Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114450 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #360 : 15.02.10 - klo: 23.22 »
Mitäs Hoke sanot tähän että rtr autoon X tulee päivitys sarja tehtaalta joka tekee autosta paljon parempi (ainakin tehtaan mukaan) niin saakos sen laittaa autoon kiinni :huh:
Jerzi

No kuten olen moneen kertaan jo sanonut niin mun mielestä säännöt on mitä on, eikä ole mun mielipiteistä kiinni se mitkä säännöiksi sitten muokkautuukaan.
Minä en ole sitä mieltä että näiden autojen itserakentaminen pitää kieltää.
Minä en ole myöskään sitä mieltä että pitää olla vapaa.
Olen hyvinkin avoin kaikelle.
Olenhan toistanut jo tuhottoman monta kertaa että vain mikäli halutaan pitää siitä kiinni mikä oli alkuperäinen ajatus ja kyseisen luokan henki.

Se henki ei toteudu silloin jos rakentaminen on täysin vapaa.
Minä en myöskään osaa keksiä mihin kohtaan se raja vedettäis.
Tai jos multa kysytään mielipide että mihin se raja olis helpoin vetää niin että sitä pystyy edes jotenkuten sitten valvomaan niin senkin olen jo moneen kertaan sanonut.
Tehdastekoiset SC osat.

Eli vastaus kysymykseesi siis olisi että KYLLÄ... se olisi silloin sallittu koska tehdashan on sen tehnyt.
Ja siis tehdas on tehnyt sen puhtaasti kaikkien saataville tasapuolisesti.
Se on kaikille sama... kuten kaikki säännötkin aina ovat.

Vastakysymys... Miksi nyt yhtäkkiä on tämä RTR touhu ilmestynyt tähän keskusteluun... Minä en ole sellaista sanallakaan maininnut.
Eihän esim asso ole RTR... sehän on kitti.


Sitten Mika... mitenniin AE ja ultima tuntuvat valmiilta????

Miksi sitten viimeksi eilen kisoissa oli puhetta keskimoottorisen asson tekemisestä välittömästi jos varmistuu että sillä saa kaikissa näissä suomen kerhokisoissa ajaa????

Kuten sanoin... homma on jo pyörähtänyt käyntiin... jo NYT!!!
Vastahan koko corri pyörähti käyntiin ja jo nyt suunnitellaan asson pilkkomista ja siihen keskimoottorin virittämistä.

Mitä ehditäänkään keksiä ennen kesää...

Eli jokainen joka on sillä kannalla että pitää kaikki hyväksyä niin miettikää ensin mitä siitä voi seurata... ja uskokaa nyt että näitä on jo suunniteltu ja jotku ehkä jopa hieman asiaa toteuttaneetkin...
Mikäli edelleen olette sitä mieltä ettei mitään mahdollisuuksia mihinkään negatiiviseen ole niin sorry, mutta olette pihalla.
Tottakai on.

Se on sitten edelleen eri asia että olisko se silti koko luokalle hyväks siltikin tehdä vapaa sääntö.

Koko jutun pointti edelleen... hieman eritavalla ilmaistuna:
Molemmissa on hyvät ja myös HUONOT puolensa... Molemmissa.

Vapaus tuo täyden vapauden ja rakentelut lähtee käyntiin...
Rajoitus taas on joko vedettävä liian tiukaksi määräämällä täyden virittelykiellon (joka ajaa kuskit joko yhteen tai korkeintaan kahteen merkkiin)
Tai sitten on tehtävä johonkin kohtaan raja...
Mutta mihin kohtaan???
Kertokaa hyvät ihmiset MIHIN???
Itse en keksi mitään muuta rajausta joka pysyis vielä hanskassa, mutta toisi edes virittelymahdollisuuden, kuin se että pitää olla tehdasvalmisteinen SC osa jota saa käyttää.

Muuta rajaa mä en ainakaan keksi mikä pystyis olemaan edes monien hyväksyttävissä oleva ja ylipäätään kaikkia tasapuolisesti kohteleva kaikista näkökulmista.

Moni puolustelee tätä rakenteluvapautta... En silti ole vieläkään nähnyt kuin todella suppeita perusteluita... Isoin osa perusteluista on ollut jopa vain oman navan ajattelua ja jopa sanottu että saa koko luokka jäädä jos ei saa tehdä niinkuin itse haluaa.

Eniveis... lopetanpas taas tän viestin ennenkuin tulee niin pitkä veisu ettei porukka jaksa lukea edes neljäsosaa... (naurahtava hymiö)

Ehkä nyt joku ymmärtää edes hieman enemmän mistä puhun, eikä ajattele että olen vain pistämässä turhanpäiväisesti hanttiin koska olen jyrkästi jotain mieltä... En ole... olen samaa mieltä kuin kaikki yhteensä... silti olen eri mieltä kuin jokainen yhteensä.... Eli en ole oikeasti kumpaakaan asiaa vastaan.

Ps: on muuten nähtävissä selvää keskustelun LAADUN paranemista.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #361 : 15.02.10 - klo: 23.26 »
Joko oot Hoke tilannut mainitsemasi "keskidiffillinen kymppikrossari missä on 3 öljytäytteistä diffiä"?
Näytti RcTechissä olleen juttua tuollaisesta autosta jo lokakuussa 2009. Jä näemmä jo rc10:ssäkin, muussa ketjussa kuin tämä.


En... Enkä puhunut tuosta.

Puhuinhan nimenomaan itseviritellystä.
Auto mistä puhun, ei ole alkujaankaan kymppikrossari...
Mutta nyt se jo näytti siltä...
Kunhan auto pääsee kiertämään rataa niin saas nähdä mikä kohde siitä menee vielä vaihtoon.
Tukivarret jne kun on kuitenkin suoraan jostain toisen luokan autosta.
Vai käykö niin jännästi että auto on heti niin nopee ettei siihen tartte olla aivan äkkiseltään muutoksia tekemässä.

Puhehan olikin siitä että miksi ei näitä itseviritelmiä ole kymppikrossissa aikaisemmin nähty...
Koska jo olemassa olevat on niin pitkälti kehiteltyjä... Mutta... silti olen jo yhtä autoa räpeltänyt missä oli pohja ja muutamat muut jutut itse tehtyjä... Kalliista materiaalista ja arvokkailla laitteilla.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #362 : 15.02.10 - klo: 23.31 »
Juu, mä ymmärrän sun pointin ja huolen hyvin. SC10 luokka on vielä erittäin nuori ja hakee suuntaa.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #363 : 15.02.10 - klo: 23.33 »
Juu, mä ymmärrän sun pointin ja huolen hyvin. SC10 luokka on vielä erittäin nuori ja hakee suuntaa.

Hoplaa... Juuri näin.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #364 : 16.02.10 - klo: 00.36 »
Eipä tuo nyt näytä hakevan suuntaa muualla kuin virtuaalisesti. Riippuu aivan katsanto kannasta - onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Sitten Mika... mitenniin AE ja ultima tuntuvat valmiilta????

siten että kyllä niissä riittää ominaisuudet aika pitkälle palvelemaan kuskin taitoja suoraan paketista, ainakin näyttäisi siltä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #365 : 16.02.10 - klo: 00.51 »
Eipä tuo nyt näytä hakevan suuntaa muualla kuin virtuaalisesti. Riippuu aivan katsanto kannasta - onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Sitten Mika... mitenniin AE ja ultima tuntuvat valmiilta????

siten että kyllä niissä riittää ominaisuudet aika pitkälle palvelemaan kuskin taitoja suoraan paketista, ainakin näyttäisi siltä

Totta (osittain)... Mutta kun katsotaan mitä tahansa muuta luokkaa niin ei ole ollut uutenakaan hakemassa suuntaa edes virtuaalisesti mihinkään rakentelun suuntaan.
Osittain siksi että onhan noita jo rakenneltu jopa ihan itse.
On myös sorvit lämmitelty valmiiks...
Eli kun näkyy vihreetä valoa niin alkaa lastua lentämään.
Se on sitten eri asia että kuinka moni ja miten paljon, mutta kyllä sitä jo nyt on liikkeellä.
Ja taas sääntöjä on kyllä ihan muutenkin kuin virtuaalisesti väännetty jos et sitä tiennyt.
Olen minäkin puhunut puhelimessa erään sääntöjä puuhastelevan kanssa jo jokin aika sitten...
Ei... minä en soittanut, enkä ottanut asiaa puheeksi.

Ja joo... kyllä niissä riittää ominaisuudet... tosin vain siihen mihin ne riittää.
Raja on erittäin helppo löytää ja se tulee aika nopeesti vastaan.
Juuri siksihän porukka näitä haluais rakentaa, koska noissahan olis vaikka kuinka ja paljon fiksattavaa että tulis kestävämpiä ja nopeempia.
Siksihän se monia myös luokkana kiehtoo.
Muissa luokissa kun ei ole niin paljon rakenneltavaa kun on jo niin pitkälle kehiteltyjä härveleitä.

Sehän tässä varmasti on osalla koko kiinnostuksen herättänyt, ja mitä tupakkatauolla porukan puheita kuuli niin rakentelu oli esim heille lajin suola ja kiinnostuksenlähde.

Ymmärrän tuonkin täysin.

Mutta onko se sitten se mikä pitkällä tähtäimellä lisää luokan kiinostavuutta ja varsinkin toisi uusia harrastajia koko harrastuksen pariin...
Uusia tuskin montaa toisi.
Joitain harrastajia innostaisi...
Joitain myös ajaisi pois kyseisestä luokasta kiinnostuksen lopahtaessa siinä vaiheessa kun ei enää saa yksinkertasta halpaa autoa jolla voi tasapuolisesti ajaa kilpaa.

Kuten totesin jo aikaisemmin.

Molemmissa puolissa on positiiviset puolet... molemmissa myös negatiiviset.
Se on vaan puntaroitava että kummassa puolessa on enemmän positiivisia puolia varsinkin kauaskantoisesti.
Ja tietenkin jonkinlainen kompromissihan se on paras ratkasu kaikkeen... Että sais kaikkia mielytettyä...

Mutta miten...?
Missä kohtaa molemmat puolet kohtaavat toisensa?

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #366 : 16.02.10 - klo: 01.34 »
Hoke,

Kirjotat jumalattoman pitkiä romaaneita. Vaikka yrittäisi edes suppeasti vastata niin vastaukseksi tulee tuplat pitempi tarina. Tuo väsytys taktiikka toimii, ei ketään jaksa vastata :D.

Nyt kuon tuolla näyttää tulon päällä olevan noita kisakireitä matalapohjasia keskimotti SC autoja niin eihän wanhalla ja rupisella slashilla ole mitään jakoa. Pakko mennä autokaupoille jos olisi tosi mielessä kisaamassa. Se vasta kalliiksi tuleekin... Ja katos kerpele vuoden päästä taas pukkaa niin ihme kippoa, että taas pitää vaihtaa että pärjää.

