EA Import

Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 161277 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TommyW

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #210 : 14.01.10 - klo: 12.13 »
Lainaus käyttäjältä: jarkko
Miksi muuten TSS-10 luokkaa kutsutaan nimellä "stanu"?  Oikeampi olisi "stock".

stanu = standard = stock?

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #211 : 14.01.10 - klo: 12.15 »

Vastaavasti olen sitä mieltä, että tämänhetkinen touring-stock (TSS-10) osallistumisrajoitus toimii huonosti siltä osin, että rajataan pois parhaaseen kolmannekseen päässeet kuskit luokista joilla ei ole kovin suoraa yhteyttä stock-luokassa menestymiseen (krossi, LS-5).


Juuri näin, itseltä jää turisti-kisat väliin tämän säännön takia.


Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #212 : 14.01.10 - klo: 12.20 »
Lainaus käyttäjältä: jarkko
Miksi muuten TSS-10 luokkaa kutsutaan nimellä "stanu"?  Oikeampi olisi "stock".

stanu = standard = stock?

stanu on diminutiivi ja tukee sitä valitettavaa trendia, että nopeutta arvostetaan yli kaiken. Nopein luokka on arvostetuin ja vauhdin vähetessä tuntuu monien kohdalla arvostus myös vähenevän. Tämä on yleinen toteamus. Tämä ilmiö on minusta harrastuksen kannalta haitallinen.

En mitenkään ihannoi jenkkilää, mutta siellä eri luokat tuntuvat olevan arvostuksessa paremmin samalla viivalla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa miksu79

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #213 : 14.01.10 - klo: 12.27 »
mutta miksi pitäisi olla ikäraja tuohon luokkaan kun monia vanhempiakin kun tuo 18v jotka eivät ole ajaneet yhtään kisaa millään vehkeellä koskaan ihan yhtälailla he ovat aloittelioita
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #214 : 14.01.10 - klo: 13.24 »
mutta miksi pitäisi olla ikäraja tuohon luokkaan kun monia vanhempiakin kun tuo 18v jotka eivät ole ajaneet yhtään kisaa millään vehkeellä koskaan ihan yhtälailla he ovat aloittelioita
Luetaampa ne sääntöehotukset uusiks ajatuksen kanssa ja kysellään vasta sitte.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #215 : 14.01.10 - klo: 13.36 »
mutta miksi pitäisi olla ikäraja tuohon luokkaan kun monia vanhempiakin kun tuo 18v jotka eivät ole ajaneet yhtään kisaa millään vehkeellä koskaan ihan yhtälailla he ovat aloittelioita
Luetaampa ne sääntöehotukset uusiks ajatuksen kanssa ja kysellään vasta sitte.

Me eläkeläisillä ei aina ole niin hyvää terävää näköä kuin nuoremmilla esimerkiksi on.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #216 : 14.01.10 - klo: 13.56 »
osa meistä seniorimmista on jo ottanut silmälasit käyttöön, jos muuten terävyys uhkaa vähetä  :lol:

lasit päällä kaikki on niin selvää ja kirkasta...
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Mika A

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • OSPA Ry
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #217 : 14.01.10 - klo: 14.58 »
BTW onko ketjua kommentoinut kukaan alle 18-vuotias juniori tai juniorin huoltaja?

S2-10 voisi olla hyvä asia lajin kannalta. Kuten aiemmin on jo todettu, luokalle on perinteitä ja harrastajaystävällisten teknisten sääntöjen tekeminen tuskin muodostuu ongelmaksi.

Oma juniorini (7v) on aloittelemassa kilpailutoimintaa ja näyttäisi siltä, että erityisen mieluisia ajohommat on juuri silloin kun mukana on muitakin kouluikäisiä. En ehkä silti olisi rajoittamassa S2-10 luokkaa pelkästään junnuluokaksi. Muutaman vuoden kokemuksella junnuja ei ole kisoissa liikaa ollut ja osallistujamäärät saattaisivat jäädä pelkästään junnuille rajatussa luokassa liian alhaisiksi. Vielä toistaiseksi voisi riittää että juniorit huomioidaan pisteissä & palkinnoissa luokkien sisällä tms.

