Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1024966 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3540 : 06.12.13 - klo: 15.09 »
Joo kiitoksia noista lämmitin linkeistä molemmille ite en osannu ehtiä vaan suunnittelin kaikenlaisia "patentteja".seuraavaan tilaukseen sit joku tommonen.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3541 : 06.12.13 - klo: 15.10 »
Ai niin,mistås Ossiin kannattais niitä osia tilailla?
EXC125

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3542 : 06.12.13 - klo: 15.31 »
Äsken lämmitin moottoria kuumailma puhaltimella ja infrapuna lämpö mittarilla mittasin niin 105 astetta näyttti.

Laitoin käyntiin ja mittasin hetken päästä uudelleen niin näytti tasan sata. Eli eikö nyt olla aika lähellä optimia?
Älä ainakaan sen alle päästä tippumaan missään tapauksessa. Enemmänkin se vois olla.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3543 : 06.12.13 - klo: 16.43 »
Ok,askartelen vanhasta hanskasta,kankaasta ja foliosta suojaa moottorille.

Huomenna kun mennään Kärkkäiselle niin ostos listalla on tällä hetkellä 25% Sidewinger,tankkasupullo,ohjausservo ja vastari akku. Onko NIMHI akut ihan toimivia vai kannattaako hommata LIFE?
EXC125

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3544 : 06.12.13 - klo: 17.17 »
NiMH on toimiva.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3545 : 06.12.13 - klo: 17.20 »
NiMH on toimiva.

Hyvä,niitä kun saaa suuremmalla kapasiteetilla.
EXC125

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3546 : 06.12.13 - klo: 20.23 »
Kauanko kestää,että moottorin väljistymisen huomaa käytännössä? Ajattelin malttaa mieleni ja huomenna vain testata autoa ja pistää sen sitte odottamaan kesää.

Meneekö heti pilalle vaikka ne lämmöt siinä noin 100 astetta olisivat?
EXC125

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3547 : 06.12.13 - klo: 20.33 »
Turhaan kylmänä rasitat.

Malta mieles ja odota kevättä niin saat lämpösemmillä keleillä koneen helpommin käyntiin etkä turhaan rasita sitäkään vähää mitä se nyt kylmänä rasittuis.

Vaikka tuskin se pienestä vielä ihmeitä kulahtaakaan, mutta miksi edes sitä pientä riskiä ottaa että koneen käyttöikä lyhenee

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3548 : 06.12.13 - klo: 20.38 »
Joo,minäpä maltan mieleni ja en aja koko talvena,onpahan auto kovassa tikissä ens kesäks:)
EXC125

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3549 : 06.12.13 - klo: 22.06 »
jos malttaa olla ajamatta niin mikäs siinä,jäät vain aika paljosta paitsi :)
elämässä pitää ottaa riskejä eikä kokoajan olla varpaillaan  :wink:
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3550 : 07.12.13 - klo: 07.57 »
jos malttaa olla ajamatta niin mikäs siinä,jäät vain aika paljosta paitsi :)
elämässä pitää ottaa riskejä eikä kokoajan olla varpaillaan  :wink:

No tuo on kyllä totta kans,mutta tässä tapauksessavarmaan yksi syy miksi en aja on se että moottori on suhteellisen arvokas (minulle) ja ei viitsis heti olla uutta ostamassa.

Se on kyllä käynyt mielessä että jos ottais ton motin talveks irti autosta ja pistäis tilalle jonkun halvemman minkä kanssa sääliä ei sit tunnettais;)
EXC125

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3551 : 07.12.13 - klo: 08.17 »
jos malttaa olla ajamatta niin mikäs siinä,jäät vain aika paljosta paitsi :)
elämässä pitää ottaa riskejä eikä kokoajan olla varpaillaan  :wink:

No tuo on kyllä totta kans,mutta tässä tapauksessavarmaan yksi syy miksi en aja on se että moottori on suhteellisen arvokas (minulle) ja ei viitsis heti olla uutta ostamassa.

Se on kyllä käynyt mielessä että jos ottais ton motin talveks irti autosta ja pistäis tilalle jonkun halvemman minkä kanssa sääliä ei sit tunnettais;)

Totta, ei muutakuin joku halpa kone talveks. Itelläkin on tuo halppis GO.Motorsin 28 kone ja on muuten jerkkua, tais maksaa uutean jotain 60-100€
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3552 : 07.12.13 - klo: 08.49 »
Mitä jos käyttäisit kesät ja talvet samaa konetta, mutta kesää varten ostaisit uuden mäntä ja sylinteri sarjan, eli olisi niin kuin kesää ja talvea varten oma mäntä ja sylinteri.  :smiley:

