Kirjoittaja Aihe: Miten käy sähkö-Crossiluokkien?  (Luettu 5894 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 04.08.03 - klo: 08.55 »
Kuten tiedetään, nykyisistä huippukuskeistamme useimmat ovat aloittaneet ajamisen ja kilpailemisen Crossi-autoilla.

On myös moneen kertaan todettu, että Crossi on taitoluokka, joka antaa parhaan mahdollisen osaamisen Touring-luokkaan.
Eikä kalliisiin varusteisiin satsaaminen tuo etua. Hyvinkään SM-crosseissa ajettiin viriluokassa jopa 1700 mAh-akuilla, ja pärjättiin 27-lankaisella vakiomoottorilla. Olosuhteet olivat tosin pidon suhteen hankalat, mutta nämä tiedot kertovat silti paljon.
Vuoden 2003 Suomen mestari, itsekin Crossista aloittanut ja paljon kansainvälisiä kilpailuja nähnyt ja niissä menestynyt Jouko Termonen ajoi 2000 mAh-akuilla!

Crossi on mahdollisimman hyvä aloitusluokka nykyäänkin. Autolla voi ajaa käytännössä missä ja milloin vain, kun taas Touring-autoilu voi tapahtua ainoastaan rc-radalla, joita ei ole paljoa, ja vain niinä aikoina kun se on sallittua/mahdollista.

Sähkö-Crossikilpailujen osanottajakatoa ei voi kun ihmetellä, kun samaan aikaan monet valittavat (Touring-)harrastuksen kalleutta! Mistä siis on kysymys? Maassa on pilvin pimein Crossiautoja, miksi niillä ei kilpailla? Laiskuuttako? Vai jälleenkö se perinteinen suomalainen kilpailupelko: "...en mää kehtaa... jos mää jään viimeiseksi... jos ne nauraa... "

Mitä lajiryhmä on tehnyt/tekee Crossiluokkien hyväksi?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #1 : 04.08.03 - klo: 09.17 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

......
......
......
Mitä lajiryhmä on tehnyt/tekee Crossiluokkien hyväksi?


Itsekin olen tuota ihmetellyt, kun ei ei meinaa löytyä kisajärjestäjiä, eikä kilpailijoita ko. luokkiin. Missä syy sitten on, sitä kun ei ole esille tuotu ? Liekö kuitenkin niin, että suurin osa ajaa mieluimmin ns. rata-autoa, joka meilkein näyttää aidolta autolta ?Olen kuullut, että ko. luokkien autoja on myyty kutakuinkin pilvin pimein, jostain syystä porukka ei vain kilpailuihin lähde ?

Kukaan ei ainakaan ole vielä esittänyt mitään sellaista lajiryhmälle, jolla ko. luokkaa saataisiin nostettua ylemmäs tai helpommaksi aloittaa, tms. Ko. luokissa tekniikkasäännöt ovat varmaankin kohdalla ja niihin nähden ilmeisesti ei ole mitään tarvetta edes puuttua ?

Lajiryhmä ei voi pakottaa mitään kilpailuja minnekään, vaan kaikki se halu pitää lähteä kerhoilta/seuroilta, heidän tulee kilpailuja anoa ja kosiskellla sinne kilpailijoita. Koska kukaan ei ole siis esittänyt mitään sellaista seikkaa (sääntöasiaa siis), jonka vuoksi kilpailijat eivät lähde ko. luokkien kilpailuihin, niin eipä siinä lajiryhmäkään voi mitään tehdä.

Ensi vuodelle kalenteria suunniteltaessa, emme voineet edes ajatella sähköcrossissa mitään SM-sarjaa, koska kilpailun järjestäjiä ei silloin ollut ! Siis tällä hetkellä ensi vuonna ajetaan sähköcrossissa SM kerrasta poikki, ja olikohan yksi vai kaksi muuta kisaa... Tosin taustalla on muutama henkilö, jotka yrittävät aktivoida kilpailunjärjestäjiä, siihen että saataisiin myös ko. luokissa SM-sarja aikaan, olisiko siinä sitten mahdollinen piristeen paikka ? Se jää nähtäväksi, jos vain löytyy ne järjestäjät !

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #2 : 04.08.03 - klo: 10.28 »
Pari ajatusta.

Kerhoille aktivointivelvoitteita
Tumppi kirjoitti aivan oikein, kerhoilla on ensisijainen vastuu crossiluokkien säilymisestä.
Lajiryhmä voisi edellyttää, tai ainakin hartaasti toivoa, että kerhot esittävät vuosittain suunnitelman uusien harrastajien/kisaajien aktivoimiseksi, ja myös tekevät jotakin asian hyväksi. (Hyvänä esimerkkinä VAU:n erinomainen juniori-aloittelijoiden Hiekkaharju-illat, josta Aakelle ja Napelle suuri kiitos!)

Kerhokisoja toukokuussa
Kevät ja alkukesä on paras aika mobilisoida crossaajia, ulkokauden juuri alettua. Tämän näkee siitä hurmiosta, mikä jo huhtikuusta alkaen foorumin keskustelussakin nousee. Nimenomaan kerhokisoihin osallistumisen kynnys on kaikkein matalin, jolloin siitä on helppo päästä kisaamisen makuun.

Hyvinkään kisasarja-koe oli onnistunut, ja keräsi osallistujia Hyvinkään ulkopuoleltalin. Osallistujat pyysivät samanlaista ensi kesälle tai jopa vielä kuluvan kesän lopulle.
Heinäkuu ei selvästikään ole paras ajankohta, vaan toukokuulla pitää jo aloittaa. Kesä vie kisaajat mummolaan, kesätöihin, kielikursseille, lomamatkoille ja kesämökeille.

