Kirjoittaja Aihe: Torstaivääntötopic  (Luettu 19238 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #30 : 26.11.09 - klo: 10.21 »
Joo, se on todella hienoa että saatte positiivisiä kokemuksia. Eikä ikä ole este minkään uuden tekemiselle, jos vain kunto sallii.

Ymmärrän kyllä että "pappana" on iso kynnys mennä ajamaan luokkaa jossa "finninaamat" vetää kovempiä läppejä. Siten on helpompi keksiä taas uusi laji jossa voi esiintyä edelläkävijänä.

Mutta jokainenhan tykkää omista leluistaan, joten ... Siis onnea ja menestystä vaan kaikille tasapuolisesti.

On se kyllä kumma, miten sä jaksat pipattaa kaikesta. Tästä paistaa läpi se, että sulle tais olla aika kova kolaus, kun K-RTR:llä ei "ihan" pärjättykään stanussa, vaikka niin kova oli usko ja luulo.

Anna herrojen nauttia siitä mitä he tekee, hienoa oli todella nähdä miten esim. Ilpo nautti tekemisestään niin suunnattomasti. En jaksa tajuta, miksi sitä pitää halveksia tällä tavalla.
Flying Calacucco

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Torstaivääntötopic
« Vastaus #31 : 26.11.09 - klo: 10.23 »
Eiköhän ääni olis ihan toinen kellossa jos K-marketista saisi luokkaan auton..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #32 : 26.11.09 - klo: 10.30 »
No mua se ei haittaa pätkääkään että olen hämeen hitain sedanissa, koska tosiasia on se että olen vain hidastumaan päin näin nelikymppisenä pappana. Opin silti itsekin siitä uutta, ainakin sen verran kun nyt oppia haluaa, vähemmälläkin opiskelulla tuntuu kyllä pystyvän hauskaa pitämään, ei Sedanit niin vaikeita ole.

Maailma muuttuu ja trendit vaihtuu. Kyllä siinä 'sedanissa' riittää haastetta, kokeile vaikka kisasähköillä ajamista edes kerran.

Joillekin saattaa olla mielekkäämpää ajaa autolla kisaa silloin, kun oman suorituksen aikana voi keskittyä enemmän ajolinjojen ja kisatilanteiden hallintaan enemmän, kuin auton ylipäänsä radalla pitämiseen.


Loppukevennykseksi pappa-blackstockin dominaatiovideo AE RC10r5 autolla: http://www.youtube.com/watch?v=eDQoJ4FMh5Y
---

Poissa LittleDemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #33 : 26.11.09 - klo: 10.54 »
Ymmärrän kyllä että "pappana" on iso kynnys mennä ajamaan luokkaa jossa "finninaamat" vetää kovempiä läppejä. Siten on helpompi keksiä taas uusi laji jossa voi esiintyä edelläkävijänä.

Senkö takia igt:n aloitit?  :smiley:
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #34 : 26.11.09 - klo: 11.04 »
Näin uudelleen RC-autoilua aloittelevana vähän ihmetyttää tämä poukkoilu näiden luokkien välillä, nämä World GT-autothan ovat ihan selkeästi entisiä C10-autoja, eli 10-rata-autoja ilman erillisjousitusta.  Ton tyyppiset autot ovat kyllä helppoja säätää ja erittäin kestäviä, eli halpoja ylläpitää.  Noilla voi ajaa vuosia yhdenkään tukivarren osan yms. hajoamatta. Olen aina ihmetellytkin että miksi ne hävisivät näiden sähkökrossarilta näyttävien Touring-autojen tieltä. Sitä vaan en ymmärrä että miksi näillä pitää ajaa talvella kun samantyyppiset pienemmät 1/12 autot sopisivat enimmäkseen ahtaille radoille paljon paremmin. Nekin ovat halpoja ja mukavia ajaa. :huh:
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Mika R

  • Vieras
Torstaivääntötopic
« Vastaus #35 : 26.11.09 - klo: 11.14 »
Eiköhän ääni olis ihan toinen kellossa jos K-marketista saisi luokkaan auton..

Ei olis, väärä johtopäätös asiasta.

