Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • Winter Jumps I / Tampere: 21.11.09
  • Winter Jumps II / Hyvinkää: 05.12.09
  • Winter Jumps III / Espoo: 09.01.10

Kirjoittaja Aihe: Winter Jumps 2010 - 2011  (Luettu 120183 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #240 : 09.11.09 - klo: 01.57 »
Ja siihen tosiaan jäi tuo pikkuruinen porsaanreikä, mitä en usko kenenkään itseään ja toisia kuskeja kunnioittavan "polttisjätkän" käyttävän.

Pyh...
Kyllähän sen nyt jokainen tietää että TOTTAKAI jokainen pyrkii ajamaan mahdollisimman nopealla paketilla sääntöjen sallimissa rajoissa.
Tottakai jokainen joka sääntöjen mukaan saa ajaa vapaalla renkaalla, valitsee renkaistaan sen nopeimman yhdistelmän... Päivänselvää.
Rehtiä se on edelleen, koska se on sääntöjenmukaista.
Ei siihen vaikuta onko polttis, turisti tai säkärirossijätkä...


Ja mitä...???
Eikö siihen shumin renkaaseen luotetakkaan että se olis ykkösvalinta???
Shumilla tuli itsekin ajettua talven eka kisa ja niillä on myös reeniä vedetty.
Setuppia on myös sille renkaalle veivattu.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #241 : 09.11.09 - klo: 07.29 »
Voisitko mmrc tarkentaa, mikä tässä WJ-säännössä on tarkoittanut sitä, että radasta on tullut AKK:n sääntöjen mukaan laiton ja miksi se ei ole sitä aiemmin ollut?

Itse pidin viime vuoden Nokian radasta kyllä ja luultavasti pidän tänäkin vuonna. En ole siis kritisoimassa sitä millään tavalla, haluaisin vain tietää, mihin sääntökohtaan tarkemmin viittaat? Ja onhan se pakostakin selvää, että sisätiloissa rata nyt ei voi olla täysin AKK:n säännön mukainen, sääntöhän on tehty Maastosarjan ulkobaanoja varten.

Siitä renkaan kulumisesta; sovitaanko vaika niin, että tällaiset kommentit voivat jäädä muualle: "Joitain valituksia olen kuunnellut korkeasta hinnasta 4 settiä/viikko kulutuksella..." Samalla tavallahan voisi kysellä vaikka kaikkien kerhon kuskien renkaan kulutuksen ja sitten tuoda sen täällä foorumilla tietoisesti totuutta vääristellen esille. Eiköhän renkaan kulutus pidä mitata kierrosta (tai tuntia) / auto ja samalla huomioida sitten se, kuinka renkaan käyttäytyminen ja kierrosajat muuttuvat samalla.

Ja Joselle; tuo rengassääntöpykällä on tehty nimenomaan aloittelevia kisailijoita silmällä pitäen, jotta he pääsevät sillä pakista löytyvällä renkaalla mukaan. Jos joku nyt kehäkettu haluaa sillä kikkailla, niin tehköön niin. Viittasin sillä "polttiskuskikommentilla" vain tuohon Hazen kommenttiin, en mihinkään muuhun.

AKK:n säännöt:

3.6.8. KILPAILURATA
Radan ohjeellinen koko
(mitat metreissä) 1/10 sähkö, kierrospituus >100
leveys >3
lähtösuora >6
pääsuora >45
etäisyys ajopaikalta 2-50
ajajakorokkeen (lattia) korkeus 1,5-3
Arvokilpailuissa (SM, NM, KV) ajajakorokkeen leveyden
on oltava vähintään 8 metriä + tuomaritila (2 m, joka voi
olla vastaavalla korkeudella myös erillään) ja korokkeella
on oltava sadekatos.
Radan on oltava suljettu ja selkeästi merkitty. Radassa
on oltava kaarteita molempiin suuntiin sekä ainakin
yksi pitempi pääsuora. Vaikeat kaarreosuudet on pyrittävä
sijoittamaan lähelle ajajia, ratavarikolle ajo hitaaseen
kohtaan. Ratavarikon on oltava mahdollisimman
pian kierroslaskennan jälkeen. Radan pinnan pitää ratakilpailuissa
olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva.
Maastoradan pitää säilyä mahdollisimman samanlaisena
eri alkuerissä, joten rataa tulee kunnostaa riittävän
tiheästi ja samalla lailla joka kerta. Radalle ei saa tahallaan
rakentaa vesi- tms. kilpailukalustoa vaarantavia
esteitä. Maastoradalle sen sijaan on suositeltavaa tehdä
ainakin yksi nopea hyppy.
Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta
aidalla tai köydellä. Autojen radalta poispääsy on estettävä
lankulla tai muulla sopivalla esteellä. Yleisöturvallisuus
on ensiarvoisen tärkeä asia. Myös mekaanikkojen
ja toimitsijoiden turvallisuus on tärkeä, mutta heidän
oletetaan tuntevan riskit paremmin.
Varikolla on oltava selvästi merkittynä ensiapulaukku
ja vähintään A-BII-E luokan tulensammutin. Avotulen
käsittely varikkoalueella on kielletty.

