Kirjoittaja Aihe: SM/NM-kisojen jälkipelit  (Luettu 14123 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #30 : 17.07.03 - klo: 14.14 »
Pistetäänpä nyt omatkin mielipiteet tänne kun on päässyt serkkujen luolta kotiin...

 :P
+rata, iso
+selostaja sepon vitsit
+fiilis
+sää sunnuntaina
+ajokoroke, näki hyvin ja oli tilaa.
+kuulutus, se kuului vairikollekkin, jos joku ei huudattanu polttista samaan aikaan
+ruoka rata kahvilassa, Nam!

 :(
-sää lauantaina
-aikataulu möhläykset sunnuntai aamauna
-se, ettei ajettu sitä neljättä alkuerää sunnuntai aamuna


Kaikin puolin hyvä kisa, vaikka oa suoritus lauantaina menikin vähän....Kiitos kaikille järjestäjille kivoista kisoista.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #31 : 18.07.03 - klo: 19.10 »
Onnea Jonille ja muille voittajille!
Kaikki kisojen hyvät ja huonot puolet ovat tainneet jo tulla esille. Ainakin vakioon rata oli mielestäni liian pitkä, johtuisiko siitä ja peltirakennuksesta häiriöt, jotka pilasivat minun kaksi ensimmäistä finaalilähtöä. Toisaalta eihän niitä häiriöitä kaikilla ollut (eikä minullakaan kuin kahdessa lähdössä), voi olla minun oma moka. Kiitos kuitenkin kaikille jotka auttoivat ongelmien ratkomisessa!
En ymmärrä miksei sunnuntaina voitu ajaa yhtä alkueräkierrosta, tekisi kyllä mieli tietää että miksei :?  :?: mitä järjestäjät sanovat... tuskin sitä piruuttain sillain päätettiin. Anyway eiköhän kärki olisi ollut sama kuivallakin, ajotaidon lisäksi he osasivat selvitä sateesta kunnialla.  

Kahtena plussana tässä kisassa (kuten muissakin kisoissa), joka on yksi syy miksi juuri rc-autoilu on niin hauskaa, on hyvä tunnelma varikoilla ja ajajakorokkeella ja se että ongelmiin löytyy aina apua. Kisaamisesta tekee paljon helpompaa ja mukavaa oman kerhon huojumaton tuki (kyydit, sorvausapu, jne...)

Säähän ei voi vaikuttaa, huoleksi jää vain kuinka tilanne hoidetaan. Sadekatoksien osalta tilanne hoidettiin loistavasti, olisi ollut hirveää yrittää säätää ja suojata autoa vedeltä kaatosateessa  :lol: .

Kiitos Jarelle ja Harrille kyydeistä ja Tuurelle sorvaamisesta!
Kiitos kaikille muillekkin avusta!

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #32 : 19.07.03 - klo: 12.28 »
Lainaus käyttäjältä: "S.Trzaska"
.... Anyway eiköhän kärki olisi ollut sama kuivallakin, ajotaidon lisäksi he osasivat selvitä sateesta kunnialla.  
...


Mietin pitkään viitsinkö kommentoida, mutta kommentoin nyt kuitenkin.
On jo moneen kertaan todettu, että parhaat voittivat, mutta mitä tuohon sateesta selviämiseen tulee, kävi kärkikuskeilla myös se paljon puhuttu tuuri ts. rata ei ollut ehtinyt ensimmäisellä eräkierroksella kastua vielä kunnolla, mutta erä tuomittiin kuitenkin märäksi.
Loppu onkin sitten ikävää historiaa.
-Pekka

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #33 : 19.07.03 - klo: 13.48 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "S.Trzaska"
.... Anyway eiköhän kärki olisi ollut sama kuivallakin, ajotaidon lisäksi he osasivat selvitä sateesta kunnialla.  
...


Mietin pitkään viitsinkö kommentoida, mutta kommentoin nyt kuitenkin.
On jo moneen kertaan todettu, että parhaat voittivat, mutta mitä tuohon sateesta selviämiseen tulee, kävi kärkikuskeilla myös se paljon puhuttu tuuri ts. rata ei ollut ehtinyt ensimmäisellä eräkierroksella kastua vielä kunnolla, mutta erä tuomittiin kuitenkin märäksi.
Loppu onkin sitten ikävää historiaa.


Niin no. Kolmas alkueräkierros olisi kai kuitenkin ollut se kaikkein nopein ja vielä neljännelläkin olisi ollut helppo ajaa viiden joukkoon, joten kovin suurta vääryttä tuskin kukaan joutui kärsimään. Jos sunnuntaina olisi vielä yksi alkueräkierros ajettu olisi kärki muuttunut melko varmasti, sillä esim. Teemulla ei ollut vielä yhtään tulosta alla...
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #34 : 19.07.03 - klo: 14.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "S.Trzaska"
.... Anyway eiköhän kärki olisi ollut sama kuivallakin, ajotaidon lisäksi he osasivat selvitä sateesta kunnialla.  
...


Mietin pitkään viitsinkö kommentoida, mutta kommentoin nyt kuitenkin.
On jo moneen kertaan todettu, että parhaat voittivat, mutta mitä tuohon sateesta selviämiseen tulee, kävi kärkikuskeilla myös se paljon puhuttu tuuri ts. rata ei ollut ehtinyt ensimmäisellä eräkierroksella kastua vielä kunnolla, mutta erä tuomittiin kuitenkin märäksi.
Loppu onkin sitten ikävää historiaa.