Ymmärrän kyllä että "pappana" on iso kynnys mennä ajamaan luokkaa jossa "finninaamat" vetää kovempiä läppejä. Siten on helpompi keksiä taas uusi laji jossa voi esiintyä edelläkävijänä.
Senkö takia igt:n aloitit?  :smiley:

Siellä oli ehkä tilaus koska hidasta polttisrataluokkaa ei ollut olemassa.
Jälkiviisaana sanoisin että turha homma, olis vaan kannattanut opetella suoraan TP10:iä ajamaan. Tai no.. olihan se hauskaa kyllä.

Minkähän Peitsamo aina vetää sitä linjaa että mun kommentit on jotenkin asiattomia. Yritätkö jotenkin tappaa keskustelun?
Tämähän lähti siitä että alettiin perustella miksi WGT eikä Sedan, jos kelaatte vähän takasinpäin. En minä ottanut asiaa esille mutta jatkoin aiheesta minkä Jarkko & kumpp. aloitti.

Jarkkom:lle että tietenkin riittää haastetta. Mutta toisinpäin, ei se ole sen vaikeampaa kuin WGT joka alkuun otettiin perusteluksi uudelle luokalle. Sedanissahan on juuri se hyvä puoli että voi kasvaa.

Mutta kuten sanoin en ole tätä vastaan mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo: 11.18 kirjoittanut Mika R »

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Torstaivääntötopic
« Vastaus #36 : 26.11.09 - klo: 11.18 »
Jos nyt palataaan taas asiaan ja unohdetaan kumpi on parempi, loputon keskustelu ja mielipide asia. Toinen äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas isästä. Valitkaa siitä
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #37 : 26.11.09 - klo: 11.22 »
Taisi osua herkkään kohtaan.

Mulle on ainoastaan herkkää se, että sä tarkoituksellisesti lietsot epäsopua näissä keskusteluissa. Näistä näkee selvästi sen, että sulla kaivelee joku. Ilmeisesti GT-luokka, stanut ja kaikki muutkin lajit joissa olet uhonnut voittavasi (ja osin ilmoittanut itsesi voittajaksi), mutta et kuitenkaan ole pärjännyt.

Mulle riittää totaalisesti tämä pasjanjauhaminen, olen saanut täyden ymmärryksen siitä, millä motiiveilla sinä asioissasi liikut, vaikka joskus heikkona hetkenä olen sitä hieman epäillytkin.

Jos nyt palataaan taas asiaan.
Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Torstaivääntötopic
« Vastaus #38 : 26.11.09 - klo: 11.30 »
Näin uudelleen RC-autoilua aloittelevana vähän ihmetyttää tämä poukkoilu näiden luokkien välillä, nämä World GT-autothan ovat ihan selkeästi entisiä C10-autoja, eli 10-rata-autoja ilman erillisjousitusta.  Ton tyyppiset autot ovat kyllä helppoja säätää ja erittäin kestäviä, eli halpoja ylläpitää.  Noilla voi ajaa vuosia yhdenkään tukivarren osan yms. hajoamatta. Olen aina ihmetellytkin että miksi ne hävisivät näiden sähkökrossarilta näyttävien Touring-autojen tieltä. Sitä vaan en ymmärrä että miksi näillä pitää ajaa talvella kun samantyyppiset pienemmät 1/12 autot sopisivat enimmäkseen ahtaille radoille paljon paremmin. Nekin ovat halpoja ja mukavia ajaa. :huh:

Miksi 10.5T moottorinen 1/10 mattis eikä 1/12?

> 1S lipo istuu paremmin isompaan runkoon vaikka alla olisi t-pala mallinenkin auto

> isompi runko antaa hyvin tilaa järjestää muutkin sähköt. 1/12 auton kanssa menee niin näpertelyksi.

> korivalikoima parempi ja mukana useita realistisen näköisiä malleja (lähtösuoralla 7 hyvännäköistä Corvettea ja yksi Alfa-Romeo oli melko hieno näky Torpassa Alue-8 kisassa)

> auto on paremmin korin sisällä suojassa kuin 1/12 serkkunsa. Vaikka ajamassa on useita aloittelevia tai vähemmän kokeneita kuskeja on varaosien menekki ollut tosi vähäistä.

> 1/10 kokoinen auto sopii hyvin muiden samankokoisten sekaan. Torpassa WGT ja TSP-10 ajavat samaa vuoroa yhdessä

> olen mekannut FTT-tasolla tiimikuskimme 1/12 autoa kolme kautta ja sen kokemuksen valossa tuntuu 1/10 auto vähemmän kriittiseltä säätämiselle. Olisiko yhtenä syynä leveämmät renkaat ja sitä kautta parempi pito.