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #242 : 09.11.09 - klo: 07.31 »
Tällä hetkellä näyttää MiniPin hyvältä, setupista riippuen uutena tai sisäänajettuna... Kestää todella hyvin kulutusta, varmaan noin 60-80 5min vetoa ajaa ennenkuin alkaa luistaa liikaa matolla ja ajat tippuu (pahimpina päivinä tulee ajettua jopa yli 15 kertaa 5min vetoja). Meillä siis on myös lattiaa pintana ja sen vuoksi kuluneenkin läppiaika hyvä. Kuluneempi MiniPin on todella pitävä lattialla, uusi liukuu nappiensa päällä. Itse ajanut nyt syksyllä kokoajan MiniPinnillä, ja yhdet on vasta "liian" lopussa, muut kisakunnossa.

Korkannut viidet renkaat kun olen testaillut leikkauksia ja sitä miten eri säädöillä menee. Näyttää siltä että lähden sisäänajetuilla kisaan, noin 7-10 akkua ajetuilla.

Muita renkaita kokeillut lähinnä Mäkisen Mikko Tamiyalla (ja E-8 Xray) , näyttäisi siltä että jostain syystä 3racing ei kestä astron kulutusta kovin hyvin. E-8:ssa MiniPin ylivoimainen läppiajassa ainakin. Mikko ajanut myös jollain ISOpiikkisellä budjettirenkaalla joka menee ihan ok ilmeisesti.


Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #243 : 09.11.09 - klo: 08.24 »
Voisitko mmrc tarkentaa, mikä tässä WJ-säännössä on tarkoittanut sitä, että radasta on tullut AKK:n sääntöjen mukaan laiton ja miksi se ei ole sitä aiemmin ollut?

Voi kele, no ennen rata oli kauttaaltaan samalla pinnalla eli matolla, nyt kun siellä on liukkaita betoni kohtia ne ei mielestäni ole säännön mukaisia, kuten tuosta säännöstä voi lukea. Tämä ei haittaa niitä kuskeja jotka ajavat luokka renkaalla, koska se toimii hyvin myös betonilla, mutta tekee ajon hiton vaikeaksi niille ketkä ei aja luokkarenkaalla sitä rengasta kun ei kaikkiin autoin ole edes saatavana esim 1/18 ja erittäin hankala on saatavuus myös 1/8 autoihin ja 1/10 autoihinkin sopivuus ei täydellinen kaikkiin merkkeihin.

Lainaus
Itse pidin viime vuoden Nokian radasta kyllä ja luultavasti pidän tänäkin vuonna. En ole siis kritisoimassa sitä millään tavalla, haluaisin vain tietää, mihin sääntökohtaan tarkemmin viittaat? Ja onhan se pakostakin selvää, että sisätiloissa rata nyt ei voi olla täysin AKK:n säännön mukainen, sääntöhän on tehty Maastosarjan ulkobaanoja varten.

Siitä renkaan kulumisesta; sovitaanko vaika niin, että tällaiset kommentit voivat jäädä muualle: "Joitain valituksia olen kuunnellut korkeasta hinnasta 4 settiä/viikko kulutuksella..."
Tämä jatkui... että en ota asiaan kantaa koska en kyseistä rengasta ole käyttänyt. Ei kannata vääristellä monopolin eduksi myöskään sääntöjen suunnittelijan puolesta.
Lainaus
Samalla tavallahan voisi kysellä vaikka kaikkien kerhon kuskien renkaan kulutuksen ja sitten tuoda sen täällä foorumilla tietoisesti totuutta vääristellen esille. Eiköhän renkaan kulutus pidä mitata kierrosta (tai tuntia) / auto ja samalla huomioida sitten se, kuinka renkaan käyttäytyminen ja kierrosajat muuttuvat samalla.

