Kirjoittaja Aihe: Feikkiostajat kuriin  (Luettu 3085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« : 09.08.03 - klo: 17.43 »
Niinä muutamana kertana, kun olen myynyt jotakin RC-Maailman osto/myynti-palstalla, olen saanut aina tutustua typpeihin, jotka innoissaan varaavat tavaran, mutta peruvat myöhemmin. Se on aika keljua myyjän kannalta, koska useimmat kyselyt tulevat heti ilmoituksen jättämisen jälkeen, ja kun varaus on tehty, on muille kyselijöille ilmoitettava, että tuote on myyty.

Kaikkein typerimmissä tapauksissa ei varaajissa ole edes miestä peruuttamaan varaustaan. He vain häipyvät, eivätkä vastaa sähköpostiviesteihin. Näin kävi kahdessa tapauksessa myydessäni äskettäin akkuja.

Mitähän tällaisten tyyppien korvienvälissä mahtaa liikkua? Ilmeisesti ei paljon mitään.

Onko tilanne tuttu teille muille?
Kannattanee suostua tekemään varaus ainoastaan siinä tapauksessa, että varaaja ilmoittaa nimensä ja puhelinnumeronsa.

Jos tämä on kovin yleinen ilmiö, pitäisikö perustaa musta lista, johon laitetaan nimet/nimimerkit näkyviin, tiedoksi ja varoitukseksi muille myyjille?

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #1 : 09.08.03 - klo: 17.58 »
Musta lista voisi toimia. Olisiko tarpeellinen myös myyjistä, jos tulee
"huijatuksi" ??

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #2 : 09.08.03 - klo: 18.02 »
Epäilen, että myyjät pääsevät ostajia helpommin mustalle listalle.  Itse en kyllä tekisi kauppoja henkilön kanssa, joka on jommalla kummalla listalla, sillä huono ostaja on mitä todennäköisemmin myös huono myyjä.
Mitkä olisivat hyvät pelisäännöt siitä ketä listalle joutuisivat?
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #3 : 09.08.03 - klo: 18.17 »
Kaikenlainen turha valitus varmaan veisi kaikki myyjät ennenpitkää mustalle listalle. Myyjistä voisi toimia paremmin "valkoinen lista", eli ostajat voisivat antaa positiivista palautetta, mikäli kokevat tehneensä hyvät kaupat. Näin aktiivisille myyjille kertyisi pongoja. Feikkiostajat suoraan raakasti mustalle listalle. Tässäkin jonkinlainen perustelu listaamiseen tarvittaisiin. Kaiken kaikkiaan epärehellisyyden ja epäreilun meiningin kitkeminen lienee mahdotonta. Voihan toki laatia mustan listan myös perusteettomasti mustaajista jne...

Poissa CD

  • Tulokas
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #4 : 09.08.03 - klo: 19.42 »
Tietääkseni Suomen laki kieltää ns mustien listojen tekemisen. Tietosuoja on tässä maassa maailmanhuippua. Kannattaa ottaa asiasta selvää ennen kuin alkaa listoja kokoamaan. Vaikkakin asia onkin hyvä minkä takia sitä suunnitellaan! Ikävä jos joutuu joskus asiaa puimaan jonkun korkeamman tahon toimesta...

Parempi olisi vaikka pyytää ostajaa ilmoittamaan osoitteensa/ puhelinnumeron ja sopimaan toimitusehdot, ennenkuin suostuu myymiänsä tavaroita varaamaan.

Mielestäni varaus on pätevä kun on myyntisumma suoritettu tai osa siitä, sitä ennen on nopeimman markkinat. Tietysti jos ostajan tiedot ovat tallessa ja kaikesta on sovittu voi tuotetta pitää jo varattuna.

Käytöstavat tuntuu puuttuvan täysin useilta nuorilta innokkailta kavereilta, eikä moni valitettavasti edes tunnu ymmärtävän, että on kohteliasti ilmoittaa jos aikoo kaupan perua.  Varauksen yhteydessä on myös kohteliasta ilmoittaa että/jos joutuu asiasta vielä esimerkiksi sponsorin (vanhempien) kanssa keskustelemaan ja ilmoittaa heti sen jälkeen onnistuuko kaupanteko.

