Kirjoittaja Aihe: harjaton Rustleriin  (Luettu 15265 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jkarha

  • Tulokas
    • Profiili
harjaton Rustleriin
« : 26.04.09 - klo: 21.16 »
Elikäs, traxxas rustlerin vakio titan 12t 550 moottori hajosi taas, olen sen jo kertaalleen vaihtanut. Johtopäätös,
ei enää samaa moottoria tilalle, ellei sitten joku osaa sanoa mikä tuon moottorin rikkoo?  Kovaa sillä on ajettu
mutta ihan 6-cell akuilla ja kuivalla kelillä. Olisko kymmenen ajokertaa kestänyt tämä viimeisin moottori.

Millä moottorilla voin tuon korvata?  Voiko harjattomilla moottoreilla käyttää tavallisia NiMH ajoakkuja?
Mikä olisi sopiva kohtuuhintainen yhdistelmä? Semmoinen mikä menisi suurinpiirtein heittämällä rustleriin.
Ei tarvitse olla mikään huippu kisakone, mutta että 6-v pojalle riittäisi vauhtia.

Toivottavasti joku ei heti alkuun sano että käytä hakua, yritin mutta tietoa on niin runsaasti ja toisaalta
sen verran hajallaan ettei valjennut. Kokemusta ei r/c autoista niin kauheasti ole.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #1 : 26.04.09 - klo: 21.20 »
Voi käyttää NiMH akkua ihan hyvin. Harjaton moottori vaatii harjattoman nopeudensäätimen, eli pelkkä moottorin osto ei riitä. Eli vaihtoehtoina on, että maksat enemmän ja ostat jonkun combon missä tulee molemmat, tai sitten ostat vain tehokkaamman harjallisen koneen, jolloin noparia ei tarvitse vaihtaa.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #2 : 26.04.09 - klo: 21.38 »
-tauolla-

Poissa jkarha

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #3 : 26.04.09 - klo: 22.50 »
paljonkos oot valmis maksamaan?? tossa on paketti jolla tulee vauhtia lisää http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Exige-20-Sport-Tuned-Pro-Combo-103402

Noo, henkisesti varautunut että siitä jotain joutuu maksamaan, eli kallishan tuo on muttei mitenkään ulkona budjetista.

Turhaan niitä harjallisia ainakaan enää vaihtelemaan.

Onko sulla omakohtaiset kokemukset tuosta speed passionista ja missä autossa ?

Tarviiko pinjoni vaihtaa jos tuollaisen laittaa, ja mahtuuko moottori ja säädin suoraan paikoilleen ?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #4 : 27.04.09 - klo: 01.14 »
Titan 12T kestää keskimäärin n. 20 ajokertaa riippuen siitä millaisella alustalla ajaa.

Speed Passion Exige 2.0 vaikuttaa kaikin puolin samalta tuotteelta kun itse laitoin Stampede XL-5:een, vain nimi on eri. Tarkempi googlailu kertoo että kyse on 40A versiosta tuota noparia, kun itselläni oleva Hobbywing on 60A. Täytyy sanoa että se on meidän tallin paras Stampede ajaa. Vertailukohtana on myös Traxxasin VXL-mallit sekä Stampedestä ja Rustlerista ja tuo yhdistelmä todellakin sopii tuohon autoon.

Tuo 40A on vähän niukasti Rustleriin. Tokihan se moottorista riippuu, mutta jo tuolla pakettiin kuuluvalla koneella virran kesto Rustleriin asennettuna on siitä rajoilla eikä siinä noparissa ole ainakaan yhtään kasvun varaa. Toki riippuu ajoalustasta, mutta nuo juniorit tuppaavat aina keksimään ne ajopaikat, jotka eniten konetta ja noparia kuormittavat.

Kiinasta saisi tuon ihan sama tai jopa 60A version muutaman kympin halvemmalla, mutta se on sitten jokaisen oma asia kuinka paljon on valmis maksamaan siitä että ostaa Suomesta ja saa myyjästä riippuen tuotteeseen takuun tai "takuun".
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #5 : 27.04.09 - klo: 06.02 »
Uskoisin, että ko. compo toimii ja kestää Rustlerissä.
Itsellä sama compo driftissä ja akkuna 2kennoinen lipo, purkua 25C, eikä ole mitään häikkää ollu.

Toni

Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #6 : 27.04.09 - klo: 08.11 »
Epäilykseni perustuu eLoggerilla mitattuun dataan, jonka mukaan Rustler VXL ottaa soramaastossa ajettaessa 40A jatkuvaa virtaa. Pitkässä (10 cm) ruohossa ajettaessa tuo ottaa vielä enemmän, mutta ei ole tullut ajettua niin paljon, että olisi tarkempaa dataa virrankulutuksesta sillä alustalla. Toki noita ei voi suoraan verrata, eikä kummastakaan koneesta ole käytettävissä kv-arvoa tarkempia tietoja, että voisi arvioida virran kulutusta tarkalleen.