RC-autoilu on sen verran pieni ja vähän tunnettu laji, että uusien harrastajien saaminen mukaan lajiin ja kilpailuihin on yleisesti tärkeä asia - olivatpa he sitten junioreita, senioireita tai jotain siltä väliltä. Yllättävän monella uudella harrastajalla tuntuu myös olevan melkoinen kynnys lähteä kisoihin. Jos S2-10 luokka madaltaa tätä kynnystä ja lisää harrastajamääriä, niin perustelu luokalle on olemassa.

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #218 : 14.01.10 - klo: 18.54 »
varmaan kannattaaki pyörittää SM-sarjan yhteydessä, mutta kannattaako se tehdä ens vuonna vai sitä seuraavalla kun kerhotoiminta on ehtinyt mukaan ja kilpailijoitakin on? Tässä vähän mennään terveedellä puhuun...
Periaattessa joo. Siinä tapauksessa pitäisi olla kyllä takeet lajiryhmän puolesta, että luokasta tulee junnumestaruusluokka 2011 ja sillä on jatkuvuutta vähintään kaksi vuotta sillä arvolla ja säännöt sovittaisiin heti talvella/keväällä. Ensi vuonna pitäisi järjestäjällä olla mahdollisuus järjestää S2-10 täyteluokkana.

Ei tässä mielestäni olla menossa takapuoli edellä puuhun, koska luokalla on vahva historia ja esim sääntöjen tekemien on kohtalaisen helppoa. Jos luokan kiinnostus etukäteen on riittävän suurta, niin en näe mitään ongelmaa järjestää sarjaa jo ensi vuonna. Itse asiassa kiinnostus saattaa jopa vähentyä, jos hommaa ei pistetä kerralla kuntoon ja kunnon vauhdilla liikkeelle.

BTW onko ketjua kommentoinut kukaan alle 18-vuotias juniori tai juniorin huoltaja?


Kommentoidaan.

Eli mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua, ja toivon todellakin että tuo stanuluokka saadaan mukaan kisoihin.
Itse lämmittelemässä vuosikymmenten takaista kisailemista, ja omat pojat 7v ja 13v kiinnostuneita kisailemisesta, eli tuo stanu olisi heille kuin nenäpäähän.

Itse 34v ukkona kyllä suunnitellut meneväni suoraan M2-10 viimeisestä paikasta taistelemaan, ihan jo senkin takia että näkisi oman kehittymisensä ja oppisi huomaamaan säätöjen vaikutukset autoon ja vauhtiin.
Tämä jo myös senkin takia kun tällä iällä pystyy hankkimaan sitä "viimeisintä tekniikkaa"
Joten menestyminen riippuu vain peilikuvasta.

Mutta siis tässä stanu luokassa pojatkin pääsisivät kilpailemaan.
Koska harvalla lompakko antaisi periksi ostaa kolmea viri autoa, ja aloittelijan käsissä ne olisivat muutenkin koko ajan rikki törmäilyistä.
Ja mistäkö tiedän että olisivat rikki?
No itsellä ollut todella vaikea saada aivot kulkemaan samaa vauhtia kuin nämä nykyiset vehkeet, ja osia menee.

JOS..

..tämä stanu toteutuisi jo tulevalle kaudelle, niin olisiko järkevää pitää myös ainakin kansallinen M4-10 mukana? Se on kuitenkin varmaa, että osaanotto uuteen stanuun olisi alkuun laimeaa, ennen kuin kerhot (ja kauppiaat) saavat junnut ohjattua "uuden" luokan pariin.

