Kirjoittaja Aihe: Saksan suurin kiinteä mattorata  (Luettu 1701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saksan suurin kiinteä mattorata
« : 05.10.03 - klo: 12.39 »
Linkki http://www.viol-model-racing.de/ vie Viol Racingiin, Willichiin Saksaan, jossa on juuri avattu maan suurin kiinteä mattorata.

Mielenkiintoista jutussa on se, että tähän asti paikalla on ollut pysyvä asfaltti-sisärata. Se oli todella korkeatasoinen, tasainen ja hyväpitoinen alusta, ehti olla siinä 4-5 vuotta, mutta jäi siis nyt maton alle.
Kuvalinkki asfalttiradalle varmasti muuttuu pian mattokuviksi: http://www.viol-model-racing.de/sonstiges/strecke.htm

Eikä pelkästään maton alle, vaan kuvista päätellen asfaltin päälle on ensin levitetty lastulevyn näköistä tavaraa, joka on sitten käsitelty joillakin mömmöillä ennen mattojen "naulausta".
Toivottavasti rakennuksen alapohjassa on hyvä kosteuseristys  :wink:

Viol itsessään on rc-kauppa, jota pitää eräs aktiivi rc-kisaaja. Tarjolla on X-rayta, Tamiyaa ja paljon paljon muuta rc-tavaraa, jopa itsejysäyteltyjä akkuja. Rata sijaitsee samassa hallissa ja on avoinna 6 päivänä viikossa. Paikalla pidetään usein kisoja, lähinnä merkkikisoja ja omaa Viol-cuppia. Luokkina perinteisten lisäksi on ollut F1-autot, Beetlet ja ties mitä kaikkea. Myös 24h-kisa on järjestetty.
Radan yhteydessä on kuppila, josta germaaniseen tyyliin myydään tallipäälliköille ja MN-luokan kuskeille nesteytettyjä viljatuotteita erilaisiin käyttötarkoituksiin - kait lähinnä radan pidotukseen :wink:
Aiemmin radalla oli myös live-kamera, josta saattoi katsella treenaajien touhua ja kisoja.

Olen käynyt paikan päällä useankin kerran, tosin aina ilman rc-autoa. Aikanaan kun heitin Foorumissa kehiin kyselyn rc-ryhmämatkan järjestämisestä Saksaan, joka olisi sisältänyt kevyttä kisailua paikallisia kerhoja vastaan, käynnin DTM-kilpailuissa ym, niin ne rc-kisat olisivat olleet juuri tällä radalla.
Muutamien ihmettelemä tallimme eksoottinen ja erinomainen Viol-pitoaine on peräisin täältä.

Kuka pistää Suomessa pystyyn vastaavaa?


Edit: Kisakuvia "Bilder"-sarakkeen linkkien takana http://www.viol-model-racing.de/rennen/rennen.htm
Muutamissa kuvissa nähtävissä myös viljapohjaisia pidotus(?)aineita.

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Saksan suurin kiinteä mattorata
« Vastaus #1 : 05.10.03 - klo: 14.41 »
Huh huh!

Kyllä on saksan pojilla hienot puitteet.
Voisihan tuollainen suomessakin onnistua :wink:  Tosin tarvitsisimme jonkun todella ison sponsorin tai paljon lisää harrastajia.
See it. Feel it. Drive it.

Otsomaani

  • Vieras
Saksan suurin kiinteä mattorata
« Vastaus #2 : 05.10.03 - klo: 15.03 »
Radalla on enemmän kokoa kun tattiksen (ulkorata!) radalla!
Vois olla aika kiva...
Pitäis vaan ekaks löytää puitteet, ja sitten paljon rahaa... :roll:

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Saksan suurin kiinteä mattorata
« Vastaus #3 : 05.10.03 - klo: 17.09 »
Kyllä oli hienon näköinen tila tuolla. Tuon kokoisessa tilassa rupeaa olemaan jo neliöitäkin toista tuhatta. Tuollainen olisi oikein mukava Suomessa ja täällä Lahdessa.