Kerhokisat alue-sarjana
Aluesarjan järjestämisellä kerhojen aktiivien työmäärä jakautuu useammalle, ja kisaajille tulee vaihtelua sekä ratojen että niiden sijaintien suhteen.
Monet halusivat myös ainakin osan kisoista lauantaille, koska arki-iltoina ehtimisen kanssa voi tulla vaikeuksia.

Lisenssipakko pois vakioluokasta
Tiedän, että tämä on nykymaailmassa utopiaa.
Crossiluokka tiedetään hyväksi sisääntuloluokaksi kilpailutoimintaan halvalla kalustolla, mutta lisenssipakko on yksi suurimmista tekijöistä, mikä estää junnuja osallistumasta. Kuka viitsii tehdä vaivalloiset ja kalliit kerhoihin liittymiset ja lisenssitilaukset yhden tai kahden kisan vuoksi - sekä kisaajalle että huoltajalle? Esim. VAU:n tapauksessa tämä lysti maksaa 156€ plus osallistumismaksut kisoihin plus mahdolliset ratamaksut. Siinä ei ole hitustakaan järkeä.
Lisenssi pitäisi ehdottomasti saada pois vakioluokasta ja/tai ensimmäistä kauttaan ajavilta!

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #3 : 04.08.03 - klo: 10.55 »
HYvää asiaa VesaK !
Täytyy muistaa, että kerhot ja niiden vetäjät ovat harrastajia, joille mielestäni lajiryhmän tulee luoda toimintaedellytykset.
Eli keksiä esim kampanjoita millä saada uusia kuljettajia mukaan ja muuta harrastajia auttavia toimenpiteitä.

Ei lajiryhmän toiminta saa mielestäni olla pelkästään tekniikkaan ja kalenteriin osaa ottava ryhmä.

Lajiryhmän tärkein tehtävä tulisi olla olla lajin markkinointi ! Se ei ole harrastajien tehtävä vaan AKK:n.

Voisiko AKK avustaa esim kisojen mainonnassa rahallisesti. Maksammehan me jäsenmaksua AKK:lle....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #4 : 04.08.03 - klo: 11.31 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Pari ajatusta.

Lisenssipakko pois vakioluokasta
Tiedän, että tämä on nykymaailmassa utopiaa.
Crossiluokka tiedetään hyväksi sisääntuloluokaksi kilpailutoimintaan halvalla kalustolla, mutta lisenssipakko on yksi suurimmista tekijöistä, mikä estää junnuja osallistumasta. Kuka viitsii tehdä vaivalloiset ja kalliit kerhoihin liittymiset ja lisenssitilaukset yhden tai kahden kisan vuoksi - sekä kisaajalle että huoltajalle? Esim. VAU:n tapauksessa tämä lysti maksaa 156€ plus osallistumismaksut kisoihin plus mahdolliset ratamaksut. Siinä ei ole hitustakaan järkeä.
Lisenssi pitäisi ehdottomasti saada pois vakioluokasta ja/tai ensimmäistä kauttaan ajavilta!



Ajettaessa kansallista sarjaa tai SM -kilpailua, niin kyllä siellä varmastikin lisenssi pitää olla ja siihen perusteet on olemassa, ja ehkäpä ihan aloittelijalle ko. kilpailut eivät ole paras tapaa aloittaa kilpailutoiminta. Sen sijaan on olemassa kerhojenväliset kilpailut, jotka on nimen omaan tarkoitettu aloitteleville kuskeille ja niissä ei lisenssiä tarvita ! Ko. kilpailujen järjestäminen saman päivän aikana esim. SM -kilpailujen kanssa tai kansallisen sarjan yhteydessä ei ole kiellettyä, kunhan siitä ei ole haittaa. Joten mahdollisuudet on olemassa siihen mitä VesaK kyseli ja tätä on aina silloin tällöin mainostettu, kukaan ei siihen vain ole kiinni tarttunut !

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #5 : 04.08.03 - klo: 12.03 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
HYvää asiaa VesaK !
Täytyy muistaa, että kerhot ja niiden vetäjät ovat harrastajia, joille mielestäni lajiryhmän tulee luoda toimintaedellytykset.
Eli keksiä esim kampanjoita millä saada uusia kuljettajia mukaan ja muuta harrastajia auttavia toimenpiteitä.

Ei lajiryhmän toiminta saa mielestäni olla pelkästään tekniikkaan ja kalenteriin osaa ottava ryhmä.

Lajiryhmän tärkein tehtävä tulisi olla olla lajin markkinointi ! Se ei ole harrastajien tehtävä vaan AKK:n.

Voisiko AKK avustaa esim kisojen mainonnassa rahallisesti. Maksammehan me jäsenmaksua AKK:lle....


Aina silloin tällöin olen tuota budjettipuolta kysellyt konttorilta ja koskaan en ole sitä kokonaisuudessaan saanut... mutta tiedän, että moiseen mainostamiseen ei rahaa ole ja kysymys myös kuuluu, minne ja millä intresseillä sitä mainosta pitäisi jakaa ?

Sillä kyseessä on yli 15 autoluokkaa, joista 8 on SM-luokkia ! Kyseessä on myös ilman muuta resurssi asia, sillä yksinkertaisesti aika ei moiseen riittäisi. Sillä ko. luokkien säännöt ja kalenteriasiat ja kilpailutapahtumien raportit vievät kokousajat kokonaisuudessaan ja pienien rahojen turvin yritämme hoitaa asiat neljällä/viidellä kokouksessa ja yhdellä valvojien koulutuspäivillä ja taisipa tälle vuodelle olla lajipäivätkin 1-2.11 tulevana syksynä...

