Kirjoittaja Aihe: Stanu-kilpailemisen aloittaminen  (Luettu 2079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« : 20.08.03 - klo: 10.23 »
Moni uusi harrastaja varmaankin miettii kilpailemisen aloittamista. Kertokaahan kokeneemmat mitä siinä todella tarvitaan! Jos vaikka ryhtyisi kilpailemaan stanu-luokassa.

Itse kaipaisin tietoa akuista ja moottoreista, eli montako akkupakettia minimissään tarvitaan kisaeristä selviytymiseen? Entä mikä olisi kilpailukykyinen, huollettava ja edullinen stanu-moottori?

Itselläni on Asso TC3 Team, pari 2000mAh NiCd-akkua, pari 3300mAh Sanyota, jonkinmoiset sähkölaitteet ja radiot, laturit yms. Nuo 2000mAh:t voi varmaan jättää kisapäivänä kotiin, vai kuinka?
Eikös tuolla Assolla ole kaluston puolesta mahdollisuus pärjätä?
(oma ajotaito on sitten asia erikseen. :) )

Minkälaiset setupit stanussa ratkaisee? Autossa on miljoona vipua ja ruuvia. Minkä säätäminen on kaikkein oleellisinta, kun ei vielä ole kokemusta kokonaisuuden säätämisestä.
| follow the white rabbit |

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #1 : 20.08.03 - klo: 11.09 »
Itse olen kanssa aloittamassa stanun ajamisen ja akkuasiat askarruttaa kaikista eniten, kun yks sanoo sitä ja toinen tätä akuista.
En omista kuin yhden akun tällä hetkellä ja olisikin kiva tietää millaisia satseja kannattaisi ostaa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #2 : 20.08.03 - klo: 14.16 »
Tervetuloa mukaan hauskaan ja jännittävään kisatoimintaan!

Auto: Asso on hyvä ja helppo peli, ja sillä näkyy pääsevän vaikka Euroopan mestariksi :wink:
Kilpaileminen ei tietenkään ole auton merkistä kiinni millään tavalla, sillä ajotaito ratkaisee sitä enemmän, mitä vähemmän on ajokokemusta. Tärkeätä on tietenkin, että auto itsessään ei tee ajamista vaikeammaksi kuin se muuten on, eli auton on oltava helppo saada "ajettavaksi".

Auton ajettavuus varsinkin alkuvaiheessa tarkoittaa lähes yksinomaan renkaiden pitoa. Varsinkin sisällä matolla ajettaessa pito-ongelmat ovat yleisiä, ja niitä hanskataan pitkälle auton alustan säädöillä (jousitus, iskunvaimennus). Se juuri tekeekin hommasta mielenkiintoista!
Mutta ei huolta, auton ohjekirja antaa hyviä neuvoja, samoin kaikki samalla automerkillä ajavat. Tässä suhteessa Asso on erityisen hyvä: paketin perussäädöillä voi ajaa hyvin paikassa kuin paikassa.

Akut: TJ-10 -luokan 4 minuutin pituisissa erissä riittää 2000 mAh-akut. Tämä olikin juuri yksi syy, miksi TJ-luokan ajoaikaa lyhennettiin minuutilla tämän vuoden alusta.

FinTrack-kisassa ajetaan eriä näin:
- 2-3 harjoituserää
- eräharjoitus
- 3 alkuerää
- 2 tai 3 finaalierää

Kun samaa akkua suositellaan käytettäväksi korkeintaan kahdesti saman päivän aikana, pärjää kisassa hyvin 4-5 akulla. Jopa 3:lla, jos tiukkaa tekee.

Tämän hetken sopivimmat akut TJ-luokkaa aloitteleville ovat 2400 mAh. Ne ovat edullisia, pitkäikäisiä ja antavat sopivan määrän ajoaikaa. Mikään ei estä käyttämästä 3000 tai 3300 mAh-akkujakaan, mutta ne tulevat kalliimmiksi.

Moottori: Moottoreissa ei ole oleellisen suuria eroja. Jos onkin, sillä on merkitystä vasta aivan kärkitasolla. Tämä ehkä valaisee asiaa:
- "hyvän" ja "vähemmän hyvän" moottorin antama ero kierrosajassa on ehkä luokkaa alle 0,5 sek
- ajotaitojen ero kierrosajassa A-finaalin kärjen ja B-finaalin loppupään välillä on 2-3 sek
- jokainen "huonosti" (liian kaukaa) ajettu mutka vie ajasta noin 0,3 sek. Mutkia on radassa toistakymmentä.
- jokainen radalta ulosajo tai kuperkeikka vie ajasta useita sekunteja, yleensä 5-10 sek.
(Tässä olen ajatellut rataa, jossa kierrosajat ovat 15-18 sek, jolloin neljässä minuutissa kierroksia kertyy 17-14 kpl.)

