Kirjoittaja Aihe: Apua polttiscrossarin käynnistykseen...  (Luettu 2062 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veepee

  • Tulokas
    • Profiili
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« : 25.09.03 - klo: 21.17 »
Moro.

Nurkkia siivoessani löysin wanhan polttiscrossarini, joka on seissyt toimettomana pitkän ajan - noin 15 vuotta  :D

Avasin vähän konetta ja huomasin, että kone on silmämääräisesti priimakunnossa. Muistelin, ettei sillä aikanaan ole ajettu paljon ollenkaan ja sitä on aina säilytetty lämpimässä autotallissa. Kone tuntui ilman tulppaa pyörittäessä hieman tahmealta (kuinka ollakaan ;-), joten uitin sitä hieman uudella menovedellä ja kas - jo pyöriminen notkistui.

Mietin, josko koneen sais käyntiin , koska ohjaimesta se aikanaan sammutettiin , eli laitettiin seisontaan toimivana. Kaasutin näytti olevan puhdas ja vetreytin senkin toimintaa polttoaineella. Servotkin toimivat kuin junan vessa , joten eikun kokeilemaan.

Tulppa toimi. Pyöritin konetta ilman tulppaa startterilla ja uitin hieman menovettä liukkauden takaamiseksi ja sitten eka yritys: Kone pörähti juuri siksi aikaa, kun kaasuttimessa riitti "ryyppyä". Samalla kone imi bensaletkun täyteen, joten homma näytti hyvältä. Lisää ryyppyä kaasariin ja pienen pyörittelyn jälkeen toinen pörähdys. Kone kuitenkin sammui heti hehkun irroitettuani. No , ajattelin että annetaan vanhukselle lisää starttiaikaa.

Seuraava yritys pienen tauon jälkeen ja kone lähti käymään noin puolikaasulla ja tuntui kiertävän aika iloisesti. kone kävi noin 10 sekuntia ja kun irroitin hehkun, se sammui heti.

Tämän jälkeen en saanut konetta enää pörähtämään käyntiin yrityksistä huolimatta. Pimeä pääsi yllättämään.

Nyt tarvitaan hyviä vinkkejä, jolla tuon keksinnön saa käymään pidempään. Seuraavassa tekniset tiedot ja faktat:

- Kone : OPS 21 Car (3.5cc , 2.1 hp @ 31500rpm)
- polttoaine : metanoli + risiini , 10% nitroa (uutta bensaa)
- tulppa NovaRossi R numero 4 (medium)
- Hehku katsottu silmämääräisesti "vanhasta muistista"
- Neulaventtiili auki noin 1½ kierrosta
- Kokeilut tehtiin ilman ilmanputsaria
- Kaasutin on sellainen liukutyyppinen (onko niitä autokoneissa edes muita?)
- Kaikki säädöt pitäisi olla samoja, jolla kone kävi OK kauan sitten


Polttoaine, jota aikoinaan käytin, ei ole muistissa, joten se saattaa olla erilaista kuin nyt. Kaikki muut asiat pitäisi olla samoja kuin ennen.

Onko koneen oikuttelu ainoastaan kiinni käyttämättömyydestä vai onko teille "pomminvarmoja" kikkoja , millä tuon keksinnön sais käymään. Koneesta on olemassa "tervetuloa OPS-käyttäjäksi"-läystäke ja räjäytyskuva, muttei varsinaista käyttöohjetta, joten esim suositusarvo neulaventtiilin asennolle ei ole tiedossa , vain tuo nykyinen asetus.

Kaikista vinkeistä kiitollisena,

// Veepee

Velipekka Soini
Ylöjärvi
Mikään ei anna parempaa varmuutta kuin täydellinen tietämättömyys...

Mika R

  • Vieras
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #1 : 25.09.03 - klo: 21.28 »
Syitähän on monia esim kaasarin säädöissä suhteessa käytettävään nitroon, mutta anna sen käydä pidempään hehkun kanssa niin että lämpenee kunnolla ja sitten katso käykö paremmin ilman hehkua. Voisit myös ehkä ohentaa hieman (esim 1/4 - 1/2 kierrosta) pääneulasta; kuulostaa että voisi olla vähän rikkaalla eikä siksi käy tolla nitrolla ilman hehkua (moottori ei lämpene riittävästi). Kun ohennat, pistä mieleen nykyiset asetukset jotta voit palata tarvittaessa niihin.

Autoissa on kahta kaasarityyppiä, tyypillisesti off-road rotary carb ja on-road slide carb tyyppiset. Toi jälkimmäinen taitaa olla tuo mainitsemasi liukukaasari ?

-Mika

Poissa Veepee

  • Tulokas
    • Profiili
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #2 : 25.09.03 - klo: 21.37 »
Joo, sellainen liukuva versio se on. Tuossa lennokin koneessa on akselinsa ympäri kääntyvä versio, joka kaiken järjen mukaan lontooksi on rotary...

Auto on siis SG Tiger , joka on nelivetocrossari, muttei mikään monsterkorkuinen... Off-roadia silti.

Eli ohkaisempaa seosta kokeillaan huomenna. Toivottavasti saan sen koneen lähtemään edes hetkeksi, ettei usko mene ;-)

Lisääkin uudelleenaloittaja vinkkejä saa antaa...

// Veepee
Mikään ei anna parempaa varmuutta kuin täydellinen tietämättömyys...

Mika R

  • Vieras
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #3 : 25.09.03 - klo: 21.55 »
Hyvä, ja tsemppiä kokeiluihin. Kyllä se varmaan lähtee kun vähän ohennat.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #4 : 26.09.03 - klo: 09.33 »
Kokeile myös vaihtaa tulppaa jos ei tunnu toimivan.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Veepee

  • Tulokas
    • Profiili
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #5 : 26.09.03 - klo: 23.33 »
ööö... siis samanlaiseen käyttämättömään vai kuumempaan/kylmempään?

Jos en ihan väärin muista, niin metanolin seassa oli aikoinaan hyvin vähän jos ollenkaan nitroa ja nyt sitä on 10%  Kuinka paljo tuo vaikuttaa säätöihin ja mihin suuntaan?

Junnuna Isä oli enempi noissa säätöhommissa, joten tiedot sieltä ajan takaa ovat hieman hataria...

// Veepee
Mikään ei anna parempaa varmuutta kuin täydellinen tietämättömyys...

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #6 : 26.09.03 - klo: 23.41 »
Polttoaineellahan on oleellinen merkitys säätöihin, moottorin käynnistymiseen, käynnissä pysymiseen ja tietenkin tehoon. Mulla ei itellä ole kokemusta kuin 15% ja 16% polttoaineista, joten en rupea selittämään miten tuo aineiden suhde toisiinsa vaikuttaa yllä luettelemiini asioihin, mutta sen voin sanoa, että mitä enemmän nitroa, sitä enemmän tehoa.
LRP - Ei tulta ilman savua

Mika R

  • Vieras
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #7 : 27.09.03 - klo: 07.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Veepee"
ööö... siis samanlaiseen käyttämättömään vai kuumempaan/kylmempään?

Jos en ihan väärin muista, niin metanolin seassa oli aikoinaan hyvin vähän jos ollenkaan nitroa ja nyt sitä on 10%  Kuinka paljo tuo vaikuttaa säätöihin ja mihin suuntaan?
// Veepee


Varmaankin käyttämättömään, esim O.S. #8.

Nitro auttaa pitämään käynnissä.. sullahan se ei nyt taida siis pysyä? Periaatteessa ehkä vähän rikastaisin (enkä ohentaisi kuten aiemmin ehdotin) tässä tapauksessa, koska nyt voi olla niin että polttoaine palaa liian nopeasti ja kone sammuu heti.. en tiedä .. periaatteessa sen pitäs ottaa kierroksia jos on liian laihalla ennekuin sammuu mutta ei välttämättä .. kokeile 1/2 avata ja jos ei auta sitten toiseen suuntaan 1/2 sulkea ja katso onko näillä vaikutusta.. se tulpan kunnon voit tarkistaa ottamalla irti koneesta ja laittamalla hehkuun kiinni, sen pitäs hehkua kirkkaasti. Jos ei, hanki uusi tulppa.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #8 : 27.09.03 - klo: 11.33 »
Jos kone toimii hehkun kanssa hyvin, mutta ilman hehkua sammuu, niin aivan ensimmäisenä vaihtaisin tulpan.

