Ilman että autoa tarvitsee erikseen purkaa paitsi elektroniikka. Mitenkä on CRC laita. Luin joitakin toopiikkeja netistä mut en oikein päässy käsitykseen.
Kyosho DBX G3 1/10 Racing buggy, Kyosho Alpha 3 1/10 EP touring car

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #1 : 06.04.09 - klo: 20.20 »
Sellaista ainetta ei olekkaan millä voi puhdistaa auton ja samalla suojata laakerit.

Puhdistusaineilla, CRC ja WD40, on sellainen vaikutus että ne työntävät edellään kaiken pölyn laakereihin ja kaikkien liikkuvien osien väliin.

Olen joskus purkanut todella vähän ajetun (pari litraa) ja jollain CRC:llä säännöllisesti puhdistetun auton.
Kaikki laakerit oli aivan selvät, jopa servosaverin laakereiden väli oli kuin pakattu täyteen todella kovaksi ässittynyttä pölyn ja rasvan seosta.
Laakerit ei olleet luonnollisestikkaan enää pitkään aikaan pyörineet.
Diffikoteloiden ja diffien ulostulot oli myös kulunu aika paljon.

Itse käytän joskus jarrukliineriä laakeripesiä tarkasti vältellen.
Paineilmalla tulee myös joskus puhdisteltua, taas tarkasti laakereita varoen.

Kuiva irtolika lähtee aika hyvin pitkäkarvaisella lakkapensselillä.

Perusteellisempi puhdistus sitten vaatii auton purkamisen.

Tästä asiastahan on tietysti suurin osa porukasta eri mieltä mutta minun mielestäni se ei ole puhdistamista jos kaikki lika puhalletaan paineella laakereihin.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #2 : 06.04.09 - klo: 20.54 »
Paineilma --> WD40 --> paineilma

ja auto voi odottaa seuraavaa ajoa  :cool:
Junnumestari 2007

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #3 : 06.04.09 - klo: 21.33 »
Tämä on kyllä oiva aihe. Mutta tänne voisi lisätä myös, että miten puhdistelette sähköautot ? Touringi ja krossarit ? Mattoajossa ainakin auto pölyyntyy erittäin pahoin, ja maton nukka menee vetareiden ja kardaanin ympärille inhottavaksi nukkapalloksi. Itse olen ottanut vetarit irti, ja nyppinyt nukan pois, lisäksi pensseli tai hammasharja on oiva väline puhdistella auto. Moottorin puhdistan elektroniikan puhdistusaineella, loppusilaus paineilmalla.
« Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo: 22.05 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #4 : 06.04.09 - klo: 22.02 »
Kävin "pihasuttaamassa" tossa märällä hiekoitetulla kadulla minilläni, lähinnä testatakseni radiolaitteiden toimivuutta pitkällä etäisyydellä vastariantennin kolvauksen jälkeen...  Oli kiveä ja hiekkaa ja havunneulasta jokapaikassa...

-> Sähköt mottia lukuunottamatta irti ja lämpöiseen suihkuun!  Tämän jälkeen hieman ravistelua ja patterin päälle kuivumaan  :mrgreen:

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #5 : 06.04.09 - klo: 23.01 »
Itse olen auton putsannut niinkuin yläpuolella mainittiin. Samalla saa katsottua vähän missä auto muutenkin on...Toinen mitä olen tehnyt niin annan kuran kuivua ja sitten vedän paineilmaa perään...Tosin pesu pakko tehdä silloin tällöin...Tosin olen mietiskellyt mitä laittaisi ruuveihin yms. ruostumisen ehkäisyyn?
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Mikko260

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #6 : 07.04.09 - klo: 16.00 »
Kävin "pihasuttaamassa" tossa märällä hiekoitetulla kadulla minilläni, lähinnä testatakseni radiolaitteiden toimivuutta pitkällä etäisyydellä vastariantennin kolvauksen jälkeen...  Oli kiveä ja hiekkaa ja havunneulasta jokapaikassa...

-> Sähköt mottia lukuunottamatta irti ja lämpöiseen suihkuun!  Tämän jälkeen hieman ravistelua ja patterin päälle kuivumaan  :mrgreen:

Viimeksi pesin autoni myös suihkulla. Servot, vastari ja moottori+kaasutin pois suurin osa lähti mutta vähän jäi jonnekkin vanutupolla loput
Kyosho DBX G3 1/10 Racing buggy, Kyosho Alpha 3 1/10 EP touring car

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #7 : 07.04.09 - klo: 16.11 »
Voihan se toki olla ettei laakerit pidemmän päälle tykkää hyvää... Mutta onhan minulla suojatut laakerit - eli vesi ei ainakaan pääse pois!  :mrgreen:

Poissa Äpärä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #8 : 07.04.09 - klo: 16.24 »
Itse puhdistan auton lähes aina niin, että otan irti koneen, tankin, sähköt ja ehkä myös radioboksin, kastelen auton vedellä ja laitan laimennettua Pineline-tehopesua perään ja annan vaikuttaa. Ei sitten muuta kun roiskii taas vettä perään ja auto on puhdas. Rasvaan vielä liikkuvat osat ym. ja ehkä vähän kuivailen pyyhkeellä, ettei ruostu. Koneen saa kivasti hammasharjalla ja pensselillä. Renkaat ja koppa hanan alle ja vähän hankausta, niin lähtee. En ite tykkää yhtään alottaa ajelua sellasella autolla joka on ihan pasknen. Milläs ootte puhistanu lian tulpan ympäriltä? Jollai pumpulipuikollako?

Alkoholihan muutes suojaa ruostumiselta? Muistelisin sitä ainakin siihen tarkoitukseen käyttäneeni joskus.
« Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo: 16.30 kirjoittanut Äpärä »

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #9 : 09.04.09 - klo: 18.46 »
hehkutulpan ympäristön putsaisin crc/wd-40 + paineilma yhdistelmällä. Jos ei satu olemaan paineilmaa, niin varmaan ihan vedellä lorottelisin suurimmat jäähdytyskannesta. Apuna vaikka fairy-vesi tai liuotinpesu.

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa Äpärä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Auton puhdistus
« Vastaus #10 : 09.04.09 - klo: 19.20 »
Molemmat löytyy, crc ja paineilma. Saa olla aina niin pirun tarkkana kun ottaa tulppaa irti, ettei mene mitään moskaa vahingossa palotilaan.