Voisitko mmrc tarkentaa, mikä tässä WJ-säännössä on tarkoittanut sitä, että radasta on tullut AKK:n sääntöjen mukaan laiton ja miksi se ei ole sitä aiemmin ollut?
Itse pidin viime vuoden Nokian radasta kyllä ja luultavasti pidän tänäkin vuonna. En ole siis kritisoimassa sitä millään tavalla, haluaisin vain tietää, mihin sääntökohtaan tarkemmin viittaat? Ja onhan se pakostakin selvää, että sisätiloissa rata nyt ei voi olla täysin AKK:n säännön mukainen, sääntöhän on tehty Maastosarjan ulkobaanoja varten.
Siitä renkaan kulumisesta; sovitaanko vaika niin, että tällaiset kommentit voivat jäädä muualle: "Joitain valituksia olen kuunnellut korkeasta hinnasta 4 settiä/viikko kulutuksella..." Samalla tavallahan voisi kysellä vaikka kaikkien kerhon kuskien renkaan kulutuksen ja sitten tuoda sen täällä foorumilla tietoisesti totuutta vääristellen esille. Eiköhän renkaan kulutus pidä mitata kierrosta (tai tuntia) / auto ja samalla huomioida sitten se, kuinka renkaan käyttäytyminen ja kierrosajat muuttuvat samalla.
Ja Joselle; tuo rengassääntöpykällä on tehty nimenomaan aloittelevia kisailijoita silmällä pitäen, jotta he pääsevät sillä pakista löytyvällä renkaalla mukaan. Jos joku nyt kehäkettu haluaa sillä kikkailla, niin tehköön niin. Viittasin sillä "polttiskuskikommentilla" vain tuohon Hazen kommenttiin, en mihinkään muuhun.
AKK:n säännöt:
3.6.8. KILPAILURATA
Radan ohjeellinen koko
(mitat metreissä) 1/10 sähkö, kierrospituus >100
leveys >3
lähtösuora >6
pääsuora >45
etäisyys ajopaikalta 2-50
ajajakorokkeen (lattia) korkeus 1,5-3
Arvokilpailuissa (SM, NM, KV) ajajakorokkeen leveyden
on oltava vähintään 8 metriä + tuomaritila (2 m, joka voi
olla vastaavalla korkeudella myös erillään) ja korokkeella
on oltava sadekatos.
Radan on oltava suljettu ja selkeästi merkitty. Radassa
on oltava kaarteita molempiin suuntiin sekä ainakin
yksi pitempi pääsuora. Vaikeat kaarreosuudet on pyrittävä
sijoittamaan lähelle ajajia, ratavarikolle ajo hitaaseen
kohtaan. Ratavarikon on oltava mahdollisimman
pian kierroslaskennan jälkeen. Radan pinnan pitää ratakilpailuissa
olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva.
Maastoradan pitää säilyä mahdollisimman samanlaisena
eri alkuerissä, joten rataa tulee kunnostaa riittävän
tiheästi ja samalla lailla joka kerta. Radalle ei saa tahallaan
rakentaa vesi- tms. kilpailukalustoa vaarantavia
esteitä. Maastoradalle sen sijaan on suositeltavaa tehdä
ainakin yksi nopea hyppy.
Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta
aidalla tai köydellä. Autojen radalta poispääsy on estettävä
lankulla tai muulla sopivalla esteellä. Yleisöturvallisuus
on ensiarvoisen tärkeä asia. Myös mekaanikkojen
ja toimitsijoiden turvallisuus on tärkeä, mutta heidän
oletetaan tuntevan riskit paremmin.
Varikolla on oltava selvästi merkittynä ensiapulaukku
ja vähintään A-BII-E luokan tulensammutin. Avotulen
käsittely varikkoalueella on kielletty.