Tervetuloa mukaan hauskaan ja jännittävään kisatoimintaan!
Auto: Asso on hyvä ja helppo peli, ja sillä näkyy pääsevän vaikka Euroopan mestariksi
Kilpaileminen ei tietenkään ole auton merkistä kiinni millään tavalla, sillä ajotaito ratkaisee sitä enemmän, mitä vähemmän on ajokokemusta. Tärkeätä on tietenkin, että auto itsessään ei tee ajamista vaikeammaksi kuin se muuten on, eli auton on oltava helppo saada "ajettavaksi".
Auton ajettavuus varsinkin alkuvaiheessa tarkoittaa lähes yksinomaan renkaiden pitoa. Varsinkin sisällä matolla ajettaessa pito-ongelmat ovat yleisiä, ja niitä hanskataan pitkälle auton alustan säädöillä (jousitus, iskunvaimennus). Se juuri tekeekin hommasta mielenkiintoista!
Mutta ei huolta, auton ohjekirja antaa hyviä neuvoja, samoin kaikki samalla automerkillä ajavat. Tässä suhteessa Asso on erityisen hyvä: paketin perussäädöillä voi ajaa hyvin paikassa kuin paikassa.
Akut: TJ-10 -luokan 4 minuutin pituisissa erissä riittää 2000 mAh-akut. Tämä olikin juuri yksi syy, miksi TJ-luokan ajoaikaa lyhennettiin minuutilla tämän vuoden alusta.
FinTrack-kisassa ajetaan eriä näin:
- 2-3 harjoituserää
- eräharjoitus
- 3 alkuerää
- 2 tai 3 finaalierää
Kun samaa akkua suositellaan käytettäväksi korkeintaan kahdesti saman päivän aikana, pärjää kisassa hyvin 4-5 akulla. Jopa 3:lla, jos tiukkaa tekee.
Tämän hetken sopivimmat akut TJ-luokkaa aloitteleville ovat 2400 mAh. Ne ovat edullisia, pitkäikäisiä ja antavat sopivan määrän ajoaikaa. Mikään ei estä käyttämästä 3000 tai 3300 mAh-akkujakaan, mutta ne tulevat kalliimmiksi.
Moottori: Moottoreissa ei ole oleellisen suuria eroja. Jos onkin, sillä on merkitystä vasta aivan kärkitasolla. Tämä ehkä valaisee asiaa:
- "hyvän" ja "vähemmän hyvän" moottorin antama ero kierrosajassa on ehkä luokkaa alle 0,5 sek
- ajotaitojen ero kierrosajassa A-finaalin kärjen ja B-finaalin loppupään välillä on 2-3 sek
- jokainen "huonosti" (liian kaukaa) ajettu mutka vie ajasta noin 0,3 sek. Mutkia on radassa toistakymmentä.
- jokainen radalta ulosajo tai kuperkeikka vie ajasta useita sekunteja, yleensä 5-10 sek.
(Tässä olen ajatellut rataa, jossa kierrosajat ovat 15-18 sek, jolloin neljässä minuutissa kierroksia kertyy 17-14 kpl.)
Tästä pitäisi jo olla nähtävissä, että parhainkaan moottori tai akku ei auta yhtään, ellei ajotaito ole samaa huipputasoa. Niistä ei siis tarvitse vielä alkuvaiheessa välittää lainkaan.