Ja aut armias jos sille junnulle on ostettu se slashi niin tuskin uutta tulee tilalle. Sitten ollaan mieli maassa kun ei ole mitään saumaa naapurin erkin parempaa kippoa vastaan. Pappa ei ainakaan osta uutta kippoa ja kun ei saa puu verstaalla uutta pohjaa 2mm vanerista tehdä junnu siirtyy pihalle ympyrää ajamaan. Varsinkin vanhemmilla tuppaa olemaan sellanen käsitys, että muksuille ei osteta turhaan uusia leluja jos on joku hommattu niin se on ja pysyy. Uskoisin ja väittäisin, että auton päivittäminen menee 10x helpommin läpi.

Hyvinkin todennäköstä, että jos nuo slashin pohjamodit lyö läpi niin niitä saa ostaa foorumin läpi. Ei taida jäädä 1 käden sormiin ne ihmiset kutka pääsee käsiksi sellaseen koneeseen millä niitä taiotaan. Hintaa toki varmaan tulee, mutta niin tulee sillä amerikan tulijaisellakin. Nythän esim. Miroshima kyseli kiinnostuneita tilaamana modattua pohjaa salshiin á60e...


Toki on oma lehmä ojassa kun ajan slashilla ja olen aloittelija. Vaikkei ole kukkarosta kiinni niin uuta autoa en osta jotta saisin siitä sellaisen ajettavan matolla kuin haluan. Nyt se ei ole sellainen. Lähinnä aiheuttaa turhautumista. Huono kuski + huono auto = kympin kisa kiinnostus ainakin matolla. Kyllä ulkonakin nuo paino pisteet näyttelee isoa roolia vekkei varmaan niin suuressa määrin.

Nyt saisin slashista sellasen kun haluan Slicellä tai tarkemmin sanottuna vahvistetulla sellasella. Vaikka tuota nyt saakin tilattua yhdeltä hepulta jenkeistä niin on kyllä täysin diy osa kun vaan voi olla. Kaikki on yhden ihmisen takana ja vielä asuu jenkeissä... Jos tuo menis läpi niin saman tien menis ne suomalaiset autotalli(työnohessa:) pajatkin.

Jos se ei mene läpi niin lähin vastaava auto ainakin teoreettisilta ominaisuuksiltaan näyttää olevan tuo uusi venomin SC auto. Matalapohja, keskimotti,akku edempänä poikittain... Auton kestävyydestä taas ei ole harmainta aavistusta. Ja kun jo sattuu olemaan pussillinen traxxaksen varaosia ja slashi vuorattu tehdaspäivitys hiluilla niin arvaa vaan harkitsenko edes vaihtoa?

Kyllä siinä ainakin meikäläisellä tulee fiilsi pitäkää tunkkinne. En usko, että olen ainoa. Ei sitä kaikki jaksa vaan avautua täällä. Ja slasheja on kyllä liikenteessä ja ne on juuri niillä aloittelijoilla... Kun ei ne tosimiehet (tm) rtr leluun koske.

Ei sillä, että mun nyt ihan pakko olis päästä kisaamaan. Oishan se ihan mukavaa kokeilla jatkossain ja kun on tullut koettua jo miltä tuo slashi maistuu matolla slicellä ja ilman niin ei paljon kiinnosta se ilman. Jos ei pääse niin ei pääse. Jollakulla voi johtaa siihen uuden auton hankintaan. Ei mulla.

Taas on tällästä 'ilta' settiä... Kunhan tässä lämpimikseen höpöttelen kun ajamaankaan ei pääse täältä landelta kuin joskus ja pääsiäisenä. Pääsiäisenäkin vain jos lupaan siivota ja tiskata ja imuroida ja hoitaa lapset.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #367 : 16.02.10 - klo: 02.03 »
Ei ole tarkoitus väsyttää.

On vaan niin paljon asiaa :D


Ja siis kuten itsekin toteat niin tuskailet kaluston kanssa...
No onko halpa luokka kun "joudut" ostamaan uuden kaluston pärjätäksesi?
Mikäli siis haluat...
Tai ylipäätään päästäksesi kovempaa...
No miksi pitää päästä kovempaa... koska kaverit menee niin kovaa.

No tämä vähän myös peilaa siihen mitä ajan takaa.
Eli jos kaikki on sallittua niin porukkahan ei halua koskaan olla huonompi kuin toinen... ainakaan lähtökohtasesti kaluston puolesta.
Ja siis jos kaikki on sallittua niin rajaa ei silloin ole.
Kalustoon panostaminen joko loppuu konkurssiin, kiinostuksen loppumiseen tai edeltä mainituista syistä pahimmillaan luokan hiipumiseen.
Ja sitähän tuskin kukaan toivoo...

Ja siis taas toi slaissi vie just siihen mitä olen heti peräänkuuluttanut...
Mihin ihmeeseen se raja vedettäis.
Eli jos se on sallittu niin sittenhän on myös ne suomalaiset nyrkkipajaväännöt myös...
Tai jos ei niin miks?
Ja taas jos sitä ei salli niin äkkiä tästä luokasta alkaa pudota merkkejä pois.
Eikä sekään ole kivaa miltään kantilta.

Eli jälleen mennään siihen että mihin ihmeeseen se raja vedetään...?
Kun taas jos ei mitään rajaa vedetä niin riskinä on että homma purkautuu käsistä...
Hieno ja hauska luokka jokaiselle.
Vakavammalle harrastajalle, kuinmyös vasta harrastusta aloittelevalle.