OS:n tulppaa en suosittelisi muihin kuin ossin koneisiin: ne poikkeavat pituudeltaan muihin tulppiin nähden.

Mika R

  • Vieras
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #9 : 27.09.03 - klo: 12.35 »
täsmälleen näin (taisi jäädä sanomatta aiemmissa viesteissä):
Lainaus
"Starting an engine is one of the functions of a glow plug. When a glow igniter is attached to a glow plug, it causes the glow plug's coil to "glow" white-hot. This ignites the air/fuel mixture in the cylinder when the engine is started. Once the engine is running, the heat generated during compression and combustion keeps the glow plug's element hot enough to continue igniting the fuel mixture on its own without the help of an external power source. In the simplest terms possible, that's how a glow plug works. "


http://www.rcnitro.com/rn/articles/glowplugs.asp

tosta OS:n epäsopivuudesta, eli minusta käy useimpiin koneisiin jos ostaa standard long:ia mutta en oo varma

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #10 : 27.09.03 - klo: 15.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
tosta OS:n epäsopivuudesta, eli minusta käy useimpiin koneisiin jos ostaa standard long:ia mutta en oo varma


Standard long? onko ossin tulppia kahta eri pituutta?

Mika R

  • Vieras
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #11 : 27.09.03 - klo: 16.12 »
Ne muu taitaakin olla muita kuin 2-tahti plugeja, oli vaan jäänyt mieleen toi "standard long" jostain .. muilla valmistajilla lienee "shot" ja "long" mallia.. eli siis ei.

Lainaus käyttäjältä: "TowerHobbies"

COMMENTS:  The complete line up of O.S. plugs are as follows:
            OSMG2691- #8  "The" standard. For use in all 2 strokes, any nitro.
            OSMG6320- #9  For general use in 2 stroke engines.
            OSMG2692- #F  For O.S and other four strokes.                  
            OSMG2688- #RE For the O.S. Wankel rotary engine.        

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #12 : 27.09.03 - klo: 20.37 »
>ööö... siis samanlaiseen käyttämättömään vai >kuumempaan/kylmempään?

>Jos en ihan väärin muista, niin metanolin seassa oli aikoinaan >hyvin vähän jos ollenkaan nitroa ja nyt sitä on 10% Kuinka paljo >tuo vaikuttaa säätöihin ja mihin suuntaan?

>Junnuna Isä oli enempi noissa säätöhommissa, joten tiedot sieltä >ajan takaa ovat hieman hataria...


Jos ei pysy käynnissä, niin esim. kuumempi tulppa auttaa (sytyttää aikaisemmin seoksen). Toki voit ohentaa seostakin, jolloin saat saman vaikutuksen aikaiseksi (lämpö, paine ja bensa/happi konsentraation yhteisvaikutus määrää sytytyshetken).

Suurempi Nitro% tosin viittaa siihen, että säätöjä voi kääntää rikkaammalle (koska korkeammalla nitro%:lla sytytys aikaistuu ja rikastamalla säätöjä sytytyshetki pysyy samana).

Kokeile pidempää hehkutusta ja pidä hehku kiinni kunnes kone lämpenee. Jos sammuu edelleen, niin seosta asteittain laihemmalle.

terv,

Juha[/img]

Mika R

  • Vieras
Apua polttiscrossarin käynnistykseen...
« Vastaus #13 : 28.09.03 - klo: 09.17 »
Lainaus käyttäjältä: "jhellman"

Suurempi Nitro% tosin viittaa siihen, että säätöjä voi kääntää rikkaammalle (koska korkeammalla nitro%:lla sytytys aikaistuu ja rikastamalla säätöjä sytytyshetki pysyy samana).


toi oli hyvä tieto, itse en ollut tosta ihan varma ..

hienosäätöjä ei kannata tosiaan tehdä ennenkuin kone on lämmin/kuuma eli minuutin parin jälkeen käynnistyksestä, muuten ne ei pidä, mutta jos ei tosiaan käy ollenkaan niin tietty sitten voit kokeilla säätää pääruuvia

luulen kyllä että käy - ainakin paremmin, kun vaihdat ton tulpan uuteen