Niin no. Kolmas alkueräkierros olisi kai kuitenkin ollut se kaikkein nopein ja vielä neljännelläkin olisi ollut helppo ajaa viiden joukkoon, joten kovin suurta vääryttä tuskin kukaan joutui kärsimään. Jos sunnuntaina olisi vielä yksi alkueräkierros ajettu olisi kärki muuttunut melko varmasti, sillä esim. Teemulla ei ollut vielä yhtään tulosta alla...


Niin no.
En puhunutkaan nopeudesta vaan kaluston hajoamisriskin kasvamisesta, johon myös Trzaskakin ymmärtääkseni viittasi ?
Anteeksi epämääräinen ilmaisuni.
Olinhan itsekin tekemässä vauhdin puolesta ihan kelpo tulosta jokaisella märällä alkueräkierroksella, kunnes kaikista varotoimista huolimatta matka jäi joka kerta kesken.
SM-kisojen tulosten ei pitäisi perustua "arpaonneen" vaan nopeuteen ?
Edit: Taisin Teemusta (ja Teposta) mainitakin juo tuossa aiemmin.
-Pekka

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #35 : 19.07.03 - klo: 17.59 »
Tarkoitin siis kaluston hajoamista, lähinnä noparien ja vastaanottimien. Kun kyseiset osat suojaa "oikein" niin tuskimpa hajoaa. Eiköhän se ole se ilmapallo yksi parhaita metodeja (kun vaan tukkii sen suun sinitarralla). Toinen voisi olla "sisäkoppa"  :shock: esim lexanista. Ovat sen jotkut teipistäkin tehneet, se nimittäin suojaa myös moottoripäätyä ja servoa. Itse ajoin Kuusankoskella itsekyhätyllä sisäkopalla eikä tullut pisaraakaan sisään (ennenkuin se meni huonoks, nyt olen tehnyt vastaavan muovista).  :roll: Tosin sadekelin kokemukseni on hyvin vähäistä kun olen vain tämän vuoden kisannut, siispä voi olla että olettamukseni suojaustaidon merkityksestä on väärä. :wink: Anteeksi siis hieman huomaamaton kommenttini, onhan se totta että sade pilaa hyvän kisan. Sen varmasti todistaa hajonneet laitteet ja virissä varsinkin sekaisin oleva "loppu pakka" kuten joku aikaisemmin sanoi.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #36 : 19.07.03 - klo: 19.06 »
Lainaus käyttäjältä: "S.Trzaska"
Tarkoitin siis kaluston hajoamista, lähinnä noparien ja vastaanottimien. Kun kyseiset osat suojaa "oikein" niin tuskimpa hajoaa. Eiköhän se ole se ilmapallo yksi parhaita metodeja (kun vaan tukkii sen suun sinitarralla). Toinen voisi olla "sisäkoppa"  :shock: esim lexanista. Ovat sen jotkut teipistäkin tehneet, se nimittäin suojaa myös moottoripäätyä ja servoa. Itse ajoin Kuusankoskella itsekyhätyllä sisäkopalla eikä tullut pisaraakaan sisään (ennenkuin se meni huonoks, nyt olen tehnyt vastaavan muovista).  :roll: Tosin sadekelin kokemukseni on hyvin vähäistä kun olen vain tämän vuoden kisannut, siispä voi olla että olettamukseni suojaustaidon merkityksestä on väärä. :wink: Anteeksi siis hieman huomaamaton kommenttini, onhan se totta että sade pilaa hyvän kisan. Sen varmasti todistaa hajonneet laitteet ja virissä varsinkin sekaisin oleva "loppu pakka" kuten joku aikaisemmin sanoi.


Niin, 18 vuoden kokemuksella olen hajoittanut tasan kaksi säädintä vesikelillä, eli jonkinlainen kokemus suojauksesta on ja molemmat säätimet hajosivat 12.7.2003.
Eli sanoisin arpapeliksi.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #37 : 22.07.03 - klo: 23.03 »
Hiukan surullista, että kisajärjestäjien tai AKK:n taholta ei ole nähty minkäänlaista vastinetta edelläoleville, melkoisen painaville mielipiteille. Lomakausi ei voine olla syynä hiljaisuuteen, järjestettiinhän kisatkin keskellä sitä.

On nimittäin silleen, että jos epäonnistuneiksi tai vääriksikin koetuille asioille on olemassa selkeät ja johdonmukaiset perusteet, ne kannattaisi kertoa! Siten häivytettäisiin kasvavaa epäluottamusta, mikä harrastajien keskuudessa kytee.
Jos järjestäjäpuoli pysyy tuppisuuna, eivät epäluottamuksen tunteet siitä ainakaan vähene.

Toisaalta, tämä tilanne vastaa hyvin sitä mielikuvaa, mikä lajin riviharrastajien piirissä "yläkerrasta" vallitsee. Ja se se on, jos mahdollista, vieläkin harmillisempaa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #38 : 23.07.03 - klo: 12.16 »
Vielä kysymys käytännöstä "märän eräkierroksen" osalta. Tulevaisuutta varten.

Ensimmäisellä alkueräkierroksella TS-eristä erät no. 6-8 ajoivat eränsä kuivana, mutta erälle no. 9 se tiedotettiin märäksi radan kastuttua. Seurauksella, että erien no. 6-8 ensimmäisen aika-ajon tulokset mitätöitiin, mutta erällä no. 9 ne jäivät voimaan.

Eikö tässä ole jotakin nurinkurista: erällä no. 9 oli neljä alkueräkierrosta ja erillä no. 6-8 ainoastaan kolme. Tuomariston päätöksellä.