Itse pyrin aina ostamaan sen minkä lupaan, miehen pitää olla sanansa veroinen!

Ikäviä juttuja tuollaiset, tulee turhaa vaivaa ja ärsytystä moisesta!!!

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #5 : 09.08.03 - klo: 19.49 »
Itse olen pyrkinyt toimimaan niin, etten varaa kellekään mitään, enkä myöskään pyydä mitään itselleni varattavaksi. Systeemi on toiminut moitteetta.  :wink:
EuroRC / TEK

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #6 : 09.08.03 - klo: 19.49 »
Mielipidevapaus onneksi (vielä toistaiseksi) on onneksi olemassa.
Voihan palautteita nimimerkeistä tarvittaessa (ainakin positiivisia) antaa esim. tänne "vapaaseen" keskusteluun, ellei joku arvoisa moderaattori koe tekstiä epämiellyttäväksi.

Poissa PART

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.alta-racing.cjb.net
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #7 : 10.08.03 - klo: 09.58 »
Olen itse törmännyt feikki ostajiin ja myyjiin muutamissa tapauksissa ja se on todella ärsyttävää, muutamilla kerroilla ollaan sovittu maksut ja toimitukset, rahat ovat olleet jo myyjän tilillä ja sen jälkeen ilmoitetaan "valitettavasti möin toisaalla,tsori" Musta lista olisi ihan hyvä idea mutta suomen laki on suomen laki,oletteko muuten huomannut että aika useissa myynti ilmoituksessa mitkä ovat täällä foorumissa myynnissä tuotteet ovat samaan aikaan huuto.netin sivuilla myynnissä.
Miksi mulle käy aina näin......
Perä Alta Racing Team

Poissa jupe

  • Jäsen
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #8 : 10.08.03 - klo: 09.59 »
"valkoiset" listat myyjille ja ostajille. hyvien kauppojen jälkeen myyjä ja osta kävisivät kirjoittamassa toisistaan listaan tai laittaisivat sitten toistensa nimet
RAKASTAN KOULUA SILLOIN KUN SE ON KIINNI

Poissa MikkoY

  • Jäsen
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #9 : 12.08.03 - klo: 09.18 »
Tuo "palaute" osio voisi olla hyvä juttu.
Huuto.netissä voi myyjälle jättää negatiivisen tai positiivisen palautteen kaupasta. Se ei varsinaisesti ole "musta lista" mutta antaa ostajalle ja myyjälle hyvää osviittaa...

Tosin siinäkin on omat "riskinsä",  joskus olen törmännyt samanlaiseen haukkumiseen kuin täällä.

"turpa kiinni, mitä se sulle kuuluu, ym.ym."

Osa tämänkin foorumin käyttäjistä saattaisi tuollaiseen lapsellisuuteen yhtyä.

Paljon on todella näkynyt tavaraa täällä myynnissä sekä huuto.netissä. Tuohan on huuto.netin sääntöjen vastaista.

Itse olen täällä tehnyt vain onnistuneita kauppoja, kiitos kaikille joiden kanssa olen asioinut!

Mikä minua on eniten siepannut on nämä kuvien kerääjät.
"lähetä kuvia" kuitenkaan ei ole aikomustakaan ostaa autoa tai muuta, mutta kuvia pitää silti saada.

Keräävätkö nämä muutamat henkilöt jotakin omaa rc galleriaa vai mitä?

Ei tietenkään pidä kohdistaa pelkästään rc-ihmisiin, kuulemma 1:1 autokaupassa löytyy samanlaisia gallerian kerääjiä...

Mikko

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #10 : 12.08.03 - klo: 09.53 »
Lainaus käyttäjältä: "MikkoY"
Tuo "palaute" osio voisi olla hyvä juttu.
Huuto.netissä voi myyjälle jättää negatiivisen tai positiivisen palautteen kaupasta. Se ei varsinaisesti ole "musta lista" mutta antaa ostajalle ja myyjälle hyvää osviittaa...

Tosin siinäkin on omat "riskinsä",  joskus olen törmännyt samanlaiseen haukkumiseen kuin täällä.

"turpa kiinni, mitä se sulle kuuluu, ym.ym."

Osa tämänkin foorumin käyttäjistä saattaisi tuollaiseen lapsellisuuteen yhtyä.