Eikä tuossa tietenkään kaikki ole, vaan sitten aikaa ainakin itselläni syö paljon "vapaa-ajalla" myös lukuisat puhelimeen vastaamiset ja eri asioiden selvittämiset niin kilpailijoille itselleenkin kuin heidän vanhemmilleen ja kilpailujen järjestäjille ja mille kaikille ? Ja sitä omaa aikaa menee paljon puhelimessa ns. omasta pussista... Mutta sitä en itse valita, tiedän mihin olen ryhtynyt....

*********************
Mikä sitten syö sitä lisensseistä ja kilpailulupamaksuista tullutta rahaa....
- jonka mukana jokainen saa myös vakuutusturvan

*****
Lisenssivakuutus
Suosittelemme ottamaan myös henkilökohtaisen tapaturmavakuutuksen. Lisenssihinnat sisältävät liiton sopiman vakuutusyhtiö Pohjolan tapaturmavakuutuksen. Huomioikaa, että kaikki tapaturmavakuutukset eivät korvaa moottoriurheiluvahinkoja. Mikäli Sinulla on autourheilussa voimassaoleva tapaturmavakuutus, saat vakuutusyhtiösi todistusta vastaan palautuksena lisenssisi vakuutusmaksuosuuden (kilpailijat 11 euroa, huoltajat 2,5 euroa). Vakuutusasioita liitossa hoitaa Kalevi Sulkava, puh. (09) 7258 2226.

PA lisenssi 24€-11€(vakuutus) jää 13€.....
*****


lisenssimäärää en muista... varovainen arvio voisi olla ehkä 250 kilpailijalisenssiä ?

Eli noi kokousjutut syö sitä rahaa... summaa en tiedä....
Sitten rahaa syö myös RC -kuskien ulkomaisten kilpailujen osanottomaksut...
ja tietenkin konttorin kulut...
efran jäsenmaksut ....

Se mitä lajiryhmä itse vie rahaa ko. potista, on ns. luottamusmies kilometrikorvaus, jonka summaa en muista... olisiko suunnilleen 20-25 senttiä ? ja tietenkin ruuat tarjotaan... ja useimmiten kokous vaatii kokonaisen päivän poissaoloa töistä, joten sekin aika on sitten raavittava omasta selkänahasta, itse en ainakaan saa niitä palkallisena vapaana....
Mutta sitäkään en itse valita, tiedän mihin olen ryhtynyt....

*********************

Markkinointi ei sinällään ole harrastajan tehtävä vaan se on kerhojen ja alueiden vastuulla, sillä he itse tietävät parhaiten sen oman alueensa tarpeet ja markkinat.

AKK:n oma jäsenlehti on sitten se minne saamme juttuja ja muita sellaisia, jos vain itse sitä sinne tyrkytämme tai lähetämme sinne juttuja... (ja tässä tarkoitan koko. PA porukkaa, kilpailun järjestäjiä, luokkayhteyshenkilöitä, yms...)... ja se on ilmaista markkinarakoa...

Itse sanoit jossain vaiheessa allekirjoittaneelle, että ainakin teillä on tarkoitus tuottaa kilpailuista rahaa omalle kerholle. Joten eikös se ole silloin teidän tehtävä markkinoida omaa kilpailuanne, eikä AKK:n ?

Voit vain pohtia minkälaiset maksut tulisi, jos AKK avustaisi kilpailujen mainostamisessa rahallisesti !

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #6 : 04.08.03 - klo: 12.33 »
Kaikki te, jotka seuraatte tätä keskustelua sivusta (n. 130 käyntia kolmessa tunnissa): jos aihe yhtään kiinnostaa, kertokaa mielipiteenne! Vai onko asia ihan samantekevä? Tavallisten harrastajien ja junnujen mielipiteet ovat kaikkein tärkeimpiä!

Pitääkö crossiluokat säilyttää vai annetaanko kuolla pois?
Tarvitaanko kilpailuita vai riittäkö takapiha-ajot?
Miksi et ole osallistunut?
Voisitko joskus osallistua?
Mitä pitäisi tehdä asian hyväksi?
Omistatko crossiautoa tai aiotko hankkia?

Rohkeasti vastailemaan!!!

Poissa Julle

  • Tulokas
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #7 : 04.08.03 - klo: 12.45 »
Pitääkö crossiluokat säilyttää vai annetaanko kuolla pois?
Pitää säilyttää, ovat ns. ajajien luokkia.

Tarvitaanko kilpailuita vai riittäkö takapiha-ajot?
Kilpailuja tarvitaan. Uskon, että sähköcrossi lähtee uuteen nousuun kunhan vaan kisoja saadaan ja SM-sarjakin palaa kuvioihin.

Miksi et ole osallistunut?
Osallistunut keskusteluun vai kisoihin :) Olen ajanut polttiscrossia viime vuosina, mennyt naimisiin ja hankkinut lapsen - ollut vähän kiirusta :). Mutta yksi on kaksi, jos poika innostuu RC-autoista, niin ekana skabataan takaveto sähköcrossarilla, se on ajajan luokka.

Voisitko joskus osallistua?
Aivan varmasti osallistun, nyt kun SM-sarjakin palaa, niin tiedä vaikka innostuis enemmänkin.
 
Mitä pitäisi tehdä asian hyväksi?
Hyviä baanoja pitäisi olla. Ne jotka ovat päässeet ajamaan crossia kunnon baanalla, niin tajuavat, että mukavampaa touhua ei housut jalassa pysty oikein harrastamaankaan.

Tattarisuollekin tuli rata-auto rata, mutta rahat loppuivat kun tuli crossiradan vuoro?
 
Omistatko crossiautoa tai aiotko hankkia?
Omistan kaikenlaisia autoja :-)

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #8 : 04.08.03 - klo: 12.48 »
Omamielipiteeni:
Ehdottomasti lisää crossia!!!

Kilpailuja tarvitaan lisää.

Jos vaan kisoja ja kuskeja on niin olen valmis ajamaan pelkkää crossia.

Tarkotus ois ens kesäks crossari taas hankkia.
...

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #9 : 04.08.03 - klo: 14.02 »
1. Tietysti crossiluokat pitää säilyttää.

2.Kilpailuja tarvitaan, sillä muuten ainakin minä huomaan, että lajiin alkaa kyllästyä. Kyllästyminen omassa tapauksessani tapahtuu niin, että kuvittelee olevansa tosi hyvä ajamaan jolloin parantamisen varaa ei löydy. Kun menee kisoihin ja huomaa, että ei se ihan niin ollutkaan voi taas lähteä treenaamaan jonkun itselle sopivan tavoitteen kanssa.

3. Ei ole autoa. Jos omistaisin krossarin enkä kisaamista heti alottaisi syy löytyy tod. näk. siitä, että on epävarma meneekö kalusto katsastuksesta läpi (esim. lähettimen tarrat, korin leikkaukset). Kun ensimmäinen kisa on ajettu, kisaamista rajoittaisi varmaan pitkät välimatkat, kyytien puuttuminen ja jokin muu reissu.

4. Jos auto tulee hankittua tietenkin osallistuisin, varsinkin kun ensimmäiset lisenssi kisat on varmaan ajettu muussa luokassa.  

5. Tämä nyt koskee kaiken kaikkiaan koko rc-autoilua. Tämän lajin pitäisi tavalla tai toisella saada lisää julkisuutta. Ihmiset pitäisi saada ajattelemaan tätä jonain muuna kuin lasten leikkinä. Mainostamista vaikuttaa se, että kukaan ei ota sitä tehtäväkseen vaan kaikki siirtävät sen eteenpäin jollekulle toiselle. Huonohan minunkin tässä on mitään puhua, kun en ole mitään tehnyt.

6. En omista, eikä ole tarkoitus näillä näkymin vähään aikaan hankkia. Olisin jo hankkinut mikäli Tattarisuolle rakennettu baana olisi ollut crossirata. Tähän syynä se, että kyytejä ei löydy kuin kerran viikossa tai kahdessa, joka on turhan vähän. Omin neuvoin sinne ei taas viitsi lähteä kun se on turhan kaukana. Ja taas pihasudittelu ei kiinnosta minkään vertaa.

edit: Jostain syystä krossissa kiinnostaa enemmän nelkut.

Poissa Kerminator

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.welho.com/jahpola/
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #10 : 04.08.03 - klo: 14.46 »
Lainaus
Pitääkö crossiluokat säilyttää vai annetaanko kuolla pois?
 Tarvitaanko kilpailuita vai riittäkö takapiha-ajot?
 Miksi et ole osallistunut?
 Voisitko joskus osallistua?
 Mitä pitäisi tehdä asian hyväksi?
 Omistatko crossiautoa tai aiotko hankkia?


Crossi luokat on kiva tapa aloittaa harrastus... Ei rata vaatimuksia, ajaa voi vaikka parkkiksella&takapihalla. Itse aloitin rc autot joskus -87 Supershot:lla... Ajoin jopa kisaa sillä tosin en Suomessa.

Lisää laji näkyvyyttä. Helpompi osallistuminen kisoihin( Ei lisenssejä, edulliset osallistumis kustannukset, kerhon kimppakyyti radalle jne) auttaa varmasti. Nykyiset radat on aika kaukana jos ei omista autoa. Myös julkinen mediakuvan kohentaminen auttaisi. Harrastusta pidetään liian helposti sellaisena lasten touhuna.

Menee pikkasen OT puolelle. Vaikka omistankin tuon alla olevan Asson joka on varmasti pätevä kisakone ja 'laillinen' katsastuksessa niin en yksinkertaisesti kerkeä osallistumaan kisoihin. Päivätyö ja  koti puuhat. Ne vievät yllättävän paljon aikaa. Jos tekee mieli ajaa niin voi aina lähteä lähiparkkikselle Mikan ja Testin kanssa ajelemaan. Ei tarvitse
ajaa 25 minuuttia yhteeen suuntaan radalle jossa sitten kuitenkin Mr. Murphy hajottaa auton ennen kuin alkuun pääsee... :(

Voi olla että joku Asso B4 tms tulee joskus tulevaisuudessa hankittua... Ehkä.

-Jykä
Project A
Asso NTC3 RB Concept X12

Poissa Gorexx

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #11 : 04.08.03 - klo: 15.01 »
Oma ennustukseni (toiveeni) on, että sähköcrossi tulee luokkana nousemaan.

Ongelma on lähinnä kunnon crossiratojen puute. Täällä Kymenlaakson pohjoisosissa touringratoja on kyllä käytettävissä, mikä on sinänsä hyvä, mutta crossiratoja ei ole.

Tietysti voi ajatella, että treenata voi ihan missä vaan. Kyllä hiekkakuopalla tai takapihalla saa soran lentämään, mutta kun hiotaan ajolinjoja ja treenataan hyppyjä, tarvitaan kunnon rata.