Teoriassa on siis mahdollista, että koko aika-ajoista ainoastaan yksi erä saa tulokset, ja kaikilla muilla ne mitätöidään?
Radan kuivuminen erien välillä tosin edellyttäisi jonkinmoisia paikallis-trombeja  :wink:

Mutta se pointti: voiko aika-ajokertoja olla saman luokan erillä erilainen määrä?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #39 : 23.07.03 - klo: 12.19 »
Muistutetaanpa vielä, että erä 8 aloitti selkeästi kostealla radalla= vettä alkoi sataa, ja kun tultiin maaliin, oli jo ihan märkää.

Erää pyydettiin "julistamaan" märäksi, mutta niin ei tapahtunut.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #40 : 23.07.03 - klo: 16.52 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Hiukan surullista, että kisajärjestäjien tai AKK:n taholta ei ole nähty minkäänlaista vastinetta edelläoleville, melkoisen painaville mielipiteille. Lomakausi ei voine olla syynä hiljaisuuteen, järjestettiinhän kisatkin keskellä sitä.

On nimittäin silleen, että jos epäonnistuneiksi tai vääriksikin koetuille asioille on olemassa selkeät ja johdonmukaiset perusteet, ne kannattaisi kertoa! Siten häivytettäisiin kasvavaa epäluottamusta, mikä harrastajien keskuudessa kytee.
Jos järjestäjäpuoli pysyy tuppisuuna, eivät epäluottamuksen tunteet siitä ainakaan vähene.

Toisaalta, tämä tilanne vastaa hyvin sitä mielikuvaa, mikä lajin riviharrastajien piirissä "yläkerrasta" vallitsee. Ja se se on, jos mahdollista, vieläkin harmillisempaa.


Painavat mielipiteet ? ... olen tätäkin topiikkia lueskellut tietoisena siitä, että yhtä ja toista on tapahtunut ... en löydä pakosta "painavia mielipiteitä", jotka vaatisivat esim. AKK:n kommentteja ? ...

Tosiasia on, että lajiryhmästä oli kolme henkilöä mukana ko. kilpailussa ! Joten kyllä asiat ovat tiedossa ja varmaankin seuraavassa kokouksessa keskustellaan yhdessä ko. asioista, on niistä jo kahden keskisiä keskusteluja käytykin.

Tosiasia on, että mikäli valvoja ja tuomaristo eivät mitään erityisiä esityksiä tee ko. kilpailusta, niin se on silloin ajettu kilpailu, eikä siihen lajiryhmällä ole mitään sanomista, muuta kuin hyväksyä SM-tulokset.

Tosiasia on, että jokaisesta tapahtuneesta seikasta tulee ottaa oppia tuleville vuosille ja tuleville kilpailuille.

Joten mitä on tapahtunut, mitä itse olen tätä asiaa sivusta seurannut ? Jostain syystä säännöistä on tipahtunut pois, sellainen kohta, joka kertoo sen että "mikäli ajetaan kaksipäiväiset kilpailut, niin silloin täytyy myös jälkimmäisenäkin päivänä ajaa yhdet alkuerät", näin on ollut vielä vuonna 2002 kohta 3.9.3.. syytä siihen miksei sitä ole tämän vuoden sääntökirjassa en osaa sanoa, koska RC -puolen säännöt on toinen hlö "puhtaaksikirjoittanut".

Mutta tämä ei estä sitä seikkaa, etteikö näin olisi voitu toimia ! Miksi siihen ei sitten ryhdytty ? On kokonaan toinen asia ja oikeat henkilöt, jotka siihen osaavat vastata ovat ko. kilpailun Valvoja ja Tuomarit ! Heidän vastuulla on moisten asioiden huomioiminen !

Tiedän että ko. kilpailun "organisaattoreina" ovat olleet Sakke ja Teemu, he ovat luoneet puitteet ja systeemit kuinka ajetaan. Sen jälkeen heistä on tullut ko. kilpailun kilpailijoita, eikä heillä ole siis ollut mitään oikeutta mennä tekemään muutoksia "virallisiin" aikatauluihin yms.

Meidän suurin ongelma on edelleenkin se, että yksittäiset henkilöt järjestävät kilpailuja ja varsin moni on nimen omaan myös kilpailija itse. Tässä on aina se vaara, että kilpailussa saattaa tulla kömmähdyksiä, pahojakin sellaisia, niille asioille ei yksinkertaisesti voi ennakkoon varautua, niistä vain pitää ottaa opiksi seuraaviin kilpailuihin ja pitää muistaa jakaa vastuuta useille heinkilöille ja pyrkiä huomioimaan mitä kaikkea voi sattua.


*******************************************
Sitten pitää myös huomioida se, että nimen omaan ko. kilpailun Valvoja ja Tuomarit (HUOM! ei edes kilpailun johtaja !) ovat niitä henkilöitä, jotka sanan varsinaisessa merkityksessä ovat "kilpailun kovanaamoja" ;-), heillä on vastuu ja valta ko. kilpailussa. Jos Valvoja jotain sanoo ja muut Tuomarit sen hyväksyvät, niin on aivan sama miten kilpailun johtaja tekee ja sanoo, sillä hänen tulee tehdä tasan niin kuin edellä mainitut henkilöt sanovat ! Sillä ei ole merkitystä meneekö esim. kaikki alkuerä listat uusiksi vaikkapa 2 min ennen ensimmäistä starttia jos tilanne niin vaatii !