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3553 : 07.12.13 - klo: 09.02 »
Mitä jos käyttäisit kesät ja talvet samaa konetta, mutta kesää varten ostaisit uuden mäntä ja sylinteri sarjan, eli olisi niin kuin kesää ja talvea varten oma mäntä ja sylinteri.  :smiley:

Nojoo mutta mitä olen muilta kuullut ei kannata vaihtaa pelkkää sylinteriä ja mäntää koska väljät laakerit syövät uudetkin sylinterit ja männät. Ja tohon mun koneeseen ei ilmeisesti ole kovin järkevää tehdä täyttä koneremppaa koska sillä hinnalla saa jo lähes uutta konetta.
EXC125

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3554 : 07.12.13 - klo: 13.23 »
Mitä jos käyttäisit kesät ja talvet samaa konetta, mutta kesää varten ostaisit uuden mäntä ja sylinteri sarjan, eli olisi niin kuin kesää ja talvea varten oma mäntä ja sylinteri.  :smiley:

Nojoo mutta mitä olen muilta kuullut ei kannata vaihtaa pelkkää sylinteriä ja mäntää koska väljät laakerit syövät uudetkin sylinterit ja männät. Ja tohon mun koneeseen ei ilmeisesti ole kovin järkevää tehdä täyttä koneremppaa koska sillä hinnalla saa jo lähes uutta konetta.

Siinä on vielä sulle pitkäksi aikaa moottoria kunhan vain pidät huolta siitä.
Vaihdat sen etu ja takalaakerin vain siihen ei muuta..
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3555 : 07.12.13 - klo: 13.28 »
Mitä jos käyttäisit kesät ja talvet samaa konetta, mutta kesää varten ostaisit uuden mäntä ja sylinteri sarjan, eli olisi niin kuin kesää ja talvea varten oma mäntä ja sylinteri.  :smiley:

Nojoo mutta mitä olen muilta kuullut ei kannata vaihtaa pelkkää sylinteriä ja mäntää koska väljät laakerit syövät uudetkin sylinterit ja männät. Ja tohon mun koneeseen ei ilmeisesti ole kovin järkevää tehdä täyttä koneremppaa koska sillä hinnalla saa jo lähes uutta konetta.



Siinä on vielä sulle pitkäksi aikaa moottoria kunhan vain pidät huolta siitä.
Vaihdat sen etu ja takalaakerin vain siihen ei muuta..

No minäpä vaihdan,mistäs saan tilattua ne? En ole vielä löytänyt paikkaa..
EXC125

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3556 : 07.12.13 - klo: 21.31 »
Käykö eri moottoreiden laakerit toisiinsa? Eli saisko tohon Ossiin jostain suomesta laakereita?
EXC125

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3557 : 07.12.13 - klo: 21.34 »
Ossiin käy alphan laakerit. Ovat huomattavasti edullisemmat kuin ossin omat


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3559 : 08.12.13 - klo: 00.26 »
Etulaakeriksi mielummin highspeed versio. Eikä takalaakerin tarvitse olla keraaminen.
Normaali kestää sen mitä muut sisäkalut.

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3560 : 09.12.13 - klo: 15.58 »
Jos en nyt väärin muista niin orggis takalaakeri oli tossa keraaminen jonka takia hinta pikkuisen enempi.
Laita vain se keraaminen kun kympin kalliimpi vs normi.
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3561 : 09.12.13 - klo: 23.37 »
Vakiona on OS Speed moottorissa keraaminen.
Tosin se ei ole missään nimessä pakollinen koska tosiaan siinä vaiheessa kun tosiaan sisäkalut on vaihdon tarpeessa ja samalla menee sekä etu että takalaakeri loppuun, on sekä normaali että keraaminen käytännössä samassa kunnossa.

Keraamiselle takalaakerille ei varsinkaan perus käyttäjälle ole mitään konkreettista hyötyä.
Yllämainitsemani perus takalaakeri ja high speed etulaakeri ovat laakereita joita erittäin moni suomen huippukuskeista käyttävät.

Kympin säästö takalaakerissa menee vaikkapa yhteen varatulppaan, tai pussilliseen ilmanputsareita jotka ovat sata kertaa tärkeämpiä kuin se onko takalaakeri keraamisilla vai teräs kuulilla.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3562 : 10.12.13 - klo: 07.17 »
Joo no minä varmaan pärjään perus laakereilla  :smiley:

EXC125

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3563 : 13.12.13 - klo: 14.58 »
Kävin vielä pörisyttämässä autoa ennen kuin menee after-runi öljyt sisälle ja auto talviteloille..

Lämmitin ensin 130 asteiseksi (jäähdytys kannen "sisältä" mitattuna) ja pistin käyntiin. Kun kone oli käynnissä lämmitin sitä viekö hetken  ja laitoin sitten oman foliosta ja hanskasta tehdyn suojan moottorin päälle. Kone kävi hyvin alemmilla kierroksilla mutta kun vähän nosti niin sammui. Johtuuko siitä,että tämä oli eka kerta uudella polttoaineella?

