Kirjoittaja Aihe: PR-työ  (Luettu 2033 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
PR-työ
« : 24.08.03 - klo: 10.13 »
Harmaan sunnuntaiaamun piristykseksi poimin EM-kisajutun lopusta  aiheen sponsori- ja tehdaskuskien esiintymisestä omaksi topicikseen. Tarkoituksellisesti vähän provosoiden  :wink:

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kymmenestä Suomea edustaneesta osallistujasta on neljä tähän mennessä vaivautunut edes lyhyesti näyttäytymään täällä kisan jälkeen.
....
Jos itse saisin missä tahansa muodossa sponsoritukea EM-tason kilpailutoimintaan, niin tuntisin kyllä voimakasta velvollisuudentunnetta ja kiitollisuutta sponsoritukeni maksajia eli riviharrastajia kohtaan. Ihan tavalliset harrastajat nimittäin lopulta maksavat kaiken, ostamiensa tarvikkeiden hinnoissa ja vähän myös lisenssi- ja kilpailumaksujen muodossa.


Lainauksen aihe alkoi sen verran kiinnostaa, että tulin katsoneeksi, miten sponsoroidut EM-kisojen osanottajamme - kuka enemmän kuka vähemmän sponssattu - jakautuvat automerkeittäin, ja miten eri merkkien kuskit antavat vastinetta rahoittajilleen. Eli miten he esiintyvät tavallisten harrastajien suuntaan. Tässä en tarkoita kilpailumenestystä, vaan sitä "julkisuustyötä", mitä kaikkialla sponsoroitujen lajien piirissä tehdään, F1:stä alkaen.

Myös esiintyminen tässä meidän omassa pienessä julkisuusmaailmassamme on osa lajin ja oman merkin hyväksi tehtävää työtä. Harrastajat maksavat siitä, ostamiensa tuotteiden hinnoissa.
Se, että asiaa ei ole tällä tavalla tiedostettu, eli "esiintymiset" ovat mahdollisimman luonnollisia ja spontaaneja, kertookin jo aika paljastavasti siitä, miten milläkin suunnalla riviharrastajiin suhtaudutaan. Tämä on syytä myös harrastajien tarkasti noteerata.

Oli omalta kohdalta hienoa huomata, että kolme neljästä EM-topicissa kisojen jälkeen esiintyneestä kilpailijasta sattuu olemaan "oman" merkin edustajia. Jos olisi toisin, pienen Pappa&Son -tallimme merkkiuskollisuus olisi varmuudella uhanalainen.
Vastaisuudessa en lainkaan häpeä neuvoa "mikä olis hyvä auto"-kyselijäjunnuja ja heidän isäpappojaan seurailemaan, miten eri merkkien sponsoroidut kilpailijat tälläkin foorumilla esiintyvät. Saako heiltä kysymällä neuvoja, tai kertovatko he oma-aloitteisesti esim. kisamatkoistaan ja kokemuksistaan kansainvälisillä areenoilla? Eli miten harrastajien maksamat sponsorituet käytetään.

Te, pienen yhteisömme julkkiskuskit ette ymmärräkään, mikä merkitys omalla esiintymisellänne on. Asenteellisen poissaolon esim. keskustelufoorumista ei pitäisi kuulua enää v.2003 tiedonvälitysmaailmaan. Sen aikakausi on päättynyt yli kymmenen vuotta sitten.
Ne, jotka ymmärtävät, menestyvät.

Saa olla eri mieltä.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
PR-työ
« Vastaus #1 : 24.08.03 - klo: 10.56 »
jeps, puhut paljon mutta asiaa. ehkä näissä pikkuautokuvioissa ei ole vielä paljoa älytty, että muutakin mainosta voi olla kuin autonmerkki tuloslistan kärjessä.
---

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
PR-työ
« Vastaus #2 : 24.08.03 - klo: 11.33 »
quote="VesaK"]Kymmenestä Suomea edustaneesta osallistujasta on neljä tähän mennessä vaivautunut edes lyhyesti näyttäytymään täällä kisan jälkeen.

      Hyvin kirjoitettu, "EUROOPANMESTARIMME"  on yksi parhaita lajin PR henkilöitä !  Pyydettäessä on neuvoja tullut , eikä suinkaan asenteella "kyllä minä tiedän , älä kysele tyhmiä"!
      Kun ei ollut ensimmäisen mestaruuden jälkeen noussut hattuun, tuskin nousee toisenkaan jälkeen !
      Vaatimattomuus kaunistaa tässäkin lajissa .......
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
PR-työ
« Vastaus #3 : 24.08.03 - klo: 13.07 »
Itseasiassa tiimisopimuksissa lukee varsin selvästi miten tulee esiintyä ja mainostaa....

Suomessa on esim . harvinaista julkaista kisan jälkeen tiedot: Auto, moottori,akut, vastari, servo, ohjain sekä käytetty kori. Tämä pitäisi olla vakiotapa...

Jälleen kerran LMM näytti myös sponsoreiden kuulutuksessa mallia muulle Suomelle. Mielestäni on myös erikoista, että kuskit eivät vaivaudu hankkimaan sponsoreita tuttavapiiristä, vanhempien kautta tms.

Yleensäkin mielestäni lajin markkinointi on retuperällä vrt. keskieurooppa tai jopa Ruotsi.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
PR-työ
« Vastaus #4 : 16.09.03 - klo: 09.49 »
Takavuosina tiedotuskin on toiminut..... katsokaa ja ottakaa mallia!
http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/C-12-SM93.jpg
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
PR-työ
« Vastaus #5 : 16.09.03 - klo: 15.57 »
Tuollahan oli muutama tuttukin nimi. Ilmari Ullakolla on näköjään rc-taustaa takana, nykyisinhän kaveri ajaa kisaa 1:1 autolla...
Sponsored by own wallet