Kirjoittaja Aihe: Vakioluokka  (Luettu 2147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Vakioluokka
« : 15.08.03 - klo: 15.57 »
Kilpailijoiden foorumissa on puhuttu SM-sarjan yhteydessä vakioluokasta ja junnuluokasta sekä näiden yhdistämisestä.

Samalla on käyty keskustelua uudesta vakiomoottorista.

Mielestäni junnu luokka kannattaisi muuttaa vakioluokaksi, jota markkinoitaisiin kaikenikäisten luokkana. Ja kokemuksen karttuessa, jos haluaa voi siirtyä viritettyyn luokkaan. Vakioluokan "sisällä" ajettaisiin NM:sta nykyisillä ikäsarjoilla. Näin saataisiin vakioluokan mestaruus ja ehkä enemmän osaanottajia kisoihin.

Kun moottoriksi valittaisiin 17x2 5 ast. ennakolla saataisiin ehkä pitempi aikainen mielekkyys stanuun. Eli ikuisia stanukuskeja. Uudet kuljettajat joutuvat miettimään miten kulkua rajoittaa, mutta sama asia se on myös polttispuolella. Kaasua on opittava käyttämään harkitusti. Tai sitten on aloitettava löysemmällä koneella.

Tämän saman luokka jaottelun tekisin kaikkiin sähköluokkiin. Mattoautoissa olisi ehkä parempi hiukan kesympi moottori ja kuusi kennoa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vakioluokka
« Vastaus #1 : 15.08.03 - klo: 23.01 »
Asiaa! Juuri siihen suuntaan pitäisi mennä.
Ei pitäisi olla kovin huono asia, jos uuden vakioluokan avulla saataisiin rc-autoilusta nykyistä enemmän jokamiehen harrastus. Kuten se on ns. suurissa rc-maissa.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vakioluokka
« Vastaus #2 : 22.08.03 - klo: 00.55 »
Ettäkö siirryttäisiin ilman siirtymäkautta vakioluokassa toiseen moottoriin. Päättäjät tulevat sitten varmaan ostamaan ne noin kymmenkunta nykyisen säännön mukaista , käytännössä ajamatonta moottoria , allekirjoittaneelta !  Toinen mielenkiintoinen ajatus talvi-  ja kesäsarjojen yhdistämisestä . Jos talvella on mennyt vähän huonommin , riittääköhän silloin enää motivaatio todella kalliiseen kesäsarjaan ? Onkohan silloin enää jäljellä sääntöjen vaatimaa kilpailijamäärää ? Ehdotan talvisarjaksi ainakin TJ;ssä  NM;ää ja kesäksi Fintrackia , Ei tarvitse AKK;ssa pelätä liikojen mestaruuksien jakamisia, Voisi kukin valita mieleisensä...
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Vakioluokka
« Vastaus #3 : 25.08.03 - klo: 19.10 »
TeeTeeKoo; Olet aivan oikeassa moottori ongelman kanssa. Varmaan sama asia tulisi monille muille eteen. Ehkä esimerkiksi vuoden siirtymä aika olisi kohtuullinen. Tällöin olisi vuosi aikaa käyttää vanhat moottorit loppuun. Muutenkin rauhallisesti eteneminen antaisi aikaa sääntöjen hiomiseen, kokemusten pohdintaan, luokan markkinointiin, yms..

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vakioluokka
« Vastaus #4 : 25.08.03 - klo: 19.35 »
Nou hätä.
Ensinnäkin, jos ja kun uudesta moottorityypistä joskus päätetään, ja tieto siitä tulee "virallisesti" julkisuuteen, kuluu sen jälkeen varmasti vielä kauan, ennen kuin ensimmäinen kisa sillä ajetaan. Veikkaisin, että suunnilleen yksi kesäkausi ja yksi talvikausi.
Näillä näkymin aikaisin mahdollinen ajankohta moottorin vaihtumiselle taitaa olla vuoden 1995 alku.

Toiseksi, tällä hetkellä uuden moottorin etsintä taitaa olla jäissä, "euro-stanun" osoittauduttua liian ärhäkkääksi. Muutakaan tietoa en muista nähneeni.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vakioluokka
« Vastaus #5 : 25.08.03 - klo: 22.16 »
Kiitos VesaK !
Lohduttavaa kuulla. Ja kun nyt tuntuu olevan päätetty SM -sarjasysteemikin, niin voisiko ajatella vielä niin että tehokkaampi kone otettaisiin käyttöön ensin ulkoradalla. Voisi vaikka pidentää vielä vuodella siirtymää. Kun en ole voinut osallistua keskusteluun kilpailijoiden "foorumilla" , kysyn tässä samalla: Voiko 27:t hyödyntää vielä siitäkin eteenpäin crossivakioluokassa?
Tuntuu olevan tarvetta siihenkin autoon!

PS. Tarkoitit kai vuotta 2005 ....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vakioluokka
« Vastaus #6 : 26.08.03 - klo: 12.24 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Kiitos VesaK !
Lohduttavaa kuulla. Ja kun nyt tuntuu olevan päätetty SM -sarjasysteemikin, niin voisiko ajatella vielä niin että tehokkaampi kone otettaisiin käyttöön ensin ulkoradalla. Voisi vaikka pidentää vielä vuodella siirtymää. Kun en ole voinut osallistua keskusteluun kilpailijoiden "foorumilla" , kysyn tässä samalla: Voiko 27:t hyödyntää vielä siitäkin eteenpäin crossivakioluokassa?
Tuntuu olevan tarvetta siihenkin autoon!

PS. Tarkoitit kai vuotta 2005 ....

Jep, vuotta 2005 tarkoitin  :oops: . No, virhe oli ainoastaan 0,5 promillea, eli loppujen lopuksi ei paljon mitään.

En ole millään tavalla mukana asiasta päättävissä instansseissa, mutta luulisin, että moottorisäännön muuttuessa se tulee tapahtumaan kalenterivuoden alusta, tai ainakin uuden SM/NM-sarjakauden alkaessa. Tällöin koko sarja ajetaan samalla koneella.

Crossipuolelle uskoisin tulevan saman moottorisäännön.

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Vakioluokka
« Vastaus #7 : 28.08.03 - klo: 17.04 »
No jos noi vakiomosat muutetaan 17x2 niin noita 27T:ja voidaan käyttää treenikoneina vaikka ajolinjojen opetteluun :?:  :!:
Xray

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Vakioluokka
« Vastaus #8 : 28.08.03 - klo: 18.43 »
27 lankaiset myydään sitten Tamiya miehille. En usko, että 27 lankaista kannattaa mihinkään käyttää, koska ymmärtääkseni sitä saa olla pitkän ajoituksensa takia olla koko ajan sorvaamassa ja huoltamassa.

No ei se mitään... yleensä olen väärässä.
Toni Walther, retired operator