Mutta jos muutkin kokevat tämän hyväksi ja kokeilemisen arvoiseksi asiaksi niin silloin mun mielestä tämän pitäisi olla mukana maastosarjan kilpailuissa heti. Vain sillä taattaisiin luokkaa miettiville varmuus olemassa olosta. Jos vastuu ekana vuonna jäisi paikallisille kerhoille niin se ei takaisi yhteneväisyyttä koko maahan, kaikissa kerhoissa kun ei yksin välttämättä ole "riittävästi" junnuja yksistään. Ja jos tätä kokeiltaisiin niin se pitäisi tehdä myös pidemmällä tähtäimellä, ei niin että jos osallistuminen on ensimmäisenä vuonna heikkoa niin tämä heivattaisiin taas pois. Varmuudella kalentereihin vähintään kahdeksi mielummin kolmeksi vuodeksi, näin myös seurat voisi kasvattaa junnuja tätä varten.

Niin ja vielä tuosta moottoriasiasta, että ei merkkimoottoreita, vain käämiraja 17.5 tai sitten enemmän moottoreita listalle, kaikilta maahantuojilta jotakin.

Osallistuja määriä katselemalla tuo kansallinen M4-10 pitäisi pitää mukana, ja S2-10 "uutena luokkana" mukaan.
Ja todellakin tuo S2-10 mukaan jo tälle kaudelle.
Minä ainakin lupaan kiertää kaikki ensikesän M2-10 kisat jos tuo S2-10 on mukana ja pojat pääseevät siihen mukaan, joka kisassa.
Tietysti pojat eivät kierrä jokaista kisaa, jos niin eivät halua, eli heidän puolestaan en sitä voi luvata.
Mutta helpottaisi varmasti poikien mukaan lähtöä, kun tietäisivät itsekkin pääsevänsä kilpailemaan.
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo: 21.11 kirjoittanut Hegetus »
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa TTKoo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #219 : 14.01.10 - klo: 21.47 »
Ja todellakin tuo S2-10 mukaan jo tälle kaudelle.
Minä ainakin lupaan kiertää kaikki ensikesän M2-10 kisat jos tuo S2-10 on mukana ja pojat pääseevät siihen mukaan, joka kisassa.
Tietysti pojat eivät kierrä jokaista kisaa, jos niin eivät halua, eli heidän puolestaan en sitä voi luvata.
Mutta helpottaisi varmasti poikien mukaan lähtöä, kun tietäisivät itsekkin pääsevänsä kilpailemaan.

Tulee luokkaa tai ei, niin kyllähän sinne mukaan pääsee, ja saa ajaa vaikka miedommalla koneellakin.

Toki, jos stanuja tulee niin paljon, että saa niille oman erän, niin aina parempi.

Mielestäni ei ole konstikaan laittaa omaa erää, onhan nytkin ollut "loppupäässä" vajaita eriä.
On makuasia, onko vajaa erä (esim. fin D) ja stanut sitten fin E.
Samoin alkuerät....
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo: 22.28 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #220 : 15.01.10 - klo: 08.25 »
Ei olla ainoita jotka pohtii junnujen saamista kilpailutoimintaan -> Ernest Provetti Open letter to RC Industry @ RedRC
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #221 : 15.01.10 - klo: 16.33 »
Heuli kiteytti osallistujasäännön aika hyvin.
On hyvä puhua aloittelijan luokasta eikä junnuluokasta, vaikka tuossa Heulin ehdotuksessa mainittiinkin 18 vuoden ikä.

Täytyy sanoa, että on ollut todella mukava lukea tätä ketjua. Monta päivää ja sivua, mutta keskustelu on pysynyt erittäin asiallisena ja asiantuntevana.

Kommentti vielä säätyvään ennakkoon ja kalliisiin laitteisiin. Haittaako se, jos aloitteleva kuski ajaa säätyväennakkoisella säätimellä? Mielestäni ajotaito kompensoi etua.