Ja Joselle; tuo rengassääntöpykällä on tehty nimenomaan aloittelevia kisailijoita silmällä pitäen, jotta he pääsevät sillä pakista löytyvällä renkaalla mukaan. Jos joku nyt kehäkettu haluaa sillä kikkailla, niin tehköön niin. Viittasin sillä "polttiskuskikommentilla" vain tuohon Hazen kommenttiin, en mihinkään muuhun.

AKK:n säännöt:

3.6.8. KILPAILURATA
Radan ohjeellinen koko
(mitat metreissä) 1/10 sähkö, kierrospituus >100
leveys >3
lähtösuora >6
pääsuora >45
etäisyys ajopaikalta 2-50
ajajakorokkeen (lattia) korkeus 1,5-3
Arvokilpailuissa (SM, NM, KV) ajajakorokkeen leveyden
on oltava vähintään 8 metriä + tuomaritila (2 m, joka voi
olla vastaavalla korkeudella myös erillään) ja korokkeella
on oltava sadekatos.
Radan on oltava suljettu ja selkeästi merkitty. Radassa
on oltava kaarteita molempiin suuntiin sekä ainakin
yksi pitempi pääsuora. Vaikeat kaarreosuudet on pyrittävä
sijoittamaan lähelle ajajia, ratavarikolle ajo hitaaseen
kohtaan. Ratavarikon on oltava mahdollisimman
pian kierroslaskennan jälkeen. Radan pinnan pitää ratakilpailuissa
olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva.
Maastoradan pitää säilyä mahdollisimman samanlaisena
eri alkuerissä, joten rataa tulee kunnostaa riittävän
tiheästi ja samalla lailla joka kerta. Radalle ei saa tahallaan
rakentaa vesi- tms. kilpailukalustoa vaarantavia
esteitä. Maastoradalle sen sijaan on suositeltavaa tehdä
ainakin yksi nopea hyppy.
Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta
aidalla tai köydellä. Autojen radalta poispääsy on estettävä
lankulla tai muulla sopivalla esteellä. Yleisöturvallisuus
on ensiarvoisen tärkeä asia. Myös mekaanikkojen
ja toimitsijoiden turvallisuus on tärkeä, mutta heidän
oletetaan tuntevan riskit paremmin.
Varikolla on oltava selvästi merkittynä ensiapulaukku
ja vähintään A-BII-E luokan tulensammutin. Avotulen
käsittely varikkoalueella on kielletty.

Ja lopuksi voin sanoa että rengassääntö aihetti monelle turhat kustannukset.  Radan pinta meni vaihtoon koska luokkarengasta ei vanha pinta kestänyt. Takaveto kun muuttui vaikeammaksi ajettavaksi joutui moni hommaammaan 4wd auton, nyt ne ketkä ei aja wj sarjaa joutuu ajamaan wj sarjarenkaille suunnitellulla radalla missä ei muut renkaat toimi kuten toimi vanhalla mattoradalla.
No tämä kaikki oli hyvin tiedossa ennen sääntö muutosta, ja nyt se on tosia-asia lähellä että harrastajat on esim. Nokian alueella vähenee, mutta sitä ilmeisesti haettiinkin. Kiitos ei muuta kommentoitavaa.
Multi surfase on hanurista

stimpson

  • Vieras
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #244 : 09.11.09 - klo: 08.48 »
Voisitko mmrc tarkentaa, mikä tässä WJ-säännössä on tarkoittanut sitä, että radasta on tullut AKK:n sääntöjen mukaan laiton ja miksi se ei ole sitä aiemmin ollut?

Voi kele, no ennen rata oli kauttaaltaan samalla pinnalla eli matolla, nyt kun siellä on liukkaita betoni kohtia ne ei mielestäni ole säännön mukaisia, kuten tuosta säännöstä voi lukea.

Mikä kohta säännöissä kieltää erilaiset pintamateriaalit? Itse en ainakaan löydä yhtä ainuttaa kohtaa maastoradan säännöstöstä, joka kieltäisi tämän? Ja kyllähän SM-kilpailuissakin on ollut ainakin kahta eri pintamateriaalia radalla (rata savea ja hypyt mattoa).

