Tämä nyt menee ehkä vähän ohi aiheesta mutta toivottavasti ei häiritse...
Oletko koittanut ajaa ilman koppaa, jolloin moottorin jäähdytys olisi ainakin riittävä?
Noilla tulpilla on yllättävän suuri vaikutus ainakin niissä Kyoshon moottoreissa, mitä minulla on tai on ollut. Eli niissä toimii edes kohtuullisesti tasan yksi lämpöarvo. Noi OS:in tulpat #8 ja A3 on osottautunut hyviksi valinnoiksi kyseessä olevan kokoisissa koneissa. Nämä on periaatteessa samoja tulppia, mutta A3 on kuulemma taloudellisempi. Eli jos mikään muu ei enää auto koita vaikka kyseistä tulppaa.
A3 on edullisempi kyllä, mutta eivät missään nimessä ole sama tulppa. A3 hehkulankakierre on lyhyempi ja hivenen harvempi ku #8 ja kuten kuva osoittaa #8 on kylmempi kuin A3. Vaikka A3 on kuumempi kuin #8, saattaa todella rikkaalla seoksella kiihdytettäessä esiintyä tulpan "sammumista" koska A3:n harvempi ja lyhyempi lanka jähtyy nopeasti.
Ja kyoshon moottoreista jokainen on yksilö niin seossäädön kuin tulpankin suhteen. Kaverin GS15r toimii vain ja ainoastaan OS A5:lla ja minun OS A3:lla ja #8, näistä paremmin #8:lla A3 tuppaa palamaan n. 5 tankin välein -> liian kuuma. Molemmat ajamme 15% nitrolla, kaveri CoolPowerilla ja minä omasekoitteisella.
Eroavaisuudet näissä kahdessa moottorissa on ne että mulla on kaksineulainen kaasari ja kaverilla yksineulainen.
Ainiin ja toisella kaverilla GS15r kaksineulaisella kaasarilla poltti kaikki muut tulpat paitsi tosikylmän OS R5:en joka on tarkoitettu valmistajan mukaan "Recommended for high-nitro fuel and high r.p.m. engines, particularly 1/8th track racing car engines". Eli suomeksi paljon nitroa paljon kierroksia ja etenkin .21 (3,5cc) rata-autoille. Tämäkin kaveri ajaa 15% CoolPowerilla.
Tiedä sitten onko noilla väittämilläni asioilla mitään todenpohjaista perää, mutta olen mietiskellyt asiaa fysiikan ja oman kokemuksen pohjalta.