> usean vuoden kyseleminen viriä hitaamman (=aloittelevalle sopivamman) 1/12 mattisluokan perään ei tuottanut vastakaikua. Ajelin Torpassa viime keväänä 13,5T moottorilla 1/12 mattista ja se oli kivempaa ja helpompaa kuin samanvauhtisella turistilla ajo. SE VAAN ON NIIN.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #39 : 26.11.09 - klo: 11.40 »
Sitä vaan en ymmärrä että miksi näillä pitää ajaa talvella kun samantyyppiset pienemmät 1/12 autot sopisivat enimmäkseen ahtaille radoille paljon paremmin. Nekin ovat halpoja ja mukavia ajaa. :huh:

C-12 liikkuu aivan tajuttomasti kovempaa, kuin WGT autot. Täten ne saattavat olla hieman haastavia vähemmän kokeneella ajaa. Ja tietenkään, kun Suomessa ollaan, miedompaa konetta ei missään tapauksessa voi ruuvata autoon kiinni, vaikka ajotaidot sitä ehdottamasti vaatisivat. Myös rengaskuluissa on huomattavasti eroa WGT:n hyväksi sekä ehkä joidenkin mielestä WGT korit ovat enemmän omaan silmään c-12 prototyyppikorien sijaan. Uskon, että myös osa WGT:n suosiosta johtuu siitä, että meillä ei ole 1/12 skaalaan specciluokkaa miedommalla koneella ja siitä, että LiPo-akut eivät olleet heti tarjolla c-12 luokkaan.
---

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Torstaivääntötopic
« Vastaus #40 : 26.11.09 - klo: 11.41 »
...Minkähän Peitsamo aina vetää sitä linjaa että mun kommentit on jotenkin asiattomia. Yritätkö jotenkin tappaa keskustelun?
Tämähän lähti siitä että alettiin perustella miksi WGT eikä Sedan, jos kelaatte vähän takasinpäin. En minä ottanut asiaa esille mutta jatkoin aiheesta minkä Jarkko & kumpp. aloitti.

Johtuisiko siitä, että useimmat näkevät kommentointitapasi ja kommenttisi dissaamisena. Itseni mukaanlukien.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #41 : 26.11.09 - klo: 11.44 »
Sitä vaan en ymmärrä että miksi näillä pitää ajaa talvella kun samantyyppiset pienemmät 1/12 autot sopisivat enimmäkseen ahtaille radoille paljon paremmin. Nekin ovat halpoja ja mukavia ajaa. :huh:

C-12 liikkuu aivan tajuttomasti kovempaa, kuin WGT autot. Täten ne saattavat olla hieman haastavia vähemmän kokeneella ajaa. Ja tietenkään, kun Suomessa ollaan, miedompaa konetta ei missään tapauksessa voi ruuvata autoon kiinni, vaikka ajotaidot sitä ehdottamasti vaatisivat. Myös rengaskuluissa on huomattavasti eroa WGT:n hyväksi sekä ehkä joidenkin mielestä WGT korit ovat enemmän omaan silmään c-12 prototyyppikorien sijaan. Uskon, että myös osa WGT:n suosiosta johtuu siitä, että meillä ei ole 1/12 skaalaan specciluokkaa miedommalla koneella ja siitä, että LiPo-akut eivät olleet heti tarjolla c-12 luokkaan.

Kiitoksia molemmille infosta. Joo siihen aikaan kun minä lajia aktiivisesti harrastin, oli tosiaan kuusikennoisilla akuilla ajettava vakiomoottori-mattoluokka jossa oli ihan hienonnäköisiä henkilöautokoreja, autot kulkivat sopivasti. Kesällä sitten ajettiin samantyyppisillä isommilla rata-autoilla(A-10, C-10) jotka periaatteessa käyttäytyivät aika samalla tavalla. Mielestäni autojen puolesta harrastus oli siihen aikaan helppoa siinä mielessä että auton sai hyvin helposti käyttäytymään hyvin. (Akut ja moottorit onkin sitten ihan eri asia). Saas nähdä miten Touringin kanssa käy jos nyt sellainen tulee hankittua.  :azn:
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #42 : 26.11.09 - klo: 12.00 »
Huh huh, söin juuri broilerinrintaa ja valkosipulikermaperunaa, joka sekin oli ihan hyvää...  :huh:... :wink:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #43 : 26.11.09 - klo: 12.20 »
Korjataan nyt sellainen käsitys etteikö Suomessa ajettaisi C-12 Stock Spec -luokkaa. Tietysti Oulu ei ole koko Suomi, kuten myöskään Rajatorpan rata ei edusta koko Suomea. Oulussa specciluokka on varsin suosittu, n 10 kuskia ja puolikymmentä uutta kuskia Kemi-Tornion alueella myös tulossa paikallisiin kapinoihin.

C-12 Stock Spechän on EFRA:n EM-luokka, toisin kuin WGT, joten taso on "hieman" eri, koska mukana on EM- ja MM-tason kuskeja.

Mutta tämä nyt siis hieman OT:tä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Torstaivääntötopic
« Vastaus #44 : 26.11.09 - klo: 12.38 »
Asiahan on niinkuin Vesa sanoo.

Oulusta löytyy hyvä esimerkki siitä, kuinka uusi luokka ("stanu tai stock" 1/12) tai luokkaversio tarvitsee tukea ja vauhditusta kriittisen massan syntymiseen.

Vesa on itse korkean tason mattisasiantuntija ja -kilpailija sekä sen lisäksi vetää paikallisen kerhon toimintaa. Hän myös osallistuu aktiivisesti luokkaansa koskevaan keskusteluun ja luokan tunnettuuden kasvattamiseen.
Tuloksena Oulussa on, ainoana paikkakuntana Suomessa, monipuolinen mattisharrastajien joukko. Mikä tärkeintä, mukana on myös useita uusia harrastajia ja osa on käsittääkseni nimenomaan tullut mukaan suoraan mattisluokkaan.   

Torpassa on radan tasoittamisen jälkeen olosuhteet kunnossa mattoautoiluakin ajatellen, mutta  1/12 mattista pääluokkanaan ajaa vissiin vain yksi Torpan aktiivisemmista kävijöistä.
Tämä siis ennen WGT-autojen yleistymistä ja nyt WGT:n suosio aikaansaa edelleen uutta ja laajenevaa mielenkiintoa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #45 : 26.11.09 - klo: 12.40 »
Miksi tässä luokassa ajetaan yhdellä kennolla ja 10.5T koneella??
Miksi ei 2 kennolla ja miedommalla koneella?

Mikä tähän on syynä?

Eikö 17.5T kone ja 2S lipot aja samaa asiaa?

Tämä yhden kennon käyttö ja sitäkautta boosteri pakko siis meikäläistä ihmetyttää, kun kuitenkin autoon mahtuis heittämällä 2 kennoa.
Varsinkin siis jos tämä ei kuitenkaan ole virallinen luokka...

Ps: ehkä tästä on ketjun alussa puhuttukin, mutta laiskuus iski, enkä jaksa selata josko vastaus löytyis.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #46 : 26.11.09 - klo: 12.47 »
Ihan siitä syystä ei ajeta 2S lipoilla, että se lisäpaino ja teho ei helpota yhtään ajettavuutta, päin vastoin. Ja 1S on lähempänä 4 kennon nimellisjännitettä. Yksinkertaisemmat laitteet, vähemmän kulumista, enemmän vauhtia. Sillä 2S lipolla ei mentäisi juurikaan/yhtään kovempaa kuin 1S tullaan jonkin ajan päästä menemään. Lisäksi 1S etuna on, että pienemmästä painosta johtuen autot ovat helpompia ajettavia ja painon tuoma runnomisefekti pienempi.

1S lipolla ajeetaan jenkeissä 17.5t luokkaa varsin suosiossa, ehkäpä suosituin luokka 10.5 C-12 luokan ohella.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #47 : 26.11.09 - klo: 12.52 »
No yksinkertasemmista laitteista olen kyllä eri mieltä.
Joutuuhan tolla tyylillä nimenomaan olemaan se boosteri kyydissä.

Lisäpainohommelin toki ymmärrän.

Mut eniten siis kiinnosti että mistä tällaiseen ratkausuun päädyttiin...
Oliko se nimenomaan tuo paino juttu vai?

Ja siis jos tosiaan olis 2S lipo + 17.5 kone niin olisko sillon tehoa enemmän?
Itsellähän ei tietenkään käryä tuosta tehoerosta tippaakaan... Kunhan kyselen kun tämä ratkasu ihmetyttää.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #48 : 26.11.09 - klo: 12.58 »
Offtopikkina seuraava juttu vielä tuohon kone/akkutehoon liittyen:

Koska porukalla tuntuu olevan täysin harhainen käsitys siitä, miten moottorin käämin vaikutus kierrosaikaan todellisuudessa menee...

Viri C-12 vs C-12 Stock Spec 10.5 koneella 4 kennon NiMH-akulla kierrosaikavertailussa on kärki vs kärki kierrosajoissa n 0.2-0.4 haarukassa, riippuen radan koosta. Briteissä kisat ajetaan C-12 orientoituneilla radoilla ja kerhoilla, radat samaa kokoluokkaa kuin Suomessa keskimäärin, erot n 0.2s. Sama ero on ollut tämän talven treeneissä viri vs stokkispecci meillä kerholla sekä varsin kovatasoisessa stokkikisassa Saksassa EPS1 kisassa. Todellisuudessa ne erot tehdään mutkissa, suoralla tehoerosta saa sen 0.1-2s, mutkissa "noinkin paljon hitaammalla" koneella kuin 10.5 ei loppupeleissä jää kierrosajoissa siis juurikaan. Tuloksessa C-12 luokassa ero on hieman reilu kierros ollut omassa ajossa viri vs spec. Vauhti on viimevuosina Euroopan tasolla riittänyt A-finaaliin.

Pointti: Se virikoneen antama tehoero vs todellinen hyöty kierrosajoissa ja siinä, miten se ajo OIKEASTI sujuu, on 2 eri asiaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #49 : 26.11.09 - klo: 13.01 »
Jos 2S lipo olisi 10.5 vastaava luokka, sitten tulisi olla vielä joku 25t kone jolla ajettaisiin vakiota.

Kannattaa nyt muistaa, että esim jenkeissä tuo 10.5 vastaa normikuskeille viriä tehoiltaan, koska 17.5 on siellä vakio. Viriä ajavat rapakon takana vain harvat kuskit niissä muutamissa isoissa kisoissa.

tekniikka kehittyy, 1S lipoa on vasta alettu käyttää, tästä 6kk eteenpäin niin jokaiselta firmalta on tullut vähintään 1 uusi nopari joka ei tarvitse boosteria. LRP/Nosramin vastaava tulee parissa kuukaudessa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mika R

  • Vieras
Torstaivääntötopic
« Vastaus #50 : 26.11.09 - klo: 13.09 »
Taisi osua herkkään kohtaan.

Mulle on ainoastaan herkkää se, että sä tarkoituksellisesti lietsot epäsopua näissä keskusteluissa. Näistä näkee selvästi sen, että sulla kaivelee joku. Ilmeisesti GT-luokka, stanut ja kaikki muutkin lajit joissa olet uhonnut voittavasi (ja osin ilmoittanut itsesi voittajaksi), mutta et kuitenkaan ole pärjännyt.

Mulle riittää totaalisesti tämä pasjanjauhaminen, olen saanut täyden ymmärryksen siitä, millä motiiveilla sinä asioissasi liikut, vaikka joskus heikkona hetkenä olen sitä hieman epäillytkin.

Peitsamo, nyt tarkkana - jos joku on herjaamista niin tämä.
Harvoin takerrun näin henkilökohtaisesti kenekään juttuihin kuin sinä tuossa ja edellä.
Huonosti luet jos sinusta jatkuvasti uhoan voittavani; olen vain kertonut osallistuvani ja miten ole readyseteillä ym. pärjännyt. Mutta se ei ole ollut mikään itseisarvo, vain keskustelun tueksi koska kalustoa on moitittu jne.
Nimenomaan painottanut sitä että ns. "huonommallakin" kalustolla kannattaa olla mukana, näin siis viimeaikoina, koska koen oivaltaneeni juttuja tässä vuosien harrastamisen aikana (käytännössä tämän 2000 luvun).
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo: 13.20 kirjoittanut Mika R »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #51 : 26.11.09 - klo: 13.12 »
Tällä kertaa olen HOKEn kanssa samaa mieltä asiasta.