Mikä liukkaammista betonikohdista tekee säännön vastaisen?
« Viimeksi muokattu: 09.11.09 - klo: 09.10 kirjoittanut stimpson »

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #245 : 09.11.09 - klo: 09.07 »
Voisitko mmrc tarkentaa, mikä tässä WJ-säännössä on tarkoittanut sitä, että radasta on tullut AKK:n sääntöjen mukaan laiton ja miksi se ei ole sitä aiemmin ollut?

Voi kele, no ennen rata oli kauttaaltaan samalla pinnalla eli matolla, nyt kun siellä on liukkaita betoni kohtia ne ei mielestäni ole säännön mukaisia, kuten tuosta säännöstä voi lukea.

Mikä kohta säännöissä kieltää erilaiset pintamateriaalit? Itse en ainakaan löydä yhtä ainuttaa kohtaa maastoradan säännöstöstä, joka kieltäisi tämän?

Mikä liukkaammista betonikohdista tekee säännön vastaisen?
Juho lue vaikka nämä seuraavat kohdat.
Radan pinnan pitää ratakilpailuissa
olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva.
 
Ja nyt kun ei kumminkaan maastossa ajeta olisi hyvä tämäkin kohta hyvä ottaa huomioon.

Radalle ei saa tahallaan
rakentaa vesi- tms. kilpailukalustoa vaarantavia
esteitä.
Multi surfase on hanurista

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #246 : 09.11.09 - klo: 09.13 »
Mikä kohta säännöissä kieltää erilaiset pintamateriaalit? Itse en ainakaan löydä yhtä ainuttaa kohtaa maastoradan säännöstöstä, joka kieltäisi tämän? Ja kyllähän SM-kilpailuissakin on ollut ainakin kahta eri pintamateriaalia radalla (rata savea ja hypyt mattoa).

Mikä liukkaammista betonikohdista tekee säännön vastaisen?
Totta...
Vaikka moneen kertaan luen niin ei tuolla säännöissä ole mitään mikä tekisi radasta sääntöjen vastaisen.

Tuo että pitäisi olla pidoltaan mahdollisimman vähän muuttuva, ei tarkoita että radalla olisi erilaisia pito alueita, vaan sitä että rata ei päivän aikana muuttuisi paljoa pidoltaan...

Ja mitäs kilpailukalustoa vaarantavia esteitä siellä nyt sitten on???
Vesieste??? Vallihauta???

stimpson

  • Vieras
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #247 : 09.11.09 - klo: 09.14 »

Juho lue vaikka nämä seuraavat kohdat.
Radan pinnan pitää ratakilpailuissa
olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva.
 
Ja nyt kun ei kumminkaan maastossa ajeta olisi hyvä tämäkin kohta hyvä ottaa huomioon.

Radalle ei saa tahallaan
rakentaa vesi- tms. kilpailukalustoa vaarantavia
esteitä.

RATAKIPAILUSSA == ON ROAD KILPAILU == TOURING TYYPPISET AUTOT (ei siis koske mitenkään krossaamista)

MAASTORATA == KROSSI == OFF ROAD == KROSSI MYÖS SISÄRADALLA

Ja se että liukkaampi pinta jossain kohtaa rataa olisi kalustoa vaarantava este kuulostaa minusta lähinnä huonolta vitsiltä. Kyllähän vastaavia on ollut ihan SM-kilpailuissakin, eikä sielläkään ole tuomittu sitä sääntöjen vastaiseksi.

Voisiko joku sääntöguru laittaa oikean tulkinnan tänne, jotta tämä kiistely saadaan loppumaan? Kenties luokkayhteyshenkillö (Jukka?) tai joku lajiryhmästä?

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #248 : 09.11.09 - klo: 09.14 »
Jos tähän viittaat, niin eikös tämä nimenomaan kerro sen, että ratakilpailuissa (asfaltilla / mattobaanalla) tulee radan olla samaa materiaalia? Siis turisteissa / kaatokiiloissa. Maastosarjan radoissahan on tähänkin mennessä ollut ulkona eri pintamateriaaleja (matot hypyissä, betoni- tms. liukkaammat kohdat), samalla linjalla tässä mennään.

