Sikäli Hoken kanssa samaa mieltä, että alkuun hyvä tehdä helposti kierrettävä rata. Mutta samassa helposti kierrettävässä radassahan tulee olla kohtia, joissa ollakseen nopea, täytyy ajaa jotenkin muuten kuin sen helpoimman kautta. Pysyy mielenkiinto yllä kaiken tasoisilla kuskeilla. Olkoonkin, että sen ovaalin kiertäminen nopeasti on työn takana. Mutta kuinka kauan sitä jaksaa hakea niitä viimeisiä sekunnin 1/100 tai 1/1000 osia, jos rata ei muuta tarjoa?
Liikkeelle lähteminen siitä, että päästään mahdollisimman nopeasti ajamaan, ei mielestäni palvele kuin osaa porukasta, uusimpia kuskeja, joille rata kuin rata on tyhää parempi. Mieluummin käyttää hieman kauemmin aikaa jo radan rakentamisen alkuvaiheissa, niin tulevaa korjattavaa/muutettavaa jää vähemmän.
Nyt ymmärrät kyllä väärin...
Tarkoitin tuolla mahdollisimman nopeasti radan kasaan saamisella ja yksinkertaisella alulla sitä että se rata päästään oikeasti testaamaan kunnolla ja kun siinä on edes päivä saatu testiä jokatasoiselta kuskilta niin silloin nähdään jo erittäin hyvin miten mikäkin toimi ja miten se kannattaa parannella.
Näin varsinkin kun radan tekemisestä ei ole mitään oikeaa näkemystä ja varsinkaan kokemusta jolla rata onnistuu heti siten että se palvelee nimenomaan aloittelevaa sekä enemmän kokenutta kuskia yhtälailla.
Eli kokeneille kuskeille tarpeeksi haastetta ja vähemmän kokeneille rata silti sellainen että siinä onnistuneiden kierrosten toisto on mahdollista.
Ja lähinnä nuo portaat ovat turhat.
Jos ajaa köröttelet ja suoralla linjalla sieltä läpyttelet niin ovat helpot eikä siinä kaada autoa...
Vähemmällä rakentamisella ja materiaalin käytöllä oli saatu sama lopputulos... eli alas pääsee nätisti ilman lähelläkään olevaa kaatoa.
Ainut ero että siinä on alastulomahdollisuus missä vain... Sen nopeimman löytäminen sitten onkin jo vaikeaa.
Ja kuten alussa kuvailin... Yksinkertaista on aina helppo muokata haastavammaksi pienillä ideoilla.
valmiiksi monimutkaisen muokkaaminen paremmin toimivaksi tarvitsee monesti purkamista, sahaamista, leikkaamista... hukkapätkiä... jne. Ja testaaminen että toimiiko tämä porras paremmin matalampana onnistuu sahaamalla palikkaa pois... takas saaminen huonoksi todetun testaamisen jälkeen taas turhaa rakentamista.
Hyvänä esimerkkinä ulappatorin viimeinen rata.
Rata oli kuulema helppo... Mutta silti jokainen jo vuosia kokenut kuski totesi että rata on erittäin tekninen ja haastava ajaa kovaa.
Kyllähän sen kuka tahanta pääs ympäri kiertämään ja selvitti hyppyrit yli nätisti... Mutta kummasti sieltä saatiin kokeneidenkin kuskejen keskuudessa yli sekunnin kierrosaika erot.
Lähinnä nuo portaat näen vain turhana... ja ne myös osaltaan estävät kehittyneemmän kuskin nopeuden kasvamista.
Joo... nyt ehkä tuntuu ettei muka pitkälle pääsis... Kyllä pääsee niinkuin Clubbah totesi... Okei.. puhe oli kasista... Mutta näytti se corrikin tuossa testivideolla lentävän sinne portaikkoon... ja varmasti pidemmällekin pääsee kun pistetään rattiin vähän vauhtia.
Ei niin että siitä hyötyisi mitään... mjaa... joo ei hyödy mitään jos ei sitä osaa hyödyntää.
No oppiiko sitä hyödyntämään... Aika mahdoton keikka kun alastulo on porrastettu niin et voi lähteä siinä hakemaan erilaisia alastuloja jne.
Nyt tuo hyppyri lähinnä pakottaa tulemaan samaan kohtaan alas... kohtaan mihin jokainen edes viikon harrastanut osaa hypätä.
Ovaali rata??
Ei kukaan ole puhunut ovaalista tai radan tekemisestä helpoksi.
Helpompihan tuo viritys nyt on ajaa kuin se että alastulo oliskin vaan tasainen.
Tasaisella alastulolla tuossa olis myös koko radan ainoa kohta missä pystyis ajamaan edes hivenen agressiivisesti.
Muutenhan rata on aikalailla neppailua kun ei missään voi edes hyppytaidolla repiä kavereihin eroa... saati opetella sitä.
Tällähetkellä rakennetaan myyrmäessä rataa...
Sinne tulee teknistä paikkaa, jouheeta ja nopeeta jne.
hyppyrit tullaan rakentamaan siten että niitä testataan, viilataan testataan ja viilataan... varmasti tunti pari ennenkuin tullaan tekemään lopullinen muoto.
Vaikka testaajat ja rakentajat ovatkin jo osaavaa rakentajaa ja osaavaa kuskia jne.
Silti tulette varmasti huomaamaan miten paljon yksinkertaisempia rakkenlmia jokainen näistä tulee olemaan.
Yksinkertaisia rakenteelta, mutta tervetuloa ajamaan ja toteamaan miten ei olekaan niin yksinkertaista olla nopea ja varsinkaan toistaa sitä nopeutta kierros toisensa jälkeen... Lupaan että radassa tulee olemaan haastetta jokaiselle kuskille tarpeeksi...
Onko kukaan koskaan tarkastellut ratoja sen tarkemmin ja miettinyt että miten ne isoimmat, toimivimmat, hienoimmat ja yleensä kokeneiden kuskejen rakentamat radat onkaan loppupeleissä hyvin yksinkertaisista elementeistä tehtyjä... Silti ovat todella haastavia.
Yksi hyvä esimerkki vaasan krossibaana.
Siinä on ajettu EM kisat ja tullaan ajamaan MM kisat.
Miks jokainen hyppyri on niin yksinkertainen ja lähinnä vain perus hyppy...
Väärin... ne on vain tehty hyvin yksinkertaisesti ilman ihmeellisyyksiä, mutta silti jokainen kohta on hyvin haastava ajaa kovaa ja olla se nopein...
Oliko lavangon yksikään hyppyri oikeasti sen ihmeellisempi kuin perus hyppyri tai pöytähyppyri...?
Ei... silti rata oli todella haastava ihan oikeasti jopa euroopan mittakaavassa.
Mutta eihän mulla välttämättä mitään kokemusta ratojen rakentamisesta ja kiertämisestä ole