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #222 : 15.01.10 - klo: 16.45 »
On hyvä puhua aloittelijan luokasta eikä junnuluokasta, vaikka tuossa Heulin ehdotuksessa mainittiinkin 18 vuoden ikä.
Kommentti vielä säätyvään ennakkoon ja kalliisiin laitteisiin. Haittaako se, jos aloitteleva kuski ajaa säätyväennakkoisella säätimellä? Mielestäni ajotaito kompensoi etua.
Tuolla 18v iällä rajataan sitä että luokkaan ei tule vanhempia kuskeja jos osaavat jo ajaa ja menestyä muissa luokissa ja auto pysyy hanskassa vähän reippaammassakin vauhdissa esim. M4-10 luokassa.
Mitä säätimiin tulee niin tietenkään ei ole mitään väliä vaikka aloittelija sellaisella ajaa mutta tästä päästään siihen ongelmaan että onko järkeä rajoittaa moottoreita yhden valmistajan laitteisiin koska itse moottori ei täysin vaikuta nopeuteen vaan säädin. Eli se junnu taas pärjää joka jaksaa panostaa säätimeen enemmän kuin muut jos oletataan että ajotaidot olisi lähellä toisiaan. Eli jos rajoitetaan sääntö vain 17,5t koneisiin niin saa jokainen ostaa mitä ikinä haluaa.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #223 : 15.01.10 - klo: 16.50 »
Heuli kiteytti osallistujasäännön aika hyvin.
On hyvä puhua aloittelijan luokasta eikä junnuluokasta, vaikka tuossa Heulin ehdotuksessa mainittiinkin 18 vuoden ikä.

Täytyy sanoa, että on ollut todella mukava lukea tätä ketjua. Monta päivää ja sivua, mutta keskustelu on pysynyt erittäin asiallisena ja asiantuntevana.

Kommentti vielä säätyvään ennakkoon ja kalliisiin laitteisiin. Haittaako se, jos aloitteleva kuski ajaa säätyväennakkoisella säätimellä? Mielestäni ajotaito kompensoi etua.


Niin olen samaa mieltä.
Itse haluan päästä vain ajamaan vanhalla kalustolla ja pitämään hauskaa enkä halua olla pujottelu keppinä radalla tuolla viriluokassa. Ei nämä vanhat autot ole tehty kestämään kovia koneita.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #224 : 15.01.10 - klo: 16.52 »
On hyvä puhua aloittelijan luokasta eikä junnuluokasta, vaikka tuossa Heulin ehdotuksessa mainittiinkin 18 vuoden ikä.
Kommentti vielä säätyvään ennakkoon ja kalliisiin laitteisiin. Haittaako se, jos aloitteleva kuski ajaa säätyväennakkoisella säätimellä? Mielestäni ajotaito kompensoi etua.
Tuolla 18v iällä rajataan sitä että luokkaan ei tule vanhempia kuskeja jos osaavat jo ajaa ja menestyä muissa luokissa ja auto pysyy hanskassa vähän reippaammassakin vauhdissa esim. M4-10 luokassa.
Mitä säätimiin tulee niin tietenkään ei ole mitään väliä vaikka aloittelija sellaisella ajaa mutta tästä päästään siihen ongelmaan että onko järkeä rajoittaa moottoreita yhden valmistajan laitteisiin koska itse moottori ei täysin vaikuta nopeuteen vaan säädin. Eli se junnu taas pärjää joka jaksaa panostaa säätimeen enemmän kuin muut jos oletataan että ajotaidot olisi lähellä toisiaan. Eli jos rajoitetaan sääntö vain 17,5t koneisiin niin saa jokainen ostaa mitä ikinä haluaa.

Onko kukaan tosiaan jo kokeillut että tuosta säätimestä on hyötyä krossiautossa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #225 : 15.01.10 - klo: 18.16 »
On hyvä puhua aloittelijan luokasta eikä junnuluokasta, vaikka tuossa Heulin ehdotuksessa mainittiinkin 18 vuoden ikä.
Kommentti vielä säätyvään ennakkoon ja kalliisiin laitteisiin. Haittaako se, jos aloitteleva kuski ajaa säätyväennakkoisella säätimellä? Mielestäni ajotaito kompensoi etua.
Tuolla 18v iällä rajataan sitä että luokkaan ei tule vanhempia kuskeja jos osaavat jo ajaa ja menestyä muissa luokissa ja auto pysyy hanskassa vähän reippaammassakin vauhdissa esim. M4-10 luokassa.
Mitä säätimiin tulee niin tietenkään ei ole mitään väliä vaikka aloittelija sellaisella ajaa mutta tästä päästään siihen ongelmaan että onko järkeä rajoittaa moottoreita yhden valmistajan laitteisiin koska itse moottori ei täysin vaikuta nopeuteen vaan säädin. Eli se junnu taas pärjää joka jaksaa panostaa säätimeen enemmän kuin muut jos oletataan että ajotaidot olisi lähellä toisiaan. Eli jos rajoitetaan sääntö vain 17,5t koneisiin niin saa jokainen ostaa mitä ikinä haluaa.

Onko kukaan tosiaan jo kokeillut että tuosta säätimestä on hyötyä krossiautossa.
Jerzi
Lueppa noita aikasempia postauksia niin löytyy sieltä vastaus tähän kysymykseen...
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #226 : 15.01.10 - klo: 23.54 »
On hyvä puhua aloittelijan luokasta eikä junnuluokasta, vaikka tuossa Heulin ehdotuksessa mainittiinkin 18 vuoden ikä.
Kommentti vielä säätyvään ennakkoon ja kalliisiin laitteisiin. Haittaako se, jos aloitteleva kuski ajaa säätyväennakkoisella säätimellä? Mielestäni ajotaito kompensoi etua.
Tuolla 18v iällä rajataan sitä että luokkaan ei tule vanhempia kuskeja jos osaavat jo ajaa ja menestyä muissa luokissa ja auto pysyy hanskassa vähän reippaammassakin vauhdissa esim. M4-10 luokassa.
Mitä säätimiin tulee niin tietenkään ei ole mitään väliä vaikka aloittelija sellaisella ajaa mutta tästä päästään siihen ongelmaan että onko järkeä rajoittaa moottoreita yhden valmistajan laitteisiin koska itse moottori ei täysin vaikuta nopeuteen vaan säädin. Eli se junnu taas pärjää joka jaksaa panostaa säätimeen enemmän kuin muut jos oletataan että ajotaidot olisi lähellä toisiaan. Eli jos rajoitetaan sääntö vain 17,5t koneisiin niin saa jokainen ostaa mitä ikinä haluaa.

Onko kukaan tosiaan jo kokeillut että tuosta säätimestä on hyötyä krossiautossa.
Jerzi
Lueppa noita aikasempia postauksia niin löytyy sieltä vastaus tähän kysymykseen...

No täytyy myöntää että olen yrittänyt lukea kaikki läpi mutta ei missään kyllä lue että joku olis kokeillut esim SPX säätimellä ajaa noilla finntrackin koneilla krossia, vai onko kukaan  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #227 : 16.01.10 - klo: 00.26 »
Tietääkseni kukaan ei ajanut SPX:llä 2WD -luokassa viime kesänä, joten sen suhteen mitään kokemusperäistä tietoa ei taida olla. Myöskään 17.5 koneilla ajaneita tuskin oli.

En usko että SPX:llä saavutettaisiin krossissa kovinkaan suurta hyötyä, koska ennakon lisäys tapahtuu tavalla joka ainakin 2 WD -autossa heikentää ajo-ominaisuuksia melkoisesti, eli ennakko ei kasva tasaisesti vaan kerralla tietyllä kierrosluvulla, tehden autosta hankalammin hallittavan. S2-10 -luokan ajateltuun kohderyhmään kuuluvat kuljettajat todennäköisesti hallitsevat autonsa paremmin käyttämällä muita säätimiä tai SPX:n kaasuasetuksia 1-4.