Niin ja tossa lopussa puhut vielä enemmän kuin asiaa...
Enhän minäkään muuta ole tarkoittanut näillä höpinöilläni kuin luoda keskustelua ja itselleni ajanviihdettä kun ulkona on kylmä ja polttiskausi tuntuu niin kaukaiselta.
Hitto kun olis jo kesä ja asuis radalla... Ei tarttis foorumilta löytää keinoa purkaa mieletöntä harrastamisen intoa.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #368 : 16.02.10 - klo: 02.22 »
Eli sanotaan näin että isä Jussi on ostanut pojalle sanotaan nyt vaikka slässi ja sillä ei pärjää, joten ei muuta kuin autokauppaan ja ostetaan seuraava auto, ja sitten sekin osoittautuu hitaaksi mutta sen olis saannut kuntoon omilla osilla mutta se olis kielletty joten ei muuta kuin taas jälleen kerran auto kaupoille ostamaan jotta poika pärjäisi.
Ei kuullosta kovinkaan kivalta jos haluaa pärjätä.
Mitä nyt katsoo niin joka viikko tulee uusi auto myyntiin ja kuka tietää mikä on se paras auto.
Ihmetyttää Hoke tuota sinun linjaa koska aikaisemmin haluat vain väljät ja selkeät säännöt.
Mieti kuin kaikissa luokissa olis sama sääntö että ei saa omia osia laittaa kiinni tai suunnitella omia juttuja.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #369 : 16.02.10 - klo: 02.29 »
Nyt et jerzi ymmärrä mun pointtia...

Ajatteles nyt...
Monenko isäjussilla on mahdollisuus työstää oikeasti toimivia osia???
Monenko isäjussilla on ylipäätään osaamista tehdä mitään toimivia muutoksia autoon???

Eli koska näihin ei ole mahdollisuutta niin ei auta vaikka kuinka ravais autokaupoilla ja ostais sitä ja tätä viripalikkaa, kun ei silti saakaan sitä samaa millä kärkijätkät vetää... kun niitä omatelekeitä on vain se pari hassua... ja niitäkin viedään jatkuvasti eteenpäin uutta asiaa kehittämällä.


Ja jos lukisit viestini kokonaan niin varmaan ymmärtäisit että se ei ole minun linjani että omatekeleet pitäis olla kielletty...
Se ei myöskään ole minun linja että ne pitäis olla sallittu.

Kuten jälleen toistin pariin kertaan niin tarkoituksenahan on tuoda näiden molempien asioiden hyvät ja huonot puolet esiin...
Ehkä sieltä löytyis se paras kompromissi.

Ja minähän keskustelen näistä vain ja ainoastaan juuri sen takia että isäjussi vois mahdollisimman iloisin mielin harrastaa poikapenttinsä kanssa kyseistä lajia... Ilman että se menis välineurheiluks.


Tai ainakaan sellaiseksi välineurheiluksi jota ei pysty tasapuolisesti hankkimaan.
Ja se että joku tekee omaa palikkaa... rakentaa oman auton jne, ei vaan ole tasapuolista.
Tuskin kukaan pystyy työstämään kokonaisia alustoja sitä tahtia ja varsinkaan sillä rahalla että se ihan oikeesti olis jokaisen ulottuvissa viikon tai parin sisään... ja vielä kohtuu rahalla.

Ellei nyt sitten jollain rakentelijalla ole todistamisen haluja...
Minä voin suoltaa ideoita pihalle ja joku rakentaa ne...
Ajan autoa ja kokemusten perusteella muutan autoa parempaan suuntaan...

Katsotaan kuinka moni kotinikkari pystyy tekemään edes minulle nämä kaikki asiat edes kerran viikossa.
Ja ainakaan siihen rahaan että se olis tekijälle, saati ostajalle millään tavoin kannattavaa.

Katsotaan missä vaiheessa alkaa pelkästään materiaalikustannukset olemaan sillä tasolla että äly putoaa kartalta.
Kuskiksi pistetään paras mahdollinen kuski kavereistani joka kulloinkin vapaana sattuu olemaan.
Katsotaan missä vaiheessa porukalla venähtää naama siihen ilmeeseen ettei todellakaan pysty pärjäämään kalustollaan tätä porukkaa vastaan.
Katsotaan kauanko kestää kunnes hauskuus katoaa.
Väitän että se on alle kuukausi kun tällainen auto saadaan aikaiseksi...
Auto minkä iso osa näkee ylivoimaiseksi, haluttavimmaksi ja varsinkin kaikkein vaikeimmin tavoiteltavaksi.

Jokainen joka väittää ettei sellaista autoa itserakentamalla saada aikaiseksi, kustantaa tämän kokeilun...

Kuulostaako siltä että tähän löytyy resursseja keneltä tahansa?

Vaikka juuri siltä jussilta... tai reimalta joka asuu naapurissa?

Saati alakerran timpalta joka kinuaa vanhemmiltaan rahaa hienon harrastuksen aloittamiseen...

Tuskin... tai jos jonkun mielestä homma kuulostaa siltä niin ei muuta kuin kuvetta levälleen niin aletaan tekemään ja kokeilemaan.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 02.46 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #370 : 16.02.10 - klo: 08.27 »
suunnaton määrä läyhäämistä..

No pistä jo niitä voittaja auton eväitä tiskiin niin tehään proto siitä. Katoaan sitten onko se sen sekunnin nopeempi kuin muut rataa kiertävät autot.

tuo mainitsemasi hifi plingplong cnc työstö ei todellakaan ole kenenkään olottumattomissa nykyään, jos on varaa osta vaikka asso kaupasta niin on varaa teettää vaikka se 1kpl pohjalevyä koneella. Jos ei siihen omat rahkeet riitä niin sit voi aina ostaa valmiina. Tai sitten ostaa semmoselta joka niitä olis tekemässä 60-70€ jos on liikaa niin sillon on ajettava sillä rtr autolla muutenkin.