Paljon on todella näkynyt tavaraa täällä myynnissä sekä huuto.netissä. Tuohan on huuto.netin sääntöjen vastaista.

Itse olen täällä tehnyt vain onnistuneita kauppoja, kiitos kaikille joiden kanssa olen asioinut!

Mikä minua on eniten siepannut on nämä kuvien kerääjät.
"lähetä kuvia" kuitenkaan ei ole aikomustakaan ostaa autoa tai muuta, mutta kuvia pitää silti saada.

Keräävätkö nämä muutamat henkilöt jotakin omaa rc galleriaa vai mitä?

Ei tietenkään pidä kohdistaa pelkästään rc-ihmisiin, kuulemma 1:1 autokaupassa löytyy samanlaisia gallerian kerääjiä...

Mikko


Uskoisin että tuo "palaute"-toiminto toimisi täällä kun on kuitenkin sen verran pienestä piiristä kyse, ainakin tällä hetkellä.

Tuolla huuto.netin puolella on ongelmana ainakin nämä ns. kostopalautteen antajat, sekä useampien eri käyttäjätunnuksien käyttäjät.
Mutta jostain olen lukenut että täällä valvottaisiin useammilla käyttäjätunnuksilla kirjoittamista samasta IP:stä, joten jos se pitää paikkaansa, niin olisi iso ongelma poitunut mahdollisesta "palaute-osion" toimimattomuudesta.

Ja kuvien keräilijät onkin sitten oma lukunsa... :evil:
Tyhjä

Poissa shak

  • Tulokas
    • Profiili
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #11 : 13.08.03 - klo: 10.01 »
Lainaus käyttäjältä: "PART"
oletteko muuten huomannut että aika useissa myynti ilmoituksessa mitkä ovat täällä foorumissa myynnissä tuotteet ovat samaan aikaan huuto.netin sivuilla myynnissä.


Olen moisen asian huomannut ja on todellakin kiellettyä huuto.netin sääntöjen mukaan. Kannattaa lukea: http://www.huuto.net/fi/saannot.php3

Itselle on kerran käynyt siten että olin tosissani huutamassa jotakin tuotetta. Tarkkaan laskin pennosiani että mihin asti voin jatkaa huutamista. Lopulta sain voittavan huudon, ja hintavarauskin ylittyi joten myyjän olisi kuulunut myydä tuotteensa mulle. No hänpä oli myynyt sen suoraan jollekulle toiselle jossakin muussa foorumissa. Jos tuosta olisi alettu vääntämään kättä niin myjää olisi voinut loppupeleissä joutua korvaamaan tuon mulle jollakin tavalla.

Huuto.net muuten poistaa aika kylmästi ilmoituksia mikäli joku ilmoittaa / selviää että tuotetta myydään muuallakin. Toistuvat tapaukset saman henkilön toimesta johtaa järeämpiin toimenpiteisiin.

Otsomaani

  • Vieras
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #12 : 13.08.03 - klo: 14.43 »
Lainaus käyttäjältä: "PART"
oletteko muuten huomannut että aika useissa myynti ilmoituksessa mitkä ovat täällä foorumissa myynnissä tuotteet ovat samaan aikaan huuto.netin sivuilla myynnissä.


Usein tänne on laitettu linkki Huuto.netin sivulle josta myytävän tuotteen löytää, mikä on ihan ok, koska tuotetta ei myydä täällä vaan myyminen tapahtuu Huuto.netin puolella.

Poissa @rcman@

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/rcman1000/rc.html
Feikkiostajat kuriin
« Vastaus #13 : 13.08.03 - klo: 14.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "PART"
oletteko muuten huomannut että aika useissa myynti ilmoituksessa mitkä ovat täällä foorumissa myynnissä tuotteet ovat samaan aikaan huuto.netin sivuilla myynnissä.


Usein tänne on laitettu linkki Huuto.netin sivulle josta myytävän tuotteen löytää, mikä on ihan ok, koska tuotetta ei myydä täällä vaan myyminen tapahtuu Huuto.netin puolella.


tuossa olen samaa mieltä.
sillä yleensä kun luen ilmoituksen jossa on linkki huuto.netin sivuille niin siellä lukee että sinne vaan huutamaan.