Edellinen polttoaine:http://www.rcm.fi/polttomoottorit/polttoaine/racing-experience-hot-fire-off-road-25-5-litraa.html

Uudesta en löydä sopivaa linkkiä mutta siinä on ilmeisesti enemmän öljyä kuin entisessä. Joten osaisitteko neuvoamiten sais käymään hyvin ylemmilläkin kierroksilla?::)
EXC125

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3564 : 13.12.13 - klo: 15.10 »
Kävin vielä pörisyttämässä autoa ennen kuin menee after-runi öljyt sisälle ja auto talviteloille..

Lämmitin ensin 130 asteiseksi (jäähdytys kannen "sisältä" mitattuna) ja pistin käyntiin. Kun kone oli käynnissä lämmitin sitä viekö hetken  ja laitoin sitten oman foliosta ja hanskasta tehdyn suojan moottorin päälle. Kone kävi hyvin alemmilla kierroksilla mutta kun vähän nosti niin sammui. Johtuuko siitä,että tämä oli eka kerta uudella polttoaineella?

Edellinen polttoaine:http://www.rcm.fi/polttomoottorit/polttoaine/racing-experience-hot-fire-off-road-25-5-litraa.html

Uudesta en löydä sopivaa linkkiä mutta siinä on ilmeisesti enemmän öljyä kuin entisessä. Joten osaisitteko neuvoamiten sais käymään hyvin ylemmilläkin kierroksilla?::)
Suoritat sitten keväällä ihan normaalit säätöproseduurit. Siihen löytyy hyvä ohje vaikkapa Ari-Pekan rc-sivuilta.

Koneesi säädöt ovat ehkä peräisin lämpimämmiltä keleiltä. Nyt kylmällä kelillä ilmassa on enemmän happea, joten kaasaria täytyy säätää rikkaammalle. Samoin jos uusi polttoaine sisältää enemmän öljyä, niin kone käy laihemmalla.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3565 : 13.12.13 - klo: 15.44 »
Joo laitoin pikkusen rikkaammalle,ja ajattelin nyt vain kokeilla ennen kuin tuo kone menee lepäämään. Ostin Kössin GXR28 koneen r*iskattavaksi talveksi,eipähän tartte sääliä:D
EXC125

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3566 : 15.12.13 - klo: 01.06 »

Joo laitoin pikkusen rikkaammalle,ja ajattelin nyt vain kokeilla ennen kuin tuo kone menee lepäämään. Ostin Kössin GXR28 koneen r*iskattavaksi talveksi,eipähän tartte sääliä:D
Sit muuten jos satut tarviimaan joskus tohon gxr28-koneeseen takalaakeria, niin mulla niitä olisi kaksi kappaletta, alkuperäisosia vielä. Tuli tilattua väärän kokosia ja ovat nyt tyhjän panttina. Halvalla lähtee.

E: luulin kirjoittaneeni tämän yv:nä, mutta olikin näköjään normaali viesti. En ihan hallitse tapatalkia vielä...

Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3567 : 27.12.13 - klo: 12.49 »
Kertokaas mulle että miten ihmeessä sain kaasarin irtoamaan motista kesken ajon :shocked:  Olin pari tankillista jo ajanu ja sitten yhtäkkiä kierrokset tappiin eikä mitään ollu tehtävissä. Purin moottorin atomeihin viimeks syksyllä ja sen jälkeen ajettu muutaman kerran. Ei varmaan uskalla käynnistää ennen kun on availtu ja puhistettu? Ja mitenköhän tiukalle se kaasaria kiinni pitävä mutteri pitäis laittaa että ei irtoa?

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3568 : 27.12.13 - klo: 22.43 »
Kannattaa purkaa moottori/putsata huolella ja toivoa ettei sisälle ole päässyt hiekkaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että kun päästä katkee verisuoni, niin ruuvi on tarpeeksi kireellä. :wink: Ei vaiskaan, sillai sopivasti lukitteen kera, niin kyllä pysyy kiinni.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3569 : 29.12.13 - klo: 15.35 »
Moi minua alkoi pitkästä aikaa kiinnostamaan kasicrossi tai truggy onko tällä hetkellä mitään RTR pakettia
mitä vanhan jarrun kannataisi edes  harkita.

Haluaisin JQ:n RTR version sen hinta ei ainakaan päätä huimaa, mutta onko näissä RTR autoissa vielä sama meininki.. hanki se ja se ja sitten vielä se,  ja  sen jälkeen  pääset ajamaan ja sittenkin vielä pitää hankkia se ja se ettei hermot pala.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd