Pistin tollaisen projektin käyntiin, patteri autoilu kiinnostaa aina vaan entistä enempi. Moottorit, noparit ja lipo akkujen hinnat on pudonnut siinä määrin, että tämmöinen tavallinen harrastelijakin pääsee niihin kiinni. Autotehtailta pukkaa "vanhoihin" polttis autoihin conversion kittiä, millä auto muutetaan kädenkäänteessä sähkömoottorilla toimiviksi.
HongNorilta saa conversion kitit X1-CR, X2-CR. ja X2-CRT autoihin. Itsellä projektina 2 gallonaa viimekesänä ajettu X2-CR Pro buggy.
Miksi haluan 1/8 buggyyni sähköt: Itselle tärkein seikka on helppous. Kahden pojan vintiön kanssa on helpompi olla radalla, koska sähköauto nopeus ja kiihtyvyys on helppoa säätää molemmille optimiksi. Toisekseen kun auto kaatuu usein niin mun ei tarvi juosta kuin joku Usain Bolt pitkin rataa, niin kuin polttiksen kanssa. Sähköautot ei tumppaa.Voi ajaa sisäradalla. Autot pysyy siistimpinä. Auton huonot pesuolosuhteet kotona harmittaa polttiksen kanssa touhuamista.
Se mikä sähköautoissa harmittaa, niistä puuttuu se pärinä, pauke ja tuoksu, niitä kuiteskin vanha moottoriurheilu fani kaipaa.
1.vaihe tässä projektissa sisältää viimekesästä likaisen X2 polttis kamojen irroitus ja pesu. Diffien ja iskarien huolto. Conversion kitin asennus ja punnitus.
2. vaiheessa moottorin, noparin ja vastaanottimen asennus, korin maalaus, punnitus ja koeajo.
Ja lopuksi yhteenveto projektin kustannuksista.
Likainen X2 viimekesältä:
Polttis kamat irrotettuna ja auto ja osat pestynä:
Diffit ja iskarit huollettuna:
Conversion kittiin kuuluvat osat:
CNC machined 8mm aluminum motor mount with primary color treatment.
Low CG battery tray (146 x 54.5mm) and electric speed control bed.
Radio box and steering servo mount with transponder holder.
Three pieces battery straps (Velcro).
16T pinion gear (mod 1) with 4mm set screw.
New design body for brushless kit.
All necessary screws in a bag.
Detailed installation manual.
Kori on mielestäni oikein tyylikäs ja vauhdikkaan näköinen ja mikä parasta niin mukaan tuli vielä maalausta varten ikkuna tarrat+ tyylikäs koritarra sarja
Kitin asentaminen todella helppoa, kaikki osat sopi kuin nenä päähän, auton painon kiinnostamisen takia asensin renkaat paikoilleen. Autosta puuttuu vielä moottori (300g), nopari (140g) ja vastari(60g), paino ennen näitä on 2990g eli 3500-3550g varmaan tärähtää ajokunnossa, eli n.200g painavampi kuin polttis kamoilla.
Seuraavaksi odotellaan, moottori/nopari comboa.
...........................................................
...........
Projekti eteni tänään vaiheeseen 1.2 eli kori sai värin ja tarrat.
Kori karhennettu sisäpuolelta vesihiomapaperilla, ennen maalausta.
Maalaus muovin maalaukseen sopivalla lexan spraymaalilla:
Kori viimeistellään tarroittamalla:
---------------------------------------------------------------------
19.2.2010
Sähköistys projekti saatu päätökseen.
Pikku murheita oli sähköjen kanssa. Eka moottori/nopari yhdistelmä ei toiminut alun alkujaan ollenkaan. Novak HV Pro 6.5T moottorilla. Nopari antautui jo ekan akullisen aikana. Jostain syystä nopari pätki valtavasti heti ja muutaman minuutin vedon jälkeen se oli niin kuuma että ToniP sai pikku hipelöinnistä rakon sormeensa. Sensori piiri kyrvähti, auto ei lähtenyt paikaltaan muuten liikkeelle ennekuin potkaisi sen liikenteeseen. Takuu rulianssiin en viitsinyt lähteä, varsinkin kun moottori löysi uuden kodin short course autosta mihin se sopii kuin nyrkki silmään.
Tilalle tilasin towerhobbiesta Mamba Monster combo paketin 2650kv moottorilla, taas meni pariviikkoa odotellessa.
Mutta nyt autossa sykkii uusi sydän.
Akuiksi tilasin kiinan lipot hobbycitystä 2kpl ZIPPY Flightmax 5800mAh 2S joista irtoaa 40C hetkellisesti. Hintaa niillle kertyi posteineen 62e. Vaikka kotoa löytyy kevyemmät pari hardcase lipoa niin ne saavat palvella short course autoa ja crt.5:sta.
Ajokuntoinen X2CR-E painaa:
2:lla hardcase lipoilla 3550g
2:lla Zippy lipolla itsevalmistetulla aluakkukotelolla 3708g.
Koko projektille tuli hintaa:
Brushless conversion kit ovh 66e
2kpl Zippy 2s 5800mah 62e
Mamba Monster 2650kv comboTowerista asiakas alella 154e
yht. 282e
Auton säädöt on savibaana säädöissä. Eka huomio koeajossa oli että diffejä pitää jäykistää huomattavasti. Hypyt on tasapainoiset.
Auton kääntyvyys on aivan huippu luokkaa. Pienemmät autot kääntyy kankeemmin nokian radalla. Kaikesta huolimatta projektista jäi hyvä maku. Mikä parasta pojat tykkää tällä ajella. :)
Nyt ei muuta kun kovaa ajoa ja setuppien hakua ja varsinkin kesää odotellessa!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QshkcrbSceg[/youtube]