"Radan pinnan pitää ratakilpailuissa olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva. Maastoradan pitää säilyä mahdollisimman samanlaisena
eri alkuerissä, joten rataa tulee kunnostaa riittävän tiheästi ja samalla lailla joka kerta."

"Ja lopuksi voin sanoa että rengassääntö aihetti monelle turhat kustannukset.  Radan pinta meni vaihtoon koska luokkarengasta ei vanha pinta kestänyt. Takaveto kun muuttui vaikeammaksi ajettavaksi joutui moni hommaammaan 4wd auton, nyt ne ketkä ei aja wj sarjaa joutuu ajamaan wj sarjarenkaille suunnitellulla radalla missä ei muut renkaat toimi kuten toimi vanhalla mattoradalla. No tämä kaikki oli hyvin tiedossa ennen sääntö muutosta, ja nyt se on tosia-asia lähellä että harrastajat on esim. Nokian alueella vähenee, mutta sitä ilmeisesti haettiinkin. Kiitos ei muuta kommentoitavaa."

Tässä on varmasti hyvä ajatella pidemmällä aikavälillä. Varmasti tällainen aiheuttaa lyhyellä aikavälillä kustannuksia, jos materiaali pitää vaihtaa. Mutta tällä renkaalla on helpompi mille tahansa materiaalille tehdä krossirata, koska rengas toimii myös betonilla ja normaalilla liikuntasalin lattialla.

Eiköhän tuo takaveto ole ihan kohtuu helppo ajaa tuolla nykyisellä renkaalla? Jos nyt haluaa ihan periaatteessa olla ajamatta sarjasäännön mukaisella renkaalla, niin eihän sitä kielletä. Ymmärrän kyllä, että et ole missään vaiheessa ollut muun kuin foamirenkaan kannalla, kantasi on jo tullut selväksi. Toivottavasti näet kuitenkin tämän rengassäännön olevan nimenomaan sekä aloittelevien kuskien että kärkipään kisailijoiden edun mukainen.

Anna siis kumille mahdollisuus. =)

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #249 : 09.11.09 - klo: 09.52 »
Winter Jumps on kerhokisasarja eikä siinä näin ollen tarvitse noudattaa AKK:n sääntökirjaa jos järjestäjä niin päättää. Eihän WJ:n rengassääntökään ole AKK:n sääntöjen mukainen.

Jokainen voisi tästä hetkestä alkaen keskittyä enemmän ollennaiseen eli ajamiseen ja hauskanpitoon radalla kuin loppupeleissä melko turhaan vääntöön täällä foorumilla.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #250 : 09.11.09 - klo: 10.17 »
Miksei voi mennä järjestäjän säännön/sääntöjen mukaan ja mennä kisapaikalle pitämään hauskaa. Täällä vatvotaan ihan turhista asioista.
Säännöt on samat kaikille.
Hitto tämä on rc-autoilua ja löysätään sitä pipoa nyt edes vähän.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #251 : 09.11.09 - klo: 10.33 »
Eikä ole.

Säännöt on esim mulle eri kuin monelle muulle.
Eikä tollakaan nyt väliä sen ihmeemmin, ellei sitten tampereen radalla saa muilla renkailla hyötyä.
Jos jotku toiset renkaat on nopeemmat kuin shumin minipinnit niin sillon tottakai niillä mennään... ja koska kaikki ei näin saa tehdä niin eihän säännöt ole samat kaikille.

No mutta kuten sanoin jo aikaisemmin... Shumilla ajoin ekankin kisan (missä rengas sääntö oli muutenkin vapaa) ja sillä olen eniten treeniä ajanut... ja vielä sai kuulla että shumi toimis tampereella parhaiten...
No testataan vielä kisa aamuna... sittenhän tuon näkee.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #252 : 09.11.09 - klo: 10.49 »
OT koko roska minun osalta. Hauska tätä on vaan jatkaa kun asiaa ei halutakkaan ymmärtää.

Missä 1/1 autoradalla on keinotekoisesti tehtyjä liukkaita kohtia ?.

Multi surfase on hanurista, ilman keinoliukkaita löytyisi Nokiallekin nopeampi rengas. Vesieste TMS. KALUSTOLLE VAARALLISET kohdat, eli saivarrellaan kun ei muuten mene perille ,tasauspyörästö hajoaa moisita liuastelu kohdista, tai auto lipsahtaa tolpaan ja tukivarsi poikki sit harmittaa taas.