Joten jos nurinaa tai henkilöitä haluaa vastuuseen kilpailijoita kohdanneesta epäoikeudenmukaisuudesta, niin silloin ko. ryhmä on se jolle kritiikki pitää kohdistaa !
*******************************************

Jos sitten taas kilpailun rata on huonossa kunnossa tai varikossa moittimasta tms. niin vastuu on silloin järjestäjälle. Huomioida pitää myös, että valvoja/tuomarit tarkastaa ko. asiat ennen kilpailua, ja jos korjattavaa, niin silloin korjauskomento järjestäjille. Ja kisa alkaa/jatkuu vasta sitten kun asiat ovat kunnossa !

AKK:n ja nimen omaan lajiryhmän silmissä kaikki on kunnossa ja kisat ovat onnistuneet, mikäli on toimittu sääntöjen mukaan eikä siis tuomaristolta tule mitään esityksiä, jotka vaatisivat erityistoimia.

Joten näistä asioista pitääkin ottaa opiksi ja huomioida ne tulevaisuuden varalle !

Vielä yksi asia... mikäli kilpailussa tapahtuu jotain sääntöjen vastaista ja siihen ei tuomaristo puutu, niin silloin asiasta täytyy tehdä vastalause, jos vastalauseen jälkeenkään asiaa ei korjata, niin silloin tehdään asiasta vetoomus AKK:lle ja jos on tapahtunut jotain sääntöjen vastaista, niin silloin ko. kilpailu tarvittaessa vaikkapa mitätöidään ja ajetaan uudelleen !  
sääntökirjan sivut 45-47 !!

Unohtuiko jotain ? Vai onko joku asia vielä epäselvää ?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #41 : 23.07.03 - klo: 17.29 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Vielä kysymys käytännöstä "märän eräkierroksen" osalta. Tulevaisuutta varten.

Ensimmäisellä alkueräkierroksella TS-eristä erät no. 6-8 ajoivat eränsä kuivana, mutta erälle no. 9 se tiedotettiin märäksi radan kastuttua. Seurauksella, että erien no. 6-8 ensimmäisen aika-ajon tulokset mitätöitiin, mutta erällä no. 9 ne jäivät voimaan.

Eikö tässä ole jotakin nurinkurista: erällä no. 9 oli neljä alkueräkierrosta ja erillä no. 6-8 ainoastaan kolme. Tuomariston päätöksellä.

Teoriassa on siis mahdollista, että koko aika-ajoista ainoastaan yksi erä saa tulokset, ja kaikilla muilla ne mitätöidään?
Radan kuivuminen erien välillä tosin edellyttäisi jonkinmoisia paikallis-trombeja  :wink:

Mutta se pointti: voiko aika-ajokertoja olla saman luokan erillä erilainen määrä?
Eihän tuossa asiassa pitäisi olla mitään epäselvää. Kertoja on kaikilla aivan yhtä monta. Kuivat erät ovat vaan kuivia eriä ja märät märkiä. Jos kaikilla erillä ei ole kuivaa lähtöä, niin ainoastaan märät erät huomioidaan. Silloin kun rata kastuu niin paljon, että kierrosajat heikkenevät kuivan kelin ajoista, pitää erä merkitä märäksi eräksi. Tämä tapahtuu tosin aina ennen lähtöä, missä tapauksessa myös rengas on vapaa. Jos sade alkaa kesken erän on erä kuiva. SM:ssä erä 8 olisi mielestäni pitänyt olla märkä. Kilpailunjohtajan kommetti tässä vaiheessa oli, että "eräkierros pyritään viemään läpi kuivana", mikä kuullosti todella pahalta. Ja eihän kuivia eriä mitenkään mitätöity. Jos kaikki olisivat saaneet kuivan erän, olisi myös nuo tulokset olleet voimassa.

Teoriassa on siis mahdollista, että kaikki erät eivät saa hyväksyttyjä tuloksia, mutta käytännössä se ei ainakaan näillä osallistujamäärillä toteudu.

Ulkona olosuhteet vaihtelevat todella paljon, mikä tekee hommasta "epäreilua", jos asiaa haluaa niin katsoa. Mielestäni olisikin parempi, jos ulkona (ja miksei sisälläkin) ajettaisiin alkuerissä pisteistä parhaan tuloksen sijaan.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #42 : 23.07.03 - klo: 17.38 »
Hyvä Tumppi, reilua, että vastasit. Olet sitä vastuunkantajatyyppiä, jota tarvittaisiin enemmänkin.

Paljonkin tekisi mieli kysyä tai kommentoida, mutta pienessä reissulle lähdön kiireessä ei paljoa ehdi. Parit jutut kuitenkin:

- mielestäni mielipiteet ja ihmettelyt alkueräjärjestelyistä - etenkin vallinneissa sääolosuhteissa - olivat varsin painavia. Varsinkin, kun asioista kyseltiin jo ennen kilpailua ja myös sen aikana.

- miten voi olla mahdollista, että lajiryhmä voi puuttua asioihin vain, jos valvoja ja tuomarit eivät tee kisoista erityisiä esityksiä? Ovathan samat henkilöt niitä "kilpailun kovanaamoja". He siis arvioivat myös itse itseään? Eihän se niin voi olla! Ei ihme, jos ei mitään huomauttamista ole ollut.

- ei oikeastaan ole kyse epäoikeudenmukaisuuksista, vaan kisajärjestelyiden puutteellisuuksista ja siitä, että asioihin ei edes silloin puututtu, kun olisi pitänyt, ja sitä pyydettiin.