Kaverille joka ajaa vain yhtä luokkaa, asialla ei ole mitään merkitystä millä laitteilla sitä ajetaan, mutta perusharrastajalle, joka haluaa ajaa montaa luokkaa, asialla on merkitystä. Kehitys kulkee nyt kovaa vauhtia siihen suuntaan että joka luokkaan pitää olla kaikki vehkeet erikseen. Se ei ole hyvä kehityksen suunta!!

Ennen ajettiin kaikkia luokkia samoilla akuilla, samalla säätimellä ja mattoautoja lukuunottamatta myös samalla servolla. Sitten riitti että samoista kennoista tehtiin aina sopiva akku kuhunkin luokkaan. Ja nyt LiPojen myötä on homma karannut käsistä, kun joka luokkaan pitää olla omat akut, omat säätimet, omat moottorit, buusterit yms.

Harrastajan elämä vaan olisi helpompaa kun kaikkia luokkia ajettaisiin edelleen samalla jännitteellä.

-A-


Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #52 : 26.11.09 - klo: 13.13 »
Mmmm nam! Jälkkäriks vedin suklaavanukasta oli myös hyvää  :kiss:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #53 : 26.11.09 - klo: 13.19 »
Osittain ymmärrän, että harrastajalle homma voi olla vaikeaa jos tarvitsee kahdenlaiset laitteet. Olen vähän jäävi sanomaan miten asian tulisi olla. Tosin ei kaluston puolesta voi muutenkaan verrata 1/12 ja krossia tai turistia hankintojen suhteen, jokainen luokka tarvitsee omanlaisensa laitteet. Jos kukkarossa on tiukat nyörit, niin kuka pakottaa ostamaan joka luokan autoa? Suomessa vaan tuntuu olevan jokin pakko saada ajaa kaikkia mahdollisia luokkia 100e vuosibudjetilla, ulkomailla trendi on ihan toinen. Ja sieltä ne konkretisoituvat myös meille säännöiksi.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #54 : 26.11.09 - klo: 13.21 »
Tuohon akkuasiaan liittyen, millaiset hintaerot erot ovat hyvien LiPo 1 ja 2 kennoisten välillä ?

EDIT: Ja tuohon säädin + koneasiaan. Jos 2s akuilla + 17.5 koneella saadaan sama tulos kuin 1s akulla + 10.5 koneella, niin ehdottomasti kannattaisi suvaita myös 2s akku ja stanu kone. Moni stanu-ajajakin voisi ajaa tätä mainiota luokkaa,eikä tarvitsisi hommata erillisiä akkuja, buustereita yms.
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo: 13.37 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Mika R

  • Vieras
Torstaivääntötopic
« Vastaus #55 : 26.11.09 - klo: 13.24 »
Osittain ymmärrän, että harrastajalle homma voi olla vaikeaa jos tarvitsee kahdenlaiset laitteet. Olen vähän jäävi sanomaan miten asian tulisi olla. Tosin ei kaluston puolesta voi muutenkaan verrata 1/12 ja krossia tai turistia hankintojen suhteen, jokainen luokka tarvitsee omanlaisensa laitteet. Jos kukkarossa on tiukat nyörit, niin kuka pakottaa ostamaan joka luokan autoa? Suomessa vaan tuntuu olevan jokin pakko saada ajaa kaikkia mahdollisia luokkia 100e vuosibudjetilla, ulkomailla trendi on ihan toinen. Ja sieltä ne konkretisoituvat myös meille säännöiksi.

Kuka pakottaa, heh. No koska uudessa lajissa on helpompi olla tiennäyttäjä kun ei ole entisiä kilpailijoita. Sitten vaan porukalla kehumaan että tää on se latest&greatest -juttu. Näillä herroilla on tuskin vanhoja laitteita kaapissa, joten ei ole rasitteita. Iskän pikkukullanmurulle saattaa tulla harmitus kun viime viikolla ostetulla kalustolla ei kukaan enää ajakaan. Pikkasen kärjistettyä tekstiä, mutta tätähän tässä tehdään.
Sit ihmetellään kissankokoisilla kirjaimilla missä kaikki stanukuskit ovat... Joku on varmaan mennyt pieleen miksi porukka ei pysy lajissa mukana. Tai rahat loppu.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Torstaivääntötopic
« Vastaus #56 : 26.11.09 - klo: 13.26 »
No yksinkertasemmista laitteista olen kyllä eri mieltä.
Joutuuhan tolla tyylillä nimenomaan olemaan se boosteri kyydissä.

Lisäpainohommelin toki ymmärrän.

Mut eniten siis kiinnosti että mistä tällaiseen ratkausuun päädyttiin...
Oliko se nimenomaan tuo paino juttu vai?

Ja siis jos tosiaan olis 2S lipo + 17.5 kone niin olisko sillon tehoa enemmän?
Itsellähän ei tietenkään käryä tuosta tehoerosta tippaakaan... Kunhan kyselen kun tämä ratkasu ihmetyttää.

Boosterit on kohta tarpeettomia, kun valmistajat saavat markkinoille 1S noparinsa.

Painoja joutuu t-palaan perustuvissa autoissa (yleisin rakenne vielä toistaiseksi) laittamaan akun vastapuolelle jo 1S-liponkin kanssa useita kymmeniä grammoja. 2S-lipo toisi painoa molemmille laidoille lisää.

1S lipon lataamiseen ei liity kennojen tasaamisen tarvetta > akun väärinkäytön riski pienempi

Jos moottoreita vertaa speksien ja rpm:ien valossa niin
- LRP X11 10.5T 1S lipolla (4,2V) antaa kierroksia 15.960 rpm
- LRP X11 17.5T 2S lipolla (8,4V) antaa kierroksia 19.320 rpm
mutta sehän ei suinkaan tarkoita samaa eroa vauhdissa ja erätuloksessa. Voi olla että 1S versio olisi ensin maalissa, kun välitykset ja ajettavuus tulevat mukaan yhtälöön.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #57 : 26.11.09 - klo: 13.29 »
Kenet sä MikaR näet tiennäyttäjänä tuossa uudessa luokassa, ja tarkoitatko nyt enää edes WGT luokkaa? Ko. luokka on lähtöisin 1/12 autojen valmistajien - joihin itsekin lukeudun - taholta, joten tuotekehityksen suunta on määräytynyt sieltä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #58 : 26.11.09 - klo: 13.30 »
Just tätä ihmettelin että miks tähänkin luokkaan taas tarvii jotain muuta kuin esim toisen luokan autosta jo löytyy???

Siis lähinnä ihmetyttää että onko säännöt kopioitu jostain muualta maailmasta suoraan vai mihin tämä juontaa?

Enkä mielestäni edelleenkään saanut vastausta siihen että mikä ero olisi 1S + 10.5 vs. 2S + 17.5


Ps: miksi Tomas vain puhtaasti spämmää??? Eikös tuo ole jo sääntöjen vastaista...  Tosin... eipä tuokaan meikäläistä tippaakaan vois napata... kummallista turhaketta vain.

Pps: Jarkko ehtikin välissä jo hieman valottamaan tuota tehoeroa.

Mutta tämä entisestään herättää minulla kysymyksen että mikä siis johti tuohon nykyiseen päätökseen säännöistä?

Ja vielä lisää kysyttävää tulee mieleen...

Eli siis kun nyt tosiaan noita säätimiä alkaa tulemaan niin onko nuo säätimet nyt sitten käypäsiä muihin luokkiin???
Vai onko tilanne edelleen se että on vaan pakko hommata joko säädin tai boosteri vain ja ainoastaan tähän luokkaan, että tätä luokkaa pystyy ylipäätään edes huvikseen kurvailemaan???

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Torstaivääntötopic
« Vastaus #59 : 26.11.09 - klo: 13.32 »
Tuohon akkuasiaan liittyen, millaiset hintaerot erot ovat hyvien LiPo 1 ja 2 kennoisten välillä ?

Tosta tulee heti ekana mieleen, että ei muuta kuin että ykskennonen on periaatteessa puolet halvempi...

Siis kun ostat sadlepakki lipot niin siinähän sulla on sit 2 ajoakkua.

Tosin tällähetkellä taitaa markkinat olla niin että joudut eniveis maksamaan saman summan, koska ostat nimenomaan sadlepakin kun ei yksittäinkään myynnissä ole... Ainoa ero tosiaan että saat periaatteessa kaksi akkua yhden hinnalla... mutta toisaalta sun on siis pakko ostaa ne kaks...