Teknisesti autot ovat yksinkertaisia ja helppoja huoltaa. Juuri voimansiirron pienet häviöt tekevät mahdolliseksi ajamisen 2000 ja 2400 mAh akuilla. Myöskään moottoritehot, tai niiden puute, eivät vaikuta samalla tavoin, kuin esimerkiksi touringissa. Liiat tehot vain hukkuvat helposti takapyörien sutimiseen.

Crossi on ehdottomasti pelastettavien luokkien listalla. Toivottavasti ne, jotka crossikisoja järjestävät, jaksavat puurtaa edelleen. Kiitos heille jaksamisesta!

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #12 : 04.08.03 - klo: 15.24 »
Itse kokeilin tuolla sm-kisoissa taas sähkökrossaria ekaa kertaa yli kymmeneen vuoteen. Ja olin täysin myyty. Tätä lisää, Ehdottomasti! Lainaan tuosta vaikka alottelijalle omaa toista autoani, jos on osallistuminen siitä kiinni. :)
Ja aion kyllä tehdä kaikkeni, että saan turisteilla pöristelevät ystävänikin "aivopestyä" myös krossin pariin.

-Niko-
EuroRC / TEK

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #13 : 04.08.03 - klo: 17.20 »
Sehän se pahinta on kun ei ole ratoja. Täällä pohjolan perukoilla = Oulussa olis monta innokasta crossi kuskia kunhan sais edes muutaman kerran treenata. Mut itse tulen ens vuonna crossikisoihin vaikka kylmiltään. Mut yritämme saada ensi vuodeksi baanan tänne Oulun. Luulen et jos baana saataisiin tänne hommattua niin Oulustakin tuli useita uusia kuskeja crossi kisoihin, vaik ei saadakkaan niin mä ja Mika M tullaan. Mika mä jo ilmotin sut;)

Mielestäni olis hyvähomma jos crossi kisat olisivat samana vkl kuin touring kisat, elikkä sunnuntaina. Tämä autaisi paljon pitkämatkalaisia ja luulen muutenkin et monikin kuski ottais jeepin mukaan touring kisoihin. Ajettaisiin sunnuntaina sitten leppoisa jeeppi kisa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #14 : 04.08.03 - klo: 18.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Lajiryhmän tärkein tehtävä tulisi olla olla lajin markkinointi ! Se ei ole harrastajien tehtävä vaan AKK:n.


Markkinointi ei sinällään ole harrastajan tehtävä vaan se on kerhojen ja alueiden vastuulla, sillä he itse tietävät parhaiten sen oman alueensa tarpeet ja markkinat.

Olen kyllä CAi:n kanssa samaa mieltä, että AKK, joka on ottanut itselleen monopoliaseman rc-pienoisautoilun kattojärjestönä, on ensi sijassa vastuussa ja velvollinen ponnistelemaan aika paljonkin lajin tunnettuuden eteen.
Sen ei tarvitse merkitä sitä, että AKK vain itse toteuttaa tunnettuuden edistämistoimenpiteitä, vaan se voi ohjata ja tukea kerhoja tässä työssä. Ja antaa siihen käytettävissään olevia resursseja ja kanavia.

Kerhoja täytyy patistaa hoitamaan julkisuustyö huomattavasti nykyistä paremmin. Lukuunottamatta Mäntsälän Kapinoita ja mallikelpoisesti markkinoitua BotniaTrackia en tiedä yhtäkään FT- tai SM-kisaa, josta olisi informoitu kohderyhmille (paikalliset isukit+juniorit) jotenkin. En tosin voi tietää, mitä paikallisia tiedotusiskuja on ehkä tehty.
Nyt on pakko kertoa, että tarjouduin aikanaan Foorumin keskustelussa laatimaan ja postittamaan kisainfon Turun talvi-FT:sta turkulaisille ala- ja yläasteille. Pyysin siihen Foorumin palstoilla tukea turkulaisilta itseltään siten, että lähettäisivät minulle koulujensa nimet ja osoitteet. Miten kävi? Ketään ei asia kiinnostanut, kukaan viitsinyt vaivautua kaivamaan osoitetietoja, ja niin jäi infot lähettämättä.

Lajiryhmä voisi neuvoa kerhoja tekemään ja toteuttamaan ilmoittelu kisoista niiden edellä. Koulujen ilmoitustauluille, paikallislehtien ilmaisille tapahtuma-palstoille, markettien ilmoitustauluille, paikallisradioihin...
Tiedotussuunnitelma pitäisi oikeastaan vaatia jokaisen kilpailuanomuksen liitteenä.

Mutta kyllä AKK:lla itselläänkin on monopoliasemassaan velvollisuus tehdä jotakin. Ensimmäisinä tulevat mieleen lajin esittelyosasto ModelExpo-messuilla, ja vaikkapa jo aiemminkin puhutun artikkelin masinoiminen hyviin lehtiin, joihin sillä on suhteita. Tekniikan Maailma? Pelkästään informatiivinen ilmoitus kisakalenterin kera Aku Ankassa kerran vuodessa levittäisi tietoa rajusti oikeisiin piireihin  :wink:

Poissa Jani

  • Tulokas
    • Profiili
Rossi&Tourinki
« Vastaus #15 : 04.08.03 - klo: 19.32 »
By the way... Miksi ei järjestetä krossi ja tourinki kisoja samana viikon loppuna esim vaasassa tai hyvinkäällä missä radat ovat ihan vierekkäin ja varmasti on muitakin paikkoja mis radat on vierekkäin? Esim Perjantaina olis harjoittelut, sit lauantaina olis Tourinki kisat ja sunnuntaina olis krossi kisat. Niillä joilla on krossi ja tourinki autot pystyisivät yhdellä reissulla kisaamaan kahteen otteeseen ja varmasti riittäisi osanottajia kumpaankin luokkaan.
-Iisalmi:hyvä paikka asua ja yrittää, muttei harrastaa-

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #16 : 04.08.03 - klo: 19.55 »
Tumppi: Tiedän, että rahan saaminen "emolta" on aina vaikeaa...
Jotenkin pitäisi markkinointiasiaan puuttua koska se ratkaisee crossin ja  koko pienoisautoilun tulevaisuuden.
Miten asia hoituu slottipuolella. Paljonko siellä on osallistujia?