- onko siis niin, että erien välistä tasavertaisuutta ei tarvitse olla: erilainen määrä aika-ajokertoja saman luokan sisällä on mahdollinen tilanne?
(Edit: MrCalen vastauksesta ymmärrän, että tilanne on mahdollinen. Oma oikeustajuni ei sitä silti käsitä.)

Olen samaa mieltä, että tapahtuneesta voidaan ja pitää ottaa oppia. Ja sitä varten asiat pitää puida ja selvittää nyt niin, että myöhemmin ei tapahdu samoja mokia.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #43 : 23.07.03 - klo: 18.47 »
En aio kommentoida asiaa enää tämän jälkeen.
Kisojen järjestelyt ja puitteethan olivat sinällään erinomaiset ja varmasti SM-arvon mukaiset.
Ainakin oma kritiikkini on koko ajan kohdistunut juurikin siihen "kovanaamojen" porukkaan, joilla ei ollut tilanneälyä/päätäväisyyttä reagoida olosuhteisiin siten, kuten jo monesti aiemmn on tässä todettu ja peräänkuulutettu.
Näin oltaisiin taattu kaikille kisojen arvon ja tason edellyttämät tasapuoliset olosuhteet, sekä säästytty tuntuvilta rahallisilta ja henkisiltä menetyksiltä.
On totta, että ulkona olosuhteet vaihtelevat, mutta tällä kertaa tällaiselta jälkipyykiltä oltaisiin pystytty välttymään, jos halua ja kykyä olisi ollut.
Toivon ja uskon, että tästä on nyt otettu opiksi ja jatkossa toimitaan viisaammin.
Mä lähden valmistautumaan seuraavan ulkokisaan...
Edit: On myös erittäin ikävää, että juuri se porukka, joka satsasi omaa aikaansa ja vaivaansa luomalla erinomaiset olosouhteet kaikkien aikojen SM-kisoille, joutuu lukemaan tällaista jälkipyykkiä.
Olisin suonut, että nähty suuri vaiva olisi saanut hieman toisenlaisen palkinnon.
-Pekka

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
märät erät ym
« Vastaus #44 : 23.07.03 - klo: 21.49 »
eihän sateella/puolikuivalla saada koskaan tasavertaisia olosuhteita, ei. siis aina joku kärsii ja joku toinen hyötyy tilanteesta. jos sm-kisojen ts-luokan toiseksi viimeinen erä olisi ajettu märkänä, niin porukka olisi varmasti suurimmaksi osaksi ollut finaalissa, rata olisi kuitenkin ollut erittäin nopea märäksi eräksi. ja taas viimeistä erää ei voitu missään tapauksessa ajaa kuivana, koska rata oli ennen erään lähtöä märkä (onhan sääntökirjassa tarkemmin). mutta se yksi yritys, se olisi voinut olla toisena kisapäivänä...

jatkoa ajatellen -> puhuinkin jo Turun kisassa Helinin Heikille tähän liittyvistä asioista. kun nyt viedään jatkossa kisoja sm-arvoisina lävitse, niin pitäisi varmastikin olla selkeät mustavalkoiset toimintaperiaatteet kisan järjestäjille/johtoporukalle. siis jos sadetta on tulossa/sataa jne., niin kuinka silloin toimitaan. muutoin järjestäjillä on erittäin paljon mietittävää ja yleensä ripeällä aikataululla. ja silloin ei aina voida saada mahdollisimman hyvin mietittyjä päätöksiä (siis aivan yleisellä tasolla, sormi ei osoita keneenkään). =)

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #45 : 24.07.03 - klo: 09.10 »
Onneksi ensi vuonna on SM-sarja :D
Silloin katsotaan sekä matto- että ulko-tulokset ja jälkipulinaa ei pitäisi olla.

Tumppi: oliskohan nykyinen ohjeisto syytä muuttaa SM-ohjeistoksi, vieläkin tarkemmin sen lukien, jotta kisat olisivat kaikki SM-tasoa!

Esim. miten määritellään ne jotka pääsevät "kuumaan" eräryhmään ohitse niiden, jotka "sarjalistalla" siihen olisivat menneet ?

Hyvä kommentti oli, että pitäisi saada lisää vastuuhenkilöitä kison järjestämiseen.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #46 : 24.07.03 - klo: 11.02 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Onneksi ensi vuonna on SM-sarja :D
Silloin katsotaan sekä matto- että ulko-tulokset ja jälkipulinaa ei pitäisi olla.

Tumppi: oliskohan nykyinen ohjeisto syytä muuttaa SM-ohjeistoksi, vieläkin tarkemmin sen lukien, jotta kisat olisivat kaikki SM-tasoa!

Esim. miten määritellään ne jotka pääsevät "kuumaan" eräryhmään ohitse niiden, jotka "sarjalistalla" siihen olisivat menneet ?

Hyvä kommentti oli, että pitäisi saada lisää vastuuhenkilöitä kison järjestämiseen.



Ei suinkaan SM -ohjeisto vaan SM -säännöt ! Semmoinen paketti joudutaan tekemään kaikista SM -sarjoista, nyt kun SM ajetaan sarjamuotoisena, niin silloin lajiryhmä puuhastelee siihen moisen paketin ja silloin ko. kisat tulee ajaa sen mukaan. mm. SM -pisteet tulevat myös AKK:n www -sivuille.

Ja tähän tulevaan SM -sarjojen sääntöpakettiin saa ihan vapaasti lähettää ideoita ja ehdotuksia tulemaan. Niistä voisi rakentaa vaikkapa luokkakohtaisen topicin tonne kilpailijoiden  kanavalle, jonne voisi vapaasti ideoita antaa ja niistä keskustella...