Drifterillä ei ymmärtääkseni ajeta kovin epätasaisissa maastoissa tai karkeilla renkailla. Molemmat lisäävät vastusta merkittävästi ja siten kone joutuu tekemään enemmän töitä ja siihen tarvitaan enemmän virtaa. Pitää illalla mitata Stampedellä mitä on virran kulutus 3300kv-koneella. Ainakaan se ei ole yhtään vähempää Rustlerilla 3600kv-koneella, joka tuossa combossa on.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #7 : 27.04.09 - klo: 15.58 »

Onko sulla omakohtaiset kokemukset tuosta speed passionista ja missä autossa ?

Tarviiko pinjoni vaihtaa jos tuollaisen laittaa, ja mahtuuko moottori ja säädin suoraan paikoilleen ?


ei ole kokemuksia mutta on kehuttu combo. ei välttämättä tarvitse vaihtaa. riipppuu haluaako sen kulkevan lujaa vai kiihtyvän nopeasti. en tiedä mahtuuko kun ei ole kokemuksia rustlerista. luulisin et mahtuu hyvin kun on aika pienen kokoinen paketti.
-tauolla-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #8 : 27.04.09 - klo: 16.21 »
Mahtuu Rustleriin melkein vaikka laittaisi kaksi rinnakkain. Tuo on huomattavasti pienempi kuin XL-5 ja VXL-3s noparit ovat. Toki asennus vaatii noparin, fettien ja katkaisijan kiinnittämisen kaksipuolisella teipillä, mutta itse sain ne hyvin mahtumaan siihen XL-5:n paikalle.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jkarha

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #9 : 28.04.09 - klo: 17.27 »
Kiitos vinkeistä.   Päädyin lopulta tähän

http://www.hobbylinna.com/combo-evil-dragon-105t-p-17500.html

mikä on asennettu ja koeajettu.

Kävi vaan silleen että muutaman minuutin sudittelun jälkeen voimansiirto petti, ja auto on nyt palasina odottelemassa varaosaa. Tehoa on varmaankin sitten riittävästi - muovinen hammasratas sieltä vaihdelaatikon sisältä.

Täytyy tuollainen speed passion tilata sitten jos tulee toisellekin pojalle hommattua auto, niin pääsee vertailemaan.


Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #10 : 28.04.09 - klo: 21.08 »
no juu eipä se ihme ole jos muoviset osat paukkuu :wink: metallsita tilalle ni ei tarvii heti olla vaihtamassa
-tauolla-

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #11 : 28.04.09 - klo: 21.48 »
Pitäs kans harjaton hommata rustyyn, toi speed passionin combo RF:ssä käyny mielessä mutta liikuttaako tuo mihinkään siis kunnolla 2s lipottimella ajettuna, vai kannattaako vaan ostaa sidewinder ja siihen motti? 5700kv?  :evil:

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #12 : 28.04.09 - klo: 22.00 »
kyl tuo paketti pitäis liikuttaa autoa ihan nii paljon ku halua :wink: osta mamba max jos yli tehoo haluat.
-tauolla-

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #13 : 29.04.09 - klo: 16.12 »
Tuossa lueskelin SpeedPassionin sivuja ja tuohon Speed Passion Exige 2.0 nopariin pitäisi sopia Speed Passion Competition 7.5R kannu, mielenkiintoiseksi asian tekee se että noparin kestoksi RF ilmoittaa 7.5 T 4600kV (7.2V) kuitenkin tuo 7.5 kannu on arvoltaan 6000kv (SPF75 MOTOR BRUSHLESS SPEED PASSION 1/10 7.5T "VERSION 2.0" 6000 KV 450 W) Miten on kestääkö nopari koneen ja pysyykö lämmöt vielä kurissa 2s lipolla?

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #14 : 29.04.09 - klo: 17.19 »
kyl luulis lämmöt nousevan aikas kivasti
-tauolla-

Poissa jkarha

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #15 : 29.04.09 - klo: 22.08 »
Täälläkin taas Rustler kunnossa, alumiininen ratas muovisen tilalla. Kiitettävän nopea toimitus Sabesta.
Kyllähän piha pöllysi tänään kun testasin, tyytyväinen olen tuohon evil/dragon harjattomaankin. Arveluttaa kyllä huomenna
luovuttaa ohjain juniorille kun ei noparia pystyne rajoittamaan eikä nuo ohjaimen 50/50 asetuksetkaan autoa
hillitse, mutta saahan näihin näköjään varaosia jos/kun jotain hajoaa taas.


Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #16 : 30.04.09 - klo: 17.07 »
Kuljettaako tuo Speed Passionin combo, joka RF:stä löytyy, Rustleria 7-kennoisella akulla iloisemmin kuin vakio XL-5? Osaisiko joku arvioida kuinka suuresta erosta kyse?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #17 : 30.04.09 - klo: 17.29 »
Tuossa lueskelin SpeedPassionin sivuja ja tuohon Speed Passion Exige 2.0 nopariin pitäisi sopia Speed Passion Competition 7.5R kannu, mielenkiintoiseksi asian tekee se että noparin kestoksi RF ilmoittaa 7.5 T 4600kV (7.2V) kuitenkin tuo 7.5 kannu on arvoltaan 6000kv (SPF75 MOTOR BRUSHLESS SPEED PASSION 1/10 7.5T "VERSION 2.0" 6000 KV 450 W) Miten on kestääkö nopari koneen ja pysyykö lämmöt vielä kurissa 2s lipolla?

Voisin melkeen väittää että ei kestä. Koska noparille ilmotetaan 40A kestoksi ja tuo kone ottaa jo n. 60A virran.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #18 : 30.04.09 - klo: 20.34 »
Voisin melkeen väittää että ei kestä. Koska noparille ilmotetaan 40A kestoksi ja tuo kone ottaa jo n. 60A virran.

Ihan samaa päättelin itse, miksi valmistaja edes ilmoittaa että tälläinen moottori sopisi tuon noparin kanssa.
tässä ilmotus SP:n sivuilta

http://personal.inet.fi/koti/s4m1/5500bfc08ee988c48e1b30086b33b15c.jpg
http://personal.inet.fi/koti/s4m1/b12bd7f45da4c7a01724d74965ffb6a8.jpg

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #19 : 30.04.09 - klo: 22.24 »
Kuljettaako tuo Speed Passionin combo, joka RF:stä löytyy, Rustleria 7-kennoisella akulla iloisemmin kuin vakio XL-5? Osaisiko joku arvioida kuinka suuresta erosta kyse?

kuljettaa varmasti lujempaa mitä vakio motti. on kyl kyse aikas hyvästä erosta ja kyl sen huomaa ajettaessa :wink:
-tauolla-

Poissa jkarha

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #20 : 10.05.09 - klo: 18.07 »
Nyt tuli tähän Dragon harjattomaankin vikaa!

Moottori ei pyöri, siis kun painaa kaasua se saattaa nytkähdellä ja jopa käydäkin hiljalleen nykimällä mutta
ei toimi. Testattu on eri akuilla, katottu liittimet, sensorijohto yleismittarilla, mutta jompi kumpi, moottori tai
nopeudensäädin hajalla. Jotensakin veikkaisin moottoria koska se yrittää pyöriä viimeistään kun sormilla avittaa
pinjonista.

Voinko vielä kokeilla jotain vai käynkö liikkeessä testauttamassa kumpi hajosi? Itellä ei ole vaihtoehtoisia osia.

Uskomaton tuuri näiden vehkeiden kanssa, moottorin päivityksen jälkeen hajosi vaihdelaatikko, sitten taas odotellaan osaa ja kun paketti oli taas ajovalmiina, olisko pari kertaa saatu nauttia harjattoman menosta ja nyt tämä.

P..kele jos nämä vastoinkäymiset vielä jatkuu niin hakkaan koko Rustlerin lekalla matalaksi.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #21 : 10.05.09 - klo: 19.03 »
Nyt tuli tähän Dragon harjattomaankin vikaa!

Moottori ei pyöri, siis kun painaa kaasua se saattaa nytkähdellä ja jopa käydäkin hiljalleen nykimällä mutta
ei toimi. Testattu on eri akuilla, katottu liittimet, sensorijohto yleismittarilla, mutta jompi kumpi, moottori tai
nopeudensäädin hajalla. Jotensakin veikkaisin moottoria koska se yrittää pyöriä viimeistään kun sormilla avittaa
pinjonista.

Voinko vielä kokeilla jotain vai käynkö liikkeessä testauttamassa kumpi hajosi? Itellä ei ole vaihtoehtoisia osia.

Uskomaton tuuri näiden vehkeiden kanssa, moottorin päivityksen jälkeen hajosi vaihdelaatikko, sitten taas odotellaan osaa ja kun paketti oli taas ajovalmiina, olisko pari kertaa saatu nauttia harjattoman menosta ja nyt tämä.

