Kirjoittaja Aihe: harjallinen vai harjaton?  (Luettu 8416 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maironi

  • Veteraani
    • Profiili
harjallinen vai harjaton?
« : 01.02.10 - klo: 21.38 »
mitä eroa on harjallisessa ja harjattomassa, vaikka ne olis samaa kokoluokkaa. onko eroina vääntö, teho vai kierrosluku. olis kiva tietää ku aloin miettiä että pitäiskö heittää harjaton setti. niin, ja auto on ''vain'' 1/10. tartteeko sit viel jotain lisää niinkuin toisen moottoripukin tai jotain? vastauksia kiitos. meneeko harjattomat aina kovempaa samoilla väleillä vai onko ero huomattavakin?
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Rossari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjallinen vai harjaton?
« Vastaus #2 : 26.09.10 - klo: 20.01 »
Eikös harjallinen kestä paremmin?Ja siinähän pitäisi olla enemmän tehoakin...
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjallinen vai harjaton?
« Vastaus #3 : 26.09.10 - klo: 20.02 »
Harjattomassa on kylläkin enemmän tehoja.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjallinen vai harjaton?
« Vastaus #4 : 26.09.10 - klo: 20.14 »
Eikös harjallinen kestä paremmin?Ja siinähän pitäisi olla enemmän tehoakin...

Ei kestä paremmin vaan huonommin. Yleensä.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjallinen vai harjaton?
« Vastaus #5 : 26.09.10 - klo: 20.15 »
Harjattomassa on kylläkin enemmän tehoja.

Riippuu tietysti vähän, kaikissa harjattomissa ei ole enemmän tehoa kuin kaikissa harjallisissa.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: harjallinen vai harjaton?
« Vastaus #6 : 26.09.10 - klo: 21.30 »
Olennainen ero on hyötysuhteessa ja sitä kautta lämpenemisessä (ylilämpö tappaa moottorit). Harjattoman hyötysuhde on 80-85% eli hukkateho on vajaa 20% ja tämä jakantuu aika tasaisesti moottoriin, lisäksi käämit on ulkokehällä (sisäpyörijöissä) eli jäähtyy hyvin koteloon. Harjallisen hyötysuhde on 60-70% eli hukkateho on vajaa 40% eli tupla harjattomaan nähden. Tästä noin puolet syntyy hiili/kollektori kontaktissa eli hyvin pienellä alueella ja lopuista suurin osa roottorin pyöriviin käämeihin mitkä jäähtyy ilman kautta eli vaikeampia jäähdyttää, kuin harjattoman ulkokuori. Lisäksi rakenteen pitää sallia ilman kierto eli moottorin sisään pääsee helpommin roskia (iso osa harjattomista on käytännössä suljettuja). Em. asioiden takia harjallinen yleensä kestää selvästi lyhyemmän ajan, kuin harjaton.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: harjallinen vai harjaton?
« Vastaus #7 : 27.09.10 - klo: 20.01 »
Harjattoman moottorin kanssa pitää olla harjattomalle moottortille
sopiva nopeuden säädin.

Sensorillinen kompo on aina parempi kuin sensoriton.

Sensorittoman noparin ja koneen pyörimis suunnan voi muuttaa,
kun koneelle menevistä johdoista kaksi irroitetaan ja
vaihdetaan päikseen paikkaa.

Sensorillisen koneen ja noparin kanssa ylläolevaa
kääntöä EI SAA suorittaa.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...