Koska ko. paketeista tulee kuitenkin varsin laajoja, niin niitä ei tietenkään varsinaiseen isoon sääntökirjaan tule, vaan ne tullaan julkaisemaan sähköisessä muodossa AKK:n www -sivuilla ja varmaankin myös näillä sivuilla. Ja niistä voidaan tehdä myös luokkakohtaiset "paperiversiot" tms...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #47 : 24.07.03 - klo: 11.26 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

.......
......
.....
- miten voi olla mahdollista, että lajiryhmä voi puuttua asioihin vain, jos valvoja ja tuomarit eivät tee kisoista erityisiä esityksiä? Ovathan samat henkilöt niitä "kilpailun kovanaamoja". He siis arvioivat myös itse itseään? Eihän se niin voi olla! Ei ihme, jos ei mitään huomauttamista ole ollut.
....
....


Vesak : Miten lajiryhmän tulisi toimia tässä tilanteessa, sinun mielestäsi ? Valaise hieman ? ... mitätöidä ko. kisat ja antaa uudelle järjestäjälle kenties ja millä perusteilla ?

Tietooni ei ole toistaiseksi tullut, että sääntöjä olisi rikottu. Kenties on tapahtunut yhtä ja toista, kömmähdyksiä tms. jotka eivät ole olleet sääntörikkeitä, mutta kenties "moraalisesti" vääriä ratkaisuja kilpailijan kannalta. Näissä asioissa emme voi muuta kuin katsoa, että niitä ei satu tulevaisuudessa ja tehdä tarvittavat sääntömuutokset, joilla pystytään saamaan mahdolliset "ongelmat" hallintaan.

Valvojan tehtävä on toimia tuomariston puheenjohtajana, sekä valvoa myös että kilpailijan oikeusturvaa ei loukata ja sääntöjä noudatetaan. Kilpailujen jälkeen Valvoja tekee kilpailusta raportin ja toimittaa sen lajipäällikölle, jonka kautta se tulee lajiryhmälle.

....
Itse en ole vielä nähnyt ko. kilpailun valvojan raporttia, tietoni olen saanut tältä forumilta sekä puhelinkeskusteluilla neljältä eri henkilöltä ja ko. henkilöiden mukaan sääntöjen mukaan on toimittu.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #48 : 03.08.03 - klo: 18.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Vesak : Miten lajiryhmän tulisi toimia tässä tilanteessa, sinun mielestäsi ? Valaise hieman ? ... mitätöidä ko. kisat ja antaa uudelle järjestäjälle kenties ja millä perusteilla ?

Kesälomakiireiden vuoksi näin vasta nyt kysymyksen. Aihetta on jo edellä käsitelty, mutta asian merkittävyyden vuoksi palaan siihen vielä.

On toimittu ehdottomasti sääntöjen mukaan. Siitä ei ole lainkaan kysymys. Eikä asian jälkipuintia pidä missään nimessä ymmärtää siten, että SM-kisan tulokset olisi asetettu kyseenalaisiksi. Sääntöjen suojaan pidättäytyminen ei kuitenkaan vielä tarkoita, että on toimittu järkevästi.

Näen kahdenlaista asiakokonaisuutta:

1. Kilpailun säännöt
Tästä on jo edellä kirjoitettu riittävästi, viittaan vain Reittilan viimeisimpään kirjoitukseen yllä, ja kertaan lyhyesti.
- yhden alkuerän sijoittaminen alunperinkin sunnuntaille, ja erityisesti lauantaille sattuneen sadesään vuoksi. Kilpailujohdolla ja kilpailun valvojalla puuttui täydellisesti tilannetaju.
- pakollisen tuloksen ajattaminen sadesäässä finaalioikeuden saamiseksi. Järjetön vaatimus, ja jälleen melkoista tilannetajun puutetta.

2. Kilpailujohdon, kilpailun valvojan ja lajiryhmän tehtävä
Ihmettelin edellä sitä, että miten kilpailun valvojalla voi olla kilpailun ylin päätäntävalta, jos hänen tehtäväänsä kuuluu valvoa kilpailua ja raportoida siitä? Eikö nämä tehtävät kuulu selkeästi eri henkilöille? Tässä tapauksessa kilpailun valvojan siis pitäisi kirjoittaa raporttiinsa, että kilpailun valvoja ei ollut tilanteen tasalla, eikä kuunnellut kilpailijoiden vetoomuksia. No, tekikö hän niin?

Paikalla oli lajiryhmän neljästä jäsenestä kolme. Vaikka he olivatkin siellä kilpailijoina, ilman "lajiryhmästatusta", olisivat he aivan hyvin voineet antaa kilpailujohdolle ja kilpailun valvojalle henkistä tukea tilanteessa. Kokeneina kilpailijoina sen voisi jopa katsoa kuuluneen heidän velvollisuudekseen.
Miten lajiryhmä mahtaa jälkipuida SM-kisan, jossa ovat itse olleet osallisena?

