Kirjoittaja Aihe: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.  (Luettu 16328 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Haluaisin avata keskustelun nyt, kun ensi kauteen on vielä runsaasti aikaa. Ajan itse ns. "pääluokkana" LS-5:sta. Talvikaudelle päätin alkaa ajamaan TSS-10 luokkaa kun tuo ikäraja tälle kaudelle poistettiin. Mutta säännöissä on edelleen tämä pykälä "ei saa olla sijoittunut parhaaseen kolmannekseen muissa luokissa".

LS-5 luokassa ei osallistujamäärä ole hirveän suuri joten on teoriassa mahdollista että ensi kesän jälkeen en ole oikeutettu osallistumaan TSS-10 luokkaan koska olen ollut LS-5:sten lopputuloksissa parhaassa kolmanneksessa.

Tämä ei silti varmasti tarkoittaisi sitä etteikö junnut menisi minusta TSS-10 kisoissa ohi vasemmalta ja oikealta. Enkä myöskään näe tarvetta tai halua siirtyä poroon. Mutta mikäli tämä sääntö pysyy tälläisena, ei minulle anneta mahdollisuutta valita luokkaa.

Mieluusti pysyisin stanussa ja kehittäisin ajoani 17,5:sen antamalla vauhdilla. Olisiko siis mitään mahdollisuutta muuttaa sääntöä ensi kaudeksi ja vapauttaa hieno luokka kokonaan? Jo nyt on nähtävissä että osallistujamäärät ovat kasvaneet huimasti ja varmasti tulisi lisää "kesälajien" kuskeja mukaan mikäli rajaa ei olisi.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo: 18.17 kirjoittanut Pööki »

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #1 : 21.01.10 - klo: 22.36 »
Hyvissä ajoin olet liikenteessä. Asiasta voi tehdä sääntömuutosehdotuksen kirjallisena ja lähettää sen eteenpäin lajiryhmän käsiteltäväksi.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #2 : 21.01.10 - klo: 22.39 »
Pööki: Sähkötouringin vakioluokka on tietääkseni tarkoitettu junioreille ja uusille harrastajille. Onko SM-sarjaa kärkisijoilla ajava kuljettaja mielestäsi sopiva junnujen joukkoon kisaamaan?

Jos ajat kovaa LS-5 sarjassa niin se todennäköisesti tarkoittaa sitä, että ajotaitosi on kehittynyt ja pystyt hallitsemaan vaivattomasti prostock-luokankin autoa sähkötouringissa. Viime kesän perusteella "kielto vakioluokkaan" tulisi LS-5 SM-sarjassa kärkikymmenikköön sijoittumisesta.

Itse näen että jonkinlaiset rajat on hyvä olla vakioluokkiin, toki niitä tämän vuoden aikana saatujen kokemuksien mukaan kannattaa hienosäätää.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #3 : 21.01.10 - klo: 22.43 »
Mielipiteeni on, että osallistumisrajoituksia ei tulisi kokonaan poistaa. Jos rajoitukset kokonaan poistetaan, voi jälleen kerran niillä "aidoilla" aloittelijoilla olla mukaan tulemisen kynnys liian korkealla. Mielestäni tämän luokan yksi tarkoitus on kuitenkin tarjota helppo mukaan pääsy sekä sähköturistiin, mutta myös koko rc-kilpailemiseen.

Se, onko nykyiset rajoitukset hyvät vai huonot, onkin jo vaikempi kysymys.

Selvää tietysti on, että tämä ainakin on edistysaskel aiemmasta ikärajallisesta versiosta, mikä sitten on seuraava oikea askel tässä kehityslinjassa?

Mielestäni stanun pitäisi tarjota mahdollisuuden kilpailuun lähinnä seuraaville ryhmille:

a) nuoret ja aloittelevat kuskit
b) "papat", joille ei aika ja kyvyt enää riitä riitä muuhun
c) muut, joiden halu/kyky kilpailla nopeammissa luokissa on rajoittunut.

Se, että sijoitus esim. polttiskrossissa parhaaseen kolmannekseen estää osallistumisen stanuun, ei nähdäkseni palvele tätä luokkaa. Omasta kokemuksesta voin tunnustaa, että polttiskrossiradalla hankitut kokemukset eivät käytännössä millään tavalla edesauttaneet turistiautolla ajamisen opettelua. Uskoakseni samaa pätee sähkökrossiin, paitsi siellä tietysti jo oppii puljaamaan pattereiden ja latureiden kanssa..

Jos stanuun osallistumista rajoitetaan esim. viri- ja poromenestyksen perusteella, on varmasti perusteltua, kenties jopa menestys C-12 ja TP-10 (ja LS-5)-luokissa, mene ja tiedä, ovathan ne kuitenkin rataluokkia ja siinä mielessä yhtymäkohtia on ainakin krossia enemmän.
Flying Calacucco

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #4 : 21.01.10 - klo: 22.46 »
Mielestäni silloin on jotain pielessä jos SM -luokan kärkikymmenikköön kuuluvat kuljettajat ilmoittaa, että vakiokonetta tehokkaampi moottori ei pysy lapasessa.

Vaihtoehtoja on näin pikaisesti mietittynä kaksi:

1) LS-5 luokan taso
2) LS-5 luokan arvo (SM)

EDIT: Muutettu monikkoon
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #5 : 21.01.10 - klo: 23.27 »
LS5-luokan taso on aika lavea. Kärjessä mennään kovaa,
mutta ei tarvitse kovin pitkälle tuloksissa mennä kun tasoero rupeaa olla aika kova jo A-finaalin sisällä

Poissa Mr Cale

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #6 : 21.01.10 - klo: 23.41 »
Itse näkisin tilanteen mieluummin niin, että jos TSP-10 -luokan auto menee liian lujaa LS-5 kärkipään (A-finaali) tasoiselle kuskille, niin ehkä meidän pitäisi hidastaa luokkia entisestään.

TSS-10 on tarkoitus olla luokka aloittelijoille. Käytännössä siis niin hidas, että aloitteleva kuljettaja pystyy sillä ajamaan hajoittamatta autoaan ja kokemaan onnistumisen riemua, mutta toisaalta niin hidas, että kehittyneemmät kuskit turhautuvat hitaaseen vauhtiin ja haluavat jotain nopeampaa (TSP tai TSM).

Säännöt eivät vaan pysy teknisen kehityksen perässä ja taas menee stanut ja porot lujempaa, mitä edellisillä moottorisäännöillä vaikka LiPo-sääntöjen tullessa vauhteja oli tarkoitus hidastaa.

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #7 : 21.01.10 - klo: 23.44 »
Cale on ihan oikeassa. Ennen vuodenvaihdetta tulleet uudet säätimet ovat muuttaneet luokkien nopeuksia.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #8 : 22.01.10 - klo: 09.10 »
Ja ne kohta kauppoihin tulevat säätimet vievät vauhtia taas pykälää kovemmalle tasolle. Tämä oli hyvin selvästi havaittavissa DHI Cupissa, kun stock luokassa kohta kauppoihin tulevien uusimpien säätimien haltijat menivät suoralla ja ulos mutkista aivan eri vauhtia kuin ns. SPX-sukupolven säätimillä ajavat.

Minusta vauhtien tiputtaminen olisi oikea suunta stock-luokissa. Pienehköllä radalla TSP-moottorilla moni viriin Kuusaallekin ilmoittautunut kuski tekisi paremman erätuloksen, kuin sillä virimoottorillaan.