Ainoana ongelmana lienee hinta. Teollisuushallitilaa kyllä löytyisi täältä 100m2 - 15000m2 kokoisena. Vuokrahinnat Lahdessa kuitenkin alkavat 2 eurosta neliö plus verot päälle. Toisin sanoen 500m2 halli olisi jo todella luxusta. Hintaa moisella olisi halvimpien tariffien mukaan silloin 1220 veroineen. Lisäksi tapana on ottaa yleensä myös kolmen kuukauden vuokraa vastaava vuokratakuu = 3660 euroa.

Jos kävijöiltä veloittaisiin ratamaksuna 5 euroa kerta, joka on kuitenkin kallis hinta niin kävijöitä tarvittaisiin 244 kuukaudessa. Eli yli 12 kävijää jokaisena arkipäivänä jotta vuokrakulut saadaan katetuksi. Sähköjä tai muita kuluja näihin hintoihin ei vielä ole laskettu. Esimerkiksi kahdessa edellisessä Lahden kerhoillassa on käynyt 7 + 9 kävijää. Yhdeksän aktiivikävijän pitäisi siis rahoittaa 135,55 euroa kuukaudessa harrastetilansa ylläpitämiseen.

Tietysti hallille kannattaisi keksiä myös jotain muuta käyttöä, mutta sitten se ei olisikaan enää kiinteä rata joka olisi aina käytettävissä.

On se kumma juttu kuinka tuo raha maailmaa pyörittää. Ei tullut lauantain lottoarvonnassa taaskaan 7 oikein joten Lahden halli saa odottaa... toistaiseksi.
Toni Walther, retired operator

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Saksan suurin kiinteä mattorata
« Vastaus #4 : 05.10.03 - klo: 20.48 »
VIOL:in hinnasto:

"Trainingsgebühren
Jugendliche:  5,50 Euro  
Erwachsene:  8,50 Euro  
12er Karte Jugendliche:  55,00 Euro  
12er Karte Erwachsene:  85,00 Euro"

 

Tuommoisen hallin voisi saada vuokrattua jostain Helsinki-Hyvinkää väliltä. Hallin toteuttamiseksi tarvitaan kuitenkin sponsori, jos jollakin on joitakin suhteita esim. Finnair, Posti, Kiitolinja, yms.. Voisi kysyä onko mitenkään mahdollista.

Jatkan myöhemmin...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Saksan suurin kiinteä mattorata
« Vastaus #5 : 05.10.03 - klo: 22.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
VIOL:in hinnasto:
"Trainingsgebühren
Jugendliche:  5,50 Euro  
Erwachsene:  8,50 Euro  
12er Karte Jugendliche:  55,00 Euro  
12er Karte Erwachsene:  85,00 Euro"


Sama suomeksi:
Harjoitteluhinnasto
Nuori 5,50 euroa
Aikuinen  8,50 euroa
12 kerran lippu nuorille 55 euroa
12 kerran lippu aikuisille 85 euroa

Tarkoittaakohan nuo hinnat käyntikertaa vai ajettua akullista? Rupeankin aktiivisesti seuraamaan jos löytyisi tästä Lahden ympäristöstä edullista hallia.  :lol:
Toni Walther, retired operator

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Saksan suurin kiinteä mattorata
« Vastaus #6 : 28.10.03 - klo: 17.35 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
... kuvista päätellen asfaltin päälle on ensin levitetty lastulevyn näköistä tavaraa, joka on sitten käsitelty joillakin mömmöillä ennen mattojen "naulausta".
Toivottavasti rakennuksen alapohjassa on hyvä kosteuseristys  :wink:


Ei mennyt kaikki ihan nuottien mukaan. Maton alle asennettujen levyjen piti olla "wasserfest", mutta huhut kertovat radan muistuttavan nykyisin enemmän off-road- kuin touringbaanaa.
Remontti tehdään, kun ilmiön syy on selvitetty.
Surkea juttu nuorelle yrittäjäperheelle.