Tästä pitäisi jo olla nähtävissä, että parhainkaan moottori tai akku ei auta yhtään, ellei ajotaito ole samaa huipputasoa. Niistä ei siis tarvitse vielä alkuvaiheessa välittää lainkaan.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #3 : 20.08.03 - klo: 15.39 »
Ja jos on jotain tuttuja kerho kavereita kisaamassa, niin kannattaa kysellä heiltä säätö ohjeita. Jos sinulla on 3300 akut, niillä ainakin akkuje suhteen pärjää loistavasti, ei niistä ainkaa lopu puhti kesken :wink:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #4 : 20.08.03 - klo: 16.00 »
Itse ajelin Hyvinkään SM/NM-kisojen eräharjoitukset yms.. vastaavat, sanyon 4v vanhoilla 1700mah-akuilla..
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #5 : 21.08.03 - klo: 08.59 »
Mitä eroa on harjoituserillä ja  eräharjoituksella? Noissa varmaan voi ajella vähän nuutuneemmilla akuilla ja säästellä paremmat välieriin ja finaaleihin, vai kuinka?

Oon huomannut ettei 2400mAh ja 3000mAh-akkujen hintaero enää hirvittävä ole, on ilmeisesti parempi ostaa sitten noita 3000:sia. On selvää ettei tuolla kapasiteetillä välttämättä tee mitään stanussa, mutta onpahan sitten kaikki akut samalla tekniikalla (NiMH).

Kiitos hyvistä kommenteista! Kai se on niin että ajotaito ratkaisee, oon itsekkin vähän turvautunut siihen´kun ei ole kauheasti varaa panostella tähän hommaan. Oon suht-laadukkaita osia vähän kerrallaan ja koittanut pitää kustannukset kurissa.

Onkos tuossa stanussa mitään ikärajaa? Oon 23, eli en varmaan ihan vielä mitään veteraanisarjaakaan. =)
| follow the white rabbit |

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #6 : 21.08.03 - klo: 09.34 »
Kun yleensä on 2 tai 3 harjoitus erää niin niissä ei oteta aikaa vaan tutustutaan rataan. Sitten eräharjoituksessa niin sehän on kaikille pakollinen siellä katsotaan onko radio häiriöitä. Samalla otetaan aikaa ja jokaisen kuljettajan paras kierros aika otetaan ylös ja kennellä on paras kiekkaaika niin hän pääse lähtemään omassa erässä ensimmäisenä :wink:
LRP / Power-Racing

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akuista
« Vastaus #7 : 21.08.03 - klo: 09.57 »
2400 ja 3000/3300 eli NiCd vs Nimh akkuja ja niiden hintoja vertailessa kannattaa ottaa huomioon pari akkutyyppien erityispiirrettä.

NiMh akut ovat hyviä max. puolivuotta jos viikottain käytetään
NiCd akut ovat hyviä vuoden tai kaksi
eli jossain on raja käyttökerroissa, jossa alkaakin taas pärjäämään paremmin 2400 akuilla kuin 3000/3300 akuilla.  

Ja toinen juttu:
NiCd akuilla ei olisi hyvä ajaa kovin montaa kertaa päivässä. 2 alkaa olla maksimi.
Nimh akuilla voi ajaa useamman kerran päivässä.

Jotenkin tuntuu, että jos itse rupeaisin ajamaan vakiota ja enkä hirveää summa haluaisi panostaa ja olla voittamassa ihan kaikkia kisoja :) niin ostaisin 2400 akkuja. Niillä ajaa huippuvauhtia pitkään kun taas 3000/3300 akut pitää uusia puolenvuoden välein jos haluaa ajaa kovaa.

Mutta järkeä on myös siinä, että kaikki akut ovat samaa kemiaa. Ei tarvi räplätä laturin setuppia joka akulliselle ja hoitaa eri akkuja eri tavalla.

Poissa @rcman@

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/rcman1000/rc.html
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #8 : 21.08.03 - klo: 12.01 »
kai munkin pitää sanoa jotain mun ekasta kisa kokemuksesta.
eli kun itse olin ajamassa stanu luokkaa niin minulla oli 3 akkua, niillä kerkesi ihan hyvin ainoa ongelma oli siinä että akut oli 1700
eikä ne jaksan oikein loppuun saakka.
joutuu kai ostaa lisää akkuja jos vielä jaksan olla harrastuksen perässä.

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« Vastaus #9 : 21.08.03 - klo: 12.32 »
Tuota NiCd ja NiMH kestävyyseroa en tiennytkään. Oletin että akkujen elinkaari on suunnilleen samanlainen, tai ehkä enemmän NiMHeille päin. Tässä sitä oppii. laturi on tosiian NiMH-kennoille suunnattu, eli taitaa noiden nicdien käyttö vähälle.
| follow the white rabbit |