Kirjoittaja Aihe: yksisuuntalaakerin vaihto??  (Luettu 1329 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kase

  • Jäsen
    • Profiili
yksisuuntalaakerin vaihto??
« : 29.07.09 - klo: 20.49 »
moro!miten pirussa tuon laakerin saa irti siitä renkulasta joka pyörii kampuran mukana?
oon lyöny ja lyöny eikä liikahda milliäkään.eikä lähde ajatuksen ja kiroilunkaan voimalla  :laugh: kumpaan suuntaan sen pitäisi edes lähteä?  :roll:

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: yksisuuntalaakerin vaihto??
« Vastaus #1 : 29.07.09 - klo: 22.14 »
Laita se akselin toinen pää vaikka ruuvipenkkiin kiinni ja väännä laakerista vastapäivään oikean kokoisella listalenkki avaimella niin se alkaa hellittämään. Sitte vaan otat sen pois. Alkuviikosta ihmettelin vastaavaa itsekin - eihän se voi olla lujasti kiinni ja silti se oli.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: yksisuuntalaakerin vaihto??
« Vastaus #2 : 30.07.09 - klo: 09.08 »
Toivottavasti ette ole kerinneet vielä murjoa laakereitanne. Helpoimmin laakeri vaihdetaan seuraavasti:

1. Aseta laakeripesän taakse esim hylsy, joka vastaa laakeriPESÄÄN, mahdollisimman lähelle laakerin reunoja. Tarkoituksena on, että vanha laakeri mahtuu liukumaan hylsyn sisään, mutta laakerin reunat eivät osu hylsyyn.

2. Aseta hieman laakerin ulkokehää pienempi putki tai hylsy laakerin toiselle puolelle.

3. Aseta koko kombinaatio ruuvipenkkiin ja purista vanha laakeri ulos pesästään.

4. Aseta uusi laakeri paikalleen samalla systeemillä. Paras tulos saadaan, jos uuden laakerin asentamiseen on käytettävissä sopiva metallilevy, jolloin laakeri menee helpoiten suoraan paikalleen.

HUOM!HUOM!HUOM!  Laakerissa on kaksi päätä, toinen tasainen, jossa on laakerin merkinnät, ja toinen pyöreä. Laakeria voi työntää VAIN tasaisesta päästä. Jos laakeri menee asennuksessa liian syvälle, täytyy asennus korjata työntämällä laakeri ulos ja aloittamalla alusta.

HUOM! Monissa moottoreissa kannattaa katsoa laakerin asennussyvyys tarkasti. Usein laakeri on tehtaalla työnnetty vain paikalleen, jolloin esim. vain puolet laakerin hampaista osuu akseliin. Kannattaa hiukan sovitella ja funtsia, niin tulee usein parempi tulos.

www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike