Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1024671 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3510 : 01.12.13 - klo: 18.32 »
Jos kone lähtee kylmänä käyntiin ja sammuu lämpimänä eikä lähde käyntiin ennen jäähtymistä, on se väljä.

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3511 : 02.12.13 - klo: 19.57 »
Virittääkö nuo paljon jos viilailee osat nuin? Ja entä jos viilaa vähän epäsynmetrisesti osat?
Traxxas e-revo

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3512 : 03.12.13 - klo: 21.51 »
Jahas..taloon tulee vaihtokaupan seurauksena HB D812  Buggy.

Eipä tuolla paljoa talvella ajella mutta pakkohan se toimivuus on testata :wink:

Moottorina on OS 21ZX-B Alpha 2090 8mm kuristimilla.Eli mitä polttoainetta suosittelisitte?
EXC125

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3513 : 04.12.13 - klo: 13.06 »
Vaikka 21% tornado tai joku muu merkki(kyoshon aineet viimeisenä vaihto ehtona)

Mut kysymys konkareille.kun moottoria on esilämmitettävä niin millä se tapahtuu kun ei olla sähköpistokkeen lähellä.voisko ajatella esim tourig puolen renkaan lämmitintä sylinterin päälle miten toimii onko muita vaihtoehtoja.nuotio?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3514 : 04.12.13 - klo: 15.04 »
Käykö 25% litku? Sitä autossa entisen omistajan mukaan on käytetty..
EXC125

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3515 : 04.12.13 - klo: 15.56 »
Käykö 25% litku? Sitä autossa entisen omistajan mukaan on käytetty..

25% käy siihen.

Ja kyoshodbx! riippuu et missä ajat ja millä kuljet sinne. Itse lämittelen polttiksen näin pakkasilla auton etujalkatilassa ilman koppaa.
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3516 : 04.12.13 - klo: 16.37 »
Hyvähyvä..ja sitten juuri tuo esilämmitys.

Eli jos lähden kotoa pihalle ajamaan niin laitan foliota sukassa jäähdytyskannen päälle mutta mitäs muuta? Voiko esim.hiustenkuivaajalla lämmittää?
EXC125

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3517 : 04.12.13 - klo: 16.51 »
Voi lämmittää joko hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella. Ja kannattaa aukasta tulppaa vielä kun lämmittää.
Traxxas e-revo

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3518 : 04.12.13 - klo: 17.38 »
Käykö 25% litku? Sitä autossa entisen omistajan mukaan on käytetty..

25% käy siihen.

Ja kyoshodbx! riippuu et missä ajat ja millä kuljet sinne. Itse lämittelen polttiksen näin pakkasilla auton etujalkatilassa ilman koppaa.


No talvella en nitroautoile.mut kesällä käymme kuopion radalla jossa ei oo sähköö eikä se ainakaa minun auton jalkatilassa lämpee ku noin 30asteiseksi.olin ymmärtävinäni et sais olla vaikka 70asteinen.koti oloissa oon kuumailma puhaltimella lämmittäny mut se nyt ei siellä radalla onnistu.keskikesällä se kai ei nii tärkee oo mut kevä/syksy ois jotain keksittävä.

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3519 : 04.12.13 - klo: 17.46 »
Käykö 25% litku? Sitä autossa entisen omistajan mukaan on käytetty..

25% käy siihen.

Ja kyoshodbx! riippuu et missä ajat ja millä kuljet sinne. Itse lämittelen polttiksen näin pakkasilla auton etujalkatilassa ilman koppaa.


No talvella en nitroautoile.mut kesällä käymme kuopion radalla jossa ei oo sähköö eikä se ainakaa minun auton jalkatilassa lämpee ku noin 30asteiseksi.olin ymmärtävinäni et sais olla vaikka 70asteinen.koti oloissa oon kuumailma puhaltimella lämmittäny mut se nyt ei siellä radalla onnistu.keskikesällä se kai ei nii tärkee oo mut kevä/syksy ois jotain keksittävä.