*Hoke* kyllä se shumin rengas nopea on. Eli sen takia ei tarvi testaan tulla.
Multi surfase on hanurista

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #253 : 09.11.09 - klo: 11.01 »
Noniin. Tiedän että itse hieman ruokin tätä keskustelua aikaisemmalla viestilläni, mutta mielestäni nyt on aika hyväksyä se fakta että Schumin minipinnillä mennään ainakin tämä talvi kuten jo aikaisemmin on tullut todettua. Rengas toimii ja kestää, eli mitään ongelmia sen suhteen ei pitäisi tulla.

Mielestäni WJ "organisaatio" on tehnyt ison työn laittaessaan kaikki palikat kohdilleen jotta kyseinen talvisarja on olemassa, joten suuret kiitokset Eskeliselle sekä muille kumppaneille.

Nyt vain ajamaan kilpaa ja pitämään hauskaa!

Mietitään sitten seuraavan vuoden sääntöjä ja kuvioita taas tarkemmin, mutta tämä on nyt se mitä meillä on ja aikaisempiin vuosiin verrattuna tämä on paljon enemmän kuin aikaisemmin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #254 : 09.11.09 - klo: 11.19 »
OT koko roska minun osalta. Hauska tätä on vaan jatkaa kun asiaa ei halutakkaan ymmärtää.

Missä 1/1 autoradalla on keinotekoisesti tehtyjä liukkaita kohtia ?.

Multi surfase on hanurista, ilman keinoliukkaita löytyisi Nokiallekin nopeampi rengas. Vesieste TMS. KALUSTOLLE VAARALLISET kohdat, eli saivarrellaan kun ei muuten mene perille ,tasauspyörästö hajoaa moisita liuastelu kohdista, tai auto lipsahtaa tolpaan ja tukivarsi poikki sit harmittaa taas.

*Hoke* kyllä se shumin rengas nopea on. Eli sen takia ei tarvi testaan tulla.

Öööö... pitävällä alustalla se diffi kyllä joutuu selvästi kovemmalle rasitukselle kuin liukkaalla.

Ja itseasiassa kun se on jo vuosia nähty että liukkailla radoilla osia menee vähemmän, koska lipsahdukset tapahtuu selvästi hitaammasta vauhdista.
Pitävällä baanalla kun vähän irtoaa niin silloin lähdetään kovasta vauhdista lennokkaaseen kärrynpyörään.
Mielummin radat sais olla liukkaita niin vauhdit ja muutenkin auton rasittuminen pysyis selvästi pienempänä.
Rengaskulutkin pysyis todella pienenä kun samalla renkaalla vois vetää kuukauden putkeen.
Kyllä nyt siis räksytetään väärälle puulle...
Se liukkaus kun ei todellakaan ole autoille vaaraksi.
Jos et usko niin kokeilkaapa tehdä rata viikoksi ilman mattoa.
Tämä on todistettu jo muutama talvi sitten.


Ja tiedän kyllä shumin olevan nopea rengas...
Viimevuonna vaan sai nähdä erään toisen renkaan pitävän jopa laatoitetulla lattialla niin että kirskuminen kävi, ja testattu on että kyseinen rengas pitää keinonurmella vähintään saman mitä shumi.

Eli tottakai kokeilen kisa aamuna kumpi renkaista pitää liukkaalla paremmin... keinonurmella kun näiden renkaiden välillä ei periaatteessa eroa ole.

Riippuen siis teidän liukkaista osuuksista hyöty saattaa olla ihan selvä...
Mutta se tosiaan nähdään parin viikon päästä.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #255 : 09.11.09 - klo: 11.43 »
Pyytäisin nyt tästä lähtien moderaattoreita seuraamaan tätä topikkia ja hallitsemaan keskustelua. Ja muutamien yksilöiden pitäisi vähän miettiä, että mitä kirjoittaa julkisille sivustoille. Rengassäännöstä vääntö on nyt nähty.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #256 : 09.11.09 - klo: 15.49 »
Mitähän ihmettä tässä topikissa on mitä ei voisi julkisella foorumilla kirjoittaa????

Loukataanko jonkun yksityisyyttä kenties???

Sääntöjä on puitu ja porsaanreijistä väännetty.
Kummallista jos perus höpinä porukan välillä on jotenkin sitä tasoa ettei julkisesti voisi kirjoitella.