VesaK: hienoja ajatuksia. Kisojen järjestäjien pitäisi esittää edes pieni mainoskampanja hakiessaan lupaa kisoille...pelästyttääkö tämä järjestäjät ? Onhan valvojien arvostelu paperissakin kohta -Tiedoitus / onko hoidettu vai ei

Meillä oli kapinoissa seuraavasti:
- kisaviikolla juttu paikallislehdessä tyyliin "Euroopan mestari ajaa......"
- isä-poikakerhosta oli n. 20 paria kutsuttu katsomaan ja tulivat myös
- Christer kertoi kisoista koulun keskusradiossa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #17 : 04.08.03 - klo: 20.08 »
Jani: juuri tätä mäkin ehdottelin ja tällä varmasti saataisiin crossiin paljon enempi porukkaa. Esimerkiksi täältä Oulusta ei ihan joka vkl voi/jaksa lähteä etelään kisoihin. Ja muutenkin moni joka ei edes muuten ajelisi crossia tuli varmaan vaik kaverin jeepil ajamaan kun samoissa kisoissa sais molemmat ajaa.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #18 : 04.08.03 - klo: 20.20 »
Krossiluokat pitää ehdottomasti säilyttää. Myös kaikki muutkin luokat.

Kilpailuja tarvitaan. Mielellään kaksipäiväisiä, jotta saadaan nelkutkin ajettua hyvin.

En ole ehtinyt. SM-kisoihin ajattelin osallistua, mutta kun oli kiire ja olisi pitänyt maksaa erinäisiä kuluja, jotta auton olisi saanut radalle (lisenssi ym.).

Ehdottomasti!!! Ja yritän saadan jonkun junioreistanikin innostumaan.

Harrastajat sekä heidän huoltajansa pitää saada tekemään asioita. Joitakin uurastajia on, kiitos heille, mutta kaikkien pitää kantaa kortensa kekoon, jotkut enemmän jotkut vähemmän.
Esim. korssi radan saa paremmin aikaiseksi, kun alkaa tekemään valittamisen sijasta. Sama pätee myös kisoihin. Jos ei oo kisoja ja niitä kuitenkin kaipaa, niin alkaa vain tekemään. Jos ei itsellä rahkeet riitä (esim. liian nuori), niin sitten käy kiskasemassa vaikka isukkia niskasta ja sanoo että sen täytyy ny sellaiset järjestää.

Kaikille huoltajille tiedoksi, että halvin ja erittäin hyvä tapa panostaa juniorin harrastukseen on kisojen järjestäminen. Esim kotikisaan ei oo pitkä matka ja on kotikenttä etu. Kisojen järjestäminen ei todellakaan ole vaikeata. Eikä vaadi mitään hirveetä organisaatiota, 2-5 henkeä riiittää. Tietysti mitä enemmän sen parempi. Itse olen järjestänyt ekat kisat 16 vuotiaana. Eli junioritkin voivat järjestää. Toimitsijoiksi sekä joihinkin muihin tehtäviin tarvitaan täysikäistä.

Myös kerhojen yhteistoimintaan voisi parantaan. Kannattaisi ehkä kerätä muutama kerho yhteen tekemään kisoja ja aukaista tili kisoja varten, jonne sitten kerää tarvittavan rahasumman sekä kisojen jälkeen tallettaa voitot seuraa vuotta varten.

Omistan krossarin ja saa nähdä ostanko lisää.

Ps. tämän saman keskustelun voisi käydä myös C-12 luokan merkeissä. Sekin nimittäin on huonossa jamassa. Mutta ei tämän aiheen seassa. Ihan omana aiheena.

Poissa Jani

  • Tulokas
    • Profiili
Rossi&Tourinki
« Vastaus #19 : 04.08.03 - klo: 21.42 »
Jani S: Sama homma täällä iisalmessakin. Pasi ajaa krossia ja minä ajan tourinkia nii on vähän huonot saumat lähtee kiertää kisoja ku ei oo krossia ja tuurinkia samalla aikaan, lähimmät kisat on jyväskylässä ja siel oulussa... Ois ihan mahtavaa jos jossain järkättäisiin samaan aikaa tuurinki ja krossi kisat. Etelään ei kehtaa ihan joka viikonloppu lähtee ku ei pysty kumpikin ajamaan samaan aikaan, on vähän liian pitkä matka lähtee ajelemaan, noh ei nyt sentään niin pitkä matka ku sielt oulusta :D Ristolle ja Nikelle pitää kyl nostaa hattua kun jaksaavat lähtee pitemmällekkin kisoihin.

Jani
-Iisalmi:hyvä paikka asua ja yrittää, muttei harrastaa-

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #20 : 05.08.03 - klo: 08.44 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Lajiryhmän tärkein tehtävä tulisi olla olla lajin markkinointi ! Se ei ole harrastajien tehtävä vaan AKK:n.


Markkinointi ei sinällään ole harrastajan tehtävä vaan se on kerhojen ja alueiden vastuulla, sillä he itse tietävät parhaiten sen oman alueensa tarpeet ja markkinat.