Itse en ainakaan ole kesällä esilämmitellyt mitenkään tai no jos on mennyt montulle ajamaan niin mitä nyt auton sisälämpötila onpi kesällä niin siinä ollut alkulämmittelyt
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3520 : 04.12.13 - klo: 18.41 »
Mitenkäs näitä vastarin LIFE-akkuja ladataan? Lipo-ohjelmallako?
EXC125

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3521 : 04.12.13 - klo: 18.52 »
Mitenkäs näitä vastarin LIFE-akkuja ladataan? Lipo-ohjelmallako?
Life ohjelmalla, Lipo ohjelmassa on väärä cut'off ainakin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3522 : 04.12.13 - klo: 20.03 »
Oukkidoukki:) Mites sit toi männän vaihtoväli,montako tuntia?
EXC125

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3523 : 05.12.13 - klo: 17.45 »
Käykö 25% litku? Sitä autossa entisen omistajan mukaan on käytetty..

25% käy siihen.

Ja kyoshodbx! riippuu et missä ajat ja millä kuljet sinne. Itse lämittelen polttiksen näin pakkasilla auton etujalkatilassa ilman koppaa.


No talvella en nitroautoile.mut kesällä käymme kuopion radalla jossa ei oo sähköö eikä se ainakaa minun auton jalkatilassa lämpee ku noin 30asteiseksi.olin ymmärtävinäni et sais olla vaikka 70asteinen.koti oloissa oon kuumailma puhaltimella lämmittäny mut se nyt ei siellä radalla onnistu.keskikesällä se kai ei nii tärkee oo mut kevä/syksy ois jotain keksittävä.

Itse en ainakaan ole kesällä esilämmitellyt mitenkään tai no jos on mennyt montulle ajamaan niin mitä nyt auton sisälämpötila onpi kesällä niin siinä ollut alkulämmittelyt

Lämmitän itse kisamoottorini aina kilpailuissa jopa jokaisen ajettavan erän välissä vastaavanlaisella moottorilämmittimellä.
Pyrin esilämmittämään moottorini aina ennen käynnistystä jopa treenipäivinä.
Säästää moottoria myös ylimääräiseltä kulumiselta.


Virran voi ottaa vaikka auton akusta.
Lämmittää moottorin jopa 90 asteiseksi.

Jos käyttää kuumailmapuhallinta tai mitä tahansa niin moottorin voi huoletta lämmittää vaikka 100 asteiseksi.
Moottorin normaalikäyntilämpötila on 120-130 astetta joten ei ole mitään ongelmaa vaikka lämmittäisi lähelle sitä.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3524 : 05.12.13 - klo: 17.49 »
Auto tuli tänään,nitroa ei ole vielä ja lauantaina haen Ylivieskasta joten tässä on aikaa perehtyä autoon. Eli kuumailma puhaltimella moottori kuumaks ja sit käyntiin foliota ja sukka kannen ympärillä.Näinkö olisi hyvä tehdä?
EXC125

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3525 : 05.12.13 - klo: 18.25 »
Auto tuli tänään,nitroa ei ole vielä ja lauantaina haen Ylivieskasta joten tässä on aikaa perehtyä autoon. Eli kuumailma puhaltimella moottori kuumaks ja sit käyntiin foliota ja sukka kannen ympärillä.Näinkö olisi hyvä tehdä?

Sulla on mitä ilmeisemmin mun vanha krossi. 25% Racing Experience HOT FIRE:ä itse käytin...
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3526 : 05.12.13 - klo: 19.26 »
Hoke myyväänkö tuota moottorin lämmitintä missä(linkki ois kiva)?on Just sitä mitä ajattelin.saakosen esim 4s lipoon laitettua ku henkilöauton akku on vähä piilossa.pien irto akku ois kätevin mukana kulettaa.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3527 : 05.12.13 - klo: 20.28 »
Auto tuli tänään,nitroa ei ole vielä ja lauantaina haen Ylivieskasta joten tässä on aikaa perehtyä autoon. Eli kuumailma puhaltimella moottori kuumaks ja sit käyntiin foliota ja sukka kannen ympärillä.Näinkö olisi hyvä tehdä?

Sulla on mitä ilmeisemmin mun vanha krossi. 25% Racing Experience HOT FIRE:ä itse käytin...

Hyvin mahdollista:D

Tankki oli vielä puolillaan löpöä ja pakkohan se oli päräyttää käymään:) Lämmitin kuumailma puhaltimella moottorin ja starttilaatikolla käyntiin.

Käynnistys hoitui  muutamassa sekunnissa ja  eka polttis kun on,äänet oli melkoiset  :azn:

Osaisitko sanoa montako tuntia männällä kestää ajaa?
EXC125

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3528 : 05.12.13 - klo: 20.53 »
Osaisitko sanoa montako tuntia männällä kestää ajaa?
En oo kyllä koskaan kuullut että näissä vaihdeltaisiin osia tuntien mukaan niinkuin vaikkapa motocrosspyörissä.  Yläkerta uusiksi sitten kun on niin väljä, ettei toimi enää oikein. Vai tavataanko noissa kalliimmissa koneissa vaihtaa ns. varman päälle jonkun tietyn gallonamäärän jälkeen?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3529 : 05.12.13 - klo: 21.02 »
Osaisitko sanoa montako tuntia männällä kestää ajaa?
En oo kyllä koskaan kuullut että näissä vaihdeltaisiin osia tuntien mukaan niinkuin vaikkapa motocrosspyörissä.  Yläkerta uusiksi sitten kun on niin väljä, ettei toimi enää oikein. Vai tavataanko noissa kalliimmissa koneissa vaihtaa ns. varman päälle jonkun tietyn gallonamäärän jälkeen?

Niin ei näissä varmaan tunteja katsota,no kyllä sen varmaan huomaa kun ei enään puristuksia oo ja sammuu lämpimänä.
EXC125

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3530 : 06.12.13 - klo: 07.50 »
Osaisitko sanoa montako tuntia männällä kestää ajaa?
En oo kyllä koskaan kuullut että näissä vaihdeltaisiin osia tuntien mukaan niinkuin vaikkapa motocrosspyörissä.  Yläkerta uusiksi sitten kun on niin väljä, ettei toimi enää oikein. Vai tavataanko noissa kalliimmissa koneissa vaihtaa ns. varman päälle jonkun tietyn gallonamäärän jälkeen?

Niin ei näissä varmaan tunteja katsota,no kyllä sen varmaan huomaa kun ei enään puristuksia oo ja sammuu lämpimänä.

Harvemmin mäntä hajoaa, kyllä luulis et laakeri antaa periksi ekaks. muutenkin tiedän tuosta sun autosta sen verran et ei tarvi huolehtia mitään männän vaihtoa.
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3531 : 06.12.13 - klo: 08.32 »
Osaisitko sanoa montako tuntia männällä kestää ajaa?
En oo kyllä koskaan kuullut että näissä vaihdeltaisiin osia tuntien mukaan niinkuin vaikkapa motocrosspyörissä.  Yläkerta uusiksi sitten kun on niin väljä, ettei toimi enää oikein. Vai tavataanko noissa kalliimmissa koneissa vaihtaa ns. varman päälle jonkun tietyn gallonamäärän jälkeen?

Niin ei näissä varmaan tunteja katsota,no kyllä sen varmaan huomaa kun ei enään puristuksia oo ja sammuu lämpimänä.

Harvemmin mäntä hajoaa, kyllä luulis et laakeri antaa periksi ekaks. muutenkin tiedän tuosta sun autosta sen verran et ei tarvi huolehtia mitään männän vaihtoa.