Ehkäpä jotku ottaa vain nämä tekstit turhan tiukkapipoisesti...

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #257 : 09.11.09 - klo: 17.13 »
Me ajetaan 3 Racing renkailla, Proline tai Losi renkailla..... Mitä pakista sattuu löytymään.... Ei tarvii ihmetellä renkuloita sen enempää.... Kunhan on mustia ja melkein pyöreitä....Kannattais nyt kaikkien keskittyä ajamiseen eikä sääntönikkarointiin.... Porukkaa on saatu näillä "Leikki" kisoilla paljon mukaan... Mutta äkkiä laji myös kutistuu olemattomiin jos tehdään ajamisesta liian vaikeaa...
-Henry Mort

Poissa micsa

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #258 : 10.11.09 - klo: 20.27 »
Okei, nyt on ajettu viikon verran nokialla mini pinnillä tuupparissa ja loppu ovat... Millä sä Riku oot saanu ne kestään niin kauan...  :shocked: Mä oon ajanu jonkun reilu 10 akkuu ja nyt ne jo lipsuu minne sattuu. Eli roskis kamaa. Melko kallis tulee talvesta  :shock:
Kestäisköhän se kovempi seos paremmin, onko kokemuksia...
Rengas toimii kyllä muuten hyvin  :smiley:

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #259 : 10.11.09 - klo: 23.37 »
Ei ehkä kuitenkaa kannata heittää niitä kumeja roskiin. Säästä ne testausvaihtoehdoksi toisille radoille.

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #260 : 11.11.09 - klo: 08.23 »
micsa, nelkussa kestää paljon paremmin kun siihen helpommin säädöt jotka neutraalimmat, joten ei rasita vaij auton takarenkaita... tuuppi vähän hankala säätää niin, kun etupää pitää pinnillä niin hyvin..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #261 : 11.11.09 - klo: 16.40 »
micsa, nelkussa kestää paljon paremmin kun siihen helpommin säädöt jotka neutraalimmat, joten ei rasita vaij auton takarenkaita... tuuppi vähän hankala säätää niin, kun etupää pitää pinnillä niin hyvin..

Ihan prolinen urarenkaalla olen ajellut jolloin auto on aliohjaava... Silti shumit ei kestä tekonurtsilla kuin muutaman tunnin ajon.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #262 : 11.11.09 - klo: 18.34 »
Suosittelen ProLinen Bow tie rengasta treenirenkaaksi. Kestää tosi hyvin ja on hyvin ajettava. Foami kuluu loppuun ennen renkaita. Ajoin koko syksyn samoilla ja nyt heitin menemään, ja kuvioa on vielä.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #263 : 13.11.09 - klo: 13.48 »
Tukijoita lisätty Tampereen kilpailukutsuun sekä sarjasääntöjen tukijat-osioon (ladattavissa versio D). Vielä mahtuu mukaan, laittakaa sana kiertämään, mikäli on innokkuutta!

Matti / WJ

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #264 : 13.11.09 - klo: 14.09 »
Takaveto kun muuttui vaikeammaksi ajettavaksi joutui moni hommaammaan 4wd auton, nyt ne ketkä ei aja wj sarjaa joutuu ajamaan wj sarjarenkaille suunnitellulla radalla missä ei muut renkaat toimi kuten toimi vanhalla mattoradalla.
No tämä kaikki oli hyvin tiedossa ennen sääntö muutosta, ja nyt se on tosia-asia lähellä että harrastajat on esim. Nokian alueella vähenee, mutta sitä ilmeisesti haettiinkin. Kiitos ei muuta kommentoitavaa.

Nyt kun itelläkin on kokemusta radasta voin kyllä sanoa ettei takavedolla ajo todellakaan ollut vaikeaa, radan pinta on todella makea ja liukkaan kohdat tuo vain mukavan lisämausteen ajoon. Testasin myös M8-et:tä grp:n renkailla, betonilla ei tahtonu oikeen pitää, mutta väliäkö sillä kun asian ties.

