Kokemuksesta en osaa juuri sanoa mitään, aikoinaan vastaavalla autolla mitä GT-5 luokan FG Sportsline on, ajoin kilpaa vajaa pari kesää ja hitosti treeniä. Siihen aikaan FG käytti Solon konetta ja niiden kestävyys oli melko huono, kaksi konetta ajettiin loppuun Juhannukseen mennessä ja sen jälkeen paikalle istutettiin Zenoah joka on oikein huollettuna ikiliikkuja.
GT-5 luokassa ajetaan vakio moottorilla ja jos ilmanpuhdistimen pitää kunnossa ja käyttää laadukasta 2T öljyä niin moottorilla ajaa todella pitkään. En tiedä miten nykyään, mutta silloin vaihdoin männänrenkaat kun koneella oli ajettu noin 20 litraa ja 40-60 litran kohdalla uusi mäntä. Moottori on käyntivarma kun se on säädetty oikein, perus periaate on näissä moottoreissa että se nykäistään käyntiin aamulla ja sammutetaan illalla kun lähdetään radalta kotiin, eli moottori sammuu ainoastaan jos bensa loppuu tai se sammutetaan. Käytännössä vakio moottorilla ajaa koko kesän kisat ja treenit, hyvin huollettuna ajokilsat jatkuu tulevina kesinä.
Moottorin säätötarve on erittäin vähäinen joten sen osalta myös erittäin helppo, eikä tarvitse erillistä hehkua tai startteria. Sytysystulpat kestää pitkään kun on oikea lämpöarvo ja kone säädöissä, ehkä 1-2 tulppaa kesän aikana, jos sitäkään. Ilamsuodattimet maksaa muutaman euron kappaleelta joten moottorin käyttökustannukset on todella vähäiset ajokilsoihin nähden.
Auto itsessään (FG Sportsline) on myös melko huoltovapaa, juurikaan muuta en aikoinaan vaihtanut kuin satunnaisesti laakereita ja joitain jarrujen kuluvia osia sekä väljistyneitä linkkipäitä. Jos autoa ei mällää niin setupit pysyy kohdallaan hyvin joten autoa ei tarvii jatkuvasti mekata, paitsi jos muuttaa säätöjä. Koska säännöillä on tarkkaan rajattu mitä autoon saa vaihtaa niin rahat säästyy renkaiden/bensan ostoon kun autoon ei saa vaihtaa kalliita tuuninki osia.
Nykyisten renkaiden kestävyydestä en mene sanomaan mitään kun en ole nykyisillä renkailla ajanut kuin muutaman tankillisen.
Auto itsessään on kalliimpi investointi kuin verrokkina oleva GT-8, väitän kuitenkin että hintaero tasoittuu ajokierrosten mittaan GT-5 auton eduksi. Syinä on edellämainittu luotettavuus ja kestävyys, tosin ajokierrokset lisääntyy kun auton mekkaustarve on vähäinen joten radalla tulee viihdyttyä tavallista enemmän. GT-5 autolla pystyy myös ajamaan helposti ilman mekkaajaa, tankilla ajaa sen +35 minuuttia ja koneen käynti kun on luotettava niin voit itse käynnistää auton ja mennä rauhassa korokkeelle, moottori ei sammu jos kaasari on säädöissä. Polttoaineen kulutus on vakiokoneella noin litra tunnissa (?) ja pienkonebensa, joka on suosittua hajuttomuuden takia, maksaa 20€/5l.
Auton hankintakulut menee sinne 1000€ kantturoille, riippumatta siitä ostaako RTR:än vai ARTR:än. Jos on jo valmiiksi radiot niin ARTR ja servot sekä vastarin akku tulee suht saman hintaiseksi kuin RTR, tosin ARTR on siinä suhteessa parempi vaihtoehto että saa valita mieleiset laadukkaat servot.
Sanoisin näin että GT-5 autolla hinta/fun factory kohtaa todella hyvin, suurimmat kustannukset kesän aikana on käytännössä polttoaine ja renkaat. Toki rahaa saa menemään enemmänkin kunhan muistaa mällätä ahkerasti (korit noin 120€) ja ajella huonolla ilmansuodattimella