No sepäs kiva kuulla,mutta kai se joskus pitäää vaihtaa joka tapauksessa?

Koitan tänään askarrella folioista ja vanhasta Gore-Tex hanskasta moottorille lämmikettä:)
EXC125

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3532 : 06.12.13 - klo: 10.29 »


Harvem
Osaisitko sanoa montako tuntia männällä kestää ajaa?
En oo kyllä koskaan kuullut että näissä vaihdeltaisiin osia tuntien mukaan niinkuin vaikkapa motocrosspyörissä.  Yläkerta uusiksi sitten kun on niin väljä, ettei toimi enää oikein. Vai tavataanko noissa kalliimmissa koneissa vaihtaa ns. varman päälle jonkun tietyn gallonamäärän jälkeen?

Niin ei näissä varmaan tunteja katsota,no kyllä sen varmaan huomaa kun ei enään puristuksia oo ja sammuu lämpimänä.

Harvemmin mäntä hajoaa, kyllä luulis et laakeri antaa periksi ekaks. muutenkin tiedän tuosta sun autosta sen verran et ei tarvi huolehtia mitään männän vaihtoa.

No sepäs kiva kuulla,mutta kai se joskus pitäää vaihtaa joka tapauksessa?

Koitan tänään askarrella folioista ja vanhasta Gore-Tex hanskasta moottorille lämmikettä:)
min mäntä hajoaa, kyllä luulis et laakeri antaa periksi ekaks. muutenkin tiedän tuosta sun autosta sen verran et ei tarvi huolehtia mitään männän vaihtoa.
[/quote]

No sepäs kiva kuulla,mutta kai se joskus pitäää vaihtaa joka tapauksessa?

Koitan tänään askarrella folioista ja vanhasta Gore-Tex hanskasta moottorille lämmikettä:)
[/quote]

Joo, niinkuin aikaisemmista viesteistä jo saa selville että kannattaa vaihtaa jos tuntuu väljältä, ei puristuksia tai sammuu lämpimänä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.13 - klo: 10.33 kirjoittanut villetauriainen »
Traxxas e-revo

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3533 : 06.12.13 - klo: 11.16 »
Oma mielipeteeni tuohon männän vaihtamiseen on ettei kannata ellei ole tosi kallis moottori kyseessä. Mäntä, veivi, sylkkysetti maksaa yleensä +100e, ainakin ns.kunnon koneisiin. Vaihdat koneeseen tuon setin niin nämä osat ovat uusia, mutta muuten kone on vanha ja laakerit kannattais vaihtaa, joten alkaa tulla hintaa remontille. Esim. uutta alphaa saa alle 200e niin ei kannata em.osien vaihtoon uhrata n.150e.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3534 : 06.12.13 - klo: 11.25 »
Oma mielipeteeni tuohon männän vaihtamiseen on ettei kannata ellei ole tosi kallis moottori kyseessä. Mäntä, veivi, sylkkysetti maksaa yleensä +100e, ainakin ns.kunnon koneisiin. Vaihdat koneeseen tuon setin niin nämä osat ovat uusia, mutta muuten kone on vanha ja laakerit kannattais vaihtaa, joten alkaa tulla hintaa remontille. Esim. uutta alphaa saa alle 200e niin ei kannata em.osien vaihtoon uhrata n.150e.


Jaa,eli ei kannata vaihtaa? No ton moottorin hinta on Hobbyfactoryssa 250e muistaakseni. No osaisitteko sanoa mikä moottori olis sit tohon 200e pintaan hyvä? Tietää varautua sit kun tuo antaa periksi.
EXC125

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3535 : 06.12.13 - klo: 11.51 »
Oma mielipeteeni tuohon männän vaihtamiseen on ettei kannata ellei ole tosi kallis moottori kyseessä. Mäntä, veivi, sylkkysetti maksaa yleensä +100e, ainakin ns.kunnon koneisiin. Vaihdat koneeseen tuon setin niin nämä osat ovat uusia, mutta muuten kone on vanha ja laakerit kannattais vaihtaa, joten alkaa tulla hintaa remontille. Esim. uutta alphaa saa alle 200e niin ei kannata em.osien vaihtoon uhrata n.150e.