Olen kyllä CAi:n kanssa samaa mieltä, että AKK, joka on ottanut itselleen monopoliaseman rc-pienoisautoilun kattojärjestönä, on ensi sijassa vastuussa ja velvollinen ponnistelemaan aika paljonkin lajin tunnettuuden eteen.
Sen ei tarvitse merkitä sitä, että AKK vain itse toteuttaa tunnettuuden edistämistoimenpiteitä, vaan se voi ohjata ja tukea kerhoja tässä työssä. Ja antaa siihen käytettävissään olevia resursseja ja kanavia.

Kerhoja täytyy patistaa hoitamaan julkisuustyö huomattavasti nykyistä paremmin. Lukuunottamatta Mäntsälän Kapinoita ja mallikelpoisesti markkinoitua BotniaTrackia en tiedä yhtäkään FT- tai SM-kisaa, josta olisi informoitu kohderyhmille (paikalliset isukit+juniorit) jotenkin. En tosin voi tietää, mitä paikallisia tiedotusiskuja on ehkä tehty.
Nyt on pakko kertoa, että tarjouduin aikanaan Foorumin keskustelussa laatimaan ja postittamaan kisainfon Turun talvi-FT:sta turkulaisille ala- ja yläasteille. Pyysin siihen Foorumin palstoilla tukea turkulaisilta itseltään siten, että lähettäisivät minulle koulujensa nimet ja osoitteet. Miten kävi? Ketään ei asia kiinnostanut, kukaan viitsinyt vaivautua kaivamaan osoitetietoja, ja niin jäi infot lähettämättä.

Lajiryhmä voisi neuvoa kerhoja tekemään ja toteuttamaan ilmoittelu kisoista niiden edellä. Koulujen ilmoitustauluille, paikallislehtien ilmaisille tapahtuma-palstoille, markettien ilmoitustauluille, paikallisradioihin...
Tiedotussuunnitelma pitäisi oikeastaan vaatia jokaisen kilpailuanomuksen liitteenä.

Mutta kyllä AKK:lla itselläänkin on monopoliasemassaan velvollisuus tehdä jotakin. Ensimmäisinä tulevat mieleen lajin esittelyosasto ModelExpo-messuilla, ja vaikkapa jo aiemminkin puhutun artikkelin masinoiminen hyviin lehtiin, joihin sillä on suhteita. Tekniikan Maailma? Pelkästään informatiivinen ilmoitus kisakalenterin kera Aku Ankassa kerran vuodessa levittäisi tietoa rajusti oikeisiin piireihin  :wink:



Neuvontaa, koulutusta, ohjausta ja mitä kaikkea ? Kaikki ko. toiminta on jokaisen alueen omalla vastuulla ja omista kokemuksista Pohjanmaan alueen toiminnasta tiedän, että ainakin siellä ko. toiminta on ollut aktiivista alueen puolesta. Alue järjestää esim. tiedottaja koulutusta, joka varmasti on sopivaa koulutusta niin PA toiminnan kuin jokkiksenkin tiedotukseen ! Tämä kaikki on kuitenkin kiinni siitä ollaanko itse aktiivisia vai ei ! Joten ei kun kyselette oman alueenne yhteyshenkilöiltä, mitä kaikkea ko. tapahtumia/koulutuksia he järjestävät oman alueensa seuroille !

PA lajiryhmälle ei ole mikään ongelma tehdä vaikkapa yhden A4 sivun mittaista "ohjeistusta" esim. kilpailulupahakemuksen yhteyteen. Mutta sillä ei vielä korjata sitä tosiaa, että monet järjestävät kilpailuja, vain ja ainoastaan omaa hyvyyttään sen vuoksi koska kisajärjestäjiä ei ehkä muuten ole !

Jollain tavalla tuo sektori tulisi kaikkien kilpailujen osalta hoitaa, mitä keinoja sitten on käytettävissä ?

1. lisätään pakollista tiedottamista oman alueensa lehdissä
-> siitä seuraa kustannuksia järjestäjille, kustannukset menevät aivan varmasti loppuen lopuksi kilpailijan osanottomaksujen korottamiseen, mistä on seurauksena ilman muuta osanottajien puute
-> siitä seuraa lisää töitä järjestäjille, ja kuten tiedämme niin monet kisat järjestetään vieläkin  liian vähillä henkilöillä, joten siitä on seurauksena, se että kisajärjestäjiä katoaa

2. haetaan alan aktiivi, tiedottamisesta kiinnostunut, joka tekee sitä vapaaehtoisesti, kuten kaikki muutkin kilpailun järjestäjät ja toimitsijat, se on ehkä paras ratkaisu, joka ei käy kilpailun järjestäjän, eikä kilpailijan kukkarolle !

Joten ehdotankin, että VesaK otat vastaan ensi vuoden tiedottajan tehtävät, mikäli ylimääräistä aikaa siihen vaikkapa löytyisi, TJ/TS-10 ja sähköcrossiluokissa ja ainakin ensimmäisessä on kyseessä SM -sarja, jälkimmäinen on vielä työn alla, saadaanko siitä SM -sarja vai ei. Jos kiinnostaa, ota yhteyttä...
ja kuten sanoin jo aikaisemmin, niin omasta selkänahasta ja omasta pussista menee puhelin yms. kustannukset, mutta pohditaan ja mietiään... uskoisin, että kisajärjestäjät moisesta hyvästä työstä palkitsevat sinut ainakin ruokapalkalla !