P..kele jos nämä vastoinkäymiset vielä jatkuu niin hakkaan koko Rustlerin lekalla matalaksi.


kokeiles suoraa akusta virtaa moottorille jos ei pyöri ni motti hajalla :wink: tarkista ny vielä kerran liitokset ja kolvaukset ettei jälkeen päin harmita. en kyl osaa tän paremmin neuvoo :angry:
-tauolla-

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #22 : 10.05.09 - klo: 19.13 »
Elä todellakaan koita siihen harjattomaan suoraan akusta virtaa, sen jälkeen ei ainakaan toimi. Se olisi eri asia jos olisi kyse harjallisesta motista, siihen voi kyllä huoletta suoraan akusta kokeilla.

Poissa travi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #23 : 10.05.09 - klo: 19.24 »
Itsellä tommonen nytkähtely on monesti tarkoittanut jonkun moottorin virtapiuhojen katkeamista.
MMM E-Revo,Sidewinder SLASH,Mamba Max E-SAVAGE,mamba-25 ZK-2, 1/16 Revo VXL,Sidewinder+mabuchi Tamiya Mini M05

Poissa jkarha

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #24 : 10.05.09 - klo: 21.51 »
Itsellä tommonen nytkähtely on monesti tarkoittanut jonkun moottorin virtapiuhojen katkeamista.

Mistä kohtaa sulla on virtapiuhat olleet vaurioituneet ?

Vähän se semmonen on kuin olisi yksi vaihe pois pelistä. Veikkaan silti että moottorin sisältä vika lopulta löytyy.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #25 : 10.05.09 - klo: 22.22 »
Elä todellakaan koita siihen harjattomaan suoraan akusta virtaa, sen jälkeen ei ainakaan toimi. Se olisi eri asia jos olisi kyse harjallisesta motista, siihen voi kyllä huoletta suoraan akusta kokeilla.

ei niin voi hitto ku pistin väärää tietoo :embarrassed: meni sekasi harjattomat ja harjalliset. suuret pahoittelut tuosta virheestä.
-tauolla-

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #26 : 10.05.09 - klo: 23.11 »
Mitenkäs nyt tuo harjallinen Rustler, kestääkö sen laatikko harjatonta settiä suoraan, vai onko muoviset rattaat vaihdettava suosiolla samantien? Onko VXL mallissa metallirattaat vakiona?
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #27 : 11.05.09 - klo: 00.02 »
Täällä on selitetty ansiokkaasti XL-5:n ja VXL:n eroja(ensimmäinen viesti) ja muutakin virittelystä:
http://www.rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/t=1949.html

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #28 : 11.05.09 - klo: 10.31 »
Täällä on selitetty ansiokkaasti XL-5:n ja VXL:n eroja(ensimmäinen viesti) ja muutakin virittelystä:
http://www.rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/t=1949.html

Tuo oli aikananaan ihan hyvä selitys noista. Nykyisin XL-5:stä on monta eri variaatiota, kun vanhemmat on ihan tuolla mainitun mukaisia, mutta uudempiin on ilmestynyt laakereita paikkoihin joissa alunperin oli vain holkki; vaihdelaatikon sisältö täsmää joissakin VXL:n laatikon kanssa; hexit on lukittuvaa mallia uusimmissa sekä XL-5:ssä että VXL:ssä; ohjausservo on vaihtunut molemmissa. Näitä muutoksia on tehty pikkuhiljaa eri aikaan, mutta silti autojen mallinumero on pysynyt samana. Stampedessä on vielä en enemmän muutoksia, joista osa ehkä tulee joskus myös Rustler XL-5:een.

Tuo linkitetty teksti on hanakasti suosittelemassa alkuperäisosien korvaamista RPM:n vastaavilla, vaikka nykyisin traxxasilta löytyy myös vaihtoehtoisia osia ja monesti halvemmalla.

Tuohon kysymykseen laatikosta sanon kokemuksesta, että katso sinne laatikon sisään ensin. Siellä voi jo olla metalliset rattaat. Toisekseen meillä on jo harjallisena vaihdettu idleri alumiiniseen, kun muovinen meni sileäksi, mutta hyvin tuntuu muovinen diffin ratas kestävän harjatonta. Olen aiemminkin tuolla Stampede-topicissa kirjoittanut samasta ja suosittelen edelleen, että aja se mahdollisesti muovirattailla oleva laatikko ensin loppuun ja päivitä sitten. Hyvin jos menee niin ajat niillä muovirattailla pari vuotta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa pka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: harjaton Rustleriin
« Vastaus #29 : 11.05.09 - klo: 10.58 »
Castlen sidewinder 1/10 ja 4600kv kone... vielä 4000mAh 2S Lipo niin sitten on mukava ajaa
Traxxas Slash+Slash4x4, Tamiya TT01, Tamiya Mini M05, Asso TC4