M2-10 -luokan kymmenen kärkikuljettajaa pystyisivät ehkä hyödyntämään tämän säätimen ominaisuuden, mutta heitä tuskin S2-10 -luokan ajaminen kiinnostaa.

17.5 käämikierroksinen FTT -säännön mukainen moottori, vapaa osallistuminen ikää katsomatta ja nousupisteet, siinä oivat raamit "Stock" -luokalle.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #228 : 16.01.10 - klo: 10.15 »
17.5 käämikierroksinen FTT -säännön mukainen moottori, vapaa osallistuminen ikää katsomatta ja nousupisteet, siinä oivat raamit "Stock" -luokalle.
Meinaatko, että moottorin pitää olla CS tai SP? Pitääkö moottorit rajoittaa näihn kahteen, eikö muutkin 17.5 moottorit kelpaisi, edes vaikka sellaiset mitä Suomen maahantuojilta löytyy (ettei kannustettaisi kiinan tuontiin)
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #229 : 16.01.10 - klo: 11.38 »
17.5 käämikierroksinen FTT -säännön mukainen moottori, vapaa osallistuminen ikää katsomatta ja nousupisteet, siinä oivat raamit "Stock" -luokalle.
Meinaatko, että moottorin pitää olla CS tai SP? Pitääkö moottorit rajoittaa näihn kahteen, eikö muutkin 17.5 moottorit kelpaisi, edes vaikka sellaiset mitä Suomen maahantuojilta löytyy (ettei kannustettaisi kiinan tuontiin)
Kannatan tätä ehdotusta.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #230 : 16.01.10 - klo: 14.01 »
X12 ja SP v3 kulkee ihan eri tavalla samalla käämillä, kuin nämä meidän nykyiset specci-koneet. Eli käytännössä joudut ostamaan ainakin kaksi konetta, jos olet ostanut ensimmäisen väärin.

Lisäksi SPX-säätimellä ei ole mitään tekemistä näiden uusien spec-säätimien kanssa (SXX Stock Spec, Tekin, AE, Mamba). Eli käytännössä kärkisijoihin tarvitset myös uuden säätimen.

Ylläolevien lisäksi kuski ei pääse mitään hyndää yli sillä 17.5 koneella. Opettaako se ajamaan? Ei. Onko tässä mitään järkeä? Ei.
---

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #231 : 16.01.10 - klo: 14.33 »
Ylläolevien lisäksi kuski ei pääse mitään hyndää yli sillä 17.5 koneella. Opettaako se ajamaan? Ei. Onko tässä mitään järkeä? Ei.
Riittäisikö sitten esim. 13.5?

Ja eihän tätä tartte foorumilla arpoa, testataan, sillä se selviää. Mulla on oikein sopiva junnu, tai kaks, testikuskiksi.
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #232 : 16.01.10 - klo: 15.21 »
Nykycrossiradat on tehty täyteen hyndiä joten ajaminenkin on aika erilaista mitä stanucrossin kulta-aikaan. Viimeksi kun stanua ajettiin (eli muutama vuosi sitten) niin esim. Vaasassa pikkutuplaan oli vaikea saada kuskien riittävää vauhtia niinpä usein auto hyppäsi jälkimmäisen hyndän päälle ja meni siitä katolleen. Sisäradoille varmaankin tuo 17,5t on ihan riittävä, mutta ulkobaanoilla hyvä testata mikä on paras käämiraja ennen kuin lyödään sääntöjä lukkoon.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #233 : 16.01.10 - klo: 23.23 »
Voiko 15.5 olla lähempänä totuuttako. Miten tuo 13.5, onko liian tehokas aloittelijoille.
Onko tuo 15.5 miten yleinen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #234 : 16.01.10 - klo: 23.35 »
Ei taida kovin hyvin löytyä kauppiailta 15.5T hiilettömiä, ainakaan ao. merkin laadukkaimmassa tuotelinjassa ns. race spec -moottoreissa.

