Moron kaikille!
Löysin tämän miniluokan vasta pari päivää sitten ja innostuin aivan valtavasti siitä. Ajoin aikanaan Team Syndicate sarjaa, joka oli hyvin verrattavissa tähän luokkaan. Ja kivaa oli! Ajelut on jääneet viimevuosina melko vähälle, mutta olen pikkuhiljaa lämmitellyt harrastusta uudelleen mm. Mini-z:lla. Nyt löysin Minit ja uuden kaluston hankkiminen polttelee kovasti...
Ennen kuin pistän kalustosta tilausta eteenpäin kaipaan kuitenkin muutamia tarkennuksia nykyisiin sääntöihin. Sääntöjen pohjana on selvästi Kalle Lehdon luomat säännöt, mutta mikä on kanta M05 rungolle? Bluecarpet Oulun seudulla on selkeästi kieltänyt tämän rungon vedoten yksityyppiluokkaan (ihan järkeenkäypää). RC-pisteen kisoihin en ole löytänyt kantaa M05 runkoa kohtaan. Kypak sallii ko. rungon kisoihinsa, mutta mitkä ovat sallitut muutokset? M05 rungosta näyttäisi olevan myös PRO-runko. Tiedä sitten mitä eroa siinä on vakioon...
No se miksi kyselen näitä tyhmiä on se, että haluaisin tietää kumpi runko kannattaisi hommata? Tarkoitus olisi osallistua näihin RC-pisteen ja Kypakin (ja miksei muihinkin tällä alueella) järjestämiin kisoihin. M03 kävisi ainakin varmasti, mutta olenko vuoden päästä ainoa, joka ajaa M03:lla kun muut on siirtyneet M05:een? Syndicatea ajelin aikoinaan YR-4:lla kun muut ajelivat YR-42:lla. Jää liian paljon selitysvaraa kalustoon...
Ja tosiaan mistään en ole saanut selvää vastausta kumpi on todellisuudessa on nopeampi runko, M03 vai M05? Monet haukkuvat M05 runkoa hitaammaksi, ohjaus jää päälle yms., mutta toiset kehuvat paremmaksi mutkissa, ei kaadu yhtä herkästi (tämä olisi mulle tosi iso plussa) ja ilmeisesti M05 on pärjännyt kisoissakin ihan mukavasti?
Tarkoitus olisi hommata sellainen kalusto, mikä sopii luokan henkeen ja jolla olisi (ainakin teoriassa) mahdollisuus pärjätä.
Tässä vähän kustannusarvioita kilpakaluston hankkimisesta:
Auto n. 100€ + verot
Kuulalaakerit n. 15€
Öljyiskarit n. 20€
Pari akkua n. 30-40€
Renkaita, vanteita, pinioneita yms. varaosia n. 50€
Eli n. 250€ näyttäisi maksavan aloitus, kun radiolaitteet löytyy itseltä ja laturi+harjoitusakkuja. Hinnat on noin hintaja postikuluineen iibeistä. Houkutus olisi suuri hommata noita lipo akkuja, mutta sitten menisi laturikin uusiksi ja tällä hetkellä ei oikein olisi varaa siihen touhuun. No onpahan noi NiMh akutkin mulle uusi tuttavuus :)
Toi on hyvä että kuulalaakerit ja öljyiskarit ovat sallittujen listalla. Kuuladiffiä olisi vielä kaivannut, mutta ilmeisesti vakioperänkin saa toimimaan kitkalukon tapaan, mikä on pääasia. Lukoton etuveto ei sovi kuin kaupassa käyntiin...
Toivottavasti saan pian vastauksia niin laitetaan kaluston tilaukseen. Josko ensi kokeilu olisi sitten 6.3. Hyvinkäällä (miksei jo 6.2. jos vaan kalusto on jo silloin käsissä). Pitoaineita saa varmaan paikanpäältä? Niistä kun ei ole mitään kokemusta, mutta tässä autossa ilmeisesti pakollinen ainakin takana?