Minusta FTT-luokkia tulisi kaikkia arvostaa omina luokkinaan yhtä korkealle, eikä niin että vähävauhtisemmat luokat muka olisivat vain alempia portaita joilta jokaisen tulee yrittää "nousta" viriin.
Harrastuksen ja lajin kannalta kumpikin on yhtä tärkeä päämäärä (ei välietappi)
1) maksimaalisen nopea erätulos
2) rehti ja hyvä kilpailu joka tuottaa iloa ja onnistumisen tunteita
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #9 : 22.01.10 - klo: 09.49 »
Tässä hyvä resepti jos haluaa stanuluokkaan ajamaan :wink:
Älkää ajako SM luokkia kuten minä niin pääsee helposti stanuluokkiin ajamaan ilman sen enempää vänkäämistä :lol:

Olikohan tuo SM arvo LS-5 luokalle nyt se oikea ratkaisu :shock:

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa TTKoo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #10 : 22.01.10 - klo: 09.51 »
Kolme edellistä viestiä on niin hyviä, että on sääli katkaista ketju.

No niin, jerzi ehti jo kumoamaan tämänkin, eli kolme ennen jerziä olevaa postausta....

Otin sieltä "väärästä ketjusta (kilpailukutsu) käsitellä tätä asiaa" lainauksen, jossa asia on puettu siten kuin sen itse näen, eli Stiloa kompaten....

Että TSS-10 luokkaa ei vain nähtäisi aloitusportaana, josta automaattisesti siirrytään viritettyyn TSM-10 luokkaan. Uskon, että kaikilla ei vain ole rahkeita menestyä TSM-10 luokassa. Eikä tarvitse olla. Sallittakoon ymmärrys, että jokainen luokka tarjotkoon tasoiselleen harrastajalle haasteita ja menestymisen myönteisiä kokemuksia.

Tätä varten on se prostock keksitty, eli niille ketkä haluaa pysyä harrasteluokassa, mutta ei halua lähteä haastamaan Suomen ja koko maailman huippunimiä TSM luokassa. Stanu mielestäni vain niille kelle se oikeasti kuuluu, eli aloittelijoille. Tietty jos pysyy kokoajan sielä stanun kärjen ulkopuolella niin mikä, ettei sielä voisi ajaa. Mutta stanua ei tule pitää luokkana jonka kärkitaisteluihin voi jäädä roikkumaan vuodesta toiseen.


....sillä jos näin kävisi, alkaisi aloittelijoiden mukaantulo hiipua. (johan se on aikoinaan koettu)

Aikoinaan myös haluttiin, että saataisiin harrastajaluokka, eli ProStock-luokka.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo: 10.08 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #11 : 22.01.10 - klo: 09.56 »
Näin sivusta seuranneena tuntuu pikkasen hullulta, miksi 25v kisoja kiertäneiden ukkojen tarvii päästä ajamaaan alottelijoille tarkotettua luokkaa? Joko huumorintaju on outo tai sitten jokin on menny harrastevuosien varrella pahasti ohi, jos tarvii kisata juuri alottaneita/pari vuotta ajaneita vastaan.

Pitäskö jengillä alkaa pikkuhiljaa sisäistämään se fakta, että muutamaa vollottajaa varten ei perusteta aina uutta luokkaa sen takia, että heillä on pakottava tarve päästä ajamaan kärjessä? Herrat on hyvät ja ottaa radiot kouraan ja menee radalle treenaamaan tuon valittamisen sijaan. ja SM-tason top 10 kuskeilla ei kyllä ole minkäänlaista tarvetta ajaa suomessa vakioluokkaa. Vai mikä se semmonen SM-taso oikeen on?
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #12 : 22.01.10 - klo: 09.58 »
Ja siitä olen kyllä samaa mieltä, että prostokkiluokka menee liian kovaa, 13.5t kone olisi parempi vaihtoehto TSP-luokkaan.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #13 : 22.01.10 - klo: 10.01 »
Niin se on jo tullut selväksi että kaikki papat haluais ajaa stanua...  ;)

Mutta minua kyllä kiinostais tietää mitä mieltä nämä nuoret on jotka stanua ajaessaa nyt "joutuvat" ajamaan pappojen kanssa kilpaa.