Ja se kysymys, miten lajiryhmän tulisi toimia tässä tilanteessa?
Lajiryhmä voisi kerrankin tulla ulos suljetusta kammiostaan ja reilusti vastata harrastajakunnalle, jonka edustaja se on. Ja kannattaisi opetella aidosti kuuntelemaan, mitä kilpailijoilla on sanottavaa.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #49 : 03.08.03 - klo: 19.23 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

 

.........
Näen kahdenlaista asiakokonaisuutta:

1. Kilpailun säännöt
.......
2. Kilpailujohdon, kilpailun valvojan ja lajiryhmän tehtävä
Ihmettelin edellä sitä, että miten kilpailun valvojalla voi olla kilpailun ylin päätäntävalta, jos hänen tehtäväänsä kuuluu valvoa kilpailua ja raportoida siitä? Eikö nämä tehtävät kuulu selkeästi eri henkilöille? Tässä tapauksessa kilpailun valvojan siis pitäisi kirjoittaa raporttiinsa, että kilpailun valvoja ei ollut tilanteen tasalla, eikä kuunnellut kilpailijoiden vetoomuksia. No, tekikö hän niin?

3.Paikalla oli lajiryhmän neljästä jäsenestä kolme. Vaikka he olivatkin siellä kilpailijoina, ilman "lajiryhmästatusta", olisivat he aivan hyvin voineet antaa kilpailujohdolle ja kilpailun valvojalle henkistä tukea tilanteessa. Kokeneina kilpailijoina sen voisi jopa katsoa kuuluneen heidän velvollisuudekseen.
Miten lajiryhmä mahtaa jälkipuida SM-kisan, jossa ovat itse olleet osallisena?

4.Ja se kysymys, miten lajiryhmän tulisi toimia tässä tilanteessa?
Lajiryhmä voisi kerrankin tulla ulos suljetusta kammiostaan ja reilusti vastata harrastajakunnalle, jonka edustaja se on. Ja kannattaisi opetella aidosti kuuntelemaan, mitä kilpailijoilla on sanottavaa.



1. kuten edellä olen sanonut, niin näistä pitää ottaa oppia ja tehdä tarvittavat sääntömuutokset, ellei niitä muute saada hoidettua kuntoon

2. ikävä kyllä, jokainen johtaja, valvoja ja tuomarikin on vain ihminen ja heillä saattaa olla eilainen käsitys tarpeista yms.. ja sen mukaan ovat toimineet (sääntöjen sallimissa rajoissa) en vielä ole ko. raporttia nähnyt...

3. niin tuossahan ei suoranaista "jälkipuintia" tarvita muuta kuin tehdä tarvittavat korjaukset -> 1. Lajiryhmän jäsen on vain tavallinen kilpailija silloin kun hän kilpailee... Mutta tosi on, että kyllä heillä pitää olla tilannetajua ja auktoriteettia, silloin jos kilpailupaikalla jokin homma "mättää" ja ohjausta tarvitaan. Itse olen lähes tulkoon kaikissa slotti -kisoissa "ojentanut ja ohjeistanut" järjestäjiä oikeaan suuntaan, vaikka kilpailijana siellä olenkin ollut. Mielestäni se jäsenyys lajiryhmässä edellyttää jo siihen, että pitää vaikuttaa ja toimia myös kilpailupaikoilla, vaikka sitä ei minnekään ole kirjoitettu... ja oma kilpailutoiminta on niin tärkeää, että keskittyminen muuhun ei onnistu, niin ehkä silloin pitäisi jompi kumpi jättää pois ? Kyllä tätä puidaan koko ajan...

4. niin en itse ainakaan ole huomannut, että ko. poppoo olisi jotenkin suljetussa kammiossa ? Eikö ole parempi, että yksi antaa vastauksia ja osallistuu keskusteluun ? Vaikkapa pj, niin menee viesti ainakin perille ! Ei siihen kaikkia tarvita... tämä on kuitenkin epävirallinen forumi, minne kaikki ehkä eivät jostain syystä halua kommentoida ?

Tietääkseni olen/olemme aidosti kuunnelleet kaikkia ja niiden mukaan tehneet viimeisen parin vuoden aikana ihan oikeasti hyviä ratkaisuja !

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #50 : 04.08.03 - klo: 12.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

4. niin en itse ainakaan ole huomannut, että ko. poppoo olisi jotenkin suljetussa kammiossa ? Eikö ole parempi, että yksi antaa vastauksia ja osallistuu keskusteluun ? Vaikkapa pj, niin menee viesti ainakin perille ! Ei siihen kaikkia tarvita... tämä on kuitenkin epävirallinen forumi, minne kaikki ehkä eivät jostain syystä halua kommentoida ?

On aivan hyvä käytäntö, että lajiryhmä esiintyy näillä palstoilla yhden henkilön, pj:n kautta. Ja on erittäin hyvä, että ylipäätään esiintyy!

Tässä tapauksessa kirjoitukseni takana oli ajatus, että SM-kisojen tapahtumista vastaisivat suoraan ne henkilöt kilpailun johdosta, järjestäjistä ja lajiryhmästä, jotka olivat paikalla, ja mahdollisesti osallistuivat neuvonpitoon. Oli muodollista päätösvaltaa tai ei.
Koska erilaisia näkemyksiä ja arvailuja liikkuu siitä, kuka mitäkin päätti ja suositteli, ja miksi, olisi varmasti kaikkien edun mukaista, että nämä henkilöt tulisivat esiin ja kertoisivat, miksi kaikki kävi toisin kuin kilpailijat ja tilanne edellyttivät?