Ite pystyn takaamaan, että tuota pohjaa minkä olen suunnitellyt saa myös.  Tuskin sitä kukaan haluaa tällähetkellä, kun näitä "sääntöjä" ei saada tykilläkään nippuun.

jos ei muuten saada sopua asiaan niin kuoppaa koko idean tai sitten pitää tehä 2 luokkaa ns. vakio ja modi. katotaan kummassa ajaa enemmän porukkaa.

Kaikki ei halua välttämättä olla se nopein ja paras, eikä ees kaunein.
KUNHAN SUUNNITELLAAN JA RAKENNETAAN IHAN HARRASTAMISEN ILOSTA!!
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #371 : 16.02.10 - klo: 08.50 »
Kaikki ei halua välttämättä olla se nopein ja paras, eikä ees kaunein.
KUNHAN SUUNNITELLAAN JA RAKENNETAAN IHAN HARRASTAMISEN ILOSTA!!

Aivan. Ei mua ne palkinto pallit kiinnosta. Vaan päästä vääntämään käteen sopivalla autolla. Koppakin on se vakio punanen mikä on raiskattu jesarilla. Ittensä kiduttamista ei kovin moni viitti harrastaa ja sitä oli nokialla sen slashin kanssa ajaminen. Toiste siitä en viitti maksaa. Tiedän kyllä, että en osaa ajaa hyvin, mutta olisi edes auto sellanen mitä haluaa...

Ymmärrän kyllä, että jos täysi vapaus annetaan niin sinne alle voi tulla mitä vaan. Itellä on lähinnä hakusessa se, että autoista saisi tehdä toisiaan vastaavat. Ilman, että tarttee ostaa se parempi auto. Helppoahan tollasten sääntöjen tekeminen ei ole...

Ja noista työstö osista. Imotusta foorumille vaan niin kyllä täältä tekijöitä löytyy. Ihan sellaselle lankulle kuin itse haluat. Maksamaan toki joutuu, mutta väittäisin, että pysytään aika samoissa kuin kaupallisissakin ( http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXXCD4&P=Z pistäppä tohon verot ja postit päälle). Ainakin sen perusteella millasia tarjouksia itselle tuli kun kyselin tekijöitä uusille slicen osille.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 08.56 kirjoittanut OV »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #372 : 16.02.10 - klo: 09.10 »
Luokan kannalta nyt olisi tärkeätä saada paljon autoja radalla. Vapailla säännöillä tämä onnistuu, jos lähdetään rajoittamaan putoaa osa autoista pois kilpailuista. Mulle on ihan sama jos joku rakentaa auton joka on sekunnin nopeampi kierroksella. Itse haluan ajaa kilpaa kavereiden kanssa ja nyt se on mahdollista. Jotkut autot ovat paketista nopeampia kuin toiset ja aivan eri lähtökohdista suunniteltu. Tämä ero on helppo tasoitta pienellä rakentelulla.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #373 : 16.02.10 - klo: 09.25 »
Mulla oli ainakin ihan yhtä jännää B-finaalissa ajaa saman tasoisia autoja ja kuskeja vastaan.
Ei sillä ole merkitystä on A:ssa B:ssä tai C:ssä, kunhan vastustajia riittää.

Ehkä Hoke ammentaa M8 SM luokasta, jossa päivä tavallaan kesken jos ei pääse A finaaliin asti (eli ajetaan joulukuusi kaaviolla). Näinhän näissä sähkisluokissa ei onneksi ole, kaikki saa ajaa yhtä paljon ja mikä tärkeintä saman tasoisia kuskeja & autoja vastaan.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #374 : 16.02.10 - klo: 09.28 »
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXXCD4&P=Z pistäppä tohon verot ja postit päälle). Ainakin sen perusteella millasia tarjouksia itselle tuli kun kyselin tekijöitä uusille slicen osille.

Ompä melekonen honkkeli tuo.. nousee painopiste vielä vakiostakin  :angry:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #375 : 16.02.10 - klo: 09.57 »
Minun mielestä moottoriurheiluun, oli se pienoisautoilua tai mitä tahansa, kuuluu oleellisena osana kaluston kehittäminen siinä missä ajo- tai säätötaitojekin kehittäminen.

Itse en nyt ymmärrä alkuunkaan miksi pitäisi etsiä jotain rajaa mitä autoille saa tehdä. Edelleen väitän, että on erittäin harvassa ne jantterit jotka osaavat suunnitella ja tehdä autostaan tehdasvalmisteista selkeästi paremman, osaavat säätää autonsa toimimaan kunnolla ja lisäksi osaavat vielä ajaa todella hyvin. Jos tämmöisiä löytyy niin nostan hattua ja katson kateellisena vierestä. Mutta kuten edelläkin on mainittu niin kumpi on sitten parempi. "Jatkuva" virittelykierre, eli kympin osia silloin tällöin vai se että aina kun kaupasta tulee uusi ja nopeampi auto niin kalusto (auto+vara- ja viriosat) menee vaihtoon?

Ja ihan oikeasti jos joku osaa tehdä vaikka nyt assoon yyber conversion millä oikeasti voitetaan kisoja niin luuletteko, että tämä jamppa ei rahasta tekisi näitä kaikille halukkaille ja olisiko tämä yyber kit kalliimpi vaihtoehto kuin uusi auto?

