Kirjoittaja Aihe: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit  (Luettu 4680 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« : 01.01.10 - klo: 13.33 »
Pistin tollaisen projektin käyntiin, patteri autoilu kiinnostaa aina vaan entistä enempi. Moottorit, noparit ja lipo akkujen hinnat on pudonnut siinä määrin, että tämmöinen tavallinen harrastelijakin pääsee niihin kiinni. Autotehtailta pukkaa "vanhoihin" polttis autoihin conversion kittiä, millä auto muutetaan kädenkäänteessä sähkömoottorilla toimiviksi.
HongNorilta saa conversion kitit X1-CR, X2-CR. ja X2-CRT autoihin.  Itsellä projektina 2 gallonaa viimekesänä ajettu X2-CR Pro buggy.

Miksi haluan 1/8 buggyyni sähköt:  Itselle tärkein seikka on helppous. Kahden pojan vintiön kanssa on helpompi olla radalla, koska sähköauto nopeus ja kiihtyvyys on helppoa säätää molemmille optimiksi. Toisekseen kun auto kaatuu usein niin mun ei tarvi juosta kuin joku Usain Bolt pitkin rataa, niin kuin polttiksen kanssa. Sähköautot ei tumppaa.Voi ajaa sisäradalla. Autot pysyy siistimpinä. Auton huonot pesuolosuhteet kotona harmittaa polttiksen kanssa  touhuamista.
Se mikä sähköautoissa harmittaa, niistä puuttuu se pärinä, pauke ja tuoksu,  niitä kuiteskin vanha moottoriurheilu fani kaipaa.

1.vaihe tässä projektissa sisältää viimekesästä likaisen X2 polttis kamojen irroitus ja pesu. Diffien ja iskarien huolto.  Conversion kitin asennus ja punnitus.
2. vaiheessa moottorin, noparin ja vastaanottimen asennus, korin maalaus, punnitus ja koeajo.
Ja lopuksi yhteenveto projektin kustannuksista.

Likainen X2 viimekesältä:


Polttis kamat irrotettuna ja auto ja osat pestynä:


Diffit ja iskarit huollettuna:


Conversion kittiin kuuluvat osat:
CNC machined 8mm aluminum motor mount with primary color treatment.
Low CG battery tray (146 x 54.5mm) and electric speed control bed.
Radio box and steering servo mount with transponder holder.
Three pieces battery straps (Velcro).
16T pinion gear (mod 1) with 4mm set screw.
New design body for brushless kit.
All necessary screws in a bag.
Detailed installation manual.

Kori on mielestäni oikein tyylikäs ja vauhdikkaan näköinen ja mikä parasta niin mukaan tuli vielä maalausta varten ikkuna tarrat+ tyylikäs koritarra sarja


Kitin asentaminen todella helppoa, kaikki osat sopi kuin nenä päähän, auton painon kiinnostamisen takia asensin renkaat paikoilleen. Autosta puuttuu vielä moottori (300g), nopari (140g) ja vastari(60g), paino ennen näitä on 2990g eli 3500-3550g varmaan tärähtää ajokunnossa, eli n.200g painavampi kuin polttis kamoilla.


Seuraavaksi odotellaan, moottori/nopari comboa.

........................................................... ...........

Projekti eteni tänään vaiheeseen 1.2 eli kori sai värin ja tarrat.

Kori karhennettu sisäpuolelta vesihiomapaperilla, ennen maalausta.


Maalaus muovin maalaukseen sopivalla lexan spraymaalilla:


Kori viimeistellään tarroittamalla:




---------------------------------------------------------------------


19.2.2010

Sähköistys projekti saatu päätökseen.
Pikku murheita oli sähköjen kanssa. Eka moottori/nopari yhdistelmä ei toiminut alun alkujaan ollenkaan. Novak HV Pro 6.5T moottorilla. Nopari antautui jo ekan akullisen aikana. Jostain syystä nopari pätki valtavasti heti ja muutaman minuutin vedon jälkeen se oli niin kuuma että ToniP sai pikku hipelöinnistä rakon sormeensa. Sensori piiri kyrvähti, auto ei lähtenyt paikaltaan muuten liikkeelle ennekuin potkaisi sen liikenteeseen. Takuu rulianssiin en viitsinyt lähteä, varsinkin kun moottori löysi uuden kodin short course autosta mihin se sopii kuin nyrkki silmään.

Tilalle tilasin towerhobbiesta Mamba Monster combo paketin 2650kv moottorilla, taas meni pariviikkoa odotellessa.
Mutta nyt autossa sykkii uusi sydän.

Akuiksi tilasin kiinan lipot hobbycitystä 2kpl ZIPPY Flightmax 5800mAh 2S joista irtoaa 40C hetkellisesti. Hintaa niillle kertyi posteineen 62e. Vaikka kotoa löytyy kevyemmät pari hardcase lipoa niin ne saavat palvella short course autoa ja crt.5:sta.

Ajokuntoinen X2CR-E painaa:
 2:lla hardcase lipoilla 3550g
 2:lla Zippy lipolla itsevalmistetulla aluakkukotelolla 3708g.