näytti tuolla muutama foumillakin ajavan ja hyvin tuntu kulkevan



« Viimeksi muokattu: 13.11.09 - klo: 14.51 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #265 : 13.11.09 - klo: 15.03 »
Takaveto kun muuttui vaikeammaksi ajettavaksi joutui moni hommaammaan 4wd auton, nyt ne ketkä ei aja wj sarjaa joutuu ajamaan wj sarjarenkaille suunnitellulla radalla missä ei muut renkaat toimi kuten toimi vanhalla mattoradalla.
No tämä kaikki oli hyvin tiedossa ennen sääntö muutosta, ja nyt se on tosia-asia lähellä että harrastajat on esim. Nokian alueella vähenee, mutta sitä ilmeisesti haettiinkin. Kiitos ei muuta kommentoitavaa.
Nyt kun itelläkin on kokemusta radasta voin kyllä sanoa ettei takavedolla ajo todellakaan ollut vaikeaa, radan pinta on todella makea ja liukkaan kohdat tuo vain mukavan lisämausteen ajoon. Testasin myös M8-et:tä grp:n renkailla, betonilla ei tahtonu oikeen pitää, mutta väliäkö sillä kun asian ties.
näytti tuolla muutama foumillakin ajavan ja hyvin tuntu kulkevan
Joo tuli itekki siellä nokian hienolla radalla (propsit pojille) ajeltua sekä nelkulla että tuupilla (jolla oli helpompi ajaa kuin nelkulla). Kummassakin tuli käytettyä hyvää schumin kisakumia joka ei merkittävästi ees kulunut ja mikä parasta ajo-ominaisuudet renkaalla paranivat sen kuluessa. Oli kyl nautinnollinen rata ajaa, paljon parempi ku edellisvuoden rata ja alusta. Innolla ootteleen tulevia kisoja.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Klasu_

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #266 : 20.11.09 - klo: 00.47 »
Itse en tuosta rengassäännöstä myöskään välitä laisinkaan.

Aiheuttaa itselleni vain huomattavia lisäkuluja, joka ei ole toivottu asia.
Tulisin vallan mainiosti toimeen 3 racingin renkailla, joita saa kaksi kierrosta (valmiiksiliimattuna) samaan hintaan = enemmän iloa samalla rahalla, ja sitä ainakin itse haen.

Muutenkin, tänään tollaset minipinnit ostaneena en kyllä voi sanoa renkaiden olevan edes tyydyttävät kun hintaa katsoo.
"Valmiiksiliimatut" renkaat pääsi heti paketista liimailemaan uudelleen (ja tiedän etten ole ainoa kelle tälläiset "yksilöt" sattuneet) ja puolen akullisen jälkeen eturenkaan keskellä peukalonpään kokoinen reikä...

Ja jos ominaisuuksia vertaa Espoon radalla puolet halvempaan 3 racingiin, niin itse tosennäköisesti pääsen nillä lujempaa.



Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #267 : 20.11.09 - klo: 00.53 »
Itse en tuosta rengassäännöstä myöskään välitä laisinkaan.
Ajoitko viimekaudella sarjan läpi? Näitkö millaista säätämistä vapailla renkailla ja pitoaineilla oli ja katsoitko millaiseksi nelkut foami renkailla ruuvattiin? Mitä krossia se viimekauden touhu oli?
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #268 : 20.11.09 - klo: 01.14 »
minä ajoin viimevuonna, ja ajoin samoilla holeshot slickseillä koko talven, ja oli krossimainen ajotuntuma.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #269 : 20.11.09 - klo: 03.27 »
Niin, se kuva tosiaan  :mrgreen:

Itse asiaan olen tainnut ottaa jo aikaisemmin kantaa, mutta jos vastaisi sakke_:n viestiin. Miksi ei vain kielletä pitoaineita ja foamit? Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa schumin renkaan kanssa, eikä liimaammattomien renkaiden hinta ole ollut millään tavalla ylitsepääsemätön este niillä ajamiseen. Renkaat toimii myös espoon radalla, ja niitä saa paikan päältä, joten ajan niillä.

Tyyli, että renkaiden kauppias tulee itse toteamaan että nyt ajetaan mun renkaalla, on ainoa asia mikä pistää asiassa silmään. Mutta ilmeisesti Eskelinen on yksi henkilöistä koko sarjan takana, ja on tehnyt todella hienoa työtä tämän eteen, asia vain harmi kyllä näyttää tolta jos ei tiedä taustoja. Tämä onkin se asia mistä kuulee eniten keskustelua radalla, renkaiden hinnan ja huonon liimauksen lisäksi.