Ja edelleen näen tämän luokan hyvänä "ekana" kisaluokkana junnuille vaikka kärjessä sitten mentäisiin magnessiumtitanium protoilla. Tämä siksi, että näiden autojen RTR versiot ovat erittäin monipuolisia autoja joilla voi alkuun suttailla parkkiksella ja montulla ja kun myöhemmässä vaiheessa kun paikallinen rata ja seura löytyy niin samalla kulkineella - siis ihan sillä RTR paketilla - voi ottaa ensikosketuksen kilpailemiseen. Eihän tämä jannu voittaisi vaikka saisi ajaa millä... Tästä se aloittelijan ura sitten alkaa ja kehittyy. Luokka pysyy samana tai vaihtuu heti kättelysää mutta se ei johdu siitä, että kovat jampat on viettäneet yönsä CN-konetta halaten.

Sitten lopuksi omasta ja "toimikunnan" puolesta pahoittelut, ettei sääntöjä vielä ole julkaistu, mutta eiköhän ne kohta tule, paperilla on jo ensimmäistä draftia viilattu  :wink:
Old fart

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #376 : 16.02.10 - klo: 10.49 »
Mun mielestä tää koko sähkötouhu on ihmeellisen jakomielitautista touhua. Yhtäällä väännetään hampaat irvessä siitä, että ei saa ajaa kun tietyillä moottoreilla ja tietyillä renkailla tasapuolisuuden ja ties minkä nimissä ja lähes saman hengenvertoon ollaan toisaalla sallimassa kaikki mahdollinen virittely ja DIY-hommelit vedoten siihen, että rajaaminen tappaa luokan ja potkii samalla rahalla vielä harrastajia munaskuille.

Eli mitä tässä nyt oikein halutaan; kaikista rajoitteista ja säännöistä ja ohjeista vapaata ideaaliyhteiskommunia vai DDR-tyylistä stasi-natsi-nahkapiiska-spankingia ?

Tää koko SC on selkeästi nouseva luokka ja kerrankin autoilla joita saa kohtuu kustannuksin ihan kaupasta JA joilla tekee jotain myös radan ulkopuolella. Ari näytti taas viikonloppuna että sillä RTR-vessallakin pistetään näitä muita pataan niin että paukkuu, joten potentiaalia on niissä tehdastekoisissakin värkeissä. Siinä mielessä on ihan selvää, että noilla modauksilla autoja saadaan paremmiksi ja nopeammiksi, joten riskinä on että asiasta tietävät haalii sellaista osaa joihin muilla ei ole pääsyä ja sitä kautta on sitten taas jollain naama rutussa. Edelleen miten se madaltaa sen aloittelijan kohdalla kynnystä, kun radalla viilettää ties mitä ihme vekottimia ja DIY-hamstereita ja mikä loppupeleissä pakottaa sitä ropelipäätä tekemään muille samoja osia, jos on onnistunut keksimään jotain oikeesti ylivertaista ? Siis jos nyt ajatellaan että noilla pulkilla ajamisen joku ottaa niin tosissaan, että alkaa väsäämään jotain kilumiini palikkaa jne. niin kait sitä on myös kiinnostunut siitä omasta "menestyksestään" ? Ennemmin vaikka keskittyisin siihen, millä myös tähän luokkaan saataisiin aikaiseksi jonkunmoinen ajamisen kulttuuri tuon sangen roisin näköisen runttaamisen tilalle. Sen jälkeen sitten voidaan miettiä millä himmelillä pääsee koviten ja minkälaisilla vekottimilla saa ajaa, kun se hitaamman vessan omaava ei lähes ilman rangaistusta voi hyppiä niskaan tai ajaa konttiin ja sitä kautta veivata kilpaveikkoa lepikon puolelle. (oliko Espoossa SC-luokissa 1 stoppari ?) Tai jos tästä ollaan tekemässä jokkisluokkaa rajumpaa romurallia, niin sittenhän se on ihan se ja sama millä siellä ajaa, ei se nopeus enää mitään ratkaise

Banaania ootellessa
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #377 : 16.02.10 - klo: 10.59 »
Nyt ois kiva tietää mihin viittaat tuolla, että sähköpuolella toisaalla ollaan rajoittamassa ja toisaalla ollaan sallimassa kaikki mahdollinen? Sähköpuolella kun nyt noita luokkia on enemmän. Tietenkin stanu-luokissa pitää olla rajaamassa, mutta onko tästä nyt sitten joku kaavaillut stanu-luokkaa - muut kuin jenkit ja jotkut täällä jotka on ottaneet moottorisääntöpykälän ROARin säännöistä silmätikukseen.

Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että taso oli edelleen Espoossa varsin kirjavaa, erityisesti nelkussa. Mutta kyllä jo tuupin A-finaalia katseli oikein mielellään ja sai ihmetellä kuinka nätisti pelit kulki (jopa peruuttaen  :tongue: ).

Yksi seikka mikä tekee näillä kisaamisen mielekkäämmäksi on se, että pinestä nojailusta ei autot heti sinkoa pitkin pientareita kuten kaikissa "open wheel" luokissa. Kilpailutilanne sietää pinetä kahnausta, tietenkin tahallinen töniminen on tuomittavaa.

Edit: Niin ja lisätään nyt vielä, että SC-luokissa on ollut todella paljon aloittelijoita, enemmän kuin "konkareita". Tämä osaltaan vaikuttaa siihen, että ajaminen on rymistelyä ja kisaamisen kulttuuri on vielä hakusessa.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 11.02 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #378 : 16.02.10 - klo: 11.13 »
Nyt kun SC-luokka on saanut ilmaa siipien alle tulee itsellekin jossain vaiheessa SC-auto takaisin. Kun nuita videoita katsoo niin kisat näyttävät todella mukaville ja rymistelyä on siis tiedossa.

 Tuo rakenteluhomma on sitten hieman kaksipiippuinenjuttu. Toisaalta olisi todella jännää kun kisoissa näkisi jos mitä virityksiä ja uniikkeja ajokkeja. koska SC on aloittelijaluokka ilmeisesti, niin kallistuisin itse kuitenkin siihen että luokkaa rajoitettaisiin.

