Mä en nyt tässä vänkää näistä öljyistä mutta selitän vaan omaa öljyvalintaani jotta voitte päätellä loput itse:
Panolin oon TAATUSTI hyvä öljyvalinta mutta se on offroad-öljy eli tarkoitettu kuumiin oloihin mutta moottoreihin joiden max kierrokset liikkuu alueella 11-13 tuhatta ja pito ei koskaan ole 100%. Mikroautojen ja mini-rr 2-tahtipyörien maksimit on 20 tuhannen huitteissa eli paljon lähempänä näiden meidän moottoreiden rundeja ja pito on aina 100% ja suurimmassa osassa vehkeistä ei ole vaihteita eli moottorin rasitus on maksimaalinen.
Rajuimmissa vaihteettomissa ICA-moottoreissa on 100 kuutiota ja yli 32 heppaa ja kiertävät 21.000 max ja männän välys sylinteriin on 6 sadasosaa. Öljyprosentti on 7% ja karsta lähtee männän päältä ja kannesta rätillä ja jarrukliinerillä.
Itse olen ajanut mikroautoja vuosikaudet ja offroad-öljyjä ei siellä käytä kukaan koska nää kovakierroskoneet leikkaa kiinni niillä. Siellä käytetään tuota mainitsemaani Shelliä tai rr-öljyjä lähes yksinomaan. Se on totta, että toi Shell jättää enemmän karstaa mutta sen voitelevuus kovilla kierroksilla on erittäin tunnettu melkeimpä legendaarinen fakta karttien puolella ainakin eteläisessä Suomessa.
Shellin öljy on rissapohjainen (siitä lähtee se tuttu kilpakakstahdin haju) ja siksi sitä ei voi käyttää talvella. Joten en halua riskeerata että joskus vahingossa käyttäisin sitä talvella ja se maksaisi mulle moottorin. Joten tässä omat syyni öljyvalintaani.
Mikroissa on mm. männänvaihtovälii noin 5 tuntia ja täysremppa 10 käyttötunnin välein koska käytetyt kiekat on niin huimia. Karttipuolella siis pyritään siihen että kalleimmat osat säilyvät käyttökelpoisina pitkään (lohko, kampura,sylinteri, kansi) ja karstanmuodostus ei ole niin määräävä koska ne motit aukaistaan kuitenkin niin usein.
EDIT: Kirjoitusvirheitä pois