Kannattanee valita sellainen teholuokka, mihin jo yleisesti tehdään moottoreita, kuten 17.5, 13.5, 10.5 jne.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #235 : 16.01.10 - klo: 23.36 »
Miksi Stock -luokan autoilla pitäisi pystyä ajamaan neljä-viisi metriä pitkä pöytähyndä tai joku tupla yhdellä loikalla? Mikä se ero sitten on M2-10 -luokkaan? Ajaminen pitää sopeuttaa käytössä oleviin tehoihin, sehän se juuri opettaa. Joitakin hyppyreitä ei pääse kerralla yli 10.5 -koneellakaan, joten kireämmän koneen valinta on aivan turhaa.

Tänään Rajatorpassa katselin TSS-10 -luokan autojen menoa ja väitän että ne kulkevat paremmin LiPolla ja 17.5 koneella kuin kolmen vuoden takaiset autot kuudella kennolla ja 27 hiilikoneella, joka oli se yhdistelmä mitä viimeksi S2-10 -luokassa käytettiin.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #236 : 16.01.10 - klo: 23.39 »
Miksi Stock -luokan autoilla pitäisi pystyä ajamaan neljä-viisi metriä pitkä pöytähyndä tai joku tupla yhdellä loikalla? Mikä se ero sitten on M2-10 -luokkaan? Ajaminen pitää sopeuttaa käytössä oleviin tehoihin, sehän se juuri opettaa. Joitakin hyppyreitä ei pääse kerralla yli 10.5 -koneellakaan, joten kireämmän koneen valinta on aivan turhaa.

Tänään Rajatorpassa katselin TSS-10 -luokan autojen menoa ja väitän että ne kulkevat paremmin LiPolla ja 17.5 koneella kuin kolmen vuoden takaiset autot kuudella kennolla ja 27 hiilikoneella, joka oli se yhdistelmä mitä viimeksi S2-10 -luokassa käytettiin.

Nyt puhut vähän mutta asiaa :wink:
Kyllä ne hyppyrit ehtii treenata myöhemmin kuin auto nyt aluksi pysyy jotenki linjoilla.
Olen myös 17.5 koneen kannalla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #237 : 18.01.10 - klo: 08.49 »
Kyllä ne hyppyrit ehtii treenata myöhemmin kuin auto nyt aluksi pysyy jotenki linjoilla.
Olen myös 17.5 koneen kannalla.
Jerzi

Tämä pitää huomioida ratoja tehtäessä. Ei voi tehdä lyhyttä tuplaa jossa ensimmäiseen kumpuun ei pääse alas vaan pitää olla alastulo joka kummussa.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #238 : 18.01.10 - klo: 08.51 »
Ei pitäisi olla iso ongelma.

Poissa Jonkka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #239 : 21.01.10 - klo: 00.48 »
Tänään ihan mielenkiinnosta ruuvasin 17.5 cs:n kiinni espoon rc-centerin radalla ja täytyy sanoa ,että oli yllättävän mukava kokemus.Tehoa oli juuri juuri tarpeeksi jopa taka tuplan ylitykseen ja kaikki muut hyppyrit pääsi ihan kevyesti yli.
Paras läppi oli 15,7xx? ja 16,2 pintaan meni aika kevyesti.
Mukavinta oli huomata että kaatoja tuli huomattavasti vähemmän kun 8.5 koneella koheltaessa.

Itse uskoisin tässä olevan varsin passeli luokka junnuille ja alottelijoille.

« Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo: 00.51 kirjoittanut Jonkka »
Jared