Koko projektille tuli hintaa:
Brushless conversion kit ovh 66e
2kpl Zippy 2s 5800mah 62e
Mamba Monster 2650kv comboTowerista asiakas alella 154e

yht. 282e





Auton säädöt on savibaana säädöissä. Eka huomio koeajossa oli että diffejä pitää jäykistää huomattavasti. Hypyt on tasapainoiset.
Auton kääntyvyys on aivan huippu luokkaa. Pienemmät autot kääntyy kankeemmin nokian radalla. Kaikesta huolimatta projektista jäi hyvä maku. Mikä parasta pojat tykkää tällä ajella.  :)
Nyt ei muuta kun kovaa ajoa ja setuppien hakua ja varsinkin kesää odotellessa!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QshkcrbSceg[/youtube]

« Viimeksi muokattu: 26.02.10 - klo: 17.13 kirjoittanut auvo »
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Poissa timomk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #1 : 04.01.10 - klo: 00.34 »
onko hajonnut paljon osia? ajattelin et asson b4 jälkeen vois katsoa jotain rajumpaa kunhan sen aika koittaa
Ny muuten hajos joku :D

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #2 : 04.01.10 - klo: 08.43 »
Ei oo vielä paljoo hajonnut, pari kertaa on pöydältä pudonnut....tosiaan ei vielä ajettu yhtään, moottoria ja noparia odotellessa.
Mutta sen uskallan sanoa että aika helposti on kestävämpi kuin B4 tai mikä tahansa 10 krossari.
Osat on huikeesti paljon tukevammat tosin painokin lähes tuplaantuu 10 nelkkuun verrattuna. Itsellä oli yhtenä kritteerinä saada kestävä sähköauto ja uskoisin tämmöisen conversion vastaavan huutooni.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Poissa timomk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #3 : 04.01.10 - klo: 09.52 »
no sitten. oletko laskenut autolle hintaa noilla sähköillä mitkä aiot laittaa? 500e-600?
« Viimeksi muokattu: 04.01.10 - klo: 10.40 kirjoittanut timomk »
Ny muuten hajos joku :D

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #4 : 04.01.10 - klo: 09.57 »
oletko laskenut autolle hintaa noilla sähköillä mitkä aiot laittaa? 350e-500e?

Johan ne kunnolliset sähköt maksaa tuonverran.
Vaikka kuinka budjetilla yrittäisi mennä, niin 1k€ menee vähintään pelkkään autoon.
son loppu ny.

Poissa timomk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #5 : 04.01.10 - klo: 10.45 »


niin 1k€ menee vähintään pelkkään autoon.
mitä tolla meinaat? 1000e? siis jos sähköt maksaa sen 400e niin olisko toi auto konversio kitillä joku 400e? eli yhteensä joku 800e vai?
« Viimeksi muokattu: 04.01.10 - klo: 10.51 kirjoittanut timomk »
Ny muuten hajos joku :D

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #6 : 04.01.10 - klo: 12.45 »
Ei... Koko projekti maksanee 1400-1700eur yhteensä hyvillä osilla, menihän mullakin HongNor X2CRT Pro sähkistä kasatessa reilut 1600 eur.
- Tapsa

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #7 : 04.01.10 - klo: 18.06 »
Ei... Koko projekti maksanee 1400-1700eur yhteensä hyvillä osilla, menihän mullakin HongNor X2CRT Pro sähkistä kasatessa reilut 1600 eur.

Mutta saahan tuon halvemmallakin tehtyä, jos ei ihan kisa vekotinta tahdo tehdä. Ostaa käytetyn rungon 250€, konversion kitti 200, kiina akut 100, MMM kone+nopari 250€, kiina servo muutama kympin. Niin noilla kustannuksilla saa auton ilman radiolaitteita. Hintoiin en ota sen tarkemmin kantaa, ihan mutu tuntumalla heitin.

Tietysti tuo hobaon hyper 9e valmis sähköalusta kannattaa myös ottaa huomioon jos tälläinen auto mielessä on.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #8 : 04.01.10 - klo: 18.08 »
Makaan nyt sairaalassa, mut alustava hinta arvio muodostuu, conversion kitistä n100e (en ole saanut vielä laskua,tod.näk. reilusti alle), novak hv pro combo 150e(tosin saattaa muuttua johonkin uuteen novak malliin), pari hardcase akku n.100e.Akutkin jo olisi mutta kyllä niitä kaksi paria saa olla liikenteessä

Muille osille en laske mitään koska ne siirtyi polttiksesta.

siinä se. 300-400e, jos oikeen törkeesti tuhlailee.
Tosin lähtökohta oli tietysti hyvä, kun ei tarvi eka metsästää aihioo mistä alkaa rakentaa, mutta siihen nämä tehtaiden conversiot juuri perustuukin, että voit rakentaa oman suosikkipolttiksen patteriautoksi.

Edit. Nyt taas kotona, polvi paketissa!
« Viimeksi muokattu: 04.01.10 - klo: 19.51 kirjoittanut auvo »
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #9 : 19.02.10 - klo: 19.54 »
Päivitin projektin etenemistä ekaan viestiini.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HongNor X2CR-E Brushless System Conversion Kit
« Vastaus #10 : 20.02.10 - klo: 13.06 »
Tein tänään akkukesto testin.
2x 2S ZIPPY Flightmax 5800mAh vaihtelevaa ajoa, pari kaatoa jotka itse piti mennä nostaan + kaksi lämmönmittausta, ajoaika 25min. Ajonjälkeen nopari 52 astetta ja moottori 66 astetta. Akut 45 astetta. Akuilla 3. lataus kerta. En tiiä paraneeko lipot muutaman latauskerran jälkeen.

Ihan OK.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*