Jaa,eli ei kannata vaihtaa? No ton moottorin hinta on Hobbyfactoryssa 250e muistaakseni. No osaisitteko sanoa mikä moottori olis sit tohon 200e pintaan hyvä? Tietää varautua sit kun tuo antaa periksi.

Kyllä itse pysytteleisin O.S koneissa, Kalliitahan ne on mutta laatu maksaa.

Seuraava remontti tuohon mottiisi on etu ja takalaakeri, väljistynyt laakerointi syö uudenkin sylinterin/männän väljäksi o->0.
Talviajoa miettisin vielä, jos kone ei lämpeä tarpeeksi ja liian kylmällä koneella ajelet niin keväällä saat ostaa  uuden motin varmasti.
Tuo motti herää vasta 100`c henkiin. 100-140c välissä kun pysyy niin hyvä.
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3536 : 06.12.13 - klo: 12.50 »
En kyllä itse lähtisi suosittelemaan talviajoa varsinkaan aloittelevalle harrastajalle. Siinä saa koneen väljäksi tosi helposti. Tuo folio+sukka ei ainakaan itselläni riittänyt alkuunkaan vaan lämmöt olivat silti aivan liian alhaiset.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3537 : 06.12.13 - klo: 13.04 »
Oma mielipeteeni tuohon männän vaihtamiseen on ettei kannata ellei ole tosi kallis moottori kyseessä. Mäntä, veivi, sylkkysetti maksaa yleensä +100e, ainakin ns.kunnon koneisiin. Vaihdat koneeseen tuon setin niin nämä osat ovat uusia, mutta muuten kone on vanha ja laakerit kannattais vaihtaa, joten alkaa tulla hintaa remontille. Esim. uutta alphaa saa alle 200e niin ei kannata em.osien vaihtoon uhrata n.150e.


Jaa,eli ei kannata vaihtaa? No ton moottorin hinta on Hobbyfactoryssa 250e muistaakseni. No osaisitteko sanoa mikä moottori olis sit tohon 200e pintaan hyvä? Tietää varautua sit kun tuo antaa periksi.

Alpha Dragon A830

Alpha Ryan Lutz Edition

Ja se moottorilämmitin mitä joku aikasemmin kysäs.

Thunder Innovation 12V PRO Engine Heater

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3538 : 06.12.13 - klo: 13.45 »
Jaa,eli ei kannata vaihtaa? No ton moottorin hinta on Hobbyfactoryssa 250e muistaakseni. No osaisitteko sanoa mikä moottori olis sit tohon 200e pintaan hyvä? Tietää varautua sit kun tuo antaa periksi.
Ettei jää yhden kauppiaan huuteluksi tässä toiset vaihtoehdot  :police:

Laadukas Eurooppalainen Novarossi 21 P5 CXLT

UK:ssa valmistettu laadukas ja edullinen IB Prostart lämmitin johon luottaa mm JQ, Lee Martin sekä Neil Cragg.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3539 : 06.12.13 - klo: 14.37 »
Kiitoksia avusta!

Erityisesti Hoken suosittelema Dragoni näytti ihan kivalta:)

Sähköpuolelta kokemusta löytyy mutta vaikka polttiksissa olen aloittelija niin luulen että saan kyllä koneen käymään oikean lämpöisenä.

Äsken lämmitin moottoria kuumailma puhaltimella ja infrapuna lämpö mittarilla mittasin niin 105 astetta näyttti.

Laitoin käyntiin ja mittasin hetken päästä uudelleen niin näytti tasan sata. Eli eikö nyt olla aika lähellä optimia?
EXC125