Ei en halua tästä vääntää enkä tapella mutta joillekin ongelmaksi voi muodostua raha tai tarvittavien laitteiden puuttuminen. Toisaalta tämä on ikävää niille jotka voivat laittaa enemmän tuohta kiinni autoon tai jotka omistavat laitteet joilla voi jopa itse tuottaa osia autoon.

Omassa kerhossamme on moni jo kysellyt CORRI-autojen perään innoissaan, olisi mukava että heidän ajoinnostusta ei tuhottaisi sillä että autoon joutuu ostamaan kalliita osia jotta pärjää, saati sitten työstämään osia. Tarkoitus ei ollut aiheuttaa pahennusta vaan kertoa oma mielipide.

EDIT: En väitä että sama aloittava kaveri ajaisi paremmin jollain uberlaitetulla autolla, mutta kun ajokokemus karttuu on lisäosista / muokkausosista varmasti apua.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 11.17 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #379 : 16.02.10 - klo: 11.29 »
Tuohon rymistelyyn -
en tiedä kuuluinko itse niihen vai en, mutta ainakaan se ei minua kauheasti haitannut jos hieman nojailtiin. Ja kyllähän siitä puhuttiin ettei kaarteessa pitäs tulla kylkeen sisäkautta, asia joka ei ole pelkästään tämän luokan asia vaan samaa tapahtuu esim. TSS-10:ssä. Pientä malttia ja tarkkuutta niin tyylikästä menoa kaiken kaikkiaan.

Autot ovat kohtuu isoja (mutta onneksi kevyitä) ja jos ei ole setupissa niin ajaminen voi olla välillä hankalaa, kun teho ja säädöt eivät kohtaa, ja sitten tulee niitä vahinkoja. Onneksi autot eivät tunnu olevan moksiskaan. Enemmän niitä autoja hajosi ennen erien alkua lämppärissä :p

SC tuupissa ajon teki vaikeaksi myös ne lattian liukkaat kohdat jossa ei ollut mattoa. Siitä saattoi "singahtaa" aivan väärään suuntaan.

Voi kuulostaa mainokselle mutta ei tuohon Ultimaan ainakaan nykytilanteessa joudu mitään CN palikkaa ostamaan, saati tekemään itse. Enkä usko että Assoonkaan. Ainoa tapa olla nopeampi on opetella ajaa, säätää auto, laittaa lisäpainot oikeeseen paikkaan ja testata eri välityksiä ja renkaita sähköjen lisäksi.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 11.32 kirjoittanut Mika R »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #380 : 16.02.10 - klo: 12.07 »
Tämä ei ole aloittelijaluokka mutta sopii aloittelijalle paremmin kuin mikään muu krossiluokka. Autot kestävät enemmän renkaiden ollessa suojassa korin sisällä, puskuritkin auttavat asiaa.

Kaliiksi tulee jos nyt ostaa nopeimman saatavilla olevan auton ja haluaa menestyä kisoissa. Markkinoille tulevat keskimoottoriset ovat varmasti nopeampia. Jos jo olemassa olevaa kalustoa ei saa muuttaa vastaavaksi ja kilpailukykyiseksi jää moni pois kisoista kun ei ole edes mahdollisuutta menestyä. Tämä on ollut jo nähtävissä.

Rymistely ei ainakaan 2WD:ssä ollut tahallista. Autot ovat liukkaalla hankalia ajaa kuten MikaR sanoi ja monet meistä kuskeista minä mukaanlukien täysiä aloittelijoita jotka ajavat ensimmäistä kauttaan.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #381 : 16.02.10 - klo: 12.27 »
Tuskin on ketään tässä luokassa tahallaan mitään tuuppimisia tehnyt. Tai jos on niin stop und go? Kontaktit kyllä kuuluu tähän luokkaan joten ei niistä voida heti tulla rankasemaankaan jos mutkassa on pari kolmea autoa pussittelemassa yhtä tai muuta mukavaa pikkuhalailua... Ite ainakin nokialla sössisin hememtin monta kertaa muiden ajoja, mutta todellakaan mitään tahallista ollut vaan sitä kun ei osa ajaa :).

En nyt ymmärrä tuota puolustelua, että tulee kalliiksi aloittelijoille. Se nopeampaan autoon vaihtaminen tulee aivan varmaan kalliimmaksi kuin vanhan virittely. Onko se sitten hauskaa kun autot saa jo laskea merkkien perusteella eri nopeusluokkiin (jos pois suljetaan kuskien kädettömyys/kädellisyys).

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #382 : 16.02.10 - klo: 12.45 »
No onkos näiden autojen vauhdeissa huimia eroja eri valmistajien kesken ? Jos nyt lasketaan vielä pois tuo keskimoottoriauto
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #383 : 16.02.10 - klo: 12.50 »
Huh, pistit pahan. Olen varma että jos saa kilometrejä alle Ultimalla niin pystyy hastaamaan Espoon kärkipään kuskit. He olivat omilla kierroksillaan mutta ovat pojat siellä AE:llä tahkonneetkin. Viimeisessä finaalissa otin jo 5 paikan autollani eräkierroksen tuloksessa ja olen ajanut autolla kirkkaasti alle 20 akullista.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 12.53 kirjoittanut Mika R »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #384 : 16.02.10 - klo: 12.53 »
Viime kisan SC2 A-finaalissa ajo oli siistiä ja suurimmilta hyökkäyksiltä vältyttiin. Ehkä merkittävä syy oli se että A-finaalissa kuskeista suurin osa on paljon ajavia ja sitäkautta autoihin löydetty toimivat säädöt joten ajaminen on vaivatonta. Oli hienoa seurata tiukkoja vääntöjä kun mennään kylki kyljessä eikä ollut puhettakaan rymistelystä, tätä tämän pitää olla, ei sitä "kontti edellä kylkeen" meininkiä. Ei ne liukkaatkaan osuudet ole ongelma kun säädetään ne autot toimimaan niissä.