Nuorten kuskien ikä haarukka stanu kisoissa on osittain aika alhaalla joten 3 kymppinen kuski vieressä on aika pappa ja hmmm ... ehkä vähän pelottavankin ISO ... 
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #14 : 22.01.10 - klo: 10.07 »
Veikkaan, että Kuusaalla stock-luokassa nuoremmat vie ja papat vikisee  :mrgreen:

... ainakin radalla

Tulee mielenkiintoista katsottavaa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #15 : 22.01.10 - klo: 10.08 »
Edelleenkään sillä kuskin fyysisellä koolla ei ole merkitystä tai rajottavaa tekijää luokkaan pääsyyn vaan ne harrastusvuodet eli kisatulokset sen määrää. Maailmalla "jonkin verran" kisoja kiertäneenä voin kertoa, että kyllä stokkiluokissa se keski-ikä on siellä 30v paikkeilla. Ja on siellä toki junnujakin mukana.

Pitäskö nyt kuitenki muistaa, että siellä radalla liikkuu autot, ei ihmiset.

Tuossa hyvä artikkeli aiheeseen myös:

http://www.redrc.net/2010/01/ernest-provetti-open-letter-to-rc-industry/
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #16 : 22.01.10 - klo: 10.11 »
Kolme edellistä viestiä on niin hyviä, että on sääli katkaista ketju.
No niin, jerzi ehti jo kumoamaan tämänkin, eli kolme ennen jerziä olevaa postausta....


No tämä on vain se tosi asia  :wink:
Oletkos ollut paikanpäällä katsomassa mikä on LS-5 luokan taso ja onhan se nyt kuitenki SM arvoinen. Jos haluat parhaaseen kolmanekseen niin riittänee että ajat auton maaliin joka kilpailussa niin olet siellä katsomatta mikä sinun taso on. Ei millään pahalla luokkaa kohtaan mutta tuo laji on vetännyt sellaista porukkaa että harrastaminen on tärkeämpää kuin itse kisan saadut pisteet ja palkinnot ja mikä varmasti on tärkeintä tämän luokan kuljettajille on se että LS-5 luokka on vain niin hiton makee luokka ja sen kuljettajat ovat todella rentoja ja mukavia tyyppejä, mutta sitten kuin talvella halutaan omalla tasolla sitä ei siteen saa SM arvon takia.
HUOM, vain minun mielipiteeni asiasta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa TTKoo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #17 : 22.01.10 - klo: 10.17 »
Olen ollut katsomassa LS-5 luokan kisoja.

Sanamuotoni koski tosiaan niitä kolmea edellistä postausta, ehdit vain väliin viesteinesi, kun klikkasin viestini lähteväksi.

En ota kantaa viestiisi, vaan yhdyin kolmen edellisen kirjoittajan mielipiteeseen.

Anteeksi jos loukkasin tahtomattani!

PS. Lainaaminen on tosi vaikeaa, vaikka ei meni pankkiinkaan  :mrgreen:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #18 : 22.01.10 - klo: 10.25 »
OK :wink:

Toivottavasti nämä LS-5 luokan kuskit pääsevät ajamaan tuota stanuluokkaa koska sinne suurin osa kuuluu ajaa eikä prostockissa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #19 : 22.01.10 - klo: 10.44 »
Veikkaan, että Kuusaalla stock-luokassa nuoremmat vie ja papat vikisee  :mrgreen:

... ainakin radalla

Tulee mielenkiintoista katsottavaa.

Itseäni tämä ei häiritse yhtään. Näinhän sen pitääkin mennä.
Syy miksi itse päätin lähteä kyseistä luokkaa ajamaan.
TSP vaan menee meikäläiselle liian kovaa. Itse haluan nautiskella enemmän siitä ajamisesta/kisaamisesta, vaikkakin vähän hiljempaa.
Olisi ehkä pitänyt harrastus aloittaa 35v sitten.

T:Yli keski iän ylittänyt

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #20 : 22.01.10 - klo: 10.49 »
Koska te monta vuotta lajin parissa olleet olette sitä mieltä että stanu on aloittelijoille ja prostock menee liian lujaa niin siinähän se ratkaisu on.

Jos siis stanu halutaan pitää uusien junnujen luokkana niin miksi ei tiputettaisi poron vauhtia jotta tällaiset harrastajatkin löytäisivät oman luokkansa?

Kuten tuossa aiemmin on jo Jerzi ja Jonni kertoneet, LS-5 luokan taso on todella kirjava. Ja nyt puhun vain itsestäni mutta painotan siis että olen harrastaja. Enkä myöskään ole edes stanussa a-finaali tasoa. En myöskään tappele verissäpäin sijoituksista sillä minulle on ihan sama olenko 12. vai 13. tourinkia ajaessani. Pyrin enemmänkin kartuttamaaan kisakokemustani.

Toinen vaihtoehto olisi että stanusta täytyy nousta jos pärjää tarpeeksi hyvin. Ja Ilpo tuolla toisessa topicissa jo ehdottikin että junnuille jaettaisiin omat pisteet. Ja mikä opettakaan junnuja paremmin ajamaan siististi kun lauteilla on treeneissä ja kisoissa vanhoja harrastajia joilla nämä taidot jo on.  

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #21 : 22.01.10 - klo: 11.03 »
Jos siis stanu halutaan pitää uusien junnujen luokkana niin miksi ei tiputettaisi poron vauhtia jotta tällaiset harrastajatkin löytäisivät oman luokkansa?

Vauhtien pudotus ei vaan taida enää onnistua, kun koneet on valittu käsittääksen kahdeksi kaudeksi eteenpäin?
Viljami ajoi Torpan Alue 8 kisassa Prostockillä ja virillä parhaat kierrokset kymmenyksen sisään, joten vauhtia on prostockissa aivan liikaa harrastetasolle.

Kaikki eivät ole tekemässä tästä lajista ammattia vaan ovat mukana pitämässä hauskaa.

Poissa Mr Cale

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #22 : 22.01.10 - klo: 11.45 »
Vauhtien pudotus ei vaan taida enää onnistua, kun koneet on valittu käsittääksen kahdeksi kaudeksi eteenpäin?
Nykyiset TSS- ja TSP-koneet valittiin kesäksi 2009 ja kaudeksi 2010. Eli ensi vuodeksi ei ole mitään esteitä tehdä uusia konesääntöjä.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #23 : 22.01.10 - klo: 12.31 »
Viljami ajoi Torpan Alue 8 kisassa Prostockillä ja virillä parhaat kierrokset kymmenyksen sisään, joten vauhtia on prostockissa aivan liikaa harrastetasolle.

Kaikki eivät ole tekemässä tästä lajista ammattia vaan ovat mukana pitämässä hauskaa.

Varmasti Viljami olisi ajanut lähelle virin aikoja FTT-kisamoottorillakin, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli 'laiton' kone.

Yritetään pitää nämä keskustelut asiallisina, eikä vain yritetä pönkittää omaa näkemystä mutu-tietojen perusteella. Kiitos.

PS. ei se tsp-10 pannut nyt niin kovaa kulje, etteikö sitä voisi hetken harjoittelun jälkeen hallita. Mutta jos kisoissa pitää pystyä pärjäämään treenaamatta, niin ehkä sitten täytyy muokata säännöt sen mukaan uusiksi.
---

Poissa Tomi R

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #24 : 22.01.10 - klo: 13.03 »
Ja siitä olen kyllä samaa mieltä, että prostokkiluokka menee liian kovaa, 13.5t kone olisi parempi vaihtoehto TSP-luokkaan.

Hankimme juuri sellainen (orion merkkisen) kokeeksi - saako sillä ajaa prostockia esim. Alue 8 kilpailuissa ? Vai onko 10,5 pakollinen ?

Poissa Ralo

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #25 : 22.01.10 - klo: 13.24 »
Itse ko. luokan kuskin huoltajana vastustan ikärajan poistamista. Ei se kovaääninen iso aikuinen siinä rinnalla ainakaan oloa helpommaksi tee. 

Rauli Louhi
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo: 13.39 kirjoittanut Ralo »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #26 : 22.01.10 - klo: 13.38 »
Näin sivusta seuranneena tuntuu pikkasen hullulta, miksi 25v kisoja kiertäneiden ukkojen tarvii päästä ajamaaan alottelijoille tarkotettua luokkaa? Joko huumorintaju on outo tai sitten jokin on menny harrastevuosien varrella pahasti ohi, jos tarvii kisata juuri alottaneita/pari vuotta ajaneita vastaan.

Ootkos vesa ajatellut, että 37-vuotiaskin voi olla aloittelija?

Olen ajanut ensimmäiset RC-kisani noin 2 vuotta sitten, koko harrastusta takana vajaa neljä vuotta. Mielestäni olen yhtälailla aloittelija, kuin se 13-vuotias jannukin, joka on ajanut kilpaa pari vuotta. En tartu tässä asiassa ns. ikärasisimiin, mutta 20 vuotta lajia harrastaneilla on usein harhakäsitys, että kaikki muutkin ovat saaneet rc-geenit äitin tissistä.
Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #27 : 22.01.10 - klo: 13.41 »
PS. ei se tsp-10 pannut nyt niin kovaa kulje, etteikö sitä voisi hetken harjoittelun jälkeen hallita.

tsp-10 moottorin hallinnan vaativuutta ei kannata aliarvioida. Viime kaudella a-finalistit kyllä pääsääntöisesti hallitsivat tsp-moottorin tehot hyvin, mutta jo b-finalistien suorituksissa alkoi näkyä enemmän tai vähemmän vajaalla olevaa hallintaa, puhumattakaan c-finalisteista.

Lainaus
Aika vähän on TSS-10 luokan kuskeilta mielipiteitä kysytty. Itse ko. luokan kuskin huoltajana vastustan ikärajan poistamista. Ei se kovaääninen iso aikuinen siinä rinnalla ainakaan oloa helpommaksi tee.  

Eihän sieltä korokkeelta kukaan saa päästää mitään ääniä, oli kuskin kokoluokka mikä vaan. FTT-kisoissa ainakin on pyritty pitämään huolta kaikkien ajorauhasta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #28 : 22.01.10 - klo: 13.46 »
Kuinka monta pro stock luokan kuskit kuuluu itse asiassa rehellisesti tuohon stanuluokkaan, noin ajotaidollisesti tarkottaen.
Väitän että ainakin C-finalistit ajaisivat paremman tuloksen stanukoneella, vai olenko väärässä tässä :huh:
Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #29 : 22.01.10 - klo: 13.47 »
Yhtään FTT-kisaa en ole ikinä ajanut, 3 kerhokisaa stanulla. Ikä 35. Ainoa oikea luokka meikäläiselle on stanu, mutta kuten Raimo peräänkuuluttaa alla, jospa tätä nyt katsoisi vähän nuoremman polven vinkkelistä ja painottaisi heidän etuaan, niin sanoisin ikärajan olevan periaattessa hyvä asia. Ongelma on enemmänkin ProStockin säännöissä, koska ei 10,5T koneilla ja nykyisillä säätimillä voi paljon "Stockista" puhua, vauhtia on turhan paljon.

Jos koneiden oli tänä vuonna pysyttävä samoina, niin ikärajan poisto tälle vuodelle oli hyvä asia (oma lehmä tukevasti ojassa), mutta ehkä jo ensi vuonna voisi olla taas oikea nuorten stanu ja rinnalla kesympi ProStock 13,5T koneilla. Eiköhän sellaista jo paimenna kohtuudella vamhempanakin lajin pariin tullut ajomies tai -nainen.

No tässä viestissä ei kyllä ollu mitään uutta, jota ei olisi sanottu jo moneen kertaan... mutta kun on niin kiva jankuttaa :police:
Löysin rantein...