Pitääkö tää ihan oikeesti vääntää rautakangesta.
Se kestää 5C latausvirran.
Miksi sitä ei ymmärretä että valmistajahan ilmoittaa tuolla vain sen että akku kestää kyseisen latausvirran eikä hyppää silmille.
Ja toisinsanoen ei ole turvallista ladata suuremmalla virralla.
Jokainen akku kärsii enemmän tai vähemmän kun sitä ladataan suurilla virroilla.
Siksi jokaisen akun suositeltu latausvirta on 1C
Ei se latausvirta mainintakaan tarkoita että voit ladata akun kyseisellä virralla lukemattomia kertoja ilman että akun suorituskyvyssä olisi huomattavissa mitään eroa.
Uskokaa hyvät ihmiset ikivanhoja neuvoja.
Ladatkaa lipot YHDELLÄ CEELLÄ mikäli haluatte varmistua että akusta on iloa pitkäksi ajaksi.
Unohtakaa akun päällä oleva C arvo, mikäli ette yritä rakentaa kannettavaa hitsiä...
Akkuja ei myöskään säilytetä täynnä, eikä tyhjänä.
Vasta sain nähdä kuinka kaksi eri merkkistä akkua olivat pullistuneet samalla tavoin reilun kuukauden säilytyksen aikana.
Molemmissa syynä oli täytenä säilytys.
Mulla on ollu jo monen merkkisiä lipoja muutaman vuoden saatossa, ja ainoastaan kaksi akkua olen saanut jotenkuten vialliseksi.
Ensimäinen meni muutama vuosi sitten, koska kyseessä oli silloisia turhan heikkoja akkuja erittäin tehokkaalle moottorille.
Kokeilin mitä tapahtuu ja lopputulos oli turpoaminen.
Nykyään tällaista ongelmaa ei ole helposti aikaansaatavaks, koska akkujen kestot ovat kasvaneet radikaalisti tällä välillä.
Toisen akun sain pullistelemaan ja menettämään parhaan potkunsa rääkkäämällä sitä mielinmäärin.
Latailin milloin milläkin virralla, ajoin säätimellä missä ei ollut cutoffia ja säilytin milloin mitenkin.
Vieressä mulla oli identtinen akku jota käytin suositusten mukaan, eli aina lataus 1C , säilytys sopivassa jännitteessä, ei koskaan ylipurkua jne.
Ero oli selkeä jo noin 10 latauksen jälkeen.
Rääkätty akku ei tarjonnut parasta potkua yhtä pitkään kuin rääkkäämätön.
Ja lopulta alkoi kapasiteetti vähentymään, sekä pullistelu ja teho hiipui entisestään.
Mikäli olen käyttänyt tuotteita suositetuilla tavoilla niin en ole tähän päivään mennessä onnistunut saamaan yhtään viallista akkua, en yhtään poltettua säädintä enkä moottoria.
Hyvää tuuriakin toki, koska kaikessa tietysti on aina ne maanantaiversiotkin olemassa...
Joskus tuntuu että pitäis suomalaisillekin kirjoittaa samanlaiset ohjeet kuin jenkeille
Älä syö tätä... älä työnnä pimeään paikkaan, älä tee sitä, äläkä tee tätä blaa blaa.
Kestäähän jokaisen foorumin käyttäjän henkilöauton moottorikin kierrokset sinne rajoittimelle asti...
Mutta kokeilkaapas kuinka pitkäikäinen moottori on jos ajatte jokaisen duunimatkanne rajoitinta vastaan