Itse pidän tätä julkisuuspuolen hoitamista aivan oleellisena asiana lajissamme, kuten monella muullakin elämänalalla. Sitä voisi vähän harjoitella. Minkäänlaista velvoitetta siihen ei tietenkään ole, mutta tässä punnitaan nyt aika paljon sitä, että löytyykö lajin yläkerrassa vastuunkantokykyä ja halua avoimmuuteen. Ja sillä taas on arvaamaton merkitys lajia harrastavien yläkertaa kohtaan tunteman luottamuksen ja arvostuksen kannalta.
Mutta päätösten takana olleet tekevät, niinkuin itse parhaaksi näkevät. Tai ovat tekemättä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #51 : 13.08.03 - klo: 22.47 »
Eipä ole vastuuhenkilöiden selvityksiä näkynyt. No, lajin meiningin jo tuntevana en niitä niin kovasti odottanutkaan.


Satuin vilkaisemaan sveitsiläisen rc-autoilun sääntöjä. Vaikka sieltäpäin ei niin paljoa ole huippuajajia tullutkaan, niin asiallisia pykäliä osaavat rustata. Pari esimerkkiä kohdasta "sateen sattuessa":

- Sateen alkaessa kesken eräkierroksen, sillä kierroksella jo (kuivana) ajaneiden ryhmien ajot uusitaan.
(Näinhän se järkevästi ajatellen pitää tietenkin ollakin. Vaan eipä ole meillä.)

- Sateen alkaessa kesken erän, erä keskeytetään, ja kilpailijoille annetaan vähintään 15 min aikaa varustautua muuttuneisiin olosuhteisiin.

- Jos kisajärjestäjät eivät pysty pitämään rataa ajokunnossa, kilpailu keskeytetään. Jos sadevesi kertyy lätäköiksi ja niitä ei pystytä erien väliajalla poistamaan, tai lätäköitä muodostuu erän aikana, rata katsotaan ajokelvottomaksi.
(Meikäläiset olosuhteet käyvät hyvästä crazy-vitsistä tämän säännön osalta. SM-kisoissa.)


Olisikohan meikäläisillä sääntöjen rustaajilla vähän mietiskeltävää tulevaisuuden varalle...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #52 : 17.09.03 - klo: 13.02 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Tässä tapauksessa kirjoitukseni takana oli ajatus, että SM-kisojen tapahtumista vastaisivat suoraan ne henkilöt kilpailun johdosta, järjestäjistä ja lajiryhmästä, jotka olivat paikalla, ja mahdollisesti osallistuivat neuvonpitoon. Oli muodollista päätösvaltaa tai ei.
.
.
... tässä punnitaan nyt aika paljon sitä, että löytyykö lajin yläkerrassa vastuunkantokykyä ja halua avoimmuuteen. Ja sillä taas on arvaamaton merkitys lajia harrastavien yläkertaa kohtaan tunteman luottamuksen ja arvostuksen kannalta.
Mutta päätösten takana olleet tekevät, niinkuin itse parhaaksi näkevät. Tai ovat tekemättä.

Vuoden tärkeimmän kisamme merkillisyyksistä vastaamaan ei siis ole löytynyt selkärankaisia yksilöitä. Se ei todellakaan ole kovin suureksi kunniaksi lajillemme eikä asianosaisille.

Mennyt on mennyttä, mutta ellei asioita pystytä perustelemaan tai niistä keskustelemaan avoimesti edes jälkeenpäin, kyllä jossakin mättää varsin pahasti. Ei pidä ihmetellä, jos kilpailijoiden keskuudessa ei tällä hetkellä tunneta mainittavaa luottamusta yläkertaa kohtaan, vrt. viimeaikaiset kommentit rengassäännöstä.

Pyydän, että sääntöjen kehittämisestä vastuussa olevat informoivat lyhyesti edes siitä, aiotaanko sadekelille laatia jonkinlaista ohjeistusta, ja millä aikataululla (ks. edellinen kirjoitus), vai jatketaanko kuten tähän asti?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #53 : 17.09.03 - klo: 13.12 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

......
......

......
......
Pyydän, että sääntöjen kehittämisestä vastuussa olevat informoivat lyhyesti edes siitä, aiotaanko sadekelille laatia jonkinlaista ohjeistusta, ja millä aikataululla (ks. edellinen kirjoitus), vai jatketaanko kuten tähän asti?


Ensi vuonna ko. kisat ovat yksipäiväisiä, silloin ei tule spekulaatioita kaksi päiväisistä alkueristä.

Eiköhän tuo kokonaisuudessaan ole jo viime vuonna Laukaan SM ja tämän vuoden Hyvinkään SM kisojen suhteen osoittanut, että joitain asioita tuolle pitää tehdä. Joten kyllä asiat on ensi vuodelle nähden työn alla myös tuon sadesäännön suhteen. Se kun tuntuu hyvin yksinkertaiselta, mutta kuitenkin tuntuu, että siitä huolimatta jäisi liikaa "mutu" aukkoja, joista yritetään päästä vielä eroon...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-kisojen jälkipelit
« Vastaus #54 : 17.09.03 - klo: 13.37 »
Kiitos. Se tuli nopeasti.
Oikeassa olet, jo kahtena vuonna peräkkäin sadesää on täydellisesti pilannut SM-kisat. Ja aiheuttanut suhteettomat kustannukset kilpailijoille. Yksinkertainenkin ohjeistus olisi kummassakin tapauksessa pelastanut sekä kisat että rahalliset menetykset.

Vain vihjeenä, että tätäkään pyörää ei kannata keksiä uudestaan, vaan näkyville kirjaamani sveitsiläisten sadesääntö on sellaisenaan sovellettavissa meillekin. Ainoaksi "mutuksi" siinä jää tulkinta, milloin rata on ajokelvoton, mutta siinähän harkintavalta kuuluu selkeästi kilpailun johdolle ja tuomarineuvostolle.