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #21 : 05.08.03 - klo: 08.48 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Tumppi: Tiedän, että rahan saaminen "emolta" on aina vaikeaa...
Jotenkin pitäisi markkinointiasiaan puuttua koska se ratkaisee crossin ja  koko pienoisautoilun tulevaisuuden.
Miten asia hoituu slottipuolella. Paljonko siellä on osallistujia?

VesaK: hienoja ajatuksia. Kisojen järjestäjien pitäisi esittää edes pieni mainoskampanja hakiessaan lupaa kisoille...pelästyttääkö tämä järjestäjät ? Onhan valvojien arvostelu paperissakin kohta -Tiedoitus / onko hoidettu vai ei

Meillä oli kapinoissa seuraavasti:
- kisaviikolla juttu paikallislehdessä tyyliin "Euroopan mestari ajaa......"
- isä-poikakerhosta oli n. 20 paria kutsuttu katsomaan ja tulivat myös
- Christer kertoi kisoista koulun keskusradiossa.


Slottipuolella aivan samat ongelmat, toiset sen hoitaa ja toiset ei !
Euro kisoissa on kilpailijoita suunnilleen 40-55 tällä hetkellä...
alle 12vee 10-15, yleinen vakio 10-20, yleinen sportti 15-25, yleinen touring 30-50

******************************

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htm

72. Tiedotuspäällikön tehtävät
Tiedotuspäällikkö nimetään kaikkiin arvokilpailuihin ja hänen tehtäviinsä kuuluu:

- Toimia kilpailua ennen, sen aikana ja sen jälkeen median edustajien yhteyshenkilönä
- Määritellä kilpailulle tärkeät mediat ja huolehtia tiedottamisesta näille sekä ennakkoon, kilpailun aikana että sen jälkeen.
- Järjestää kilpailuun liittyvät mahdolliset lehdistötilaisuudet
- Järjestää median edustajien ilmoittautuminen heidän saapuessaan työskentelemään kilpailuun
- Hoitaa median edustajille riittävä materiaali heidän työskentelynsä apuvälineeksi kilpailussa
- Järjestää median edustajille riittävät työskentelytilat kilpailun aikana ja tarpeelliseksi ajaksi sen jälkeen
- Järjestää kilpailunaikana tulospalvelu median edustajille
- Huolehtia, että kilpailun jälkeen sitä seuranneille ja siitä kiinnostuneille medioille toimitetaan kilpailusta raportti ja lopputulokset

****************************

Toi löytyy meidän sääntökirjasta...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #22 : 05.08.03 - klo: 10.52 »
Tumppi: kannatan ehdottomasti sinua ! -> VesaK olis erinomainen vastuullinen tiedoitushenkilö / markkinointivastaava touring ja crossi SM-sarjoista 2004.

VesaK, pallo on heitetty, ota kiinni 8)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #23 : 05.08.03 - klo: 12.22 »
Kiitos luottamuksesta. Voinpa harkita, omien mahdollisuuksieni ja rajoitusteni puitteissa. Tarkoittaa, että pohdiskelen jonkin aikaa mahdollista "tiedotussuunnitelmaa", ja sitä, mitä sellaisen toteuttaminen käytännössä merkitsee.

Ilman mitään sarvia ja hampaita, hyvällä tarkoituksella: hommaan ryhtyessäni asetan ehdoksi, että myös lajimme sisäisen tiedotuksen taso nousee:
- lajiryhmän käsittelemät aiheet julkisiksi (poislukien lajiryhmän sisäiset tai "salaiset" aiheet)
- lajia ja kilpailijoita koskevien päätösten perustelut julkisiksi, poislukien henkilökohtaiset aiheet
- erityisiä ja tärkeitä aiheita koskien on lajin harrastajien saatava vastauksia päätökset tehneiltä (esimerkkeinä SM-kisojen jälkipyykki tai ensi vuoden kilpailukalenteri)

Tiedän, että lajiryhmän käsittelemät aiheet ovat useimmiten hyvin arkisia ja vailla suurta kiinnostavuutta, mutta niistäkin tiedottaminen on tärkeätä avoimmuuden ja luottamuksen kannalta.
Ehdotan keskustelufoorumiin yhtä lisäosiota: "Lajiryhmä tiedottaa", joka toimii tiedotuskanavana lajiryhmän ja harrastajien välillä.

sk

  • Vieras
Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« Vastaus #24 : 05.08.03 - klo: 14.50 »
No heippa taas?!?

Pakko heittää ajatusta kehiin.
Lajin markkinoinnista, kaikki paikalliskanavat on syytä pitää ajanhermolla kisainfolla / mainonnalla, ja jos jutut tekee itse sen sinne myös useimmiten saa ja kuvien kanssa, ainakin meillä maalla.

Mutta AKK.n rooliin kaipaisin pontta lajin esilletuomiseksi.
Motor Forum on käsittääkseni jonniin verran kimpassa AKK.n kanssa. Ei luulis olla mahdotonta eikä heille vastenmielistä tehdä lajista juttua jos halua löytyy. Eikä mitään 25s väläystä, vaan useammassa ojhelmassa käytäis laija vähän paremmin läpi, niin varmaan kiinnostus lajiin heräisi.
Ja minkä takia.
Isolla emolla on monta lajia joista me ollaan pinimpiä (NUORISOTYÖTÄ)
Ainakin meillä RC piireistäkin nousee tekijöitä myös isojen autojen puolelle, onko jatkuvuutta jos nuorisotyö unohdetaan?
Karting on ollut hienosti esillä ja laji onkin noussut viimevuosina huimasti.
No monisäikeinen juttu ja kunhan pikkasen pintaa sipasin.