Sanoisin näin että SC10, Ultima ja Blitz on lähtökohtaisesti samalla viivalla ja osaava kuski/säätäjä saa kaikista nopeita käikäleitä. En epäile hetkeäkään etteikä Ultima ja Blitz nousisi Asson haastajaksi kun ne laitetaan setuppeihin.

Mutta, nyt ollaan jo erittäin kaukana sääntökeskustelusta joten jatkakaa vapaasti omaan tahtiin :wink:
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #385 : 16.02.10 - klo: 12.56 »
Jep, oli siinä B-finaalissakin hyvää skabaa et vaan ehkä katsonut sitä kun poikasi ajoi A:ssa. Siis todella tiukkaa itse asiassa, vieläkin ihan fiiliksissä.

Ei tässä sääntökeskusteluissa ole tullut esille mitään uutta vähään aikaan, porukat pysyy omissa näkökulmissaan aika pitkälle - eikä siinä mitään pahaa ole.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #386 : 16.02.10 - klo: 13.09 »
Niin siis lähinnä siksi kysyin nuista autojen eroista että onko jokin auto ylitse muiden joka dominoi tätä sarjaa ? Omasta mielestäni kisaaminen on juurikin silloin kaikista mukavinta kun autot ovat jokseenkin samalla viivalla kaikki. Ei ole ainakaan minusta mukava kisata ajajaa vastaan jonka auto on vaan niin paljon parempi / tehokkaampi / suorituskykyisempi kuin oma.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #387 : 16.02.10 - klo: 13.16 »
Asson kanssa pääsee helpoimmalla, muuta ei tarvii kuin jäykemmät etujouset, auto setuppeihin ja kisaamaan.

Tai mistä minä mitään tiedän, pojalle sanottiin kisoissa että noi Assojen alustat ei näytä toimivilta... kovaa niillä kuitenkin mennään :cool:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #388 : 16.02.10 - klo: 13.47 »
No varmaan kaikki ymmrärsi mitä hain. Eli stokkiluokissa tosiaan on ne moottorit, turistissa se Xenon hässäkkä ja krossissa sitten määritelty mitä renkaita saa käyttää. Tämä kaikki siis sen takia, että ollaan haluttu tasapäistää ja rajata, joka osin kuuluu myös luokkien ideaan. Krossissa en sitä ymmärrä ja vertaan taas polttispuolelle. Tässä siis tarkoitan ennemmin tuota periaatetta ton rajaamisen takana, jossa perustelu esim. renkaille on nimenomaan se, että kaikille annetaan tasapäinen mahdollisuus kun rajataan vaihtoehtoja ja kuitenkin puhutaan ihan standardi kamasta jota saa kaupoista.

Nyt sitten SC ollaan menossa aika pitkälti toiseen ääripäähän jossa ei rajoiteta juuri mitään. Sallitaan mitkä vaan sähköt, renkaat (koko rajoitus) ja jopa puhutaan DIY osista. Nyt taas perusteluna käytetään sitä, että jos nihilistisesti rajataan, tappaa se luokan ja jo täällä on ollut monta selittämässä että jos ei saa nakertaa sitä omaa kilumiinikikkulaa autoon, niin jättää koko homman. Nyt keskusteluissa on kuitenkin todella speciaalia palikkaa jota ei saa kaupasta eikä välttämättä muutenkaan vaikka jostain keksisi että keneltä kysyä.

Tämä periaatteellinen ristiriita ihmetyttää, miten toisessa paikassa rajoittamisella parannetaan tasa-arvoa ja kehitetään lajia ja toisaalla taas tapetaan sitä. Selvensikö tämä tätä mun analogiaa ?

Edelleen mulle se on aika se ja sama, mihin päädytään kun en mitä luultavimmin tule ko. lajia ajamaan. Halusimpa vaan sekottaa soppaa.  :grin:

Ajamisesta vielä ylipäätään, että ymmärrän lajin "henkeen kuuluvana" pienet nojailut jne. Lähinnä tarkoitin viikonloppuna ilmennyttä sangen surutonta konttiin ajamista ja toisen päälle hyppimistä. Noi ei millään muotoa kuulu lajiin, jos siis periaatteena on kiertää rataa mahd. nopeasti. Nyt jos aloittelijoita tulee kisatouhuun mukaan starttaamalla SC luokassa ja em. kaltaiset jutut sallitaan, niin on siinä sitten sopeutumista kun pääsee "oikeisiin luokkiin" jossa moisesta tulee penalttia.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #389 : 16.02.10 - klo: 13.53 »
Jep, jep.

Tuo tuomarointiasia on kyllä sellainen, että tässä luokassa se pitäisikin ehkä ottaa sikäli tiukemmin, että uudet kuskit oppisivat heti tavoille. Jos junnut heti oppivat hälläväliä tyylin niin muissa luokissa tulee ongelmia.

Toki kyllä viime kisassa näki todella törkeää mäiskettä ihan kokeneen kuskin toimestakin, tais palaa käämit tai jotain...

Ja onhan tämä luokka vielä mennyt hieman ihmetellessä ja kansan sirkushuvina, mutta tähän asiaan pitää kyllä jatkossa puuttua ja ottaa uusi tiukempi linja.
Old fart